beantwoord

Idee voor dienstregeling Dordrecht - Eindhoven

• 21 maart 2020
  • 14 reacties
  • 362 Bekeken

Beste NS,

Ik studeer in Eindhoven, maar ik kom uit Dordrecht. Sinds een paar jaar rijden er veel minder treinen door Dordrecht, door de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda (en dus niet door Dordrecht). Hierdoor rijden er - op een paar per dag na - helemaal geen intercity's meer van Dordrecht naar het zuiden. En sprinters rijden niet zuidelijker dan Tilburg. Hierdoor is er een overstap nodig om in Eindhoven te komen, hierdoor sta je bijna twintig minuten te wachten in Breda op de volgende trein.

Omdat het spoor al overvol is snap ik dat er geen extra treinen meer bij kunnen. Maar als de sprinter in plaats van richting Arnhem Centraal bijvoorbeeld een keer per uur naar Eindhoven of Weert zou rijden. Dan zou dit een hoop schelen voor de reizigers uit Dordrecht, maar ook andere studenten en reizigers die opstappen tussen Dordrecht en Tilburg Reeshof die naar Eindhoven moeten.

In dit geval kan de sprinter tussen Tilburg Universiteit en Weert een keer per uur richting Arnhem Centraal rijden. 

Hoewel het sinds kort ook al een beetje mogelijk is om Eindhoven te bereiken met de paar intercity's per dag die er rijden. Om hiermee te reizen moet je erg flexibel zijn. Als je om kwart voor negen 's ochtends in Eindhoven moet zijn, is de enige intercity die je kunt pakken de trein die om 6:18 vertrekt. Dit is vroeg, op dat moment kan je zelfs nog niet met de bus op tijd op station aankomen.

Ik hoop dat jullie eens zouden willen kijken of dit mogelijk is.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 maart 2020, 11:35

Goedemorgen Tjoeketjoekeeee en welkom bij de NS Community!

Sinds dat de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL rijdt is er inderdaad een verbinding weggevallen tussen Dordrecht en Eindhoven. Viermaal daags rijdt er nog wel een rechtstreekse Intercity (treinserie 1900), maar daarbuiten is een overstap op Breda noodzakelijk.

Wanneer er aanpassingen gemaakt worden aan de dienstregeling proberen we dit zo goed mogelijk aan te passen aan de reizigersvraag op het betreffende traject. Zoals er al aangegeven is door Tamzin en PaulN al hebben aangegeven of geïndiceerd, is de reizigersvraag eigenlijk niet voldoende om die trein aan te bieden.

Ik zal je feedback doorzetten, maar ik kan niet garanderen dat er iets gaat veranderen.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 6

De verbinding Dordrecht-Eindhoven is inderdaad best slecht geworden. Als er nou in plaats van 4 keer per dag op z'n minst eens per uur iets zou rijden...

Badge +3

Toekomstmuziek, staat vast ergens genoteerd!

Maar vertel, vanaf waar kan je niet eens per uur weg richting ergens?

Dordrecht - Eindhoven wel rukkie inderdaad, en via Rotterdam en Utrecht nu ook (even) niet tof.

Je zou nog via Geldermalsen kunnen, met Qbuzz/Rnet en zo..

Wees blij dat er nog iets rijdt zou ik zeggen.

Reputatie 6

“Wees blij dat er nog iets rijdt” is erg neerbuigend naar een stad die decennia lang prima intercityverbindingen met zowel de Randstad als Brabant als Limburg heeft gehad. Er moet gewoon een uurlijkse intercity komen te rijden. 

Reputatie 2

Ik zou vooral eens gebruik gaan maken van die paar directe IC's die er wél rijden tussen Dordrecht en Eindhoven. Want als de huidige bezetting daarvan een indicatie gaat zijn, blijkt de behoefte aan een rechtstreekse verbinding eigenlijk vrijwel nihil.

Reputatie 7
Badge +3

“Wees blij dat er nog iets rijdt” is erg neerbuigend naar een stad die decennia lang prima intercityverbindingen met zowel de Randstad als Brabant als Limburg heeft gehad. Er moet gewoon een uurlijkse intercity komen te rijden. 

Het aantal reizigers vanaf Dordrecht richting Brabant v. v. is altijd erg klein geweest. Heeft historisch te maken met grote rivieren en de klassieke protestants-katholieke tegenstelling. Voor veel Brabanders is Dordrecht nog altijd Zwarte Kousen City. Als je naar het huidige aantal reizigers kijkt zijn twee sprinters per uur al een royale bediening. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou vooral eens gebruik gaan maken van die paar directe IC's die er wél rijden tussen Dordrecht en Eindhoven. Want als de huidige bezetting daarvan een indicatie gaat zijn, blijkt de behoefte aan een rechtstreekse verbinding eigenlijk vrijwel nihil.

Die treinen rijden alleen maar (op subsidie) vanwege het Dordse gedram. Qua aantal reizigers zijn ze volkomen overbodig. 

Sinds dat de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL rijdt is er inderdaad een verbinding weggevallen tussen Dordrecht en Eindhoven. Viermaal daags rijdt er nog wel een rechtstreekse Intercity (treinserie 1900), maar daarbuiten is een overstap op Breda noodzakelijk.

Wanneer er aanpassingen gemaakt worden aan de dienstregeling proberen we dit zo goed mogelijk aan te passen aan de reizigersvraag op het betreffende traject. Zoals er al aangegeven is door Tamzin en PaulN al hebben aangegeven of geïndiceerd, is de reizigersvraag eigenlijk niet voldoende om die trein aan te bieden.

Ik zal je feedback doorzetten, maar ik kan niet garanderen dat er iets gaat veranderen.

Reputatie 6

Tussen Dordrecht en Brabant is het afgezien van enkele piekmomenten van studenten en scholieren nooit druk. Toen de IC Den Haag - Venlo nog reed viel dat niet zo op. Dordrecht heeft echt de grote pech dat er zonodig een HSL aangelegd moest worden en verloor meerdere doorgaande verbindingen. 

Ik kende Dordrecht tot voor enkele jaren niet echt, maar ben er nu regelmatig. Het is een leuke sfeervolle middelgrote stad met veel historie en er is behoorlijk veel te doen en te zien. Van zwarte kousen en conservativiteit heb ik weinig gemerkt. Dat zie je veel meer rondom Hardinxveld en Sliedrecht denk ik. Het is onterecht dat de stad vanuit Brabant door veel mensen wordt overgeslagen en wordt in mijn ogen ondergewaardeerd. Men weet vaak niet eens wat er te zien en te doen is en gaat er maar gewoon vanuit dat het niets is. Onbekend maakt nog altijd onbemind. Andersom is Dordrecht ook bijna uitsluitend op Rotterdam gefocust. Wat óók jammer is.

Dat komt natuurlijk omdat er alleen maar mensen in zitten die naar Dordrecht moeten, zou die verder doorrijden of zou dit een sprinter zijn dan is die aantrekkelijk voor een stuk meer mensen. 

De vraag is er misschien niet in de vorm van een intercity met Dordrecht als eindpunt, maar misschien wel met Dordrecht als tussenpunt of als sprinter.

Daarbij zou Eindhoven voor toekomstige studenten een stuk aantrekkelijker worden en zal hoogstwaarschijnlijk de animo in de loop der tijd toenemen. 

Reputatie 7
Badge +3

Daarbij zou Eindhoven voor toekomstige studenten een stuk aantrekkelijker worden en zal hoogstwaarschijnlijk de animo in de loop der tijd toenemen. 

Het doel is niet om te studenten te gaan aanmoedigen om over steeds grotere afstanden te gaan pendelen. Er zijn genoeg HBO-opleidingen in de zuidelijke Randstad en er is ook een TU in Delft. Als studenten zelf de volle mep zouden moeten betalen ging er niemand uit Dordrecht in Eindhoven studeren. Dit is een uitwas van de SOV-kaart.

Reputatie 2

Dat komt natuurlijk omdat er alleen maar mensen in zitten die naar Dordrecht moeten, zou die verder doorrijden of zou dit een sprinter zijn dan is die aantrekkelijk voor een stuk meer mensen. 

Een claim gebaseerd op hoopvol denken en niet op harde cijfers. Harde cijfers die de NS wel gewoon heeft.

Een claim gebaseerd op hoopvol denken en niet op harde cijfers. Harde cijfers die de NS wel gewoon heeft.

In dit geval zijn die "harde" cijfers niet zo relevant. Omdat zoals ik eerder heb uitgelegd de huidige intercity niet optimaal is. 

Reageer