beantwoord

Intercity Alkmaar - Haarlem

• 28 februari 2014
  • 12 reacties
  • 871 Bekeken

Eind 2011 werd de intercity Hoorn - Den Haag CS door de NS opgeheven. Volkomen onduidelijk waarom. Er maakten heel veel reizigers gebruik van. Nu zijn de reizigers op dit traject aangewezen op een stoptrein tussen Haarlem en Den Haag CS, naast de intercity Alkmaar - Haarlem. Nu gaat de NS een volgende stap zetten om het reizen op dit traject te ontmoedigen. De intercity Alkmaar - Haarlem wordt in 2015 veranderd in een stoptrein! Natuurlijk totaal absurd en onbegrijpelijk. Ik vermoed dat de NS zich nooit heeft verdiept in de drukte op dit traject, anders zou je het niet in je hoofd halen zo'n voorstel te doen. Gelukkig trekt Kamerlid Betty de Boer nu aan de bel bij de staatssecretaris. Als ik zo'n bericht lees, denk ik toch echt dat de NS totaal gek is geworden. Anders zou je zo'n voorstel echt niet doen. De politiek moet dit geschifte voorstel tegenhouden.
icon

Beste antwoord door Inge NS 28 februari 2014, 17:22

Welkom op het forum peterw!

Het Nederlandse spoorwegnet is een van de drukstbereden netwerken ter wereld. Het is technisch gezien niet altijd mogelijk het product uit te breiden of te verbeteren, zonder dat andere treindiensten geraakt worden. We staan bij bijna elke wijziging voor het dilemma dat er behalve verbeteringen voor sommige reizigers verslechteringen onvermijdelijk zijn. We maken altijd de afweging dat een bepaalde verandering wel overduidelijk per saldo een verbetering moet zijn, dus dat er meer reizigers op vooruit gaan dan op achteruit. Helaas behoor jij tot de groep reizigers die geen voordeel ondervindt van deze wijziging. Hopelijk biedt een volgende dienstregeling uitkomst.

Vriendelijke groet,
Inge

Bekijk origineel

12 reacties

Welkom op het forum peterw!

Het Nederlandse spoorwegnet is een van de drukstbereden netwerken ter wereld. Het is technisch gezien niet altijd mogelijk het product uit te breiden of te verbeteren, zonder dat andere treindiensten geraakt worden. We staan bij bijna elke wijziging voor het dilemma dat er behalve verbeteringen voor sommige reizigers verslechteringen onvermijdelijk zijn. We maken altijd de afweging dat een bepaalde verandering wel overduidelijk per saldo een verbetering moet zijn, dus dat er meer reizigers op vooruit gaan dan op achteruit. Helaas behoor jij tot de groep reizigers die geen voordeel ondervindt van deze wijziging. Hopelijk biedt een volgende dienstregeling uitkomst.

Vriendelijke groet,
Inge

Wat een rationeel antwoord. Het antwoord bewijst ook dat jullie geen enkel inzicht hebben in de reizigersstroom op dit traject. Was dat wel het geval geweest, dan was dit idee geen seconde bij jullie opgekomen. De spitstreinen, met name in de ochtenduren, puilen uit. Een logische reactie was geweest om het aantal treinen, met name in de ochtenduren, op dit traject uit te breiden. Dat heet ook wel klantvriendelijkheid. Het is het inspelen op de vraag. Maar ik vrees dat jullie echt alle binding met de werkelijkheid en met klantvriendelijkheid hebben verloren. Dat bewijzen jullie keer op keer en vandaar ook die hoge boete laatst. Wat triest.

Peter.
Vanuit Haarlem rijden ook Intercities richting Den Haag Centraal. Die geven echter geen geweldige aansluiting op de IC uit Alkmaar. En omdat de aansluitingen op de Sprinter naar Den Haag vaak veel beter aansluiten is het logisch dat bijv. de reisplanner met dat advies komt.

Overigens is er wel een IC verbinding van Alkmaar via Sloterdijk naar Den Haag Centraal.
Wel even in Sloterdijk overstappen op de aansluitende IC naar Den Haag.

Zoals Inge al aangaf, ook voor NS is het een kwestie van wikken en wegen.
Iedere reiziger zou het liefst voor de deur instappen en een rechtstreekse trein (en dan bij voorkeur ook nog een TGV) naar de eindbestemming hebben, zonder overstappen.

Ik vrees dat dat in ons kleine kikkerland altijd wel een utopie zal zijn en blijven.

Ik reis nog wel eens van Rotterdam naar Nijmegen. Krijg ik van de reisplanner de ene keer de keus via Utrecht te reizen met een overstap van ca. 10 minuten en een andere keer via Breda met een overstap van ca. 20 minuten.
En voor ik uit Rotterdam vertrokken ben heb ik ook al eventjes "geboemeld".
En over 2-3 jaar verdwijnt hier dat boemeltje nog ook. Dan wordt het helemaal "haasje over" springen.

Ach, we moeten het maar nemen zoals het is.

Fijn weekend !
Reizen via Sloterdijk is een omweg. Via Beverwijk is sneller en directer. Waarom zou je iets veranderen, waar behoefte aan is? En als mensen het zouden nemen zoals het is, dan zouden we hier geen enkele vooruitgang hebben geboekt. Dat is heel naar kuddegedrag, wat je juist moet voorkomen.
In een enquete werd mij eens gevraagd wat de NS kon doen om de relatie met de klant te verbeteren zo dat de klant zich meer betrokken zou voelen. Ik denk dat een dergelijke beantwoording zoals hierboven daar in ieder geval niet toe bijdraagt. Het is volstrekt niet te begrijpen dat op zo'n druk forensentraject de verbinding steeds belabberder wordt gemaakt.
Ik reis zelf elke dag van beverwijk naar sloterdijk en omdat ik de stoptrein tussen die twee stations "haat" (8 keer stoppen op een afstand van 20 km) neem ik meestal de intercity naar Haarlem en stap daar over op de intercity. 's-middags terug doe ik meestal hetzelfde. De afgelopen 2 dagen zie ik de stoptrein vanuit Den Haag CS met 5 minuten vertraging binnenkomen en op het moment van binnenkomen de "sneltrein" naar Hoorn vertrekken. Die 2 minuten die wij langer in Haarlem zouden moeten blijven om deze mensen te laten overstappen kan volgens mij gemakkelijk worden weggereden tussen Haarlem en Alkmaar maar nee we vertrekken stipt op tijd. Voorheen hadden we een doorgaande trein tussen Hoorn en Den Haag. Ik heb nog steeds geen goed antwoord gezien waarom deze is opgeheven. Of het moet een vooropgezet plan zijn om tussen Alkmaar en Haarlem alleen maar stoptreinen te laten rijden of denk ik nu te slecht..........
Die 2 minuten die wij langer in Haarlem zouden moeten blijven om deze mensen te laten overstappen kan volgens mij gemakkelijk worden weggereden tussen Haarlem en Alkmaar maar nee we vertrekken stipt op tijd.

Als de sprinter-die-denkt-dat-hij-een-intercity-is naar Hoorn 2 minuten later vertrekt uit Haarlem (:12+2), dan rijdt hij de Intercity richting Den Haag Centraal in de weg (:14), omdat die paden elkaar net ten westen van Haarlem gelijkvloers moeten kruisen. Als die Intercity ook een paar minuten vertraging oploopt, rijdt die weer de binnenkomende sprinter-die-denkt-dat-hij-een-intercity-is uit Hoorn (:18) en de sprinter uit Zandvoort (:19) in de weg en als die laatste een paar minuten vertraagt is, rijdt die weer de sprinter richting Den Haag (:21) in de weg, die bij vertraging de sprinter richting Beverwijk (:24) hindert, die op zijn beurt de Intercity naar Dordrecht (:28) zou kunnen hinderen.

Het is bij Haarlem net een grid-lock puzzel. Vertragingen kunnen zich gemakkelijk in alle richtingen verspreiden.
Reputatie 6
NS draagt zelf geen enkele verantwoordelijkheid maar volgt slechts de bevelen van Prorail op. Als Prorail het sein voor een trein op groen heeft gezet en de vertrektijd is aangebroken, dient de trein terstond te vertrekken.
Het treinpersoneel heeft daarin wel degelijk een verantwoordelijkheid, bijvoorbeeld voor de veiligheid. Als die naar hun oordeel niet is gewaarborgd, blijft de trein waar hij staat.
NS draagt zelf geen enkele verantwoordelijkheid maar volgt slechts de bevelen van Prorail op. Als Prorail het sein voor een trein op groen heeft gezet en de vertrektijd is aangebroken, dient de trein terstond te vertrekken.

En hoe zit dat bij een geel sein ?
Reputatie 6
Ik heb ooit eens begrepen dat dat onveilig was, omdat de machinist dan een rood sein zou kunnen tegenkomen waardoor er mogelijk door een rood sein gereden zou kunnen worden.
Maar jij hebt er meer verstand van dan ik, dus zeg het maar.
In deze hele discussie kom ik mooie verhalen tegen over wat de problemen zijn. Buiten een sprankje hoop "dat wij helaas hierin benadeeld zijn en hopelijk komt het volgende dienstregeling goed", wordt om de kern van probleem heen gedraaid. De vraag van de reiziger is gewoon: kunnen wij een rechtstreekse intercityverbinding krijgen van het noorden van Noord-Holland naar Den Haag? Of blijven wij het achtergestelde lijntje?
Als ik nu in de planner kijk naar eind december, dan ben ik opgelucht dat de dienstregeling op mijn traject niet achteruit gaat, dus de intercity is niet opgeheven. De knip in Haarlem blijft wel in stand.

Reageer