Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Reputatie 7
Badge

Zijn we toch weer on-topic.

Nou, zijn we weer on-topic! 😄➡️😒

Reputatie 7
Badge +3

Niemand hoeft mijn mening te delen. Maar het omgekeerde hoeft natuurlijk ook niet. Zeker zonder business case gaat die Lelylijn er niet komen. 
Ik ben overigens een enorm voorstander van verbeteringen in het spoorwegnet, zeker richting het Noorden. Ik ben ook niet tegen het aanleggen van een nieuwe lijn van Lelystad via Emmeloord naar Heerenveen, Drachten en Groningen. Maar een HSL is een beetje te veel van het goede. Een IC-verbinding met baanvaksnelheid 160-200 km/u lijkt me meer dan voldoende.

De ICNG (of een vergelijkbare trein) is daar natuurlijk heel geschikt voor. Zijn we toch weer on-topic.

Reputatie 5

Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.

? Heb niet over Lelylijn. 

Reputatie 7
Badge

Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Ik vind dat onzin. En waarom spreek je namens alle mensen uit het Noorden? Heb je ze allemaal individuel gesproken? De meningingen zijn gewoon verdeeld. Je moet niet denken dat omdat jij iets vind dat dan half Nederland (alle Nederlanders in het noorden) ook maar meteen jouw zelfde mening delen.

Reputatie 7
Badge +3

Zonder business case is de Lelylijn alleen maar een prestigeproject.

Reputatie 5

Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Mee eens dat de meeste noorderlingen beter OV in hun regio. Wie weet via de € 20 miljard die kabinet aan provincie Groningen geeft ter compensatie. 

Maar de vervoersstroom tussen Noord Nederland - Randstad v.v. moet je niet onderschatten. Waarom denk je dat tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Schiphol (Den Haag)/Utrecht (Rotterdam) vele bakken ICM-M/DDZ zijn? In het verleden werd dan maximaal 15 rijtuigen ICM-M ingezet. Nu zijn er gezamenlijk regelmatig meer dan 15 bakken. Mijn gebruikersnaam is niet voor niets Hanzeboog 😉

Het is tekort door de bocht om dit af te doen als een prestigeproject van bestuurders in Noord Nederland. 

 

Reputatie 5

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 

De verbinding naar het noorden wordt niet sneller met ICNG, de infra laat geen hogere snelheden toe dan nu. En die studenten naar Groningen blijven ook zonder ICNG met de trein gaan. 

Tijdswinst wordt nu dan ook op HSL geboekt. Trein is zo snel als spoor toelaat. Heb ook niet gezegd dat tussen Schiphol - Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden tijdswinst wordt geboekt met ICNG. Dat zal in de toekomst gebeuren als snelheidsverhoging mogelijk is via ETCS. Vooral tussen Zwolle - Lelystad - Almere Oostvaarders is dan een aantal minuten tijdswinst mogelijk met snelheidsverhoging van 140 km p/u naar 160 - 180 km p/u. 200 km p/u op Hanzelijn kan wel. Maar waarschijnlijker is dat de dienstsnelheid tussen Zwolle - Lelystad - Almere Oostvaarders wordt afgestemd op 160 km p/u vanaf 2027. 

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 

De verbinding naar het noorden wordt niet sneller met ICNG, de infra laat geen hogere snelheden toe dan nu. En die studenten naar Groningen blijven ook zonder ICNG met de trein gaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn met name bestuurders in Noord-Nederland die een snelle(re) verbinding met de Randstad willen. Zoals de meeste bestuurders zijn ze vooral geïnteresseerd in prestigeprojecten.

De meeste nuchtere noorderlingen zitten helemaal niet te wachten op een snelle verbinding met de Randstad. Die willen beter regionaal openbaar vervoer.

Reputatie 5

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

ICM-M wordt ook ingezet tussen Noord Nederland/Oost Nederland - Randstad. Natuurlijk is ICNG niet geheel vergelijkbaar met ICM-M. 

NS heeft ook afspraken met Noord Nederland. Noord Nederland wil al vele jaren een snellere verbinding naar Randstad. Dat weegt ook mee. Anders nemen reizigers/inwoners van Noord Nederland minder de trein. 

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

Reputatie 5

 

 

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

Zowel verlengen als extra treinen betekent wel dat de exploitatie een dure grap wordt. De vraag is dus of dat gaat gebeuren of dat het toch meer staan wordt om de kosten in de hand te houden, zeker op baanvakken waar geen toeslag geldt en de treinen veelal vol zitten met studenten.

De ICNG kan op baanvakken waar geen toeslag geldt aangevuld worden met andere trein(series). Bijvoorbeeld Breda - Groningen/Leeuwarden. Tussen Breda - Schiphol over HSL. Tussen Schiphol - Amsterdam RAI - Almere - Lelystad is genoeg aanvulling van Sprinters en andere IC. Tussen Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden is voldoende ruimte. Daarom kan de ICM-M tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad moeiteloos het aantal treinreizigers vervoeren. 12 delige ICM-M is vergelijkbaar met 2 achtdelige ICNG. 

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen een nieuwe trein, ook een nieuwe conducteur: Melvin!

https://speld.nl/2023/04/20/spectaculaire-nieuwe-conducteur-gepresenteerd-door-ns

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Ze rijden momenteel grotendeels 200km/u, er zit een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL waardoor de treinen in het begin langzamer moeten rijden, door daarna met 200km/u te rijden komen ze weer op tijd in Rotterdam aan.

Zonder die snelheidsbeperking zouden ze waarschijnlijk wel 160km/u rijden, anders kom je te vroeg aan en sta je voor een rood sein te wachten. De dienstregeling is dit jaar nog gebaseerd op 160km/u namelijk dus als je dan opeens 3 minuten eerder aan komt zetten loop je kans dat er nog een eerdere trein voorlangs moet.

En machinisten rijden graag even de maximale snelheid met deze trein natuurlijk, 200 km/uur is dan voor velen toch nieuw.  Dan maar even wachten voor rood. 😁

 

 

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

Zowel verlengen als extra treinen betekent wel dat de exploitatie een dure grap wordt. De vraag is dus of dat gaat gebeuren of dat het toch meer staan wordt om de kosten in de hand te houden, zeker op baanvakken waar geen toeslag geldt en de treinen veelal vol zitten met studenten.

Reputatie 5

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Er is gekozen voor een ruimere opzet, waar elders wordt geklaagd over de krappe ruimte is dat bij de ICNG anders, maar deze trein is ook meer bedoeld voor reizen over langere afstanden. Er zijn ook grote tafels bij de vierzits in tegenstelling tot de veelal kleine tafels in het andere IC materieel.

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken naar/in de trein om te zien hoe de trein er in werkelijkheid uitziet.

En als er teveel drukte is dan zal de NS de trein of moeten verlengen of extra treinen in moeten gaan plannen in de spits.

Blijkbaar willen sommigen zowel véél zitplaatsen en veel beenruimte. Maar dan is het voor NS qua exploitatiekosten lastiger. Niet voor niets heeft NS bewust gekozen om geen nieuwe dubbeldekstreinen te laten rijden op de HSL. De CAF dubbeldekstreinen zullen alleen op de klassieke spoorlijnen gaan rijden. En de ICNG is dertien delig.  

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

Reputatie 7
Badge

Lekker cruisen met 200 km/p uur. 

Reputatie 7
Badge +1

Dat is ook terug te zien op treinposities.nl: 😊

 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Ze rijden momenteel grotendeels 200km/u, er zit een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL waardoor de treinen in het begin langzamer moeten rijden, door daarna met 200km/u te rijden komen ze weer op tijd in Rotterdam aan.

Zonder die snelheidsbeperking zouden ze waarschijnlijk wel 160km/u rijden, anders kom je te vroeg aan en sta je voor een rood sein te wachten. De dienstregeling is dit jaar nog gebaseerd op 160km/u namelijk dus als je dan opeens 3 minuten eerder aan komt zetten loop je kans dat er nog een eerdere trein voorlangs moet.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

Ik las dat er ergens een sensor niet goed vastgezet was waardoor de machinist geen melding kreeg na het sluiten van de deuren. Als dat het inderdaad is loopt het wel los.

Ik zie dat die vandaag al weer gewoon rijdt, met o.a. Edwin als machinist. 

 

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

Ik las dat er ergens een sensor niet goed vastgezet was waardoor de machinist geen melding kreeg na het sluiten van de deuren. Als dat het inderdaad is loopt het wel los.

Reputatie 7

Nou ja zie het van de positieve kant. In ieder geval rijden de treinen 200 km. Dus dan zal je eerder op je bestemming zijn en hoef je minder lang te staan. 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Het is zo bedrieglijk. Veel mensen denken dat de intercity's in de praktijk op een topsnelheid van Rotterdam naar Schiphol flitsen (want hogesnelheidslijn, er wordt ook vaak over "hogesnelheidstrein" gesproken) en dat blijkt dan niet zo te zijn. De kortere reisduur is puur te danken aan het rechtstreekse, kortere traject.

Ik had de ICNG al regelmatig zien staan in Breda. Wien Hbf stond er soms op (dát zou leuk zijn!) Relatief veel ruimte om te staan inderdaad. Die stoelen zijn in no time bezet.

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

 

 

Reputatie 7
Badge

Nou ja zie het van de positieve kant. In ieder geval rijden de treinen 200 km. Dus dan zal je eerder op je bestemming zijn en hoef je minder lang te staan. 

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Er is gekozen voor een ruimere opzet, waar elders wordt geklaagd over de krappe ruimte is dat bij de ICNG anders, maar deze trein is ook meer bedoeld voor reizen over langere afstanden. Er zijn ook grote tafels bij de vierzits in tegenstelling tot de veelal kleine tafels in het andere IC materieel.

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken naar/in de trein om te zien hoe de trein er in werkelijkheid uitziet.

En als er teveel drukte is dan zal de NS de trein of moeten verlengen of extra treinen in moeten gaan plannen in de spits.

Reputatie 7
Badge

Geen idee. Wel interessant leesvoer. Misschien nog ergens verkrijgbaar als je geluk hebt.

Reageer