Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie | NS Community

Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie


Reputatie 5

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 


185 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Wat is precies het probleem van een opstap bij bepaalde zittingen (die alleen boven de draaistellen zit)? De huidige treinen hebben een opstap bij de ingang. Dan heb ik liever bij enkele zittingen een opstap dan dat de hele trein verhoogd is. Dat is voor mensen in een rolstoel, met koffers of andere bagage ook prettiger, want ze kunnen net zoals bij de sprinters gewoon zelfstandig de trein in.

De treinen zijn qua indeling niet te vergelijken met losse wagons, en daarmee anders dan traditionele treinen. Maar of dat voor de doorsnee reiziger een probleem is? Ik denk het niet.

Reputatie 3

Verschillende proefreizigers die afgelopen jaar bij de ICNG-open dagen waren meldden dat er in de tweede klas erg weinig beenruimte was met diverse hoogteverschillen en weinig tot geen ruimte rondom de deuren. Dat baart toch enige zorgen? Zelfs in de screenshot hier vlak boven is te zien dat er een opstap is bij de zitplekken. Hopelijk valt het in de praktijk mee. Gelukkig is er terecht gekozen voor grote, brede deuren.

De eerste klas reiziger zal voortaan helaas de optie voor een comfortabel hokje moeten missen. 

Wat is precies het probleem van een opstap bij bepaalde zittingen (die alleen boven de draaistellen zit)?

Buiten het struikel-, val- en stootgevaar bij drukte en natte vloeren? Hopelijk vrij weinig. Maar reken wel op een toename in het aantal letsel-incidenten bij drukte. Ik zou er in mijn oude dag zeker niet bij in de buurt durven komen. In de huidige trein is de kust vrij na het enkele op/afstapje bij de deuren. 

Reputatie 3

De afwezigheid van prullenbakjes bij de zitplaatsen zie ik juist als een positieve ontwikkeling, de kleine prullenbakjes in de huidige treinen zitten altijd stampvol, zijn vies en stinken vaak.

Begrijpelijk. Het valt wel te verwachten dat er veel troep op de tafels wordt achtergelaten bij deze treinen. De grote tafels zorgen er namelijk voor dat opstaan en weglopen van de zitplek bij drukte bijna onmogelijk wordt. De ICNG is bedoeld voor langere ritten. Een stukje mensenkennis leert dat een deel van deze reizigers dan niet de gelegenheid zal nemen om naar het prullenbakje bij de deuren te lopen (als hun afval dan al door het piepkleine klepje heen past)

 

Enkele praktische en ergnomische bezwaren die het succes van deze nieuwe trein hopelijk niet veel in de weg zal zitten.

Reputatie 7
Badge +1

Buiten het struikel-, val- en stootgevaar bij drukte en natte vloeren? Hopelijk vrij weinig. Maar reken wel op een toename in het aantal letsel-incidenten bij drukte. Ik zou er in mijn oude dag zeker niet bij in de buurt durven komen. In de huidige trein is de kust vrij na het enkele op/afstapje bij de deuren. 

Als je niet oplet dan kun je daar inderdaad over struikelen, maar datzelfde geldt helemaal voor treinen met een opstap bij de ingang.

Overigens hebben de sprinters en regionale treinen in Nederland al jaren een soortgelijke indeling (met opstapjes bij de draaistellen). Ik kan me niet voorstellen dat dat bij deze intercity (waar mensen ook nog minder vaak in-/uitstappen dan in sprinters) opeens een probleem zou zijn.

Deze nadelen lijken mij in ieder geval niet op te wegen tegen het gelijkvloers zijn van de rest van de trein.

Reputatie 7
Badge +1

Begrijpelijk. Het valt wel te verwachten dat er veel troep op de tafels wordt achtergelaten bij deze treinen. De grote tafels zorgen er namelijk voor dat opstaan en weglopen van de zitplek bij drukte bijna onmogelijk wordt. De ICNG is bedoeld voor langere ritten. Een stukje mensenkennis leert dat een deel van deze reizigers dan niet de gelegenheid zal nemen om naar het prullenbakje bij de deuren te lopen (als hun afval dan al door het piepkleine klepje heen past)

Als het afval niet door dat klepje heen past, dan had het ook al niet in de bakjes in de huidige intercity's gepast. Die zijn ook niet bepaald groot namelijk en veel meer dan een leeg blikje past er niet in.

Er zullen altijd mensen zijn die hun afval inderdaad achterlaten, dat gebeurt in de sprinters ook wel eens. Maar dat staat naar mijn idee niet in verhouding met de ontzettende bende die mensen rondom de huidige prullenbakjes kunnen maken.

En ja, dat zal op de grote tafels misschien meer voorkomen. Overigens hebben veel regionale vervoerders al zulke tafels in hun treinen, en daar lijkt het ook wel goed te gaan.

Reputatie 5

 

 

Dat de huidige IC-rijtuigen stil en vrij comfortabel zijn ben ik niet met je eens. De stoelen zitten weliswaar prima, maar echt stil zijn de rijtuigen niet. Het piept en kraakt bij elke hobbel en maakt over all gewoon veel lawaai. De verlichting is ook matig. Ik vind het niet bepaald fijne treinen om mee te reizen. Maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Hoe e.a. qua capaciteit gaat lopen is natuurlijk wel een dingetje, maar dat er mensen in de spits moeten staan lijkt me nou niet bepaalt het einde van de wereld.

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

De oude NS Intercity's zijn minder stabiel als de nieuwe Sprinters met hun Jacobs draaistellen. Vooral V-IRM-M wiebelt op de wissel spoorlijnen. 

Reputatie 7
Badge +1

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Je merkt het hier in de omgeving al met ICM en SNG. ICM hoor je van mijlenver aankomen, terwijl je SNG meestal amper hoort. Dat verschil is ook in de trein merkbaar.

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

DDZ en vernieuwde VIRM (nog niet flow) hebben dezelfde stoelen toch? Ik vind de vernieuwde VIRM's en DDZ persoonlijk eigenlijk wel fijne stoelen hebben. DDZ vind ik altijd bijzonder stabiel rijden overigens.

Reputatie 5

ICR is lawaaiig. Zeker met 160 km p/u. Ook aan de buitenkant. De inwoners van Bleiswijk en Bergschenhoek klaagden over de Traxx + ICR terwijl de Thalys en Eurostar sneller rijden in die omgeving. Het schijnt dat het geluidsniveau van ICNG aanzienlijk lager is. 

Je merkt het hier in de omgeving al met ICM en SNG. ICM hoor je van mijlenver aankomen, terwijl je SNG meestal amper hoort. Dat verschil is ook in de trein merkbaar.

Comfort van DDZ en in mindere mate V-IRM-M is voor een IC onvoldoende. Koffers kun je moeilijk kwijt. Stoelen van DDZ zijn ondermaats voor IC. 

DDZ en vernieuwde VIRM (nog niet flow) hebben dezelfde stoelen toch? Ik vind de vernieuwde VIRM's en DDZ persoonlijk eigenlijk wel fijne stoelen hebben. DDZ vind ik altijd bijzonder stabiel rijden overigens.

DDZ stoelen ben ik niet tevreden over. De voering van deze stoelen zijn van Sprinter kwaliteit. 

In juli 2022 tijdens de presentatie van ICNG was te merken dat de ICNG stoelen prima zijn. Niet te hard, breed en hoog genoeg. Voeg daar de beenruimte bij. 

Heb ICNG 3133 maandag 27 maart om 17:00 bij station Breda gezien. Reacties van sommigen gehoord. De een vond het een comfortabele mooie trein. De andere zei dat er minder zitplaatsen waren. Maar voegde wel toe dat comfort beter was. Verschil qua smaak zal er blijven. Maar de reacties waren positief. 

@Hanzeboog

Het gebrek aan zitplaatsen zal toch de grote klachtenbron worden. Het is leuk dat meneer A straks royaal kan zitten maar als de consequentie is dat meneer B dan moet staan moet je je afvragen of er wel de juiste afweging is gemaakt.

Reputatie 5

@Hanzeboog

Het gebrek aan zitplaatsen zal toch de grote klachtenbron worden. Het is leuk dat meneer A straks royaal kan zitten maar als de consequentie is dat meneer B dan moet staan moet je je afvragen of er wel de juiste afweging is gemaakt.

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

@Hanzeboog

 

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Reputatie 5

@Hanzeboog

 

Dat is aan NS. Als NS in de spitsuren tussen Den Haag - Eindhoven drie vijfdelige ICNG koppelt met 768 zitplaatsen zal het waarschijnlijk voldoende zijn. De huidige IC kan dat ook aan. En dan zonder ondersteuning van de serie 900. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Waarom? 15 bakken ICNG zijn meer zitplaatsen dan de huidige Traxx + 9 ICR? 

En iedereen een zitplaats geven is alleen te managen als je een reserveringssysteem invoert. Maar dat werkt niet in Nederland. 

En op sommige momenten helpt 12 delige dubbeldekstreinen ook niet. Want niemand kan de reizigers stroom gelijkmatig verdelen. 

2 achtdelige ICNG met 834 zitplaatsen is nog beter. Dat is meer dan 2 vierdelige V-IRM-M. 

Reputatie 7
Badge +1

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Vanwaar opeens de eis dat iedereen in de spits moet zitten? Met die redenering kan al het materieel wel afgeschreven worden, want overal moeten er vaak mensen in de spits staan. Ook in de huidige ICD treinen.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen.

En er is genoeg aanvulling van andere treinseries. Tussen Amsterdam/Schiphol - Rotterdam via Oude Lijn/Schiphollijn zal over een aantal jaren vast wel weer PHS zijn met 6 IC + Sprinters. 

Tussen Rotterdam - Breda was de frequentie 5 IC p/u. Een fors verschil voordat via Dordrecht naar Breda werd gereden. Toen was er de IC Den Haag - Venlo. Tussen Breda -: Tilburg ondersteuning van 2 IC + Sprinters. Tussen Tilburg - Boxtel - Eindhoven PHS vanaf Boxtel. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

Reputatie 5

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

 

Op de minder drukke momenten zou dan 2x5 of 1x8 ook moeten voldoen.

Met dat aantal bakken wordt met ander materieel (o.a. SNG) ook regelmatig gereden, dus ik zou niet weten waarom dat hier opeens niet zou kunnen

Alles kan. De vraag is alleen wat dat kost.

De 50 achtdelige en 49 vijfdelige ICNG vervangen de ICR en de ICM-M. Ten opzichte van de grote aantallen V-IRM-M, DDZ en Sprinters zijn de ICNG bepaald niet de enigste kostenpost. 

Vergeet niet dat de ICNG flexibel verkort en verlengd kan worden. De vaste samenstelling met Traxx + ICR wordt in de meeste uren niet efficiënt bezet. De bezettingsgraad is in de daluren meestal niet hoog. 

De ICNG kan efficiënter bezet worden. Bijvoorbeeld 1 vijfdelige ICNG na 21.00 zal voldoende zijn. En in de spitsuren 15 - 16 bakken. 

15 bakken om aan voldoende zitplaatsen te komen? Ik ben bang dat dat toch een gevalletje voor Zoete Lieve Gerritje wordt.

Als iedereen in de spits moet zitten is ICNG wel een hele inefficiënte materieelkeuze.

Overigens heeft een 7-delige ICR (als ik me dat goed kan herinneren, ik kan het nergens vinden namelijk) richting de 600 zitplaatsen. Als je dus met 13 bakken ICNG rijdt (5+8) dan zit je daar qua capaciteit al overheen (zo'n 670).

Als je alle treinen voor hetzelfde aantal reizigers straks met bijna twee keer zoveel bakken ICNG moet gaan rijden als nu met bakken ICR ga je gewoon failliet.

Je vergeet dat ICR met twee dure locomotieven voor en achter rijdt. 10 bakken ICNG heeft vrijwel dezelfde capaciteit als 7 bakken ICR maar dan zonder die dure locomotieven en met minder draaistellen. ICR is hier het inefficiënte materieel.

Reputatie 7
Badge +1

Tamzin vergeet voor het gemak wel meer details: Zoals de leasekosten van de TRAXX’en (2 per trein), de baklengte van de huidige ICD treinen die veel langer is dan die van ICNG (waarmee de vergelijking van het aantal bakken ook niet echt op gaat), de flexibiliteit die ICNG biedt in lengte ten opzichte van de ICR treinen en de onderhoudskosten van de huidige treinen zullen ongetwijfeld ook hoger zijn dan die van ICNG, omdat de onderdelen lastiger te verkrijgen zijn (zoals dat ook bij ICM en DDZ speelt).

En vergeet het enorme aantal reservestammen van ICR niet, volgens mij was er zo'n 30% technisch reserve nodig voor deze serie, waar men voor ander materieel het met zo'n 10 à 15% kan volstaan. Dat is ook een kostenpost.

Reputatie 7
Badge +3

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

Reputatie 5

Plus daarbij de extra onderhoudskosten aan de baan vanwege de zeer ongunstige aslasten in vergelijking met een treinstel.

Omwonenden op Brabantroute zullen blij zijn als de Traxx + ICR vervangen worden door de ICNG. Geen trillingen meer in hun huis. Over de NS Flirt hebben ze positieve reacties: 

 https://www.npostart.nl/de-monitor/19-05-2019/KN_1705631

Vanaf 10:00 hoor je de verklaringen over de Traxx locomotieven en Flirt. ICNG is vergelijkbaar met Flirt. 

Dat was een tijd geleden te zien in het programma De Monitor: 

Reputatie 7
Badge +3

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

Reputatie 5

Laatst zag ik er nog 1 op spoor 1 van Den Haag HS staan en maakte deze foto:

https://pbs.twimg.com/media/Fqd4tyrXsAcg_vX?format=jpg

Wat een plaatje! 😍

Reputatie 5

En dan te bedenken dat het inmiddels meer dan 10 jaar geleden dat de Fyra-treinstellen uit de dienst werden gehaald. We zitten al die jaren opgescheept met treinen die eigenlijk al waren afgeschreven.

Wat een treurigheid.

NS wilde eigenlijk Intercity Max. Maar een ex Minister van V & W T. Netelenbos zag niks in Intercity Max. Maar ging op de stoel van de NS zitten. Schoenmaker blijf bij je leest. 

ICNG wordt meer een mix van beide beiden. Meer verbindingen via HSL naar andere delen van het land. En als ICNG België zal rijden met de nieuwe stop patroon tussen Brussel Zuid - Schiphol (Lelystad) zal het meer op Fyra lijken. 

Vervelend dat we al vanaf september 2009 zitten opgescheept met alternatieve treinmaterieel met oude rijtuigen en gehuurde goederen locomotieven. 

Hoop dat vanaf april/mei de Traxx + ICR soepel vervangen wordt door ICNG. Er zit nu wel druk op omdat NS de ICR wilde verkopen. 

Reageer