beantwoord

intercity direct niet meer via Dordrecht

Toon eerste bericht

65 reacties

Ik denk dat je bij de NS aan het verkeerde adres bent, de intercity Den Haag - Eindhoven via de HSL is opgenomen in de concessie, de NS is dus verplicht om via de HSL te rijden. De NS kan hooguit de klachten naar de minister doorspelen, en terugkoppeling hierover moet dus ook van de minister komen.

Persoonlijk denk ik dat deze intercity ook in de toekomst op de HSL thuis hoort, 9 minuten extra reistijd puur om Dordrecht aan te doen is wat veel van het goede, maar de overstap richting Dordrecht dient dan wel (veel) beter te worden. Wat dat betreft heeft men te veel haast gemaakt met de invoer van deze versnelling, men zit nu met een hoop tijdelijke maatregelen vanwege onvoltooide projecten (Betuweroute nog niet af in Duitsland, Benelux nog via de oude route, Programma Hoogfrequent Spoor nog niet uitgevoerd). Volgens het plan zou er een extra intercity Eindhoven - Breda komen op termijn, als men daarop had gewacht en dan een intercity via de HSL en de andere (desnoods als stoptrein) door naar Dordrecht had laten gaan had het veel ellende gescheeld. Maar men moest en zou het zo nodig in 2017 invoeren, terwijl men er nog niet klaar voor was.
Goede dag
Heb ik dat goed gelezen over de intercity direct van Eindhoven naar Rotterdam rij
nu niet meer via Dordrecht.
Daar ben ik heel blij mee mits dit traject geen toeslag is tot Rotterdam.vanaf Eindhoven.
Heel fijn en sneller.
Het is verwarrend dat een Intercity direct (want hij stopt niet in Dordrecht) gewoon Intercity wordt genoemd.
Vandaag stapte ik per ongeluk in zo'n trein.
Er waren trouwens meer mensen, die 't op het perron ook niet opgemerkt hadden, dat ie niet in Dordt zou stoppen.
Groet van Klarie
Die Intercity is officieel geen Intercity Direct voor zover mij bekend is. Daarom wordt deze gewoon een Intercity genoemd. We rijden wel op de HSL tussen Breda en Rotterdam Centraal, maar voor zover ik weet is het een gewone intercity, waar het personeel wel een extra opleiding voor de HSL en Traxx nodig heeft.
Ik houd overigens ook de beschrijving in de CTA borden op het perron aan.
Reputatie 7
Badge
Maar het meest frustrerende is: de NS gaat er geen moer mee doen. Dat kan ik nu al vertellen. Hier op het forum krijg je dan van die mededelingen als "we geven het door" en "we informeren de dienstleiding", maar dat zijn gewoon zoethoudertjes. Concreet antwoord krijg je hier ook nooit. Wat heb je dan aan zo'n forum waarop je als reiziger zogenaamd inspraak hebt? Kijk maar in alle onderwerpen hier. Het enige antwoord dat je ooit krijgt is "we geven het door" en vervolgens hoor je niks meer. In bepaalde onderwerpen hebben mensen na 3-4-5 maanden nog steeds geen terugkoppeling van NS-zijde. Leuk hoor, om je ongenoegen en denkbeelden over bepaalde dingen te kunnen spuien, maar een inhoudelijke reactie van de NS heb ik nog zelden of nooit gezien.

Dus wat is dan het doel van dit forum? Reizigers onderling hun ervaringen laten uitwisselen of daadwerkelijk ook een terugkoppeling krijgen van NS zelf (zoals je zou mogen verwachten van een forum van de NS)?

Zeg het maar.

Ik vind jouw reactie een beetje kort door de bocht. Je verwacht gewoon een beetje teveel denk ik.
Reputatie 6
Badge
Hoezo verwacht hij teveel? Je mag verwachten dat je met een serieuze vraag een terugkoppeling hoort te krijgen, dat noem je service. En wat voor soort forum is dit ook alweer?
Reputatie 7
Wat verwacht je dan? Dat alles teruggedraaid wordt? Nee dat gaat niet gebeuren. Een klacht kan worden doorgegeven, wat wordt gedaan, maar er zal concreet niets gebeuren inderdaad. Het blijft zoals het nu is.
Reputatie 3
Wat verwacht je dan? Dat alles teruggedraaid wordt? Nee dat gaat niet gebeuren. Een klacht kan worden doorgegeven, wat wordt gedaan, maar er zal concreet niets gebeuren inderdaad. Het blijft zoals het nu is.
NS kan reizigers wel tegemoet komen door de sprinter Breda-Dordrecht weer te koppelen aan de sprinter Dordrecht- Den Haag.
Dat scheelt voor veel reizigers een overstap.
Reputatie 7
De sprinter Dordrecht - Den Bosch wordt gekoppeld aan die naar Arnhem. Die wordt straks net FLIRT geteden. Dus dit gaat niet gebeuren.
Reputatie 3
Ik hoor het van Boxel nog zeggen.
De reiziger staat op plaats 1, 2 en 3.
Nou de reizigers in het Drechtstedengebied krijgen de poedelprijs.
Reputatie 7
Dordrecht is veel meer georiënteerd op Rotterdam. De treinen richting Breda zitten sowieso bijna nooit vol.
Reputatie 3
Dordrecht-Zuid telt niet meer mee ?
Bij Dordrecht Zuid staan veel scholen die bezocht worden door leerlingen uit Zwijndrecht.
Reputatie 7
Ik heb dat traject minimaal 2 a 3x per week en vaak meer. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de sprinter voor meer als een kwart volzit het 1e stuk.
Er rijden traditioneel ook veel te lange treinen als sprinter tussen Dordrecht - Breda doordat deze trein doorrijdt op een traject wat aanzienlijk drukker is.
Reputatie 3
Het is niet zo vreemd dat reizigers steeds minder gebruik maken van de treinen rond Dordrecht.
Vroeger rechtstreeks van Oudenbosch naar Zwijndrecht. Nu met 20 minuten overstap in Dordrecht. (Weekend).
Terug met een overstap van 32 minuten.(Weekend)

Dan stap je toch eerder in de auto.
Reputatie 6
Het is niet zo vreemd dat reizigers steeds minder gebruik maken van de treinen rond Dordrecht.Vroeger rechtstreeks van Oudenbosch naar Zwijndrecht. Nu met 20 minuten overstap in Dordrecht. (Weekend).Terug met een overstap van 32 minuten.(Weekend)

Dan stap je toch eerder in de auto.

Als er geen goede verbinding (meer) wordt geboden, gaan mensen inderdaad naar andere oplossingen zoeken. De treinen worden minder gebruikt en NS kan de inzet nog meer beperken. Een neergaande spiraal. Alles is gericht op verbeteringen en groei van intercityverbindingen in en richting de Randstad. De Sprinters (of eigenlijk gewoon lekker ouderwets: stoptreinen, want dat zijn het) zijn een sluitpost.
Het is begrijpelijk dat de meningen over deze verandering verschillen. De ene reiziger ervaart dit als positief en de andere reiziger is er minder tevreden over. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat alle meldingen op dit forum serieus worden opgepakt en doorgegeven. In sommige gevallen is dit (helaas) het enige wat we kunnen doen. Ik begrijp dat jullie dit ervaren alsof er niets mee gedaan wordt, maar deze meldingen zullen mee worden genomen in het plannen van de volgende dienstregeling.
Het is begrijpelijk dat de meningen over deze verandering verschillen. De ene reiziger ervaart dit als positief en de andere reiziger is er minder tevreden over. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat alle meldingen op dit forum serieus worden opgepakt en doorgegeven. In sommige gevallen is dit (helaas) het enige wat we kunnen doen. Ik begrijp dat jullie dit ervaren alsof er niets mee gedaan wordt, maar deze meldingen zullen mee worden genomen in het plannen van de volgende dienstregeling.

Mijn vraag is dan heel simpel: waarom wordt er dan geen feed-back van de reizigers gevraagd voordát een dienstregeling gewijzigd wordt, of, waar we het hier over hebben, een hele route gewijzigd wordt?
Dat wordt ook gewoon gedaan, ze vragen het alleen niet aan jou persoonlijk. Kijk eens op http://locov.nl/, voor elke wijziging in de dienstregeling (ook de tussentijdse wijzigingen) wordt advies aangevraagd en gegeven, en daar komt dan over het algemeen ook weer een reactie van de NS op waarin het besluit om de feedback wel of niet mee te nemen wordt toegelicht. Momenteel loopt dit proces voor de dienstregeling van 2018.
Reputatie 2
Het is een feit dat Dordrecht een bijzondere situatie heeft doorgemaakt (en doormaakt) door van intercity knooppunt straks meer een intercity kopstation te worden. De doorgaande IC naar Brabant, met aansluiting op Limburg is al weg en de Benelux IC verdwijnt binnen korte tijd. Daarmee blijft alleen de IC naar Vlissingen over richting zuiden. De IC naar Breda is een doekje voor het bloeden, rijdt 1x per uur zonder goede aansluiting in Breda en na 20:00 al helemaal niet meer. De Sprinters naar Roosendaal en Breda-Tilburg reden al, al heeft de laatste een andere route gekregen. En natuurlijk blijft het lijntje naar Gorinchem. Het gebeurt niet vaak dat een groter station (20.000+ reizigers per dag) zo'n ingrijpende verandering in dienstregeling en trajecten voor de kiezen krijgt. Los van de discussie of het logisch of nodig is snap ik dat dit de gemoederen van menigeen bezig houdt.
Reputatie 6
Badge
Waarom rijdt Arriva eigenlijk niet verder naar Rotterdam Centraal? Ik ken maar weinig mensen op die lijn die in Dordrecht uitstappen, vrijwel altijd stapt men over. Wil Arriva dat niet of mogen ze dat niet? Of wil NS dat niet?
Reputatie 7
Waarom rijdt Arriva eigenlijk niet verder naar Rotterdam Centraal? Ik ken maar weinig mensen op die lijn die in Dordrecht uitstappen, vrijwel altijd stapt men over. Wil Arriva dat niet of mogen ze dat niet? Dat mogen ze uiteraard niet. Dordrecht - Rotterdam is HRN en concessie van NS.
Pejeka goede middag nu niet gaan klagen u kan met gemak vanuit Helmond Deurne makkelijk in Eindhoven overstappen.
Dat is maar een klein eindje tussen Helmond/Deurne naar Eindhoven.
Probeer anders de sprinter naar Tilburg en vice/versa il ben wel blij met die hoge snelheids trein
Met vr.gr. sprinter
Nou, deze persoon uit Brabant vindt er anders geen fluit aan. Ik moet regelmatig vanuit Helmond naar Dordrecht, en tot december vorig was dat een directe IC-verbindin de trein zetten en vijf kwartier later stapte ik in Dordrecht weer uit. Nu: maar liefst TWEE keer overstappen en veel langer onderweg.

Fijn hoor, voor ál die mensen die dan zómaar 5 minuten eerder in Rotterdam zijn... want nou nou nou, dat maakt toch een wéreld van verschil....[/quote]
Er wordt hier steeds over 5 minuten gesproken, maar Den Haag - Eindhoven is in de nieuwe dienstregeling 11 minuten sneller. Voor wie flexibele werktijden heeft betekent dit dat je elke vrijdag ruim een uur eerder naar huis mag.

Wat betreft Arriva naar Rotterdam, afgezien van de concessie is er nog een tweede probleem: de treinen van Arriva zijn aanzienlijk korter dan die van de NS en zijn dus niet echt opgewassen tegen de drukte op dit traject. Er zouden dan meer treinen moeten gaan rijden hier en dat zou dan een flinke puzzel worden om die er tussen te passen zodat deze treinen altijd achter een langere NS trein zitten én aan te laten sluiten op de complexe dienstregeling van de MerwedeLingelijn (enkelspoor dus weinig ruimte tot schuiven van vertrektijden).
Sinds wanneer rijden er treinen van Arriva van Dordrecht naar Rotterdam heb ik nog nooit gezien.
Wel van Dordrecht naar Geldermalsen de zogenaamde Merwedelijn nogmaals niet naar Rotterdam wel sprinter via
Zwijndrecht en je kan ook de waterbus nemen van Dordrecht naar Rotterdam centrum
Met vr.gr Ton sprinter

Reageer