beantwoord

Iedere 10 minuten ook naar Culemborg en Geldermalsen . . . ?

Reputatie 2
Wanneer was het, 2013 of zo? dat de eerste twee proeven met 6 treinen per uur tussen Amsterdam en Eindhoven plaatsvonden? In de toen veeeel beperktere infrastructuur reden er toen ook al 6 sprinters vanaf Utrecht naar het zuiden. En toen reden die sprinters niet alleen tot Houten Castellum (inmiddels viersporig), maar ze reden door tot Geldermalsen.
Een jaar of vier heb ik, inwoner van Culemborg, me verheugd op de 6 sprinters per uur die er naar Utrecht zouden komen. Helaas. Tot Castellum is het geworden. De resterende vier sprinters naar Culemborg zijn nog steed behoorlijk vol.
Maak me blij? 🆒 Is er een kans/plan/vooruitzicht dat alle zes de sprinters weer door gaan rijden van en naar Geldermalsen?
icon

Beste antwoord door Bemined 24 maart 2018, 15:14

Niemand zegt dat je in Culemborg moet gaan keren. Het plan was altijd geweest om in Geldermalsen te gaan keren. Dat is ook nog altijd de bedoeling, maar dat wordt pas ingevoerd nadat de infrastructuur hier is uitgebreid. Zo wordt ten noorden van het station over een lengte van circa een kilometer het aantal sporen uitgebreid van twee naar drie zodat de treinen van Arriva niet meer van dezelfde sporen als de NS gebruik hoeven te maken. Daarnaast krijgt Geldermalsen er drie perronsporen bij (waarbij overigens de aparte a- en b-zijden van het perron zullen verdwijnen).

Men zal naar verwachting volgend jaar beginnen met de bouw, waarna het nieuwe station in 2020 of 2021 af moet zijn. Of de NS dan direct de spitstrein verlengd kan ik niet zeggen, maar eerder zal sowieso niet want dat zal de betrouwbaarheid van de treindienst waarschijnlijk niet ten goede komen.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk het niet want de hele dag zes keer per uur is gezien het aantal reizigers overkill en alleen extra treinen in de spits zijn een dure grap vanwege de leegstand de rest van de dag. Vandaar dat NS de twee extra treinen tot Castellum laat pendelen zodat de hele spitsuurdienst met maar één treinstel kan worden gereden.

Daarnaast worden de treinpaden van de vijfde en zesde trein buiten de spits gebruikt voor goederentreinen. Als je zes sprinters per uur zou laten rijden zouden die goederentreinen 's nachts moeten rijden en dan de gaan de inwoners van Culemborg en Geldermalsen weer jammeren.
Reputatie 2
Oh, ja, nee: ik bedoel niet de hele dag, maar in de spits (als ik (en ik niet alleen) naar mijn werk in Den Haag ga en van mijn werk terugkom naar Culemborg 😉.
Inderdaad, als de spitssprinter door zou rijden van en naar naar Geldermalsen, dan zal er vast een 2e treinstel nodig zijn.
En inderdaad, ik had ook begrepen dat de twee niet-gebruikte-sprinterpaden nu voor goederenvervoer beschikbaar zijn. Maar het hele verhaal gaat alleen maar om de spits, en ook nog (bijna) alleen in de spitsrichting, netto een paar uur van de dag. Gezien de ervaringen in 2013(?), toen het een week en een maand wel paste op grotendeels dubbelspoor: dan kan het toch niet zo zijn dat het nu niet meer past op grotendeels viersporig?!
Reputatie 7
Badge +3
Het past in de spits wel maar het draait vrees ik om de kosten van een tweede spitsuurtrein die dan nodig is. Daarnaast gaan er veel reizigers niet verder dan Houten en wil je daarom juist op dat eerste stukje een spitsversterking.
Reputatie 2
Qua infrastructuur is het hu heel erg logisch, de drukke bezetting stopt tegelijk met de viersporigheid. Maar qua dienstregeling zou het veel mooier/logischer zijn om door te rijden naar Geldermalsen, waarachter er immers alleen nog halfuurdiensten zijn.
Mijn indruk is juist dat de spitstreinen qua reizigersaantallen tot Culemborg zouden moeten rijden. Heeft iemand zicht op de aantallen?
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt in Culemborg niet keren.
Niemand zegt dat je in Culemborg moet gaan keren. Het plan was altijd geweest om in Geldermalsen te gaan keren. Dat is ook nog altijd de bedoeling, maar dat wordt pas ingevoerd nadat de infrastructuur hier is uitgebreid. Zo wordt ten noorden van het station over een lengte van circa een kilometer het aantal sporen uitgebreid van twee naar drie zodat de treinen van Arriva niet meer van dezelfde sporen als de NS gebruik hoeven te maken. Daarnaast krijgt Geldermalsen er drie perronsporen bij (waarbij overigens de aparte a- en b-zijden van het perron zullen verdwijnen).

Men zal naar verwachting volgend jaar beginnen met de bouw, waarna het nieuwe station in 2020 of 2021 af moet zijn. Of de NS dan direct de spitstrein verlengd kan ik niet zeggen, maar eerder zal sowieso niet want dat zal de betrouwbaarheid van de treindienst waarschijnlijk niet ten goede komen.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn mijn inziens tussen Houten en Geldermalsen te weinig reizigers voor 6 treinen per uur tenzij je de treinen naar Tiel gaat inkorten. Die naar Den Bosch inkorten kan niet want die zijn in de spits tussen Geldermalsen en Den Bosch overvol.

Verder zal NS sowieso pas op de plaats maken met nog meer treinen nu er geen reizigersgroei is en men in Nederland verlies lijdt.
Je hebt nu in de ochtendspits vijf SLT10 treinen van Geldermalsen naar Utrecht rijden. Die rijden vrijwel volledig ten goede van de spitsreizigers richting Utrecht, tussen Den Bosch en Geldermalsen zijn die treinen half leeg (de drukte daar gaat de andere kant op en zit dus in een andere trein). Als je vier van die treinen kan inkorten tot SLT8 door de huidige spitspendel naar Houten Castellum door te trekken en te verlengen tot SLT6 heb je evenveel materieel nodig voor 6x per uur als nu voor 4x per uur.
Reputatie 7
Badge +3
De treinen keren in Den Bosch zodat je ze niet maar één kant uit kunt inkorten. Verder blijft het probleem van de extra personeelskosten.
Zo werkt de materieelomloop niet 😉 De treinen die in de spits naar Den Bosch rijden zijn niet dezelfde die in de spits naar Utrecht rijden. Je moet beseffen dat de piek van de ochtendspits vaak maar van korte duur is, er zijn maar weinig treinen die op de heen en terugweg in die piek zitten. De SLT10 die op de terugweg van Geldermalsen naar Utrecht helemaal vol zit kent op de heenweg een bezettingsgraad van amper 20%. Dat maakt die lange corridors dan ook zo onaantrekkelijk qua materieelinzet, een treinstel kost miljoenen euro's, dan is een hogere frequentie op een deeltraject al snel goedkoper.
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is dus precies de gedachte achter de pendel naar Houten Castellum. Ik schat dat 35% van de reizigers die in Utrecht instappen er in Castellum al weer uit zijn.
Die pendel heeft echter slechts tot een minimale inkorting van de treinen vanaf Geldermalsen geleid. Voorheen reden er in de ochtendspits zes keer een SLT10, nu zijn dat er nog vijf. Als een pendel vanaf Geldermalsen wel tot inkorting van meerdere treinen kan leiden is je besparing groter.
Reputatie 7
Badge +3
De spitsdienst is bedoeld om wat meer capaciteit op het drukste, vaak overvolle stuk te krijgen. Niet om te besparen.
Reputatie 4
Het stukje Castellum - Culemborg is nog wel druk, maar of dat extra treinen rechtvaardigt...
Badge
Even voor de duidelijkheid. Stel, je legt als spitssprinter Woerden - Geldermalsen in en verkort de overige Sprinters (Den Haag - 's-Hertogenbosch en Woerden - Tiel) tot SLT-6 of SLT-8. Waar zal dat problemen gaan opleveren?
Reputatie 7
Badge +3
In de spits tussen Den Haag en Gouda en tussen Geldermalsen en Den Bosch.
Badge
Oké. Stel, je laat de IC's stoppen in Zoetermeer (zo krijg je ook nog eens extra speling tussen Den Haag en Gouda, waar het Locov voor pleit) en verlengt de spitssprinter in beide richtingen naar Den Bosch. Waar knelt dat?
Reputatie 6
Badge +1
In de commerciële aantrekkelijkeheid van de IC's. Extra stops kosten tijd, en dat kost volgens de glazen bol reizigers.
Badge
Ook als een extra stop maar 2 minuten extra reistijd kost, geen overstappen in Den Haag C verbreekt, zorgt voor een ruimere (dus robuustere) opzet vd treinenloop tussen Den Haag en Gouda - wat hard nodig is gezien de opening van Lansingerland-Zoetermeer, de bereikbaarheid van Zoetermeer in twee richtingen sterk verbetert, en voorkomt dat de Sprinters op dat traject overvol raken door de opening van Lansingerland-Zoetermeer...?
Reputatie 6
Badge +1
Er komen niet ineens meer reizigers bij met de opening van een nieuw station. Verder zorgt 2 minuten extra rijtijd voor problemen in Den Haag (past niet qua overkruisen).
Badge
Die eerste bewering slaat als een stuk gereedschap op een clichématig roze zoogdier. Als een nieuw station niet voor meer reizigers zou zorgen, zou dat nieuwe station überhaupt nooit openen, tenzij het een wel héél belangrijke maatschappelijke functie heeft (enne... is dat zo, bij Lansingerland-Zoetermeer?).

En hoezo past 2 min extra rijtijd niet in Den Haag ivm overkruisen?
Nu heb je: .34 aankomst SP - .37 aankomst IC - .38 vertrek IC - .41 vertrek SP.
Maak dat: .34/.35 aankomst SP - .36 vertrek IC - .39 aankomst IC - .40/.41 vertrek SP.
Is 3 minuten om over te kruisen werkelijk niet genoeg?
Reputatie 7
Badge +3
Leuke discussie, maar even terug naar af: wat is er mis met de huidige dienstregeling van de sprinters tussen Utrecht en Geldermalsen? Mijn inziens helemaal niets.
Wat er mis is? De verdeling van de treinen over het uur bijvoorbeeld, men rijdt nu in een 11-19 interval, een kwartierdienst gaat namelijk niet meer aangezien de intercity's over hetzelfde traject een tienminutendienst rijden.

In de spits tussen Den Haag en Gouda en tussen Geldermalsen en Den Bosch.
Zoals gezegd, dat is dus niet waar, de treinen die nu op het drukste moment van de spits tussen Geldermalsen en Utrecht rijden vallen op deze trajecten buiten het drukste deel van de spits. Zo gaat één van de SLT10 treinen bijvoorbeeld om half zes uit Utrecht naar Den Bosch toe, ruim voor de spits en daarom dus ook half leeg. Op de terugweg zit deze wel geheel vol tussen Houten en Utrecht, maar eenmaal in Woerden aangekomen is het al weer half negen en zit de trein opnieuw maar voor een kwart vol. Inkorten van deze trein heeft dus uitsluitend invloed op het traject Geldermalsen - Utrecht.
Reputatie 6
Badge +1
Nee DDietzen, zonder op de details in te gaan, maar op Den Haag zijn enkele overkruisen van 5 minuten nodig.
Reputatie 2
Hey Forum-beheerders, ik ben heel blij met het gesprek dat hier ontstaan is. Maar het “beste antwoord” is natuurlijk niet watjullie gemarkeerd hebben, maar dat van Bemined:

Het plan was altijd geweest om in Geldermalsen te gaan keren. Dat is ook nog altijd de bedoeling, maar dat wordt pas ingevoerd nadat de infrastructuur hier is uitgebreid. Zo wordt ten noorden van het station over een lengte van circa een kilometer het aantal sporen uitgebreid van twee naar drie zodat de treinen van Arriva niet meer van dezelfde sporen als de NS gebruik hoeven te maken. Daarnaast krijgt Geldermalsen er drie perronsporen bij (waarbij overigens de aparte a- en b-zijden van het perron zullen verdwijnen).

Willen jullie het antwoord intrekken en deze als “beste” markeren? dank je wel!

Reageer