beantwoord

intercity direct niet meer via Dordrecht

Goede dag
Heb ik dat goed gelezen over de intercity direct van Eindhoven naar Rotterdam rij
nu niet meer via Dordrecht.
Daar ben ik heel blij mee mits dit traject geen toeslag is tot Rotterdam.vanaf Eindhoven.
Heel fijn en sneller.
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 april 2017, 17:25

Inderdaad rijdt er nu een intercity van Eindhoven naar Rotterdam en Den Haag die niet meer via Dordrecht rijdt, maar tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijdt. Voor deze trein hoeft u geen toeslag te betalen; de treindienst wordt ook Intercity genoemd en geen Intercity direct.
Bekijk origineel

65 reacties

De rolstoelplek in de Intercity Direct en de Intercity Den Haag - Eindhoven is in het rijtuig aan een van de uiteindes van de trein, dit staat ook op de deuren met stickers aangegeven.
Dit is gewoon in de coupé en direct tegenover het rolstoeltoegankelijke toilet.
De plek waar je waarschijnlijk hebt gezeten is in het oude bagage/fietsgedeelte van de Intercity Den Haag - Eindhoven. Dat is officieel geen rolstoelplaats, ondanks dat er meer dan genoeg ruimte is. Daarom heeft die ruimte ook geen stickers. Ook is daar geen rolstoeltoegankelijk toilet.
Hallo mslb ATLA, jammer om te lezen dat je de hele reis op een balkon hebt moeten zitten. In de meeste gevallen is het zo dat de rolstoel plaatsen op een balkon zijn en niet in een coupé. Als ik het goed begrijp mis je de stickers aan de buitenkant op de deuren van de trein?

Ha Miriam goede middag
bedankt voor je reactie maar ergens in de IC direct is een brede binnendeur met recht of links om de hoek een gedeelte met 3 stoelen en ruimte voor de rolstoel, heb er al een paar keer gezeten heel fijn.
Dan zit er wel een stikker op de ruit maar niet op de buitendeuren wat ik graag zou zien waar die speciale plaats is.
Zoals op de andere treinen zit aan de buitenkant een fiets of Rolstoel.
Met vr.gr. Ton mslb ATLA
Hallo mslb ATLA, jammer om te lezen dat je de hele reis op een balkon hebt moeten zitten. In de meeste gevallen is het zo dat de rolstoel plaatsen op een balkon zijn en niet in een coupé. Als ik het goed begrijp mis je de stickers aan de buitenkant op de deuren van de trein?
[quote=Loes]De oplettende reiziger kan in deze IC zien dat de huisregel stickers nog op Intercity Direct staan en dat fietsen niet zijn toegestaan. Voor de IC tussen Eindhoven en Den Haag klopt dat dus nog niet.[/quote

Ha Loes goede middag.
kan er nu eens eindelijk stikker op de deuren van de intercity Eind. R.dam waar de ingang is voor rolstoelen rollators en verder mensen die slecht ter been zijn.
Gisteren met mijn vriendin en kleizoon van 6jaar naar Madurodam geweest heb de hele reis op middenbalkon gezeten schandalig.
Ik hoef gelukkig met mijn rollator geen hulp.
Een collega van jou zei mij de 9e deur was breder maar niet de binnendeur.
Okay we zijn er gekomen maar zorg A U B dat het duidelijk op de deuren staat maar blijf met plezier treinen hoor vooral de HSL
Gr. Ton mslb ATLA
Reputatie 7
Badge +3
Ook de fiets kan mee heb het ook als toerist gedaan maar vond dit ook een uitkomst nu zeker de intercity niet in meer Dordrecht stop.
Met vr.gr Atla sprinter

Uh, er rijden nog steeds 4 intercity's per uur van Dordrecht naar Rotterdam.
Reputatie 6
Badge
We mogen ons troosten met 8 treinen per uur naar Rotterdam, dat is het enige dat Dordrecht overeind houdt. Ja, 8 in plaats van 9, want de enige directe trein naar Centraal zonder stops verdwijnt dus lekker ook 😠
Reputatie 7
Badge +3
Omdat het aantal reizigers in deze trein dat vanuit Brabant naar Dordrecht gaat maar een heel klein percentage is.
Ik blijf hoe dan ook van mening dat de verslechtering van vele verbindingen niet opweegt tegen een paar minuten tijdwinst op een traject van ca. 2 uur.

Sommige wijzigingen doen pijn, maar zijn wel nodig voor het algemeen goed of het grotere geheel. Ik snap heel goed dat het niet o.k. is wanneer er geschaafd wordt aan juist jouw treinverbinding of de regeling van/naar jouw begin- of eindpunt. Het spoor is drukbezet en in de driehoek kosten, baten en dienstverlening moeten we zeer kritisch kijken wat we wel en niet laten rijden en waar tijdwinst mogelijk is, is dat zeker het overwegen waard. We gaan op korte termijn de huidige schema's niet meer aanpassen, maar de toekomst is nooit ver weg. Feedback zal ik dan ook zeker noteren.

Maar waarom is voor reizigers voor wie Dordrecht wél een belangrijk station is, de bestaande verbinding Venlo-Den Haag dan niet gewoon gehandhaafd, en voor dié reizigers voor wie het echt halszaak is dat ze 10 minuten eerder in Den Haag zijn, had dan toch gewoon via de HSL een Intercity Direct (mét toeslag voor de tijdwinst) kunnen worden gerealiseerd?
Ik blijf hoe dan ook van mening dat de verslechtering van vele verbindingen niet opweegt tegen een paar minuten tijdwinst op een traject van ca. 2 uur.

Sommige wijzigingen doen pijn, maar zijn wel nodig voor het algemeen goed of het grotere geheel. Ik snap heel goed dat het niet o.k. is wanneer er geschaafd wordt aan juist jouw treinverbinding of de regeling van/naar jouw begin- of eindpunt. Het spoor is drukbezet en in de driehoek kosten, baten en dienstverlening moeten we zeer kritisch kijken wat we wel en niet laten rijden en waar tijdwinst mogelijk is, is dat zeker het overwegen waard. We gaan op korte termijn de huidige schema's niet meer aanpassen, maar de toekomst is nooit ver weg. Feedback zal ik dan ook zeker noteren.
Reputatie 6
Badge
De waterbus? Die doet er volgens mij bijna een uur over naar Rotterdam...
Dat Zoetermeer er slecht voor staat heb ik al zo vaak gezegd, maar in tegenstelling tot Dordrecht heeft Zoetermeer een tramverbinding naar Den Haag. Loeiend sloom, maar hij is er wel. Als je Dordrecht op de Metro aan zou sluiten zou dat ook een hoop schelen (waren ooit plannen voor maar is uiteraard niet door gegaan).

landrsthrn goede morgen
Hoe is u mening over de verbinding Dordrecht / Rotterdam met de waterbus
Dat lijk mij toch ook een oplossing en gaat ook heel snel dacht ik dus je ben bijna in het centrum van Rotterdam.
Ook de fiets kan mee heb het ook als toerist gedaan maar vond dit ook een uitkomst nu zeker de intercity niet in meer Dordrecht stop.
Met vr.gr Atla sprinter
Reputatie 6
Badge
Dat Zoetermeer er slecht voor staat heb ik al zo vaak gezegd, maar in tegenstelling tot Dordrecht heeft Zoetermeer een tramverbinding naar Den Haag. Loeiend sloom, maar hij is er wel. Als je Dordrecht op de Metro aan zou sluiten zou dat ook een hoop schelen (waren ooit plannen voor maar is uiteraard niet door gegaan).
Werkgevers die nog redeneren in 9 tot 5 zouden nodig op cursus moeten, dit is namelijk gewoon wettelijk geregeld, werkgevers mogen dit niet zonder reden weigeren! Bij bedrijven waar je aan een rooster gekoppeld zit, bijvoorbeeld wanneer er sprake is van openingstijden richting de klanten, kan het uiteraard geweigerd worden als het hele personeel vrijdagmiddag vrij wil nemen, maar bij een kantoorfunctie waar geen sprake is van direct klantcontact wordt het vrij lastig om zoiets te weigeren.

En ik wil niet ontkennen dat het vervelend is voor Dordrecht, maar andersom kun je ook niet aan doorgaande reizigers uitleggen waarom zij elke dag langer onderweg zouden zijn dan nodig puur vanwege een handjevol reizigers die een bevoorrechte positie willen. Dordrecht is echt niet veel slechter af dan andere steden, in Leiden heb je bijvoorbeeld ook slechts twee maal per uur een stoppende intercity naar Utrecht rijden, en in Zoetermeer heb je helemaal geen intercity en slechts een stoptrein. Beide plaatsen van ongeveer dezelfde grootte als Dordrecht.
Er wordt hier steeds over 5 minuten gesproken, maar Den Haag - Eindhoven is in de nieuwe dienstregeling 11 minuten sneller. Voor wie flexibele werktijden heeft betekent dit dat je elke vrijdag ruim een uur eerder naar huis mag.

.

Nog even afgezien van het feit dat 10 minuten eerder op het station nog niet automatisch betekent dat je 10 minuten eerder op je eindbestemming bent (en dus 10 minuten eerder aan het werk), betwijfel ik of een doorsnee werkgever jouw redenering zou volgen (elke dag 10 minuten eerder binnen betekent op vrijdag een uur eerder naar huis...).

Reputatie 6
Badge
Wel even lezen jongeman, dat is ook precies waar het over gaat. Er rijden dus geen treinen van Arriva tussen Dordrecht en Rotterdam.

En bedankt voor je uitleg, Bemined.
Sinds wanneer rijden er treinen van Arriva van Dordrecht naar Rotterdam heb ik nog nooit gezien.
Wel van Dordrecht naar Geldermalsen de zogenaamde Merwedelijn nogmaals niet naar Rotterdam wel sprinter via
Zwijndrecht en je kan ook de waterbus nemen van Dordrecht naar Rotterdam centrum
Met vr.gr Ton sprinter
Er wordt hier steeds over 5 minuten gesproken, maar Den Haag - Eindhoven is in de nieuwe dienstregeling 11 minuten sneller. Voor wie flexibele werktijden heeft betekent dit dat je elke vrijdag ruim een uur eerder naar huis mag.

Wat betreft Arriva naar Rotterdam, afgezien van de concessie is er nog een tweede probleem: de treinen van Arriva zijn aanzienlijk korter dan die van de NS en zijn dus niet echt opgewassen tegen de drukte op dit traject. Er zouden dan meer treinen moeten gaan rijden hier en dat zou dan een flinke puzzel worden om die er tussen te passen zodat deze treinen altijd achter een langere NS trein zitten én aan te laten sluiten op de complexe dienstregeling van de MerwedeLingelijn (enkelspoor dus weinig ruimte tot schuiven van vertrektijden).
Pejeka goede middag nu niet gaan klagen u kan met gemak vanuit Helmond Deurne makkelijk in Eindhoven overstappen.
Dat is maar een klein eindje tussen Helmond/Deurne naar Eindhoven.
Probeer anders de sprinter naar Tilburg en vice/versa il ben wel blij met die hoge snelheids trein
Met vr.gr. sprinter
Nou, deze persoon uit Brabant vindt er anders geen fluit aan. Ik moet regelmatig vanuit Helmond naar Dordrecht, en tot december vorig was dat een directe IC-verbindin de trein zetten en vijf kwartier later stapte ik in Dordrecht weer uit. Nu: maar liefst TWEE keer overstappen en veel langer onderweg.

Fijn hoor, voor ál die mensen die dan zómaar 5 minuten eerder in Rotterdam zijn... want nou nou nou, dat maakt toch een wéreld van verschil....[/quote]
Reputatie 7
Waarom rijdt Arriva eigenlijk niet verder naar Rotterdam Centraal? Ik ken maar weinig mensen op die lijn die in Dordrecht uitstappen, vrijwel altijd stapt men over. Wil Arriva dat niet of mogen ze dat niet? Dat mogen ze uiteraard niet. Dordrecht - Rotterdam is HRN en concessie van NS.
Reputatie 6
Badge
Waarom rijdt Arriva eigenlijk niet verder naar Rotterdam Centraal? Ik ken maar weinig mensen op die lijn die in Dordrecht uitstappen, vrijwel altijd stapt men over. Wil Arriva dat niet of mogen ze dat niet? Of wil NS dat niet?
Reputatie 2
Het is een feit dat Dordrecht een bijzondere situatie heeft doorgemaakt (en doormaakt) door van intercity knooppunt straks meer een intercity kopstation te worden. De doorgaande IC naar Brabant, met aansluiting op Limburg is al weg en de Benelux IC verdwijnt binnen korte tijd. Daarmee blijft alleen de IC naar Vlissingen over richting zuiden. De IC naar Breda is een doekje voor het bloeden, rijdt 1x per uur zonder goede aansluiting in Breda en na 20:00 al helemaal niet meer. De Sprinters naar Roosendaal en Breda-Tilburg reden al, al heeft de laatste een andere route gekregen. En natuurlijk blijft het lijntje naar Gorinchem. Het gebeurt niet vaak dat een groter station (20.000+ reizigers per dag) zo'n ingrijpende verandering in dienstregeling en trajecten voor de kiezen krijgt. Los van de discussie of het logisch of nodig is snap ik dat dit de gemoederen van menigeen bezig houdt.
Dat wordt ook gewoon gedaan, ze vragen het alleen niet aan jou persoonlijk. Kijk eens op http://locov.nl/, voor elke wijziging in de dienstregeling (ook de tussentijdse wijzigingen) wordt advies aangevraagd en gegeven, en daar komt dan over het algemeen ook weer een reactie van de NS op waarin het besluit om de feedback wel of niet mee te nemen wordt toegelicht. Momenteel loopt dit proces voor de dienstregeling van 2018.
Het is begrijpelijk dat de meningen over deze verandering verschillen. De ene reiziger ervaart dit als positief en de andere reiziger is er minder tevreden over. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat alle meldingen op dit forum serieus worden opgepakt en doorgegeven. In sommige gevallen is dit (helaas) het enige wat we kunnen doen. Ik begrijp dat jullie dit ervaren alsof er niets mee gedaan wordt, maar deze meldingen zullen mee worden genomen in het plannen van de volgende dienstregeling.

Mijn vraag is dan heel simpel: waarom wordt er dan geen feed-back van de reizigers gevraagd voordát een dienstregeling gewijzigd wordt, of, waar we het hier over hebben, een hele route gewijzigd wordt?
Het is begrijpelijk dat de meningen over deze verandering verschillen. De ene reiziger ervaart dit als positief en de andere reiziger is er minder tevreden over. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken dat alle meldingen op dit forum serieus worden opgepakt en doorgegeven. In sommige gevallen is dit (helaas) het enige wat we kunnen doen. Ik begrijp dat jullie dit ervaren alsof er niets mee gedaan wordt, maar deze meldingen zullen mee worden genomen in het plannen van de volgende dienstregeling.
Reputatie 6
Het is niet zo vreemd dat reizigers steeds minder gebruik maken van de treinen rond Dordrecht.Vroeger rechtstreeks van Oudenbosch naar Zwijndrecht. Nu met 20 minuten overstap in Dordrecht. (Weekend).Terug met een overstap van 32 minuten.(Weekend)

Dan stap je toch eerder in de auto.

Als er geen goede verbinding (meer) wordt geboden, gaan mensen inderdaad naar andere oplossingen zoeken. De treinen worden minder gebruikt en NS kan de inzet nog meer beperken. Een neergaande spiraal. Alles is gericht op verbeteringen en groei van intercityverbindingen in en richting de Randstad. De Sprinters (of eigenlijk gewoon lekker ouderwets: stoptreinen, want dat zijn het) zijn een sluitpost.

Reageer