beantwoord

Ingekorte treinen tussen Amersfoort en Schiphol

• 20 januari 2020
  • 5 reacties
  • 239 Bekeken

Sinds de nieuwe dienstregeling van 15 december 2019 rijdt er in meer dan de helft van de gevallen van mijn reizen van Amersfoort naar Schiphol een ingekorte trein. Het gaat dan specifiek om de trein welke om 07:41 vanaf Amersfoort vertrekt. Normaal gesproken rijdt hier een trein van 12 delen (welke dan al meer dan vol zit zodra de trein voorbij Hilversum is), maar nu is dat steeds 6 en soms 4 delen. Ik heb de vraag eerder al aan de klantenservice gesteld, toen werd aangegeven dat het om een aantal incidenten ging. Aangezien het nu toch structureel lijkt te zijn heb ik toch de vraag waarom dit steeds wordt gedaan? Met 6 delen komt de trein al vol aan op Amersfoort en daar moeten ze mensen van Amersfoort én Hilversum dan nog bij. 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 20 januari 2020, 13:29

Goedemiddag amo1992. Welkom bij de NS Community.

Ik heb de materieelhistorie bekeken en het valt mij inderdaad op dat hier niet echt een pijl op te trekken is. De erg lage capaciteit (3 of 4 treinstellen) zal goed te wijten kunnen zijn aan verstoringen gezien dat wel erg ondermaats is voor het traject. Ik zie echter dat er ook regelmatig maar 6 stellen ingezet zijn en ik heb niet kunnen achterhalen wat hier de reden voor is. Sorry. Misschien dat de Community hier een verklaring voor heeft? ( @Edwin @Jeroen  )

Bekijk origineel

5 reacties

Goedemiddag amo1992. Welkom bij de NS Community.

Ik heb de materieelhistorie bekeken en het valt mij inderdaad op dat hier niet echt een pijl op te trekken is. De erg lage capaciteit (3 of 4 treinstellen) zal goed te wijten kunnen zijn aan verstoringen gezien dat wel erg ondermaats is voor het traject. Ik zie echter dat er ook regelmatig maar 6 stellen ingezet zijn en ik heb niet kunnen achterhalen wat hier de reden voor is. Sorry. Misschien dat de Community hier een verklaring voor heeft? ( @Edwin @Jeroen  )

Reputatie 7
Badge

Ik heb er geen verklaring voor @Sascha NS , maar heb de vraag wel even bij de planning uitgezet, al denk ik dat dit een bijsturingsmaatregel is, aangezien er gewoon 12 bakken gepland zijn op de 1620.

Bedankt Edwin! 

Is er ondertussen al meer bekend over de daadwerkelijke reden dat de treinen structureel ingekort worden? Vorige week was ongeveer de helft van ‘mijn’ treinen ingekort (zowel van Amersfoort naar Schiphol als van Schiphol naar Amersfoort). Ook vandaag is er weer sprake van een ingekorte trein. 

Een bijsturingsmaatregel klinkt alsof er moet worden bijgestuurd bij een onverwachte gebeurtenis. Al andere halve maand bijsturingsmaatregelen is gewoon een fout in de dienstregeling/planning.

Reputatie 5
Badge

In de spits is vrijwel al het materieel nodig. Begin januari is bij Den Haag een trein ontspoord van het type dat ook op Amersfoort - Schiphol wordt ingezet (heeft het nieuws gehaald en bijna 3 dagen geduurd voordat het opgeruimd was). Je ziet dat de treinen die met dit type materieel gereden overal in het land met regelmaat te kort zijn. Klaarblijkelijk is er sinds de ontsporing minder materieel beschikbaar. Of dat nou komt doordat de ontspoorde treinen gerepareerd moeten worden of dat de rest van de vloot vaker naar de werkplaats moet, geen idee. Wat mij betreft dus niet zozeer een planningsfout, maar een ongelukkig gevolg van die ontsporing.

Reageer