Instroom en inzet NS Intercity Nieuwe Generatie


Reputatie 5

Hoewel het nog niet officieel is zal de ICNG/NS Coradia Stream waarschijnlijk dit jaar instromen. De prognose is het tweede kwartaal van dit jaar. Jammer dat de lasnaden in de ICNG (nog) niet goed blijken. Zie je dat de ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Goed dat dit in de testritten zijn ontdekt. Beter wat vertraging in de levering van ICNG dan dat de problemen achteraf ontdekt worden. Alstom zal de problemen moeten verhelpen. In Katowice worden de NS Coradia Stream in mekaar gezet. Typisch dat de POP geen problemen heeft met lasnaden. Waar zit het verschil?

Er zijn al vele ICNG opgesteld. Zullen die eerst teruggestuurd worden voor inspectie vanwege de lasnaden? En zullen daarna de vele opgestelde ICNG sneller geleverd worden? 

Daarna kan de instroom van de ICNG beginnen. Helaas is er een snelheidsbeperking tussen Aquaduct en Groene Hart tunnel met 80 - 160 km p/u. Zie ICNG Facebook met testrit van ICNG op een YouTube filmpje. Een aanrader! Het is te hopen dat de problemen met de snelheidsperking snel zijn opgelost. De politiek is niet zo snel met uitgeven van meer geld voor de HSL . 

Voor de vervanging van Traxx + ICR is alles al geregeld bij Arnhem. De dienstsnelheid van ICNG zal eerst 160 km p/u zijn. Niet verkeerd om de vertragingen in te lopen als gevolg van de snelheidsperking bij de Rijpwetering. Want de ICNG zal met 200 km p/u tussen Groene Hart tunnel - vliegveld Zestienhoven 2 minuten kunnen inlopen. 

Zal de ICNG tegelijk op de Intercity Direct Amsterdam - Breda worden ingezet? Want Intercity Direct Amsterdam - Breda rijdt in 2023 (voorlopig) niet i.v.m. personeelstekort. Dat zou betekenen dat de ICNG eerst de Traxx + ICR gaat vervangen op de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam. 

Gefaseerd zal de instroom van ICNG gaan. Las dat de ICNG dit jaar zelfs al deels wordt ingezet tussen Den Haag - Zwolle - Groningen/Leeuwarden. Is dit vanwege training en wegbekendheid van ICNG op klassiek spoor? En als voorbereiding op de uiteindelijke inzet van ICNG tussen Groningen/ Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Zwolle, Lelystad en HSL Schiphol - Breda? Waardoor de NS treinseries 700 (Den Haag - Groningen), 1800 (Den Haag - Leeuwarden), 900 (Intercity Direct Amsterdam - Breda) en 1000 (Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam) vervangen worden. Zien welke nummer de nieuwe treinserie krijgt tussen Groningen/Leeuwarden - Rotterdam/Breda via Hanzelijn, Flevolijn, Zuidtak en HSL krijgt. 

De Traxx + ICR zal gefaseerd vervangen worden. Zal de oorspronkelijke doelstelling om alle Traxx + ICR voor dienstregeling 2025 te vervangen gehaald worden? Of wordt het in de loop van 2025? En zal de dienstsnelheid 200 km p/u worden als alle Traxx + ICR vervangen zijn op de HSL? Of als per treinseries 1000, 900, 1100 en Beneluxtrein vervangen worden?  

De huidige verbindingen via de HSL zal gefaseerd uitgebouwd worden. De ICNG/NS Coradia Stream zal ervoor zorgen dat de HSL geheel geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Een beleid wat NS en overheid al vele jaren voor ogen hebben. Het Fyra concept was 10 jaar geleden al failliet. De ICNG zal te zien in vele provincies richting Groningen, Leeuwarden, Enschede, Vlissingen (zie rapport Wind in de Zeilen), Eindhoven en Brussel. 

Wil bij NS pleiten voor afschaffing van toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam. Dat levert teveel verwarring en onbegrip op. In de Randstad is er men onderhand bekend mee. Maar waarschijnlijk niet overal in het land. En als toeslag gehandhaafd blijft stappen velen bij Schiphol over op andere treinen. Tenzij NS de hoogte van de toeslag op HSL Schiphol - Rotterdam in de daluren laag houdt. 

 

 

 


185 reacties

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap zeker gezien alle andere grote problemen bij NS ook niet dat er zo'n ophef (inclusief bavianengedrag van kijk eens hoe goed wij zijn) wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de punctualiteit (ook op de HSL), de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

Reputatie 7
Badge

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

En fout die wel 11 miljard euro heeft gekost. Dat is nogal wat geld. 😖

11 miljard?

Waar slaat deze onzin op?

Wat nou onzin. Dat heb ik gisteren gelezen op meerdere website's hoor. Wil je een link? 

Ja graag.

Reputatie 7
Badge

Ja graag.

 

Nou hier meid. https://nos.nl/artikel/2035487-enquetecommissie-de-fyra-kost-ons-11-miljard-euro 

Reputatie 7
Badge +1

Ik geef alleen maar aan waarom ik zeer gemengde gevoelens heb bij alle juichverhalen over de ICNG. De exploitatie van de HSL door NS is uitgelopen op een drama. Overigens niet alleen veroorzaakt door NS. Ook de Nederlandse overheid heeft een eindeloze reeks aan blunders begaan.

Daar ben ik het wel mee eens. Ik snap (zeker gezien alle andere grote problemen bij NS) ook niet dat er zo'n ophef wordt gemaakt over het vervangen van de ICR door de ICNG. Er wordt wel vaker oud materieel door nieuw vervangen, recent nog Mat64 door SNG.

Wouter Koolmees die sinds zijn aantreden naar de klanten toe volledig onzichtbaar is en dan wel voor dag en dauw de eerste rit komt uitzwaaien. Dan denk ik, beste man ga je eerst eens bezig houden met problemen als de massaal weggelopen reizigers en de kaalslag in de dienstregeling. 

 

Ik snap de introductie op deze manier dan weer wel. Het is natuurlijk de afsluiting van een behoorlijk negatief tijdperk met nu eindelijk de vervanging van de Fyra. Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

 

 

Ik maak mij overigens wel zorgen over het beperkte aantal zitplaatsen in deze nieuwe trein. Las op twitter dat er ruim 400 zitplaatsen zijn, terwijl in het huidige materiaal ruim 600 zitplaatsen zijn. Als er veel mensen moeten staan zal dat ongetwijfeld snel voor smerige treinen gaan zorgen.  

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Reputatie 7
Badge +1

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit

 

Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen.

 

Bovenstaande is natuurlijk niet alleen maar toe te rekenen aan de Fyra. De Thalys en de Eurostar maken hier ook gebruik van. Zonder deze infrastructuur hadden deze de afgelopen 10 jaar echt niet gereden. 

Reputatie 7
Badge

 

Misschien moet je toch eens kritisch gaan lezen. Er staat o.a. dit 

 

Ja daaag. Het staat er letterlijk. Dan noet de NOS maar duidelijker zijn. 

Maar weetje...hoe het precies zit boeit mij eigenlijk ook helemaal niet. De overheid maakt fouten waarvan het Fyra drama de grootste fout was en dat is hoe dan ook kwalijk te noemen. Kosten 11 miljard klaar. 

@Trein-Dario

"Die 11 miljard bestaat uit de aanleg van het spoor, de infrastructuur om het spoor heen zoals tunnels en bruggen, de treinen zelf en het onderhoud van reeds aangelegde spoordelen. Daar is nu al sprake van verzakkingen, zodat de kosten nog elke dag oplopen."

Die 11 miljard gaan niet over de Fyra maar over de HSL als geheel, waarbij de Fyra-treinen procentueel maar klein deel van de kosten zijn. De rest gaat over de infrastructuur waarvoor niet NS maar ProRail, politiek en overheid verantwoordelijk zijn.

De kop boven het artikel is dan ook misleidend maar dat is het (gebrek aan) journalistiek niveau dat we van de NOS gewend zijn. 

Reputatie 7
Badge

In een ander topic heb ik al het boek "De ontsporing, het fiasco Fyra” van Marcel van Silfhout en Andries van den Berg aangeraden. 

 

Nou geweldig. Een bestseller? 

Reputatie 7
Badge

Geen idee. Wel interessant leesvoer. Misschien nog ergens verkrijgbaar als je geluk hebt.

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Er is gekozen voor een ruimere opzet, waar elders wordt geklaagd over de krappe ruimte is dat bij de ICNG anders, maar deze trein is ook meer bedoeld voor reizen over langere afstanden. Er zijn ook grote tafels bij de vierzits in tegenstelling tot de veelal kleine tafels in het andere IC materieel.

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken naar/in de trein om te zien hoe de trein er in werkelijkheid uitziet.

En als er teveel drukte is dan zal de NS de trein of moeten verlengen of extra treinen in moeten gaan plannen in de spits.

Reputatie 7
Badge

Nou ja zie het van de positieve kant. In ieder geval rijden de treinen 200 km. Dus dan zal je eerder op je bestemming zijn en hoef je minder lang te staan. 

Reputatie 7

Nou ja zie het van de positieve kant. In ieder geval rijden de treinen 200 km. Dus dan zal je eerder op je bestemming zijn en hoef je minder lang te staan. 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Het is zo bedrieglijk. Veel mensen denken dat de intercity's in de praktijk op een topsnelheid van Rotterdam naar Schiphol flitsen (want hogesnelheidslijn, er wordt ook vaak over "hogesnelheidstrein" gesproken) en dat blijkt dan niet zo te zijn. De kortere reisduur is puur te danken aan het rechtstreekse, kortere traject.

Ik had de ICNG al regelmatig zien staan in Breda. Wien Hbf stond er soms op (dát zou leuk zijn!) Relatief veel ruimte om te staan inderdaad. Die stoelen zijn in no time bezet.

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

 

 

 

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

Ik las dat er ergens een sensor niet goed vastgezet was waardoor de machinist geen melding kreeg na het sluiten van de deuren. Als dat het inderdaad is loopt het wel los.

Reputatie 7
Badge +3

 

Ik las nu net dat er problemen zijn met de deuren. Hopelijk snel verholpen.

Ik las dat er ergens een sensor niet goed vastgezet was waardoor de machinist geen melding kreeg na het sluiten van de deuren. Als dat het inderdaad is loopt het wel los.

Ik zie dat die vandaag al weer gewoon rijdt, met o.a. Edwin als machinist. 

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Ze rijden momenteel grotendeels 200km/u, er zit een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL waardoor de treinen in het begin langzamer moeten rijden, door daarna met 200km/u te rijden komen ze weer op tijd in Rotterdam aan.

Zonder die snelheidsbeperking zouden ze waarschijnlijk wel 160km/u rijden, anders kom je te vroeg aan en sta je voor een rood sein te wachten. De dienstregeling is dit jaar nog gebaseerd op 160km/u namelijk dus als je dan opeens 3 minuten eerder aan komt zetten loop je kans dat er nog een eerdere trein voorlangs moet.

Reputatie 7
Badge +1

Dat is ook terug te zien op treinposities.nl: 😊

 

Reputatie 7
Badge

Lekker cruisen met 200 km/p uur. 

Reputatie 5

Daar komt je wat laat achter, bij het gebrekkige aantal zitplaatsen zijn al jaren geleden grote vraagtekens gezet. De reactie was toen dat in de spits een deel van de reizigers zal moeten staan. De vraag is hoe reëel dat is als mensen in de spits de volle mep moeten betalen en daar bovenop ook nog een toeslag. De keuze voor de auto is dan snel gemaakt.

Een 8-wagenstel ICNG heeft 417 zitplaatsen, dat is ongeveer evenveel als een VIRM4 of een 4-wagenstel (halfdubbeldeks) van de RRX in Duitsland. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets niet klopt in het ontwerp van het interieur.

Er is gekozen voor een ruimere opzet, waar elders wordt geklaagd over de krappe ruimte is dat bij de ICNG anders, maar deze trein is ook meer bedoeld voor reizen over langere afstanden. Er zijn ook grote tafels bij de vierzits in tegenstelling tot de veelal kleine tafels in het andere IC materieel.

Ik zou zeggen ga eerst eens kijken naar/in de trein om te zien hoe de trein er in werkelijkheid uitziet.

En als er teveel drukte is dan zal de NS de trein of moeten verlengen of extra treinen in moeten gaan plannen in de spits.

Blijkbaar willen sommigen zowel véél zitplaatsen en veel beenruimte. Maar dan is het voor NS qua exploitatiekosten lastiger. Niet voor niets heeft NS bewust gekozen om geen nieuwe dubbeldekstreinen te laten rijden op de HSL. De CAF dubbeldekstreinen zullen alleen op de klassieke spoorlijnen gaan rijden. En de ICNG is dertien delig.  

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

 

 

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

Zowel verlengen als extra treinen betekent wel dat de exploitatie een dure grap wordt. De vraag is dus of dat gaat gebeuren of dat het toch meer staan wordt om de kosten in de hand te houden, zeker op baanvakken waar geen toeslag geldt en de treinen veelal vol zitten met studenten.

Ze kúnnen 200 km/u, maar dat rijden ze in de praktijk toch niet tussen Schiphol en Rotterdam? 

Ze rijden momenteel grotendeels 200km/u, er zit een tijdelijke snelheidsbeperking op de HSL waardoor de treinen in het begin langzamer moeten rijden, door daarna met 200km/u te rijden komen ze weer op tijd in Rotterdam aan.

Zonder die snelheidsbeperking zouden ze waarschijnlijk wel 160km/u rijden, anders kom je te vroeg aan en sta je voor een rood sein te wachten. De dienstregeling is dit jaar nog gebaseerd op 160km/u namelijk dus als je dan opeens 3 minuten eerder aan komt zetten loop je kans dat er nog een eerdere trein voorlangs moet.

En machinisten rijden graag even de maximale snelheid met deze trein natuurlijk, 200 km/uur is dan voor velen toch nieuw.  Dan maar even wachten voor rood. 😁

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen een nieuwe trein, ook een nieuwe conducteur: Melvin!

https://speld.nl/2023/04/20/spectaculaire-nieuwe-conducteur-gepresenteerd-door-ns

Reputatie 5

 

 

Zoals je al aangeeft kun je de ICNG flexibel verlengen/verkorten. Ondanks dat het spoor Den Haag - Leiden weer in gebruik rijden nu een aantal stammen Traxx + 9 rijtuigen. 

Op de HSL is nog genoeg ruimte om de frequentie met ICNG op te voeren. Als NS na 2025 Alstom een nieuwe order aan ICNG geeft kunnen Amersfoort/ Enschede en Roosendaal/Vlissingen aangesloten worden via HSL. De frequentie kan dan oplopen naar 6 ICNG per uur. 

Zie daarom het probleem met "tekort" aan zitplaatsen niet. 

Zowel verlengen als extra treinen betekent wel dat de exploitatie een dure grap wordt. De vraag is dus of dat gaat gebeuren of dat het toch meer staan wordt om de kosten in de hand te houden, zeker op baanvakken waar geen toeslag geldt en de treinen veelal vol zitten met studenten.

De ICNG kan op baanvakken waar geen toeslag geldt aangevuld worden met andere trein(series). Bijvoorbeeld Breda - Groningen/Leeuwarden. Tussen Breda - Schiphol over HSL. Tussen Schiphol - Amsterdam RAI - Almere - Lelystad is genoeg aanvulling van Sprinters en andere IC. Tussen Lelystad - Zwolle - Groningen/Leeuwarden is voldoende ruimte. Daarom kan de ICM-M tussen Groningen/Leeuwarden - Zwolle - Lelystad moeiteloos het aantal treinreizigers vervoeren. 12 delige ICM-M is vergelijkbaar met 2 achtdelige ICNG. 

@Hanzeboog

ICNG inzetten op niet-HSL trajecten inzetten is gezien het relatief geringe aantal zitplaatsen niet erg economisch. De prijs per zitplaats is te hoog om daarmee studentenvervoer te gaan doen. Dus beperk het tot een paar uitlopers van de HSL naar Groningen en naar Eindhoven. Op het gewone net kun je straks beter DDNG inzetten.

Reageer