beantwoord

ingelaste werkzaamheden Den Bosch 12-10

• 12 oktober 2019
  • 24 reacties
  • 618 Bekeken

Trein van Nijmegen naar Eindhoven vervalt en er is beperkt businzet. Zorg dat iedereen gewoon verder kan reizen met de bus en dan niet alleen naar Tilburg maar ook naar Eindhoven. Er is al overlast bus inzet Nijmegen Oss en dan in Den Bosch kun je niet verder
de hele avond vervallen de treinreizen je kunt wel via Arnhem-Rotterdam etc ruim 3 uur reizen 😡
geen stijl en geen service
icon

Beste antwoord door Jeroen 12 oktober 2019, 09:46

Helaas zijn dit noodzakelijke reparaties welke niet gepland waren. En er is te weinig capaciteit aan bussen beschikbaar anders waren er echt wel genoeg bussen geregeld.
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Er zijn nu vrijwel iedere dag acute noodreparaties. Je gaat je afvragen wat er mis is met de kwaliteit van het onderhoud door ProRail.

Opvallend is dat veel van deze noodsituaties zich voordoen op trajecten waar de laatste jaren veel aan het spoor gewerkt is zoals rond Schiphol, rond Utrecht en in de driehoek Tilburg-Boxtel-Den Bosch.

Misschien wordt het tijd voor een onafhankelijk extern onderzoek naar wat er mis is.
Reputatie 4
Dit zijn onverwachte werkzaamheden.
Dan is lastig om zo snel alles te regelen kwa bussen.
Badge
Helaas zijn dit noodzakelijke reparaties welke niet gepland waren. En er is te weinig capaciteit aan bussen beschikbaar anders waren er echt wel genoeg bussen geregeld.
Het valt mij wel op dat we in 2018 en 2019 bij NS opeens last hebben van een nieuwe kwaal: genaamd "defect spoor". Gisteren ook richting Schiphol was hier sprake van met natuurlijk de nodige vertraging en ergernis. Defect spoor ben ik in mijn lange loopbaan als treinreiziger echt pas de laatste jaren tegengekomen. Is er dan sprake van achterstallig onderhoud?? Ik kan mij gezien de vele werkzaamheden rond Schiphol dit nauwelijks voorstellen.
Reputatie 4
Ik denk meer dat ProRail moet wenne dat spoor meer gebruikt wordt.
Meer treinen per uur met meer mensen.
Dus meer gewicht en dus extra slijtage.
En ik denk ook de droogte van vorig en dit jaar ook niet mee helpen voor de liggen van de sporen.
Reputatie 7
Badge
@Woefdram
De reiziger, en vooral ook hier op de Community, wil graag duidelijkheid waarom treinen uitvallen.
Dit is een goed voorbeeld van duidelijke communicatie richting de Klant wat er aan de hand is, en waarom er treinen uitvallen.
Natuurlijk had men ook gewoon "storing" kunnen opgeven, maar dan was er zeker weer de opmerking gekomen waarom alles telkens stuk gaat. Nu weet de Klant gewoon duidelijk wat het probleem is, een defect aan het spoor.
Em zelfs daar kan ik nog vele oorzaken bij bedenken.
Reputatie 7
Badge +3
Nu weet de Klant gewoon duidelijk wat het probleem is, een defect aan het spoor.
Nou, ik weet als klant niks. Is het spoor verzakt, is er een railbreuk, is er een kapot wissel? Het blijft volledig vaag en als klant zet je steeds meer vraagtekens bij het onderhoud.

Overigens komt dit zeer ongelegen. Doordat de herfstvakantie is begonnen en vanwege langdurige werkzaamheden bij Nijmegen zijn er nauwelijks bussen beschikbaar. Dat ProRail desondanks toch acuut de boel plat legt suggereert dat er nu bij Vught toch wel een heel ernstig probleem moet zijn.

Overigens suggereerde NS in een persbericht over de ICNG wel dat vooral de dubbeldekkers met kantelbak het spoor erg zwaar belasten en oorzaak zijn van de noodzaak van extra onderhoud.
Er zijn nu vrijwel iedere dag acute noodreparaties. Je gaat je afvragen wat er mis is met de kwaliteit van het onderhoud door ProRail.

Opvallend is dat veel van deze noodsituaties zich voordoen op trajecten waar de laatste jaren veel aan het spoor gewerkt is zoals rond Schiphol, rond Utrecht en in de driehoek Tilburg-Boxtel-Den Bosch.

Misschien wordt het tijd voor een onafhankelijk extern onderzoek naar wat er mis is.

Een parlementaire enquette over de NS lijkt mij in ieder geval een goed idee. Als ik zo op dit forum lees is er wel veel mis bij de NS.
Reputatie 7
Badge +3
@Woefdram
Ik neem aan dat je een enquête naar ProRail bedoelt en niet naar NS. Overigens lijkt me een parlementaire enquête geen goed middel want dat ontaardt altijd in een politiek welkes-nietes spel. Een onafhankelijk onderzoek door buitenlandse deskundigen lijkt me nuttiger.
Als ik topics lees zoals deze

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664

En ik zie dat er in 6 maanden tijd nog geen enkele zinvolle reactie vanuit NS is gekomen, denk ik ook dat NS wel eens aan een nader onderzoek kan worden ontworpen.

En dit is echt niet het enige topic waarbij het mis gaat bij NS. Spook incasso's van NS direct toeslagen op niet NS direct lijnen. (Den Haag-Venlo).

De problemen op de HSL lenen zich hier volgens mij ook wel voor. (In 20 jaar is het NS nog niet gelukt om een fatsoenlijke hoge snelheidstrein op het spoor te krijgen) enz,enz,

Daarbij een parlementair onderzoek levert in ieder geval leuke tv op.

Ik ben met je eens dat ook Prorail nodig wat aandacht behoeft.
Badge
De problemen op de HSL lenen zich hier volgens mij ook wel voor. (In 20 jaar is het NS nog niet gelukt om een fatsoenlijke hoge snelheidstrein op het spoor te krijgen) enz,enz,

20 jaar HSL spoor ??? Volgens mij bestaat de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam pas 10 jaar 😎

En wat betreft je andere punten, veel wordt gewoon opgelost door de klantenservice als er iets niet goed is gegaan. En met zo enorm veel klanten en treinreizen die gemaakt worden bij de NS gaat er ook wel eens iets niet goed, net als bij elk ander bedrijf. Er werken immers mensen en mensen maken fouten, als ze daarna maar opgelost worden.
Door deze onverwachtse herstelwerkzaamheden reis is 1:58 over traject Eindhoven - Utrecht i.p.v. 0:47. Dit is pas vanochtend bekend gemaakt, ga er vanuit dat ik hiervoor wel een claim in kan dienen voor geld terug bij vertraging toch? Aangezien dit niet eens 24 uur van te voren is aangegeven en de treinreis meer dan het dubbele bedraagt tijdens normale dienst.
Reputatie 7
Badge +3
Door deze onverwachtse herstelwerkzaamheden reis is 1:58 over traject Eindhoven - Utrecht i.p.v. 0:47. Dit is pas vanochtend bekend gemaakt, ga er vanuit dat ik hiervoor wel een claim in kan dienen voor geld terug bij vertraging toch? Aangezien dit niet eens 24 uur van te voren is aangegeven en de treinreis meer dan het dubbele bedraagt tijdens normale dienst.
De werkzaamheden zijn laat bekend gemaakt, maar zijn dus wel aangekondigd? Of je dan toch gebruik kunt maken van GTbV-regeling weet ik niet. De regeling hanteert de tijden van de reisplanner.
Overigens kon je voor een autoritje op datzelfde traject ook dubbele tijd rekenen, vanwege werkzaamheden op A2
Reputatie 7
Badge +3
Stonden de opgeheven treinen in de reisplanner met de melding "Deze reis is niet mogelijk"?
Dan zou je gewoon een GTBV claim moeten kunnen indienen.

Bij geplande werkzaamheden waarbij de GTBV niet geldt staan de reizen niet reisplanner.

Zo te zien staan deze onverwachte werkzaamheden op https://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor als Storing gemeld, niet als Werkzaamheden.
Gewoon GTBV indienen dus.

Reputatie 7
Badge
Nou, ik weet als klant niks. Is het spoor verzakt, is er een railbreuk, is er een kapot wissel?
Overigens suggereerde NS in een persbericht over de ICNG wel dat vooral de dubbeldekkers met kantelbak het spoor erg zwaar belasten en oorzaak zijn van de noodzaak van extra onderhoud.

Naast slechts enkele van de 10 vaste Community schrijvers vind echt geen reiziger het belangrijk of nu een wissel defect is, de bovenleiding slap hangt of de seinen de verkeerde kleur tonen.

Die dubbeldekkers met kantelbakken 😀 moeten ze echt van het spoor halen @Tamzin !
Reputatie 7
Badge +2

.De regeling hanteert de tijden van de reisplanner.

Dit klopt niet bij storingen. Als er een langere reistijd in de reisplanner staat door een storing en niet door geplande werkzaamheden, dan kun je gewoon een claim indienen en die wordt, voor zover hij voor de rest juist is, gewoon toegekend. Je kunt dan voor het berekenen van de vertraging uitgaan van de reistijd die je zou hebben gehad zonder de herstelwerkzaamheden. Zo wordt de vertraging berekend en niet op basis van de, aangepaste actuele reisplanner.

Er is bij mij nog nooit een claim geweigerd bij 30 minuten of meer vertraging door kort van tevoren aangekondigde herstelwerkzaamheden.

@Femke20 In de voorwaarden staat dat minimaal een dag van tevoren aangekondigde werkzaamheden niet meetellen. In de praktijk kun je een gtbv-claim indienen als de reisplanner het aanmerkt als storing (driehoek met uitroepteken). Dat is nu ook zo, dus je kunt gewoon een claim indienen. 🙂
Reputatie 6
De voorwaarden voor GTBV zeggen er dit over:

" Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd."

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1556522898411/content/assets/ns-nl/voorwaarden/voorwaarden-geld-terug-bij-vertraging.pdf
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo klopt het niet? Bij storingen (en zoals ik nu zie ook bij deze onverwachte werkzaamheden) staan de ritten die vervallen gewoon in de reisplanner. De actuele planner geeft dan die reizen als "Deze reis is niet mogelijk" en voor berekenen van de vertraging wordt dan uitgegaan van de tijd van de trein die normaal wel gereden zou hebben.
De regeling hanteert dus wel de tijden van de reisplanner, niet de actuele planner met de vervallen ritten, maar die zoals die zou zijn zonder de storing.
Reputatie 7
Badge +2
De regeling hanteert dus wel de tijden van de reisplanner, niet de actuele planner met de vervallen ritten, maar die zoals die zou zijn zonder de storing.

Ik zie nu inderdaad dat bij deze herstelwerkzaamheden de bussen niet in de reisplanner zijn verwerkt. Ik bedoelde meer dat niet die tijd wordt gebruikt voor het berekenen van de vertraging volgens gtbv, maar de tijden zoals die in de planner stonden voor het verwerken van de storing. In dit geval zijn die tijden dus hetzelfde.

Bij de dringende/herstelwerkzaamheden die ik vaak bij de nachttreinen meegemaakt heb, was de reisplanner aangepast met vervangend busvervoer. Je was dan volgens de planner langer onderweg, maar kon wel gewoon claimen omdat het als storing aangemerkt was. Ik zie dat ze het nu anders gedaan hebben. Ik weet ook niet waarom, want de reis is wel mogelijk. Je doet er alleen langer over. Misschien door de beperkte beschikbaarheid van bussen?

Gisteren en vandaag met de snelbussen moeten reizen tussen Nijmegen Dukenburg en Oss. Tenminste, dat was de bedoeling. Service voor deze dagen was echter om te huilen. In een foetushouding.

Twee dagen op een rij heb ik ruim 2 uur moeten wachten op een buschaffeur die uberhaupt wist dat hij naar Oss moest. En ik was niet de enigen, zullen we maar zeggen. En als er een bus kwam opdagen, rijdt hij alleen óf naar Arnhem of Nijmegen. 

Dag twee, 4de uur wachten was ik het zat. Pak de eerste de beste stadsbus naar het CS en uiteraard: daar staan niet één maar -twee- bussen die direct richting Oss gaan. Wel een extra half uur bij mijn reistijd op moeten tellen. Maar laat ik mijn zegeningen tellen - eindelijk ben ik op weg.

Chaffeurs die de tussenhaltes niet krijgen gevonden, of met te weinigen rijden, of verplicht een middagslaapje moeten doen -en- een dienstregeling waarvan de NS servicemedewerker zegt, en ik quote haar hier direct: "geen ruk" van klopt.

Twee dagen flink te laat op mijn werk. Bedankt NS en Traffic Support.

Reputatie 7
Badge

@NJN wat heeft jou klacht met dit topiconderwerp te maken. Dit topic gaat over ingelaste werkzaamheden welke waren op 12 oktober.

Reputatie 7
Badge +3
Inmiddels blijkt dat de noodreparatie niet gelukt is zodat er ook vanochtend geen treinen rijden.

@AbbeyRoad
De lokale krant weet wel te melden dat het om de wissels bij Vught gaat (de zoveelste keer). Kennelijk krijgen die wel informatie van NS/ProRail.
Reputatie 7
Badge
@Tamzin , als dat zo is zou ik graag ook het wisselnummer willen weten, er liggen nogal wat wissels bij Vught.
Aan de info dat het om de wissels bij Vught gaat heb ik als klant weinig, dat is echt wat te algemeen.
Reputatie 7
Badge +3
10.30 wordt weer 11.15

Reageer