Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie



Toon eerste bericht

185 reacties

Eigenlijk was het de bedoeling om al 4 stellen in te zetten vanaf volgende week, maar daar is blijkbaar wat vertraging in ontstaan. Zolang het een mix ICR en ICNG wordt verwacht ik dat men zo veel mogelijk in vaste samenstellingen blijft rijden zodat materieel makkelijk uitwisselbaar is. Vanaf december zou men tussen Schiphol en Rotterdam met 200km/u moeten gaan rijden en moet alles dus ICNG zijn hier.

Reputatie 5

Materieelinzet zal in het begin nog niet representatief zijn voor wat het uiteindelijk gaat worden. Pas als een hele treinserie met ICNG gereden wordt kan je een efficiënte materieelplanning maken met splitsen en combineren.

Het zal in het begin toch een mix van Traxx + ICR en ICNG zijn. De ICNG 3222 kunnen ze bijvoorbeeld vanaf 19 april na 19:00 en in weekeinden kunnen inzetten. Totdat de proefperiode goed is gegaan. 

Mee eens dat efficiënte materieel planning mogelijk is als ICNG is ingestroomd. Vooral omdat mijn verwachting dat het aantal treinreizigers op de Intercity Direct zal toenemen vanwege meer comfort (USB, stopcontacten, displays, schonere toiletten, Nomad Digital Wifi), hogere snelheid ( tijdswinst), punctualiteit en betrouwbaarheid. Verwacht niet direct kleinere treinsamenstellingen. Zeker niet in spitsuren.  

Materieelinzet zal in het begin nog niet representatief zijn voor wat het uiteindelijk gaat worden. Pas als een hele treinserie met ICNG gereden wordt kan je een efficiënte materieelplanning maken met splitsen en combineren.

Reputatie 5

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Hangt vanaf in welke uren ze de proefperiode met 1 achtdelige ICNG (417 zitplaatsen) willen rijden. Op dit moment is het druk in Intercity Direct i.v.m. treinongeluk bij Voorschoten. 

Ben zoal benieuwd hoe de trein samenstellingen zullen worden. De ICNG is flexibeler dan de huidige Intercity Direct. 1 vijfdelige ICNG zal na 21.00 op werkdagen prima kunnen. Maar in spitsuren heb je 13 - 16 rijtuigen (672/834 zitplaatsen) nodig. 

Reputatie 7
Badge +2

Waar laten ze al die ICNG die instromen?

Was de nieuwe werkplaats op Amersfoort GE daar niet speciaal voor aangelegd? Daar heb ik sowieso al wel vaker een ICNG op de buitensporen zien staan.

Reputatie 5

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Klopt. De vervangen Traxx + ICR als "warme reserve" zullen verhuizen naar een terrein in Arnhem. En dan de overige ICNG op Watersgraafsmeer, Rotterdam, Utrecht Cartesiusweg en Breda als ze instromen? Waar laten ze al die ICNG die instromen? Oppassen dat die graffitispuiters niet kan toeslaan! Irritante gasten. 

Volgens een inmiddels achterhaalde planning had vanaf 17 april de 900 serie een 50/50 mix van ICNG (gekoppeld) en ICR moeten zijn. Die planning is echter dus al weer achterhaald, laatste wat ik heb gelezen is dat er nu één solo ICNG achtje gaat rijden medio april en de rest volgt op een later tijdstip.

Reputatie 7
Badge +1

Ik begreep van Somda dat het idee was dat de eerste testinzet met reizigers ergens de komende weken moet gaan plaatsvinden. Hopelijk lukt dat.

Ik ben in ieder geval erg benieuwd. 🙂

Reputatie 5

Volgende ICNG is onderweg: 

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=2429159790593802&set=gm.1347594912686928&type=3

De instroom van ICNG zal gefaseerd sneller gaan. Eerste ritten vanaf april? Las dat de 8 grijs/groene Traxx (Bron: Somda/Railhobby) vanaf april er niet meer zijn. 

Alleen de (45) Akiem Traxx voor series 1000, 1100 en 9200 zijn er dan nog. Wordt toch redelijk krap. Tenzij afvoer van Traxx + ICR synchroon gaat met instroom van ICNG. 

Desnoods kan NS leentjebuur doen met NMBS met I - 11 rijtuigen. Mits de I - 11 is aangepast voor het rijden op HSL . Bron: Groot Belgisch Treinen Forum. 

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

Er zit nu wel druk op omdat NS de ICR wilde verkopen. 

Die karren zijn 40 jaar oud dus ik denk niet dat de kopers in de rij staan. Daarnaast zijn er nog maar weinig vervoerders die losse rijtuigen kopen.

Maar misschien wil.Arriva ze nog een tijdje huren als ze toestemming krijgen om op het hoofdnet te gaan rijden.

Reputatie 5

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

NS wilde eigenlijk Intercity Max. Maar een ex Minister van V & W T. Netelenbos zag niks in Intercity Max. Maar ging op de stoel van de NS zitten. Schoenmaker blijf bij je leest. 

ICNG wordt meer een mix van beide beiden. Meer verbindingen via HSL naar andere delen van het land. En als ICNG België zal rijden met de nieuwe stop patroon tussen Brussel Zuid - Schiphol (Lelystad) zal het meer op Fyra lijken. 

Vervelend dat we al vanaf september 2009 zitten opgescheept met alternatieve treinmaterieel met oude rijtuigen en gehuurde goederen locomotieven. 

Hoop dat vanaf april/mei de Traxx + ICR soepel vervangen wordt door ICNG. Er zit nu wel druk op omdat NS de ICR wilde verkopen. 

Wat een plaatje! 😍

Reputatie 5

Laatst zag ik er nog 1 op spoor 1 van Den Haag HS staan en maakte deze foto:

https://pbs.twimg.com/media/Fqd4tyrXsAcg_vX?format=jpg

Reputatie 7
Badge +3

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

Reputatie 5

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

Omwonenden op Brabantroute zullen blij zijn als de Traxx + ICR vervangen worden door de ICNG. Geen trillingen meer in hun huis. Over de NS Flirt hebben ze positieve reacties: 

 https://www.npostart.nl/de-monitor/19-05-2019/KN_1705631

Vanaf 10:00 hoor je de verklaringen over de Traxx locomotieven en Flirt. ICNG is vergelijkbaar met Flirt. 

Dat was een tijd geleden te zien in het programma De Monitor: 

Reputatie 7
Badge +3

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

En vergeet het enorme aantal reservestammen van ICR niet, volgens mij was er zo'n 30% technisch reserve nodig voor deze serie, waar men voor ander materieel het met zo'n 10 à 15% kan volstaan. Dat is ook een kostenpost.

Reputatie 7
Badge +1

Tamzin vergeet voor het gemak wel meer details: Zoals de leasekosten van de TRAXX’en (2 per trein), de baklengte van de huidige ICD treinen die veel langer is dan die van ICNG (waarmee de vergelijking van het aantal bakken ook niet echt op gaat), de flexibiliteit die ICNG biedt in lengte ten opzichte van de ICR treinen en de onderhoudskosten van de huidige treinen zullen ongetwijfeld ook hoger zijn dan die van ICNG, omdat de onderdelen lastiger te verkrijgen zijn (zoals dat ook bij ICM en DDZ speelt).

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

Je vergeet dat ICR met twee dure locomotieven voor en achter rijdt. 10 bakken ICNG heeft vrijwel dezelfde capaciteit als 7 bakken ICR maar dan zonder die dure locomotieven en met minder draaistellen. ICR is hier het inefficiënte materieel.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

De 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG vervangen de ICR en de ICM-M. Ten opzichte van de grote aantallen V-IRM-M, DDZ en Sprinters zijn de ICNG bepaald niet de enigste kostenpost. 

Vergeet niet dat de ICNG flexibel verkort en verlengd kan worden. De vaste samenstelling met Traxx + ICR wordt in de meeste uren niet efficiënt bezet. De bezettingsgraad is in de daluren meestal niet hoog. 

De ICNG kan efficiënter bezet worden. Bijvoorbeeld 1 vijfdelige ICNG na 21.00 zal voldoende zijn. En in de spitsuren 15 - 16 bakken. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

En er is genoeg aanvulling van andere treinseries. Tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via Oude Lijn/Schiphollijn zal over een aantal jaren vast wel weer PHS zijn met 6 IC + Sprinters. 

Tussen Rotterdam - Breda was de frequentie 5 IC p/u. Een fors verschil voordat via Dordrecht naar Breda werd gereden. Toen was er de IC Den Haag - Venlo. Tussen Breda -: Tilburg ondersteuning van 2 IC + Sprinters. Tussen Tilburg - Boxtel - Eindhoven PHS vanaf Boxtel. 

Reputatie 7
Badge +1

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

Reputatie 5

@Hanzeboog

 

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Waarom? 15 bakken ICNG zijn meer zitplaatsen dan de huidige Traxx + 9 ICR? 

En iedereen een zitplaats geven is alleen te managen als je een reserveringssysteem invoert. Maar dat werkt niet in Nederland. 

En op sommige momenten helpt 12 delige dubbeldekstreinen ook niet. Want niemand kan de reizigers stroom gelijkmatig verdelen. 

2 achtdelige ICNG met 834 zitplaatsen is nog beter. Dat is meer dan 2 vierdelige V-IRM-M. 

@Hanzeboog

 

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Reageer