beantwoord

Ijzeren rijn

• 6 november 2017
  • 22 reacties
  • 455 Bekeken

Hoi,
Ik heb een vraag over het proces omtrent personenvervoer op de ijzeren Rijn. Van Hamont (BE) naar Weert (NL)
Hoelang duurt het nog voordat er personentreinen over het spoor gaan rijden?
icon

Beste antwoord door Thom 6 november 2017, 12:00

Dat geldt voor meer lijnen, maar een verbinding komt er alleen als de nadrukkelijke wens en de politieke wil er zijn. Uiteraard moet het ook exploitabel zijn en grenslijnen zijn dat niet bij voorbaat. Zelf zou ik het overigens toejuichen. De NMBS heeft de lijn van Neerpelt naar Hamont doorgetrokken. Als die doorrijdt naar Weert, dan is er een extra verbinding met België. Tussen Essen en Visé is die er verder niet. Je gedachte is wel logisch. Dan zou het mooi zijn als de betrekkelijk trage verbinding met Antwerpen in het Belgische deel ook werd verbeterd.

Ik ben het verder met Tamzin eens maar het moet allemaal nog. De NMBS is niet altijd even meewerkend.

https://www.weertdegekste.nl/2017/10/nieuw-kabinet-reserveert-geld-treinverbinding-weert-hamont-b/

Intweedekamer aansluiting op de Belgische investering in de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. Er wordt ook gekeken hoe de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kan worden verbeterd.

Als Roermond- Monchengladbach ook nog wordt aangepast komt de IJzeren Rijn dichterbij ;-)

Het zou een verbetering zijn in de verbinding met Hasselt en Antwerpen. Rechtstreeks naar Eindhoven zit er niet in vrees ik, maar vanuit Weert helemaal niet zo gek.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
En wat is die vraag ?
En wat is die vraag ?

Hoelang duurt het nog voordat er personentreinen over dat traject gaan rijden?
Reputatie 7
Badge +4
Je gaat er al van uit dat het zal gebeuren. Mijn persoonlijke inschatting is van niet. De Belgische spoorwegen moeten dan na Hamont willen doorrijden naar Weert en dan moet de politieke wil aan de Nederlandse kant er ook nog zijn. Budel heeft nog een oud station maar zit er niet zo op te wachten. De echte IJzeren Rijn verbinding is aan Nederlandse kant politiek tegengehouden. De Montzenlijn heeft die functie nu. Er komen er nog vier zinktreinen de grens over maar die gaan maar iets verder dan Budel.

De spoorlijn is nu een mooi wandeltraject.
Je gaat er al van uit dat het zal gebeuren. Mijn persoonlijke inschatting is van niet. De Belgische spoorwegen moeten dan na Hamont doorrijden naar Weert en dan moet de politieke wil aan de Nederlandse kant er ook nog zijn. Nu komen er nog vier zinktreinen de grens over maar die gaan maar iets verder dan Budel.

Waarom zouden de Nederlandse autoriteiten het niet doen het spoor en de seinen zijn er al
Reputatie 7
Badge +3
De Belgische spoorwegen moeten dan na Hamont willen doorrijden naar Weert en dan moet de politieke wil aan de Nederlandse kant er ook nog zijn.
Het staat gewoon in het nieuwe regeerakkoord, dus hoezo politieke wil? Van Belgische zijde is er ook geen bezwaar aangezien de trein nu steeds lang in Hamont staat en dus zonder extra personeel of materieel kan doorrijden. Het baanvak is door ProRail enkele jaren geleden helemaal vernieuwd, dus behalve wat nieuwe overwegbeveiliging hoeft er weinig aan te gebeuren en kan dit dus snel gerealiseerd worden. Het is zelfs simpeler dan Zuidbroek-Veendam waar nog een inhaalspoor moest worden bijgelegd..
Reputatie 7
Badge +4
Dat geldt voor meer lijnen, maar een verbinding komt er alleen als de nadrukkelijke wens en de politieke wil er zijn. Uiteraard moet het ook exploitabel zijn en grenslijnen zijn dat niet bij voorbaat. Zelf zou ik het overigens toejuichen. De NMBS heeft de lijn van Neerpelt naar Hamont doorgetrokken. Als die doorrijdt naar Weert, dan is er een extra verbinding met België. Tussen Essen en Visé is die er verder niet. Je gedachte is wel logisch. Dan zou het mooi zijn als de betrekkelijk trage verbinding met Antwerpen in het Belgische deel ook werd verbeterd.

Ik ben het verder met Tamzin eens maar het moet allemaal nog. De NMBS is niet altijd even meewerkend.

https://www.weertdegekste.nl/2017/10/nieuw-kabinet-reserveert-geld-treinverbinding-weert-hamont-b/

Intweedekamer aansluiting op de Belgische investering in de lijn Antwerpen-Hamont wordt het aansluitende traject Hamont-Weert, met cofinanciering van regionale overheden, gereactiveerd voor personentreinen. Er wordt ook gekeken hoe de verbinding vanuit Eindhoven naar Duitsland kan worden verbeterd.

Als Roermond- Monchengladbach ook nog wordt aangepast komt de IJzeren Rijn dichterbij ;-)

Het zou een verbetering zijn in de verbinding met Hasselt en Antwerpen. Rechtstreeks naar Eindhoven zit er niet in vrees ik, maar vanuit Weert helemaal niet zo gek.
Reputatie 2

Die spoorlijn is nooit officieel buiten gebruik gesteld (alleen het Roermond-Dalheim deel van de ijzeren rijn is officieel buiten gebruik) en wordt daarom ook nog onderhouden. En dus moet je er, hoe klein de kans hier ook is, nog steeds rekening mee houden dat er elk moment een trein kan passeren. Het spoor is géén wandelpad!
Bedankt allemaal!!!!
Reputatie 7
Badge +4

Die spoorlijn is nooit officieel buiten gebruik gesteld (alleen het Roermond-Dalheim deel van de ijzeren rijn is officieel buiten gebruik) en wordt daarom ook nog onderhouden. En dus moet je er, hoe klein de kans hier ook is, nog steeds rekening mee houden dat er elk moment een trein kan passeren. Het spoor is géén wandelpad!

Officieel natuurlijk niet, dat is helder. Het lopen langs het spoor mag nooit. Maar ja, hoeveel treinen reden er de afgelopen jaren tussen Weert en de afslag naar de zinkfabriek? Evenveel als langs de lijn van het Dockumer lokaaltsje. Verder zullen maar zeer weinigen deze wandeling maken. Als het gevaar op zou kunnen leveren, mag het natuurlijk nooit en ik zal dat zeker niet bevorderen. Je moet het ook meer in overdrachtelijke zin lezen, dus meer als: Het is niet in gebruik en je zou er zelfs kunnen wandelen.
Weet iemand hoelang het ongeveer nog gaat duren voordat ervoor gereden gaat worden?
Reputatie 7
Badge +4
Dat kan niemand weten en dat is nu net het probleem. Ik hoop van snel maar er zijn veel partijen bij betrokken en zelfs de NMBS. Het is een internationale zaak, hoe onbetekenend het lijntje ook lijkt. Het is echt geen kwestie van de lijn ligt er al, vanuit Hamont kan het makkelijk omdat het treintje daar stil staat, een perron in Weert opzoeken en karren maar. Een regeerakkoord is een voornemen. Een treinstel vanuit België via Hamont naar Weert, dat keert en doorrijdt naar Eindhoven, zou nog een optie kunnen zijn, al verwacht ik het niet. Een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen, via Breda en de HSL, ligt dan meer voor de hand.

Weert-Hasselt-Luik zou mooi zijn. Het vereist wel investeringen van de zuiderburen.
Reputatie 7
Badge +3
Vanwaar toch die focus op Hasselt? Sinds de Philipsfabrieken daar dicht zijn is het vanuit de regio ZO-Brabant totaal niet relevant meer. Het draait bij Weert-Hamont om de verbinding van Limburg naar Antwerpen.
Reputatie 7
Badge +4
Via Hasselt naar Luik zou toch een mooie verbinding zijn, al zal het aanpassingen vergen. Zeker als de aansluitingen bij de zuiderburen goed worden gepland en de infrastructuur zou worden verbeterd. De grotere relevantie van Antwerpen doet daar niets van af, dat is bij voorbaat helder. Ik heb voor deze discussie al eerder aangegeven dat het gat in de verbinding naar België wel erg groot is tussen Essen en Visé.

Een lijn aanleggen van Eindhoven naar Budel en zo België in, zal er wel niet inzitten maar zou wel interessant zijn. Je moet ook wat te dromen hebben tenslotte 😉
Reputatie 7
Badge +3
Van of via Weert naar Luik kun je gewoon via Maastricht, dus het nut van een vrijwel parallelle lijn via Hasselt ontgaat me.
Reputatie 2
Als er al daadwerkelijk weer treinen gaan rijden, denk ik dat je er van uit kunt gaan dat het de huidige treindienst Antwerpen - Hamont wordt die wordt doorgetrokken. Als ze het dan ook nog ideaal weten in te plannen, dan krijg je op station Weert een goede overstap richting Eindhoven / Roermond. Verdere doortrekking van de Belgische trein (naar Eindhoven of Roermond) zal er waarschijnlijk niet in zitten.
Qua materieel; elektrisch zou natuurlijk het best zijn, maar in eerste instantie zou ik de MW41/AR41 (Motorwagen 41 / Autorail 41) verwachten, die nu op Antwerpen-Hamont dienst doet; https://nl.wikipedia.org/wiki/MW41

Voordat er een reguliere dienst kan worden opgezet zal er eerst beveiliging moeten worden geïnstalleerd (ATB / ERTMS); de maximum snelheid is nu 40 km/h (ook al is het vrijwel kaarsrecht spoor) wegens het ontbreken hiervan. Die snelheid is gewoon te laag voor een levensvatbare passagiersdienst.
Reputatie 7
Badge +3
Die 40 km/h heeft uitsluitend te maken met de onbewaakte overwegen. Qua dienstregeling valt er weinig te plannen, het is gewoon doortrekken op basis van de huidige Belgische dienstregeling.

De ATB stelt weinig voor want van Weert naar Budel is maar één blok. Probleem is wel dat MW41 deels ATB moet krijgen. ERTMS is niet aan de orde, de uitrol daarvan is sowieso tot Sint Juttemis uitgesteld.
Reputatie 2
Die 40 km/h heeft uitsluitend te maken met de onbewaakte overwegen.

Er is momenteel geen ATB (of iets anders) aanwezig op dat baanvak, en dan mag je nooit harder dan 40 km/h. Ongeacht of er wel of geen (al dan niet bewaakte) overwegen zijn.

http://www.grenstreinbus.be/images/treinverbindingen/34/fotos/42.jpg

Aardige bijkomstigheid; als een trein onder ATB rijdt en er wordt geen code ontvangen, dan zal de ATB automatisch een maximum van 40 km/h afdwingen (tenzij je de ATB buiten dienst schakelt natuurlijk).

Bovendien zijn er op de rest van het spoorwegnet ook nog onbewaakte overwegen te vinden waar treinen gewoon op hoge snelheid mogen passeren. Uiteraard doet ProRail zijn best om daar zoveel mogelijk van op te ruimen of alsnog te voorzien van een mini-ahob.
Reputatie 7
Badge +4
Van of via Weert naar Luik kun je gewoon via Maastricht, dus het nut van een vrijwel parallelle lijn via Hasselt ontgaat me.

Nou, Weert-Hasselt lijkt me logischer dan zoals nu Maastricht-Luik-Hasselt. De verbinding via Maastricht is ons allen dierbaar maar via Hasselt naar Luik lijkt me zo vreemd nog niet. Het kan nu andersom en veel korter. Hasselt-Luik is al goed. Het probleem is meer de infrastructuur onderweg.
Het logischte is toch gewoon Antwerpen-Hamont doortrekken tot Weert. Dat zorgt tenminste weer voor een beetje leven in de brouwerij op station weert
Badge
Mag ik even dromen? Antwerpen - Turnhout doortrekken naar een gloednieuw station Eindhoven Airport en dan aanhaken op Boxtel - Eindhoven ter hoogte van de Herdgang. Rechtstreekse intercity Antwerpen - Eindhoven, inclusief betere bereikbaarheid van Neerlands tweede luchthaven. Wie weet door te trekken naar Venlo en op termijn Düsseldorf/Köln? En misschien kunnen we nog wat Belgische vliegtuigreizigers wegsnoepen? 🆒

Alle gekheid op een stokje, Hamont-Weert zal heel veel geluk moeten hebben om een succes te worden. Voor de Belgen is Weert nou eenmaal bepaald geen trekpleister als Eindhoven (sorry Weert), om nog maar niet te spreken van de ietwat povere bereikbaarheid. Het is simpelweg een omweg, Antwerpen - Eindhoven langs Hamont en Weert. Ik denk dat dan de Benelux-plus met overstap in Breda richting Eindhoven een beter alternatief zal zijn voor die relatie.
@Itsvigo: Via Twitter heb ik bij NMBS geïnformeerd. Zij schreven: Dit zou moeten onderzocht worden in functie van de vraag van de markt. Momenteel zijn hieromtrent geen plannen bij NMBS.
Bedankt allemaal en deel je dromen maar onder dit topic ?

Reageer