intercity Amersfoort Amsterdam

  • 10 oktober 2020
  • 9 reacties
  • 303 Bekeken

Een of andere staatssecretaris, die zich ten onrechte met openbaar vervoer mag bemoeien, heeft het in haar malle hoofd gekregen om te besluiten dat op den duur bewoners van Amersfoort geen Intercity meer nodig hebben om naar Amsterdam CS te reizen. Die kunnen wel 2 x p.u. met de sprinter en als ze toch met de intercity willen reizen ze maar via Amsterdam Zuid.Ik mag toch hopen dat de NS zich met hand en tand tegen dit dwaze idee zal verzetten.


9 reacties

Reputatie 7

Het sfeerloze Amsterdam Zuid station bij de snelweg en de kantoorkolossen wordt in de toekomst veel groter en belangrijker dan CS. Reizigers vanuit Amersfoort en verder die naar de binnenstad willen moeten maar met de metro verder. Inderdaad wordt de IC Amersfoort - Amsterdam CS in 2029 waarschijnlijk geofferd. Hopelijk gaat het niet door.

Badge +3

Welkom @Bertvdlast 

Amsterdam Centraal op de huidige locatie was bijna een eeuw gelden al een bijzonder slecht idee, en Niftrik krijgt gelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben het eens met @Robert B. Het nostalgisch vasthouden aan Amsterdam Centraal is vasthouden aan 19e eeuws fictie. Het station ligt helemaal niet centraal.

Niet voor niets waren er heel serieuze plannen om de Schiphollijn op een ondergronds station onder het Museumplein te laten eindigen. Via de Westtak naar Amsterdam Centraal is pas in latere planvorming aan de orde gekomen vanwege de hoge bouwkosten van een ondergronds station.

Reputatie 7

Amsterdam Zuid ligt ook niet centraal. Ja, voor Schiphol ligt het gunstiger inderdaad.

Wat me daarnaast stoort is dat je vanuit Zuid altijd aan de metro vastzit, dus weer extra kosten, terwijl vanuit CS veel gewilde bestemmingen in het centrum op loopafstand zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt. Maar Zuid heeft geen pretentieuze naam die doet vermoeden dat het station centraal ligt.

Hetzelfde geldt overigens voor Den Haag Centraal, gebouwd op de plek van het voormalige station Staatsspoor (SS). Ook niet bepaald in het centrum van de stad.

Reputatie 7
Badge +3

Amsterdam Zuid ligt ook niet centraal. Ja, voor Schiphol ligt het gunstiger inderdaad.

Wat me daarnaast stoort is dat je vanuit Zuid altijd aan de metro vastzit, dus weer extra kosten, terwijl vanuit CS veel gewilde bestemmingen in het centrum op loopafstand zijn.

Dagelijkse forensen hebben in het centrum van Amsterdam vrijwel niets meer te zoeken. Werkplekken zijn er voornamelijk in de Bijlmer en rond Amstel, Zuid en Schiphol. Het is logisch daar de treindiensten op aan te passen. Het Centraal komt steeds decentraler te liggen van waar de meeste reizigers naar toe moeten. De huidige slechte bezettingsgraad van de toch al vrij korte intercity's Amersfoort-Amsterdam is daarbij tekenend voor de veranderde tijden. 

Reputatie 7

Forensen gaan steeds meer thuiswerken. Kantoren raken steeds leger en krijgen andere bestemmingen. De toeristen- en dagjesmensen aantallen gaan nadat corona echt voorbij is weer toenemen. Die willen naar CS.

Reputatie 7

Dat klopt. Maar Zuid heeft geen pretentieuze naam die doet vermoeden dat het station centraal ligt.

Hetzelfde geldt overigens voor Den Haag Centraal, gebouwd op de plek van het voormalige station Staatsspoor (SS). Ook niet bepaald in het centrum van de stad.

Dat geldt voor meer stations. Amersfoort Centraal ligt bijv. ook niet in het centrum. De toevoeging "Centraal" heeft dan ook niets met de ligging te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Forensen gaan steeds meer thuiswerken. Kantoren raken steeds leger en krijgen andere bestemmingen. De toeristen- en dagjesmensen aantallen gaan nadat corona echt voorbij is weer toenemen. Die willen naar CS.

Dat is natuurlijk niet waar NS bij de planning vanuit gaat, NS rekent gewoon op volledig herstel van het kantoorvervoer. Als dat niet zo is zijn er sowieso veel grotere problemen omdat juist die kantoormensen degenen zijn die de hoofdprijs betalen. Van toeristen en dagjesmensen die afbraaktarieven betalen is het spoor niet in stand te houden. 

Reageer