beantwoord

ICRm-rijtuigen

  • 18 januari 2019
  • 6 reacties
  • 316 Bekeken

Beste mijnheer, mevrouw

Waarom rijden de ICRm-rijtuigen niet meer in trekduwsamenstelling? Waarom rijden ze op HSL's? Is er geen beter materieel voor HSL's?

En buiten dit onderwerp. Waarom bestelt enkel maar treinstellen en geen rijtuigen meer? Er bestaan ook rijtuigen met lage instap en lage vloer zoals Siemens Viaggio of Stadler Flirt als rijtuigtype in Zwitserland. In België zijn er 6 of 7 rijtuigtypes en ze zijn in gebruik.
icon

Beste antwoord door mcn1995 19 januari 2019, 14:29

Waarom rijden de ICRm-rijtuigen niet meer in trekduwsamenstelling? '
Simpel gezegd zijn de BDs rijtuigen (de rijtuigen met cabine) technisch alleen gemaakt om met de analoge 1700 loc met ATB te rijden. De traxx is een digitale loc met een ETCS computer. Er zijn er als proef 2 verbouwd, met teleurstellende resultaten. Tevens is een rijtuig veel lichter dan een loc, wat twijfels met zich mee bracht als deze de luchtweerstand van een thalys met 300 km/h tegen kwam. Tevens is een loc exact even lang als de gedeeltes op de HSL waar helemaal geen spanning op de bovenleiding kan gezet worden. Dus een tweede loc kan dan (bij stranden door storing aan baanvak/ETCS) zichzelf weer in beweging zetten met een tweede loc. Tevens ging de huidige traxx bij de fabrikant bijna uit de productie. Dit heeft ervoor gezorgd dat we nu met twee loc's rijden en de rijtuigen met cabine alleen voor reizigerscapaciteit aanwezig zijn, maar niet een andere functie meer hebben.
'Waarom rijden ze op HSL's? Is er geen beter materieel voor HSL's?'
Zoals je zelf zegt, er is geen ander materieel. Naast de andere beveiliging staat er op de HSL ook een andere spanning. Overal waar NS rijdt staat 1500 V gelijkspanning, op de HSL 25000 V wisselspanning. Omdat de fyra faalde, had NS dus een trein nodig die naast de klassieke beveiliging met de nieuwe computerbeveiliging om kan, en tevens met andere spanning. Tijdelijk tot de fyra kwam en dan is een loc met rijtuigen die je hebt het beste. Dit tijdelijk is door het echt falen van de fyra nu dus nog steeds de tussenoplossing. Al zijn de rijtuigen volledig gereviseerd en is er een tweede loc bij gekomen voor o.a. makkelijker keren.
'En buiten dit onderwerp. Waarom bestelt enkel maar treinstellen en geen rijtuigen meer? Er bestaan ook rijtuigen met lage instap en lage vloer zoals Siemens Viaggio of Stadler Flirt als rijtuigtype in Zwitserland. In België zijn er 6 of 7 rijtuigtypes en ze zijn in gebruik.'
Echt exact kan ik het antwoord hierop niet geven (ik zit niet op het hoofdkantoor van NS, en de Flirt is trouwens ook een treinstel). Maar treinstellen zijn in de basis betrouwbaarder dan lokken en rijtuigen. Deze moet je meestal volledig aan de kant zetten bij een defect. Treinstellen kan je meestal mee door rijden bij zo'n defect waar ik over spreek, omdat er een grotere verdeling is van technische installaties waardoor je er met 1 minder vaak gewoon door kan rijden. Tevens is onze perronhoogte anders dan bij de landen die jij noemt. Hierdoor kan een rijtuig niet bijna volledig gelijkvloers worden omdat daar de wielen zitten.
Zie voor het verschil deze van rijtuigen (standaard overal) met de Nederlands hoogte
Eerste trede onder deur is onze Nederlandse perronhoogte, vloer zit boven de dunne rode streep:
http://upload.spoorpunt.nl/upload/ICR_1.jpg
De de SLT met jacobsdraaistellen, vloer is onder de dunne gele streep, en de wielen vallen deels in de trein, er bovenop zitten stoelen voor reizigers waardoor de trein grotendeels (met kleine hoogteverschillen) gelijkvloers is en er een gelijke instap is naar het perron.
http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=onx&q1=slt&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=2
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
De nieuwe ICNG-intercity's moeten eind volgend jaar gaan rijden, dit zijn treinstellen die geschikt zijn voor 200 km/h. Deze moeten uiteindelijk de rol overnemen van zowel de ICRm-stammen als de ICMm's. Ik denk niet dat er in de tussentijd nog iets aan de huidige treinen gedaan gaat worden.
Reputatie 5
Beste mijnheer, mevrouw

Waarom rijden de ICRm-rijtuigen niet meer in trekduwsamenstelling? Waarom rijden ze op HSL's? Is er geen beter materieel voor HSL's?

En buiten dit onderwerp. Waarom bestelt enkel maar treinstellen en geen rijtuigen meer? Er bestaan ook rijtuigen met lage instap en lage vloer zoals Siemens Viaggio of Stadler Flirt als rijtuigtype in Zwitserland. In België zijn er 6 of 7 rijtuigtypes en ze zijn in gebruik.

Het betere materieel had NS gehoopt te vinden in Fyra, echter is dat niet hoed afgelopen. De tussenoplossing was en is nogsteeds de ICRm met TRAXX, helaas weinig aan te doen. Nieuwe treinen komen in 2021, tot die tijd gaat er niks meer aan de ICRm gedaan worden om die trein te moderniseren.

Daarnaast zal NS geen rijtuigen meer aanschaffen, enkel nog complete treinstellen met lage instap vanwege toegankelijkheids eisen.
Reputatie 4
Waarom rijden de ICRm-rijtuigen niet meer in trekduwsamenstelling? '
Simpel gezegd zijn de BDs rijtuigen (de rijtuigen met cabine) technisch alleen gemaakt om met de analoge 1700 loc met ATB te rijden. De traxx is een digitale loc met een ETCS computer. Er zijn er als proef 2 verbouwd, met teleurstellende resultaten. Tevens is een rijtuig veel lichter dan een loc, wat twijfels met zich mee bracht als deze de luchtweerstand van een thalys met 300 km/h tegen kwam. Tevens is een loc exact even lang als de gedeeltes op de HSL waar helemaal geen spanning op de bovenleiding kan gezet worden. Dus een tweede loc kan dan (bij stranden door storing aan baanvak/ETCS) zichzelf weer in beweging zetten met een tweede loc. Tevens ging de huidige traxx bij de fabrikant bijna uit de productie. Dit heeft ervoor gezorgd dat we nu met twee loc's rijden en de rijtuigen met cabine alleen voor reizigerscapaciteit aanwezig zijn, maar niet een andere functie meer hebben.
'Waarom rijden ze op HSL's? Is er geen beter materieel voor HSL's?'
Zoals je zelf zegt, er is geen ander materieel. Naast de andere beveiliging staat er op de HSL ook een andere spanning. Overal waar NS rijdt staat 1500 V gelijkspanning, op de HSL 25000 V wisselspanning. Omdat de fyra faalde, had NS dus een trein nodig die naast de klassieke beveiliging met de nieuwe computerbeveiliging om kan, en tevens met andere spanning. Tijdelijk tot de fyra kwam en dan is een loc met rijtuigen die je hebt het beste. Dit tijdelijk is door het echt falen van de fyra nu dus nog steeds de tussenoplossing. Al zijn de rijtuigen volledig gereviseerd en is er een tweede loc bij gekomen voor o.a. makkelijker keren.
'En buiten dit onderwerp. Waarom bestelt enkel maar treinstellen en geen rijtuigen meer? Er bestaan ook rijtuigen met lage instap en lage vloer zoals Siemens Viaggio of Stadler Flirt als rijtuigtype in Zwitserland. In België zijn er 6 of 7 rijtuigtypes en ze zijn in gebruik.'
Echt exact kan ik het antwoord hierop niet geven (ik zit niet op het hoofdkantoor van NS, en de Flirt is trouwens ook een treinstel). Maar treinstellen zijn in de basis betrouwbaarder dan lokken en rijtuigen. Deze moet je meestal volledig aan de kant zetten bij een defect. Treinstellen kan je meestal mee door rijden bij zo'n defect waar ik over spreek, omdat er een grotere verdeling is van technische installaties waardoor je er met 1 minder vaak gewoon door kan rijden. Tevens is onze perronhoogte anders dan bij de landen die jij noemt. Hierdoor kan een rijtuig niet bijna volledig gelijkvloers worden omdat daar de wielen zitten.
Zie voor het verschil deze van rijtuigen (standaard overal) met de Nederlands hoogte
Eerste trede onder deur is onze Nederlandse perronhoogte, vloer zit boven de dunne rode streep:
http://upload.spoorpunt.nl/upload/ICR_1.jpg
De de SLT met jacobsdraaistellen, vloer is onder de dunne gele streep, en de wielen vallen deels in de trein, er bovenop zitten stoelen voor reizigers waardoor de trein grotendeels (met kleine hoogteverschillen) gelijkvloers is en er een gelijke instap is naar het perron.
http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=onx&q1=slt&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=2
Reputatie 7
Badge +3
Trekduwtreinen kun je nu eenmaal niet makkelijk verlengen of inkorten en dat maakt ze nogal onhandig in de dagelijkse dienst. Ze dan vaak te kort voor de spits en te lang voor de daluren
Badge +3
Welkom bij de NS Community @Harshan U.Sarma

Ik heb het antwoord van @mcn1995 maar even als beste gemarkeerd want dat klopt helemaal eigenlijk! Geduwd rijden met een TRAXX werkt(e) niet dus.

@Tamzin verlengen of inkorten is inderdaad lastig, en bovendien is het materieel er dus niet blijkbaar?

Zo hebben drie van de acht ICR treinen die de intercitydienst tussen Den Haag en Eindhoven rijden (1100 serie) van hun 9 rijtuigen er 3 moeten 'afstaan' voor de vijfde ICd per uur tussen Amsterdam - Breda.

Die 3 van de 8 uit de 1100 serie zijn dus nog maar 6 bakken/rijtuigen i.p.v. 9. Kans van 37,5% dus dat je dan ineens in een kortere trein van/naar Eindhoven zit. Is helaas niet anders....
Reputatie 4
Dat de 9 bakkenstammen rijtuigen hebben ingeleverd is helemaal NIET waar. De 5de IC is de benelux die nu in een apart pad rijdt, ipv in een pad van de ICD en deze stam in Rotterdam/Amsterdam werd afgerangeerd. 6 Bakkenstammen bestaan sinds vandaag trouwens niet meer, deze zijn allemaal verlengd naar 7 bakken.
Dat er helaas 1 (niet 3) kortere stam rijdt in de 1100 Den Haag - Eindhoven, is wel waar. Deze is verwisselt met een stam in de drukste 900 Amsterdam - Breda.
De extra rijtuigen voor de verlenging komen door het totaal aantal stammen die er zijn met 2 te verminderen, dit komt omdat er door de wissels in Amsterdam nog de mogelijkheid was bij de huidige nieuwe dienstregeling om op het station zelf te keren, ipv zoals bij de vorige dienstregeling dat van de 2 series er 1 via het opstelterrein moest keren en er dus meer stammen nodig waren.
Op dit forum (https://www.somda.nl/forum/323/29/Ontwikkelingen+ICR/) wordt zelfs geopperd dat niet alle rijtuigen gebruikt zijn en er zelfs meer langere stammen kunnen komen.
Van
12 9-baks en 15 7-baks(waarvan 1 met BD en BDs en 3 met alleen een BD en 5 met Bf) en 5 BDs'en en 3 BD's over (niet gebruikt)
Naar
15 9-baks en 12 7-baks(waarvan 7 met BD en BDs en 2 met Bf en BDs) en 2 BDs'en over.
(9-bakkenstammen hebben Bf en BDs)
Misschien kan iemand van het forum dit doorgeven aan de betreffende afdeling en kunnen deze dit controleren.
Dit zou dan kunnen betekenen dat de 1100 weer integraal met 9-bakken stammen kan gaan rijden en dat de kans dat de kleinere stam juist in de drukste trein komt door een verstoring, wat nog wel is gebeurd, verleden tijd wordt. En dat de 2 drukste treinen tussen Amsterdam en Rotterdam met 9 bakken zouden kunnen rijden in de ochtendspits.

Reageer