beantwoord

Intercity Almere utrecht

• 18 oktober 2016
  • 16 reacties
  • 1698 Bekeken

Waarom rijder geen intercities van en naar Utrecht. De sprinters nu zijn overvol, vaak te kort en de treinreis duurt erg lang. Welk beleid wordt gehanteerd???
icon

Beste antwoord door Tim van Leeuwen 19 oktober 2016, 23:12

Vele goede antwoorden gezien. De drukke treinen monitoren we uiteraard en waar mogelijk proberen we zoveel mogelijk hierop te anticiperen gedurende het jaar. Ook de reacties vanuit de ReisplannerXtra App helpen hierbij.

Het laten rijden als Intercity zou een beperkt effect hebben van 'enkele' minuten reistijd winst, maar grootste dilemma is dan waar je wel/niet halteert. De huidige mix zoals wij willen (dus wel met Overvecht) voldoet voor de grootste groep reizigers. Helaas hebben we tijdelijk een minder product (langere reistijd en overslaan Overvecht).
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 2
Vele goede antwoorden gezien. De drukke treinen monitoren we uiteraard en waar mogelijk proberen we zoveel mogelijk hierop te anticiperen gedurende het jaar. Ook de reacties vanuit de ReisplannerXtra App helpen hierbij.

Het laten rijden als Intercity zou een beperkt effect hebben van 'enkele' minuten reistijd winst, maar grootste dilemma is dan waar je wel/niet halteert. De huidige mix zoals wij willen (dus wel met Overvecht) voldoet voor de grootste groep reizigers. Helaas hebben we tijdelijk een minder product (langere reistijd en overslaan Overvecht).
Reputatie 4
Gaan de IC dubbeldekkers dan ook rijden op het traject van Utrecht CS naar Weesp (die dus nog wel stopt in Overvecht)?
De dubbeldeks IC's zijn (zoals de naam aangeeft) bedoeld om Intercity-treinen te rijden. Ze worden nu nog tijdelijk ook ingezet in enkele sprinterdiensten omdat er een groot tekort aan sprintermaterieel is. Zodra er voldoende nieuwe sprinters zijn verhuizen ze naar IC-diensten.

De enige dubbeldekkers die dan nog sprinterdiensten rijden zijn de oude korte dubbeldekkers met locomotief uit begin jaren 90 die momenteel nog in Brabant, Twente en benoorden Amsterdam rijden. Die gaan over een paar jaar met pensioen en dan rijden er geen dubbeldekkers meer in sprinterdiensten. De reden voor het uitfaseren is dat in- en uitstappen bij dubbeldekkers te lang duurt voor sprinterdiensten. Bovendien zijn dubbeldekkers door een recente wijziging erg duur geworden qua infraheffing en daardoor niet zo economisch meer.

Gaan de IC dubbeldekkers dan ook rijden op het traject van Utrecht CS naar Weesp (die dus nog wel stopt in Overvecht)? Dat is namelijk de trein die een groot deel van de reizigers tussen Utrecht Overvecht en Almere v.v. moet gaan vervoeren tot aan hun overstap in Hilversum. Inwoners van Utrecht kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om voortaan naar Utrecht Centraal te reizen en daar op de directe trein naar Almere te stappen, zodat je meteen in de goede trein zit en geen overstap kan missen. Maar dan wordt het treinkaartje/abonnement ook weer duurder en de reis langer.

Niet echt een relaxte oplossing dus. Ik zou eigenlijk willen voorstellen dat abonnementhouders van een trajectabonnement tussen Almere en Overvecht als tegemoetkoming voor dezelfde prijs een abonnement t/m Utrecht CS moeten kunnen krijgen voor zolang deze "tijdelijke" wijziging geldig is.

Voor zover bekend is blijven daar de sprinters rijden, dus die treinen zullen waarschijnlijk alleen maar nog drukker worden 😞
Reputatie 7
Badge +3
@wegertr
Sowieso zijn ICs in de eerste plaats bedoeld voor langeafstandvervooer en niet voor af afstanden als Almere - Utrecht. Daarnaast moeten er voldoende reizigers zijn ook buiten de spits voor 4 treinen per uur want NS wordt nu eenmaal niet gesubsidieerd. Het feit dat huidige treinen op de stille uren zelfs maar om het uur rijden zegt voldoende over de reizigersvraag buiten de spits.
Met langere reistijden en overstappen van en naar Almere is niemand gebaat. Het argument dat er buiten de spits te weinig reizigers en dat daardoor de inzet van intercities niet gerechtvaardigd is, is te zot voor woorden. Jarenlang loopt Almere achter op het hebben van infrastructuur.
Het probleem van de overvolle sprinters wordt hopelijk opgelost door de Intercity dubbeldekkers die gaan rijden op dit traject. Dit in combinatie met het overslaan van Overvecht zorgt ervoor dat het toch een soort van halve Intercity wordt :)

Bovendien krijgen mensen die Utrecht - Hilversum vv. reizen een reistijdverkorting van twee minuten. Nadeel blijft natuurlijk wel de extra reistijd voor mensen die naar Almere reizen.

Gaan de IC dubbeldekkers dan ook rijden op het traject van Utrecht CS naar Weesp (die dus nog wel stopt in Overvecht)? Dat is namelijk de trein die een groot deel van de reizigers tussen Utrecht Overvecht en Almere v.v. moet gaan vervoeren tot aan hun overstap in Hilversum. Inwoners van Utrecht kunnen er natuurlijk ook voor kiezen om voortaan naar Utrecht Centraal te reizen en daar op de directe trein naar Almere te stappen, zodat je meteen in de goede trein zit en geen overstap kan missen. Maar dan wordt het treinkaartje/abonnement ook weer duurder en de reis langer.

Niet echt een relaxte oplossing dus. Ik zou eigenlijk willen voorstellen dat abonnementhouders van een trajectabonnement tussen Almere en Overvecht als tegemoetkoming voor dezelfde prijs een abonnement t/m Utrecht CS moeten kunnen krijgen voor zolang deze "tijdelijke" wijziging geldig is.
Wat ook fijn zou wezen, als er (ooit) zowel s'avonds als op Zondag (de hele dag dus) minstens 2 treinen rechtstreeks tussen Utrecht CS en Almere Oostvaarders/Centrum vv. gaan rijden. Want het is nu vaak een ramp qua overstappen op bv. Naarden-Bussum op de bus/trein.

Misschien dat dit laatste meer een probleem is in het OV, maar dat lees ik dan wel weer.

Maar dat is waarschijnlijk een stille hoop van mij (en "mogelijk" meerdere reizigers.)
Het probleem van de overvolle sprinters wordt hopelijk opgelost door de Intercity dubbeldekkers die gaan rijden op dit traject. Dit in combinatie met het overslaan van Overvecht zorgt ervoor dat het toch een soort van halve Intercity wordt :)

Bovendien krijgen mensen die Utrecht - Hilversum vv. reizen een reistijdverkorting van twee minuten. Nadeel blijft natuurlijk wel de extra reistijd voor mensen die naar Almere reizen.
@MvanGelder Er zijn alleen een paar volle treinen in de ochtend- en avondspits.

Ik reis dan wel niet zo vaak, maar als ik Omroep Flevoland mag geloven is het minstens 1 keer per dag/week dat er 1 of meerdere volle treinen lang de stations komen. Het regent bij die omroep wekelijks klachten daarover. En nee ik ben geen medewerker van die omroep of welke dan ook.

Klopt, bij Rover is het traject tussen Utrecht en Hilversum (naar en vanuit Weesp of Almere) al jaren één van de trajecten waar het meest over wordt geklaagd. Te weinig treinen, te volle treinen, teveel storingen, veel werkzaamheden, noem maar op. Vandaag ook weer. Vanochtend reed mijn trein van Overvecht van Almere niet en op de terugweg reed 'ie ook niet, dus te laat op werk, later thuis en een groot deel van de reis als een blik sardientjes op elkaar geplakt staan. Dat wordt wat als ze straks het spoor en station van Naarden-Bussum willen gaan verbouwen...

Station Naarden-Bussum zijn ze al jaren mee bezig (ik kom er vaak als ik familie in het gooi ga bezoeken.) Ik hoop zo langzamerhand wel dat de werkzaamheden in het station (trappen en dergelijke) zelf ook eens klaar zullen zijn.

Ik reis dan wel niet zo vaak, maar als ik Omroep Flevoland mag geloven is het minstens 1 keer per dag/week dat er 1 of meerdere volle treinen lang de stations komen. Het regent bij die omroep wekelijks klachten daarover. En nee ik ben geen medewerker van die omroep of welke dan ook.

Klopt, bij Rover is het traject tussen Utrecht en Hilversum (naar en vanuit Weesp of Almere) al jaren één van de trajecten waar het meest over wordt geklaagd. Te weinig treinen, te volle treinen, teveel storingen, veel werkzaamheden, noem maar op. Vandaag ook weer. Vanochtend reed mijn trein van Overvecht van Almere niet en op de terugweg reed 'ie ook niet, dus te laat op werk, later thuis en een groot deel van de reis als een blik sardientjes op elkaar geplakt staan. Dat wordt wat als ze straks het spoor en station van Naarden-Bussum willen gaan verbouwen...

Er wordt alleen aandacht besteed als er weer problemen of werkzaamheden op de Flevo-/Hanzelijn zich voor doen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat er 1 probleem totaal over het hoofd wordt gezien hier, namelijk: De rechtstreekse treinen Utrecht CS Almere Centrum/Oostvaarders vv. niet stopt bij station Hilversum Mediapark (waar veel passagiers vaak eruit willen/moeten) Mede daardoor zal men bij de NS ook denken: Er reizen zo weinig mensen op dat traject (Utrecht CS "rechtstreeks" Almere vv.) dus gaan we op dat traject ook geen extra treinen inzetten. Want er wordt toch weinig gebruik van gemaakt.

Dus de passagiers pakken vaak of de stoptrein via Weesp of de auto.
Ik gok vanwege een combinatie van drukte op een traject met weinig sporen, en omdat dat er op dit traject vrij weinig tussenliggende intercitystations zijn. Ik vind de sprinters die nu rijden prima, al zouden ze wel vele malen langer mogen zijn en één of twee extra treinen per uur tussen met name Utrecht Overvecht en Hilversum zou de boel al flink ontlasten. Maar nee, in plaats daarvan gaat NS het aantal directe treinen tussen Overvecht en Hilversum halveren vanaf december 😂
Weinig reizigers en overvolle treinen, 1 ding klopt niet 😃
Reputatie 7
Badge +3
Buiten de spits zijn er maar weinig reizigers

Reageer