beantwoord

in het weekend van Amersfoort naar Schiphol op tijd voor werk

• 12 juli 2020
  • 54 reacties
  • 1530 Bekeken

Ik ben net naar Amersfoort verhuisd, omdat dit zo’n goede treinverbinding heeft met Schiphol en kom ik erachter dat het niet mogelijk is om in het weekend op tijd op mijn werk te komen. Geen trein vanuit Amersfoort naar Schiphol die even voor 7 uur aankomt. Alleen om 5.45 arriveren of 7.30 ;-( 

Veel van mijn collega’s komen hierdoor in de problemen. Dienstwissels van de operatie op Schiphol zijn tussen 6.30 en 7.00 dus beide tijden zijn nutteloos? Ook voor passagiers veelal of te vroeg of net te laat. Ik hoop dat de NS als collega’s hier eens naar wil kijken? het is toch ook een 24/7 bedrijf, dus zou als geen ander moeten weten dat je in een vroege dienst op zondag niets heb aan 1.15 te vroeg op je werk te arriveren. Veel mensen huren nu een auto of lenen die van iemand maar dat is voor mij  geen optie..Beste NS kun je hier eens naar kijken ..1 intercity op traject Amersfoort- Schiphol aankomst 6.23 net als doordeweeks zou geweldig zijn voor alle medewerkers op Schiphol!!

icon

Beste antwoord door Sascha NS 16 juli 2020, 11:46

De 15808 staat vanaf morgen inderdaad weer in de reisplanner (als 29600, vanaf zaterdag en zondag als 28508). Ook voor de 15810 en 15812 zijn er aanpassingen gemaakt. Bedankt voor de signalen! :slight_smile:

Bekijk origineel

54 reacties

NS rijdt @Monique18B alleen treinen als dit financieel enigszins geld oplevert. Een trein laten rijden op zo'n tijdstip en dag is daarbij ook nog extra duur. Zeker in de huidige tijd zal er zeer snel naar het kostenplaatje gekeken worden.

Mensen in de onregelmatige dienst zijn heel vaak aangewezen op eigen vervoer, al is het maar omdat OV bedrijven zeker geen 24 uurs bedrijven zijn.

Veel werknemers in onregelmatige dienst wonen dan ook zo dicht mogelijk bij hun werk, om dit altijd zelfstandig te kunnen bereiken.

Ja ik woonde in Amsterdam en ging met de scooter.. heb me vergist in de connectie met Amersfoort. Dan zit er niets anders op dan 1.15 uur te vroeg op week te zijn. Hopen dat de NS ooit beseft dat er best veel mensen op Schiphol werken die hetzelfde probleem hebben en dat het misschien wel rendabel zou zijn als ze een trein rond die tijd zouden laten rijden 

Hoi Monique18B. Ik snap je argument volledig, hoor! Ik denk dat het, zoals Deventer aangeeft, wellicht lastig zal zijn om dit voor elkaar te boksen, maar het minste wat ik voor je kan doen is je suggestie eens uitgebreid intern uitzetten. Niet geschoten…

heb me vergist in de connectie met Amersfoort

@Monique18B En daarbij komen nog de treinkosten en het feit dat er in de weekenden vaak werkzaamheden zijn, kijk maar eens na het komende weekend van 18 en 19 juli, dan ben je anderhalf uur onderweg.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer Waar baseer je dat op? De lijn van Weesp naar Schiphol ondervindt op 18/19 juli geen hinder van de werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Amsterdam Bijlmer ArenA. Je kunt gewoon met de IC in 43 minuten van Amersfoort naar Schiphol. De eerste IC op zaterdagochtend van 06.41 uur doet het zelfs in 41 minuten. Op zondag gaat de eerste trein om 07.10 uur.

Eerst controleren, dan beweren. :grinning:

@iMark, nou dat is dus op zaterdag nog een uur te laat op mijn werk. de trein die normaal om 5.45 aankomt is geschrapt, die rijd helemaal niet meer op zaterdag 18/7  

en op zondag 19/7 rijd er geen trein alleen alternatief vervoer. dus eerst controleren dan beweren ;-) geldt ook voor jou

@Laura NS , dank je alleen al voor het proberen. Als het ook nog zou lukken zou je er mij en een heleboel Schiphol collega's er gelukkig mee maken. Er komen er een heleboel uit de buurt Amersfoort en het Gooi. Dus misschien is het nog best rendabel ook

Reputatie 7
Badge +3

@Monique18B Er rijden op 19 juli treinen van Amersfoort naar Schiphol. Alleen rijden ze niet op voor jou geschikte tijden.

Ik zie dat er door NS gehakt is in de dienstregeling zonder goede alternatieven te regelen. Het lijkt erop dat voor de zoveelste keer NS bij werkzaamheden zit te rotzooien met de vroege treinen.

Er hoort dagelijks Sprinter 15808 te rijden van Amersfoort naar Amsterdam Centraal met aansluiting in Weesp naar Schiphol, aankomst 5.43 uur.

Blijkbaar moet je ook nog controleren welke treinen er in de jaardienst gepland staan voordat je reisplanner nakijkt. 

Wat gaat NS doen voor de reizigers die normaal gesproken gebruik maken van de Sprinter 15808?

@iMark, nou dat is dus op zaterdag nog een uur te laat op mijn werk. de trein die normaal om 5.45 aankomt is geschrapt, die rijd helemaal niet meer op zaterdag 18/7  

en op zondag 19/7 rijd er geen trein alleen alternatief vervoer. dus eerst controleren dan beweren ;-) geldt ook voor jou

De treinen die iMark noemt rijden gewoon, alleen ben je dan te laat op je werk. Wat ik niet helemaal snap is dat dit ook voor je ging verhuizen al zo was. dus de verbinding was toen ook al niet zo goed.

@iMark en op zondag 19/7 rijd er geen trein alleen alternatief vervoer. dus eerst controleren dan beweren 😉 geldt ook voor jou

Helaas voor @Monique18B klopt mijn waarschuwing voor werkzaamheden wel @iMark 

@Monique18B kan niet op tijd op Schiphol zijn voor haar werk.

Reputatie 7
Badge +3

@Pingpong 

Als @Monique18B haar verhuizing heeft gebaseerd op het dagelijks rijden van Sprinter 15808 met aansluiting in Weesp op Sprinter 4308 dan heeft ze heel terecht een vette klacht. Op zaterdag 18 juli is die trein geschrapt zonder alternatief. Op zondag 19 juli is er een soort van alternatief:

Ik ben benieuwd of het in het weekend van 25 en 26 juli ook weer misgaat. Dat kunnen we nog niet controleren in de reisplanner.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer Er zijn nergens werkzaamheden aangekondigd waarom de Sprinter 15808 op zaterdag 18 juli niet zou kunnen rijden. Op zondag 19 juli wordt in de reisplanner aangekondigd dat er een bus i.p.v. een trein rijdt. Maar werkzaamheden worden niet genoemd.

@Pingpong Sprinter 15808 rijdt in de jaardienst dagelijks, met aansluiting in Weesp op Sprinter 4308 naar Schiphol.

Wanneer er werkzaamheden zijn dan moet NS ervoor zorgen dat je op tijd op je bestemming kunt komen.

@Pingpong Monique is helaas voor het besluit te gaan verhuizen naar Amersfoort vergeten te kijken hoe het gesteld is met de dienstregeling in het weekend. Ik ben uitgegaan van de hele goede connectie doordeweeks. Mijn eigen stomme schuld dus. Maar ik merk hierdoor nu wel hoeveel van mijn collega's hier dus ook mee zitten. Misschien kan er iets veranderen? 

en gelukkig heb ik komend weekend geen vroege dienst maar mijn collega daarentegen wel dus ik zal hem waarschuwen voor zaterdag een alternatief te regelen. Thanks voor meedenken 

Reputatie 7
Badge +3

@Monique18B Er rijdt dagelijks, dus ook op zaterdag en zondag, om 4.48 uur Sprinter van Amersfoort naar Weesp met aansluiting naar Schiphol, aankomst 05.48 uur. 

Wanneer die trein op zaterdag en/of zondag niet rijdt dan moet NS voor een goed alternatief zorgen. Op zaterdag 17 juli is vooralsnog helemaal niets geregeld. Op zondag 18 juli is er een bus geregeld van Amersfoort naar Hilversum met aansluiting op de Sprinter naar Schiphol. Je komt dan om 6.18 uur op Schiphol aan. Nog steeds te laat natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +1

De serie 15800 rijdt van 14 juli t/m 29 juli (op een paar treinen na) niet tussen Amersfoort Vathorst en Weesp.

Van 14 juli t/m 18 juli en van 27 juli t/m 29 juli vertrekt deze trein vanaf Lelystad Centrum en rijdt via Weesp naar Amsterdam Centraal.

Op 19 juli is deze serie geheel geschrapt. 

Van 20 juli t/m 26 rijdt alleen de eerste trein van 04:48 vanaf Amersfoort Centraal richting Amsterdam Centraal. De overige treinen in die serie vertrekken vanaf Weesp. 

@Deventer Er zijn nergens werkzaamheden aangekondigd waarom de Sprinter 15808 op zaterdag 18 juli niet zou kunnen rijden. Op zondag 19 juli wordt in de reisplanner aangekondigd dat er een bus i.p.v. een trein rijdt. Maar werkzaamheden worden niet genoemd.

Voor de gehele periode vermoed ik dat het te maken heeft met de werkzamheden tussen Amstel en Bijlmer ArenA. Voor 19 juli zijn er ook werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Weesp.

Op zondag 18 juli is er een bus geregeld van Amersfoort naar Hilversum met aansluiting op de Sprinter naar Schiphol. Je komt dan om 6.18 uur op Schiphol aan. Nog steeds te laat natuurlijk.

Zondag valt op de 19e van juli 😉@Monique18B moet even voor 7 uur op Schiphol zijn. Zelfs als ze de bus van 05:22 op Amersfoort neemt komt ze om 06:48 op Schiphol aan en dus op tijd.

@iMark : ik had dat bericht van de 15808 toen nog niet gelezen. Maar als ik het bericht van loklok8 zo lees dan zijn er toch werkzaamheden of in ieder geval tijdelijk een andere dienstregeling. Ik denk dat dit met de werkzaamheden tussen Amstel en Bijlmer Arena te maken heeft. Die zijn nl ook tussen 15 juli en 29 juli.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer de dienstregeling gewijzigd wordt vanwege werkzaamheden dan mogen er geen treinen uit de jaardienst gehaald worden zonder dat daar een alternatief voor is. Blijkbaar heeft iemand niet goed opgelet dat het wijzigen van de 15800-serie ook gevolgen heeft voor de 15808, de eerste trein van Amersfoort richting Weesp met aansluiting naar Schiphol. Een trein die bovendien ook rijdt op zaterdag en zondag.

En zo gaan er vaker op detailniveau dingen mis bij vroege en late treinen wanneer er werkzaamheden zijn. Opvallend is dan weer dat er wel een bus is geregeld van Amersfoort naar Hilversum op zondagochtend 18 juli maar niet op zaterdagochtend 17 juli.

Badge

Wanneer de dienstregeling gewijzigd wordt vanwege werkzaamheden dan mogen er geen treinen uit de jaardienst gehaald worden zonder dat daar een alternatief voor is. Blijkbaar heeft iemand niet goed opgelet dat het wijzigen van de 15800-serie ook gevolgen heeft voor de 15808, de eerste trein van Amersfoort richting Weesp.

Het heeft allemaal met de werkzaamheden te maken tussen Muiderpoort en Bijlmer. De sprinter uit Amersfoort is hierbij 1 weekend lijkt het niet meegenomen in de planning. Ik krijg het idee dat ook deze trein normaal speciaal zo vroeg rijdt voor de medewerkers van Schiphol, net als de 4308 vanuit Lelystad.

Ik heb Laura hier zojuist op gewezen en gevraagd of zij dat bij de juiste afdeling kan neerleggen. Als dit inderdaad over het hoofd is gezien is er hopelijk nog wat mogelijk om het op te lossen.

Wanneer de dienstregeling gewijzigd wordt vanwege werkzaamheden dan mogen er geen treinen uit de jaardienst gehaald worden zonder dat daar een alternatief voor is. Blijkbaar heeft iemand niet goed opgelet dat het wijzigen van de 15800-serie ook gevolgen heeft voor de 15808, de eerste trein van Amersfoort richting Weesp.

Het heeft allemaal met de werkzaamheden te maken tussen Muiderpoort en Bijlmer. De sprinter uit Amersfoort is hierbij 1 weekend lijkt het niet meegenomen in de planning. Ik krijg het idee dat ook deze trein normaal speciaal zo vroeg rijdt voor de medewerkers van Schiphol, net als de 4308 vanuit Lelystad.

Ik heb Laura hier zojuist op gewezen en gevraagd of zij dat bij de juiste afdeling kan neerleggen. Als dit inderdaad over het hoofd is gezien is er hopelijk nog wat mogelijk om het op te lossen.

Ja maar dit staat dus helemaal nergens vermeld en komen we hier dus toevallig door Laura achter.

Hoeveel klachten willen jullie hier nu eigenlijk over ontvangen vanaf 15 juli? in Noord Holland is het een ramp en dus nu ook rond Amersfoort. 

zie ook dit topic

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/werkzaamheden-aan-het-spoor-vanaf-14-juli-tm-29-juli-65721

Reputatie 7
Badge +3

@PingpongAls @Monique18B haar verhuizing heeft gebaseerd op het dagelijks rijden van Sprinter 15808 met aansluiting in Weesp op Sprinter 4308 dan heeft ze heel terecht een vette klacht.

Sowieso moet je natuurlijk geen verhuizing gaan plannen op basis van de dienstregeling van één specifieke trein aangezien de dienstregeling jaarlijks veranderd wordt.

Dat neemt niet weg dat de bereikbaarheid van Schiphol in het weekend in de vroege ochtend matig tot slecht is.

Reputatie 7
Badge +3

Erg slordig natuurlijk wanneer dit het geval is. Hopelijk kan het nog opgelost worden voor zaterdag 17 juli en meteen gecontroleerd worden voor zaterdag 24 en zondag 25 juli. 

Heel opmerkelijk vind ik de geplande stopbus op zondag 18 juli van Amersfoort naar Hilversum terwijl er nergens aangekondigde werkzaamheden te vinden zijn…….

@Tamzin Vanuit Amersfoort en de overige stations op de Gooilijn zijn er nu juist wel mogelijkheden om al voor 6 uur op Schiphol te zijn. En dat 7 dagen per week. Tot het moment dat er werkzaamheden zijn…...

Heel opmerkelijk vind ik de geplande stopbus op zondag 18 juli van Amersfoort naar Hilversum terwijl er nergens aangekondigde werkzaamheden te vinden zijn…….

Scherp. Waarom laat je een bus rijden als er ook gewoon een trein zou kunnen rijden. Of zijn er maar zo weinig treinreizigers op dat tijdstip dat een bus regelen goedkoper is. Als dat het geval is, is het wel een hele nare bezuiniging. 

Badge

Scherp. Waarom laat je een bus rijden als er ook gewoon een trein zou kunnen rijden. Of zijn er maar zo weinig treinreizigers op dat tijdstip dat een bus regelen goedkoper is. Als dat het geval is, is het wel een hele nare bezuiniging. 

Werkzaamheden tussen Amsterdam Centraal en Weesp, zie een startdatum en tijd 00.30 op 19 juli maar geen eindtijd :(

Treinen kunnen dus niet door naar Amsterdam Centraal en er zijn geen andere mogelijkheden blijkbaar qua spoorcapaciteit.

Misschien moeten we even kijken of de trein tussen Maastricht en Roermond vanaf 15 juli wel rijdt ivm de werkzaamheden tussen Amsterdam Amstel en Bijlmer Arena :grinning:

Reputatie 7
Badge +3

@iMark 

Als het aantal trein- en vliegtuigpassagiers veel lager blijft dan voor corona kan het zo maar zijn dat zo'n hele vroege verbinding onrendabel wordt en geschrapt wordt. Het is dus heel gevaarlijk om een verhuizing te plannen op basis van de huidige dienstregeling, je hebt geen enkele garantie voor de toekomst.

Reageer