Idee?

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 79 reacties
Ik merk vaak dat de treinen die 's middags in Den Bosch worden gekoppeld aan de 4400 serie vaak vertraging oplopen door het koppelen. Is het geen idee om gewoon de hele dag met 7 bakken Flirt rond te rijden?
Vaak zijn het ook maar 3 of 4 treinen in de ochtend die vanuit Arnhem in Den Bosch losgekoppeld worden en dan 2/3 uurtjes aan de kant staan.

10 reacties

Ik zal je suggestie doorgeven, maar ik durf niet te zeggen of dit haalbaar is. Indien het mogelijk is om meer materieel in te zetten op drukke trajecten dan zullen wij ook zeker deze overweging maken.
Reputatie 7
Los koppelen is uiteindelijk om kosten te besparen. Met 2 stellen rijden kost meer stroom en meer onderhoud, daar de rijtuigen meer km's maken.
Reputatie 1
@Slidestops
Dat snap ik, maar uiteindelijk gaat het wel vaak mis met het koppelen en rond het middaguur is het toch best druk als er met een losse Flirt 3 of 4 wordt gereden.
Echter, is het wel fijn als er al eerder een stel van het rangeerterrein komt waar je dan alvast in kan gaan zitten, maar de vertraging bederft die pret dan weer. 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Het gekoppel halverwege in Den Bosch is onzinnig en veroorzaakt veel vertraging. Daar komt bij dat een losse Flirt3 veelal te klein is tussen de spitsen. Als NS toch wil afkoppelen doe dat dan in Arnhem of in Dordrecht.
Reputatie 1
Ik weet niet hoe het zit met de drukte tussen Arnhem en Den Bosch, wellicht dat daar een losse Flirt 3 of 4 wel genoeg is buiten de spits? Heeft iemand daar zicht op?
Maar wat Tamzin zegt, tussen Den Bosch en Dordrecht en v.v. is dat wel te weinig.

Misschien een optie om met materieel te schuiven? Dat er bijv tussen de spits sgm 2 + 3 gereden kan worden?
Zoals Slidestops aangeeft worden stellen inderdaad gesplitst als dubbele stellen niet nodig is voor de hoeveelheid reizigers om de kosten te verlagen. Elke bakkilometer minder bespaart op onderhoud en energie voor dit treinstel en om deze reden wordt dit gedaan.

Over het hele land gezien zorgt dit voor een enorme besparing aan kosten.
Reputatie 1
@JBa
Dat snap ik helemaal, maar in de daluren is een Flirt 3 of 4 erg weinig tussen Den Bosch en Dordrecht deze zitten dan ook ramvol.

Waarom worden de stellen dan niet in Den Bosch afgekoppeld om vervolgens 1 stel ervan door te laten rijden naar Arnhem en als dit stel keert, het stel dat in Den Bosch staar er weer aan vast te koppelen? Of denk ik nu te makkelijk?
WH97, ik ben zelf niet bekend met de drukte op deze route maar een HC zou grote drukte normaal gesproken door moeten geven en als dit terugkerend is en er is materieel beschikbaar dan zou dat normaal ingezet gaan worden. Zelf zou je in de reisplanner de drukte melding in de trein eventueel kunnen gebruiken hiervoor.

Dit soort meldingen worden gebruikt om knelpunten op te lossen in de dienstregeling, uiteraard indien materieel beschikbaar is.
Reputatie 1
@JBa en @Erryt NS
De drukte op deze route is niet enorm, maar zoals ik al zei is een Flirt 3 of 4 in de daluren te weinig. Daarentegen is een Flirt 7 in de daluren (tussen +/- 10:00 en 14 uur) dan net weer te veel.
In mijn ogen zou een SGM 2+3 of DDAR 3 op die tijden geschikter zijn.

Kan daar eens naar gekeken worden?
WH97, je noemt nu 2 treinen welke juist vervangen zullen gaan worden waarbij de SGM nog als reservemateriaal zal gaan dienen en ik vermoed dat de DDAR 3 compleet uit de dienst zal verdwijnen omdat voor de loc's voor een deel geen onderdelen meer leverbaar/beschikbaar zijn.

Reageer