beantwoord

Idee voor dienstregeling Dordrecht - Eindhoven

• 21 maart 2020
  • 14 reacties
  • 362 Bekeken

Beste NS,

Ik studeer in Eindhoven, maar ik kom uit Dordrecht. Sinds een paar jaar rijden er veel minder treinen door Dordrecht, door de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Breda (en dus niet door Dordrecht). Hierdoor rijden er - op een paar per dag na - helemaal geen intercity's meer van Dordrecht naar het zuiden. En sprinters rijden niet zuidelijker dan Tilburg. Hierdoor is er een overstap nodig om in Eindhoven te komen, hierdoor sta je bijna twintig minuten te wachten in Breda op de volgende trein.

Omdat het spoor al overvol is snap ik dat er geen extra treinen meer bij kunnen. Maar als de sprinter in plaats van richting Arnhem Centraal bijvoorbeeld een keer per uur naar Eindhoven of Weert zou rijden. Dan zou dit een hoop schelen voor de reizigers uit Dordrecht, maar ook andere studenten en reizigers die opstappen tussen Dordrecht en Tilburg Reeshof die naar Eindhoven moeten.

In dit geval kan de sprinter tussen Tilburg Universiteit en Weert een keer per uur richting Arnhem Centraal rijden. 

Hoewel het sinds kort ook al een beetje mogelijk is om Eindhoven te bereiken met de paar intercity's per dag die er rijden. Om hiermee te reizen moet je erg flexibel zijn. Als je om kwart voor negen 's ochtends in Eindhoven moet zijn, is de enige intercity die je kunt pakken de trein die om 6:18 vertrekt. Dit is vroeg, op dat moment kan je zelfs nog niet met de bus op tijd op station aankomen.

Ik hoop dat jullie eens zouden willen kijken of dit mogelijk is.

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door Stijn NS 21 maart 2020, 11:35

Goedemorgen Tjoeketjoekeeee en welkom bij de NS Community!

Sinds dat de Intercity tussen Den Haag en Eindhoven over de HSL rijdt is er inderdaad een verbinding weggevallen tussen Dordrecht en Eindhoven. Viermaal daags rijdt er nog wel een rechtstreekse Intercity (treinserie 1900), maar daarbuiten is een overstap op Breda noodzakelijk.