beantwoord

intercity direct niet meer via Dordrecht


Goede dag
Heb ik dat goed gelezen over de intercity direct van Eindhoven naar Rotterdam rij
nu niet meer via Dordrecht.
Daar ben ik heel blij mee mits dit traject geen toeslag is tot Rotterdam.vanaf Eindhoven.
Heel fijn en sneller.
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 april 2017, 17:25

Inderdaad rijdt er nu een intercity van Eindhoven naar Rotterdam en Den Haag die niet meer via Dordrecht rijdt, maar tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijdt. Voor deze trein hoeft u geen toeslag te betalen; de treindienst wordt ook Intercity genoemd en geen Intercity direct.
Bekijk origineel

65 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik heb er eergisteren mee gereden vanaf Rotterdam, het is snel, comfortabel en de aansluiting in Eindhoven naar zowel Venlo als Zuid-Limburg is cross-platform. Mooie verbetering nu de overstap in Breda niet meer hoeft. Het scheelt flink tijd.
Badge +3
Inderdaad rijdt er nu een intercity van Eindhoven naar Rotterdam en Den Haag die niet meer via Dordrecht rijdt, maar tussen Rotterdam en Breda over de hogesnelheidslijn rijdt. Voor deze trein hoeft u geen toeslag te betalen; de treindienst wordt ook Intercity genoemd en geen Intercity direct.
Reputatie 6
Badge
Dit is de tweede positieve reactie op de nieuwe verbinding in drie maanden tijd. Deze week lijkt de nieuwe verbinding het ook best goed te doen. Hopelijk wordt het nog wat! 🙂
Hallo mslb ATLA en welkom op het forum!

Tochjo heeft het juiste antwoord al voor je klaar staan 🙂 Dank Tochjo!
Bedankt Tochjo zal er veel gebruik van maken in de weekende. Weet u ook hoelang ongeveer de reistijd is van Eindhoven.
Van Breda naar Rotterdam is het ongeveer 35min. wat tellen we er bij Eind./ Breda.
Met vr.gr. Ton mslb ATLA
De rechtstreekse rit doet er tussen 57 en 60 minuten over.
Reputatie 6
Badge
Nee joh, van Rotterdam naar Breda is maar 22 minuten over de HSL.
Sorry, ik ging uit van de normale tijden. Dank voor de toevoeging, landrsthrn! "Reizigers tussen Den Haag en Eindhoven hebben straks een totale reistijdswinst tot 11 minuten over het hele traject.", zoals valt te lezen op onze site.
De oplettende reiziger kan in deze IC zien dat de huisregel stickers nog op Intercity Direct staan en dat fietsen niet zijn toegestaan. Voor de IC tussen Eindhoven en Den Haag klopt dat dus nog niet.
Bedankt voor je toevoeging Loes!
Reputatie 1
Hoe en waar jullie ook rijden, het blijft mijn favoriete trein 🙂 En ook nog heerlijk lang, maar liefst 9 bakken!
Was die toch al mijn favoriete trein met soms storing maar nu hij vanuit Eindhoven beging zeg ik alleen maar hoera.
Reis nog weleens naar mijn geboorte stad Rotterdam voor vergadering zo dus nogmaals ben heel blij.
Goede middag
Gister naar Rotterdam geweest met de intercity direct rechtstreeks van Eindhoven heel fijn en snel.
Heb wel een nadeel de speciale plaatsen voor rolstoel en rollators zijn er te weinig op deze lange trein van 9 wagons en dat is jammer ook de instap is iets hoger dan bij de meeste.
Hoop dat dit in de toekomst beter wordt
Groetjes Ton uit Veghel
Hallo mslb ATLA, bedankt dat je ons even laat weten hoe je reis is verlopen en natuurlijk fijn dat je reis goed is verlopen 🙂 Ik zal je signaal doorgeven, maar ben bang dat dit niet op korte termijn zal worden aangepast. Hopelijk verloopt je volgende reis ook weer positief.
Ik heb er vandaag weer de hele dag dienst op gedaan en de opstap is idd lastig te noemen, maar er is voldoende ruimte op de balkons waar geen toiletruimte zit. In deze trein zijn dat er uit mijn hoofd 8 goed verspreidt over de trein. Ze worden niet als zodanig aangegeven.
Reputatie 6
Waarom is die trein eigenlijk zo enorm lang? Reizen er nu zoveel meer mensen mee tussen Eindhoven en Den Haag dan toen de Koploper nog via Dordrecht ging? Let wel, fijn dat ik een hele coupé vrijwel voor mezelf heb buiten de spits en 's avonds, maar het lijkt me zo inefficïent en kostbaar.
We mochten willen dat andere intercity's ook zo lang waren.....
In de spits hebben we deze lengte nodig. Ik heb laatst zelfs gezien dat deze samenstelling zelfs te klein was (in de spits overigens en dit keer had men zich goed verdeeld). Aangezien er geen vaste rangeerders zijn, die rijtuigen af kunnen koppelen blijft deze trein standaard in deze samenstelling rijden.
Reputatie 4
Ik wil me aansluiten bij degene die positief zijn over deze nieuwe verbinding. De reistijd tussen Rotterdam en Eindhoven is flink korter.
Qua drukte is hij buiten de spits erg fijn. In de spits zou hij naar 10/11 wagons kunnen zoals vroeger.
Reputatie 6
Badge
Leuk voor de mensen uit Brabant, maar Rotterdam CS - Dordrecht is nu 33% langer dan vroeger.
Leuk voor de mensen uit Brabant, maar Rotterdam CS - Dordrecht is nu 33% langer dan vroeger.

Nou, deze persoon uit Brabant vindt er anders geen fluit aan. Ik moet regelmatig vanuit Helmond naar Dordrecht, en tot december vorig was dat een directe IC-verbinding, kon ik me heerlijk in Helmond met boek in de trein zetten en vijf kwartier later stapte ik in Dordrecht weer uit. Nu: maar liefst TWEE keer overstappen en veel langer onderweg.

Fijn hoor, voor ál die mensen die dan zómaar 5 minuten eerder in Rotterdam zijn... want nou nou nou, dat maakt toch een wéreld van verschil....
Reputatie 7
Heel begrijpelijk dat je hiervan baalt Pejeka, maar zoals Miriam NS al heeft aangegeven, wij geven jullie bevindingen en meldingen stug door, maar vaak is de beslissing al zo uitgedacht en opgenomen in de dienstregeling, dat er op korte termijn niets meer kan worden aangepast. We gaan het toch proberen, bedankt voor het delen van ook jouw ervaringen op dit traject.
Heel begrijpelijk dat je hiervan baalt Pejeka, maar zoals Miriam NS al heeft aangegeven, wij geven jullie bevindingen en meldingen stug door, maar vaak is de beslissing al zo uitgedacht en opgenomen in de dienstregeling, dat er op korte termijn niets meer kan worden aangepast. We gaan het toch proberen, bedankt voor het delen van ook jouw ervaringen op dit traject.

Nee, natuurlijk gaat de NS er niks mee doen, dat kan ik je nou al vertellen. Ze zitten in hun maag met die ramp van de Fyra, en ja, die spoorlijn lag er nou en die had kapitalen gekost. En dus zijn ze hem maar gaan gebruiken voor een verbinding waar hij nooit voor bedoeld was. Dordrecht heeft daarvoor de prijs betaald, en de al tientallen jaren tot volle tevredenheid werkende rendabele verbinding Venlo-Den Haag is ervoor opgeofferd. Geef dat nou gewoon eens ruiterlijk toe.

En dus kan ik tegenwoordig, na jarenlang een directe verbinding Helmond-Dordrecht te hebben gebruikt, nu maar liefst TWEE keer overstappen, ben ik ook nog eens een stuk langer onderweg.

En echt, mensen die van Tilburg of Breda naar Rotterdam of Den Haag moeten, en dan zomaar 5 minuten eerder aankomen, dat is dan het ultieme doel? Want 5 minuten maakt een wereld van verschil ofzo?
Reputatie 6
Badge
Ben ik helemaal met je eens, Pejeka. Om maar te zwijgen over de verbinding die Dordrecht nu heeft met een dichtbij liggende stad als Breda.
Reputatie 6
Mee eens, de achteruitgang van de Dordrecht-verbinding is inderdaad onevenredig groot. Van 0 naar 2x overstappen is ook nogal fors. Ik maak regelmatig gebruik van de IC over de HSL, maar had het totaal geen probleem gevonden als het bij het oude was gelaten. Ik hoef niet persé wat eerder aan te komen. Dat vorige verbinding was ook snel genoeg (en betrouwbaarder).
Maar het meest frustrerende is: de NS gaat er geen moer mee doen. Dat kan ik nu al vertellen. Hier op het forum krijg je dan van die mededelingen als "we geven het door" en "we informeren de dienstleiding", maar dat zijn gewoon zoethoudertjes. Concreet antwoord krijg je hier ook nooit. Wat heb je dan aan zo'n forum waarop je als reiziger zogenaamd inspraak hebt? Kijk maar in alle onderwerpen hier. Het enige antwoord dat je ooit krijgt is "we geven het door" en vervolgens hoor je niks meer. In bepaalde onderwerpen hebben mensen na 3-4-5 maanden nog steeds geen terugkoppeling van NS-zijde. Leuk hoor, om je ongenoegen en denkbeelden over bepaalde dingen te kunnen spuien, maar een inhoudelijke reactie van de NS heb ik nog zelden of nooit gezien.

Dus wat is dan het doel van dit forum? Reizigers onderling hun ervaringen laten uitwisselen of daadwerkelijk ook een terugkoppeling krijgen van NS zelf (zoals je zou mogen verwachten van een forum van de NS)?

Zeg het maar.

Reageer