beantwoord

Intercity Amersfoort-Utrecht deel 482

Reputatie 7
Badge +3
Afgelopen maandag 10.40 uur. In de reisplanner stond een DDZ-6 aangekondigd. Er kwam een ICM-6 aan. Leek allemaal te passen, tot er zo'n 5 minuten gewacht werd op de aansluiting vanuit Apeldoorn. (dat kan dus wél ... 🙂 ) Gevolg: een compleet overladen trein.

Uitgaande van de oneindige goedheid van NS ga je ervan uit dat dit een incident is ...

Vanochtend 10.40 uur. In de reisplanner stond een DDZ-6 aangekondigd. Er kwam een ICM-4 aan. Leek allemaal te passen, tot de aansluiting uit Apeldoorn er aan kwam. Nou sorry hoor, ik heb vaak in volle treinen gezeten gestaan, maar dit was gewoon bizar. Gelukkig is het niet zo warm vandaag :(

Dan blijft het toch leuk om reacties te lezen als: "Norm is 15 minuten staan in de sprinter in de spits."
Wat is dan de norm voor in het gangpad tegen elkaar aan gedrukt staan in intercity's buiten de spits?

En hoe kan het dat het aangekondigde materieel in de reisplanner niet klopt? Er zijn namelijk reizigers, zoals ik, die daar rekening mee houden bij het plannen.
icon

Beste antwoord door Henk_NL 9 mei 2018, 12:27

De omvang van de informatieketen is dermate groot dat er meerdere wegen zijn om aan feitelijk dezelfde informatie te komen, waardoor inconsistentie en allerlei gekke problemen niet vreemd zijn. Daarnaast zit je bij materieel aan ritkoppelingen ook nog met een menselijke factor die de wijziging daadwerkelijk in de balans moet doorvoeren. Dat soort informatie wordt helaas niet automatisch verwerkt. Van lieverlee komt er wel verbetering.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het ziet er naar uit dat je vandaag wel geluk hebt. De 8660 (die gister dezelfde rit reed) is nu onderweg als 11733 naar Amersfoort Schothorst en staat gepland om de 11732 terug te rijden naar Den Haag.

https://www.ovtijden.com/arnu/rl/11732/2018-05-15T10:40:00+0200
Uit mijn hoofd komt vanuit trees 6h voor vertrek de dienst rollen en is er dus data, daarna 70m uit dvs. Stel 8660 die voor morgen (oke, vandaag) aangegeven staat heeft heel toevallig vandaag dezelfde rit gereden. Er speelde lange tijd dat de data van vandaag ook in de toekomst werd weergegeven, terwijl er feitelijk pas 6h voor vertrek uberhaupt informatie is. Maar ik kan me vergissen, krijg ook niet alle wijzigingen altijd mee 🙂
Reputatie 6
Badge +1
De trein die je bij morgen in de planner ziet is niet de data van vandaag, maar van het standaardplan dacht ik.
Nee, zou ik niet doen. Is naar alle waarschijnlijkheid data van vandaag, diensten voor morgen rond die tijd zijn nog helemaal niet geleverd afaik.
Reputatie 7
Badge +3
@Henk_NL Kun je ook zien of ik hier morgen vanuit mag gaan?

Reputatie 7
Badge +3
Ik kijk meestal voor ik van huis of werk weg ga op rijdendetreinen.nl
Zou hetzelfde verhaal moeten zijn, hooguit wat verschil door caching o.i.d. voor zover ik weet. Ging mij meer om het verschil tussen NS apps en die van derden. NS levert data uit trees niet openbaar.
Reputatie 7
Badge +3
Ik keek niet in de app, maar gewoon op ns.nl. Zit daar wellicht nog verschil tussen?
Hmm, die is wel netjes voorgemeld met een ICM4. Zal vermoedelijk in dagplanning materieel anders hebben gestaan, tussen 6h en 70m voor vertrek zie je die data in de NS app, heb je vermoedelijk een minuutje te vroeg gekeken 😅
Reputatie 7
Badge +3
Geen idee. Om 9.30 uur stond er nog een DDZ-6 aangekondigd. En ik kijk heel secuur :)
Oh, daar twijfel ik niet aan. Maar tussen 9.30 en 10.34 (vertrektijd vanaf Schothorst) zit nog een uur waarin van alles kan gebeuren 🙄
Ik heb het wel eens andersom gehad. Zo'n 45 minuten voor vertrek een SLT4 in de planner, eenmaal op Den Haag Centraal aangekomen waren ze net bezig er een 6je aan te koppelen.
Reputatie 7
Badge +3
11732.
is het dan misschien kort voor vertrek aangepast?
Kan het wel terugzien, maar ik ben niet zo goed in gokken. Om welke treinen ging het precies?
De omvang van de informatieketen is dermate groot dat er meerdere wegen zijn om aan feitelijk dezelfde informatie te komen, waardoor inconsistentie en allerlei gekke problemen niet vreemd zijn. Daarnaast zit je bij materieel aan ritkoppelingen ook nog met een menselijke factor die de wijziging daadwerkelijk in de balans moet doorvoeren. Dat soort informatie wordt helaas niet automatisch verwerkt. Van lieverlee komt er wel verbetering.
Reputatie 7
Badge +3
Geen idee. Om 9.30 uur stond er nog een DDZ-6 aangekondigd. En ik kijk heel secuur 🙂
Reputatie 7
Badge +3
is het dan misschien kort voor vertrek aangepast? Wanneer je nu voor vandaag 10.40 terug kijkt in de reisplanner staat ICM-4, geen DDZ.
Dat was mij ook al opgevallen. Laatst zeiden de beide reisplanners dat ik een SGM2+3 meekreeg, bleek SGM2+2 te zijn. Mijn interne gegevens klopte wel, mijn situatie was te overzien, maar een DDZ6 of ICM4 is wel erg verschillend ☹️

Reageer