beantwoord

Intercity Almere - Duivendrecht

Reputatie 1
Waar is de intercity gebleven?

Ik denk dat het iets te maken heeft met "Werkzaamheden van/naar/via Leiden Centraal" maar daar lees ik nergens dat de intercity niet rijdt..
icon

Beste antwoord door Momo 25 maart 2019, 16:32

Heeft inderdaad te maken met de werkzaamheden bij Leiden.
Bij de info staat o.a. "de dienstregeling tussen Amsterdam C/ Lelystad C en Den Haag HS is aangepast"

De aanpassing is dat de IC Lelystad - Dordrecht niet rijdt tussen Lelystad en Den Haag HS. Zelfde geldt voor de IC Amsterdam - Vlissingen, rijdt ook niet tussen Amsterdam en Den Haag HS.

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Heeft inderdaad te maken met de werkzaamheden bij Leiden.
Bij de info staat o.a. "de dienstregeling tussen Amsterdam C/ Lelystad C en Den Haag HS is aangepast"

De aanpassing is dat de IC Lelystad - Dordrecht niet rijdt tussen Lelystad en Den Haag HS. Zelfde geldt voor de IC Amsterdam - Vlissingen, rijdt ook niet tussen Amsterdam en Den Haag HS.
Reputatie 1
> De aanpassing is dat de IC Lelystad - Dordrecht niet rijdt tussen Lelystad en Den Haag HS.

Waarom rijdt ie niet gewoon door naar Schiphol (vanuit Lelystad) en keert ie daar of bij Hoofddorp?
De Groningen/Leeuwarden trein naar Den haag kan wel gewoon rijden, maak dan voor 3 weken een extra tussenstop op Duivendrecht scheelt ons een uur reistijd per dag 🙄.
De werkzaamheden bij Leiden hebben op veel trajecten gevolgen, Thor89, en hier is al heel veel over geschreven op deze community. Bij dergelijke werkzaamheden vallen er niet alleen op het betreffende traject maar ook op aansluitende trajecten treinen uit. Hoewel dit onwenselijk is voor reizigers is hier voor NS geen ontkomen aan. We proberen bij werkzaamheden zoveel mogelijk een reizigersvriendelijke oplossing te vinden maar kunnen onmogelijk voorkomen dat je overlast hebt van de werkzaamheden. Wat kan ik in dit geval voor je betekenen?
Reputatie 1
Ik, en blijkbaar anderen, begrijpen niet waarom dit zo is. Zou NS eens een uitgebreid artikel kunnen schrijven waarin dit wordt uitgelegd?
Reputatie 7
Edit, verkeerd topic.
Badge
> De aanpassing is dat de IC Lelystad - Dordrecht niet rijdt tussen Lelystad en Den Haag HS.

Waarom rijdt ie niet gewoon door naar Schiphol (vanuit Lelystad) en keert ie daar of bij Hoofddorp?

Op Schiphol worden de treinen niet gekeerd, geen capaciteit en ik vermoed ook dat de infra daar niet geschikt voor is qua systeem welke op Schiphol gebruikt wordt voor het afhandelen van de treinen.

Op Hoofddorp moet dan beschikbare ruimte zijn aangezien je dan door moet naar een keerspoor of naar Hoofddorp opstel. Dan zou de trein ook nog eens leeggelopen moeten worden op Schiphol en dat duurt langer en daar zal vermoedelijk geen ruimte voor zijn. Tevens zijn er maar 2 keersporen beschikbaar op Hoofddorp (midden) en naar Hoofddorp opstel is het ook een komen en gaan van treinen dus of het daar tussen past is ook maar de vraag.

De treinen welke normaal in de 2400 serie gebruikt worden worden nu ingezet om treinen te versterken op de treinserie van Den Haag Centraal naar Groningen en op de 2100 serie naar Den Haag Centraal.

Alleen het ontbreken van een stop op Duivendrecht in de 700 en 1800 serie die wel rijdt snap ik zelf ook niet.
Reputatie 3
Dat de trein niet op Duivendrecht stopt zal komen omdat daar 2 minuten extra voor nodig zijn, wat de dienstregeling niet toelaat. Als dat wel zou passen, dan kan het net zo goed het hele jaar door.
Reputatie 1
Een stop kost toch wel minder meer dan 2 minuten?
Badge
De stop kon met de huishoudbeurs wel extra op de RAI dus zou dan op Duivendrecht ook moeten kunnen lijkt mij, maar daar zou je weer in het systeem van de rijwegen moeten kijken of het echt realiseerbaar is. Het hele jaar is niet nodig omdat het aantal reizigers te laag is om daar alle 3 de IC treinseries naar Flevoland te laten stoppen, normaal stopt de 2400 serie daar en vanaf die treinserie kun je overstappen naar de treinen in de richting van Zwolle in Almere of in Lelystad.

Een stop kost een trein zomaar meer dan 2 minuten omdat je ook het afremmen en het opnieuw snelheid maken erbij moet tellen als verloren tijd Tamzin. Dit is natuurlijk mede afhankelijk van de snelheid, voordeel op Duivendrecht is dat de snelheid daar maximaal 80 km/uur is.
Reputatie 1
De trein stopte ineens niet op Duivendrecht tijdens de huishoudbeurs, toch? Daar was niet iedereen even blij mee.
Reputatie 3
@Jeroen de 2400 serie rijdt Amsterdam Zuid - Almere Centrum in 21 minuten, de 700/1800 serie in 19...

@Thor89 dit jaar stopte de IC Lelystad - Dordrecht voor het eerst zowel op Duivendrecht als op RAI. Dat zorgde wel voor erg krappe rijtijden en eigenlijk iedere dag vertraging tot voorbij Leiden. Als er nu dus een extra stop voor de IC's uit Zwolle bij zou komen, dan zou dat dus een extra risico op vertraging geven, iets wat men precies niet wil deze weken.
Badge
@Sycorax Ik gaf al aan dat op Dvd de rijsnelheid lager ligt en de stop daardoor korter zal duren, overigens moet ik met de 2400 alsnog rustig naar Dvd rijden vanaf Dmnz omdat ik anders te vroeg aankom.

De 2400 serie hoeft met de extra stop geen vertraging op te lopen met die extra stop bij Rai en zeker niet gezien het aantal in- en uitstappers. Er was nu wel wat langer tijd gepland op Rai dan noodzakelijk en dan werd het op Asdz weer wat krap qua halteertijd. Ik heb zelf geen problemen gehad om dat er op Schiphol alweer uit te hebben en richting Almere is het al helemaal geen probleem met de 2400 serie.

De 2400 serie rij ik gemiddeld meer dan 1x per week in de ochtend.

700/1800 serie kan deze 2 minuten inlopen richting Leiden en voor Lelystad.
Reputatie 3
Dan heb ik helaas niet bij jou in de trein gezeten die week 😛 Voor m'n gevoel was de stop op RAI ook wat te ruim gepland, langer dan die op Zuid.
Mogelijk lukt het wel om de vertraging er weer uit te rijden, daar is marge voor gelaten, maar dat geeft ook vertraging voor andere treinseries. Waarschijnlijk kan de rit dus niet gepland 2 minuten langer duren, want dan ontstaan er op papier conflicten.
Reputatie 1
Zet NS wel langere (aangepaste ;)) sprinters in?
Reputatie 1
Bump
Reputatie 1
NS?
Welke informatie ben je precies naar op zoek, Thor89? Ik zie dat er door veel anderen al gereageerd is maar ben even op zoek naar wat op dit moment je vraag is.
Reputatie 1
Zet NS wel langere (aangepaste 😉 ) sprinters in?

Het is normaal al zo druk...
Waar mogelijk wordt dit wel geprobeerd maar uit onze ervaring blijkt, en ik ga ervan uit dat jij die ervaring deelt Thor89, is dat slechts op een paar plekken gelukt. Voor alle andere trajecten geldt, helaas, dat het erg druk is.

Reageer