beantwoord

Intercity direct rotterdam cs naar Schiphol 16:28

Volgens de reisonformatie rijdt er 16:28 een icd naar Schiphol vanaf Rotterdam Centraal. Deze rijdt al enkele dagen niet, is niet meer in de NS app vermeld, wordt niet afgemeld op de automatische borden en wordt niet omgeroepen als niet rijdend. Personeel in gele hesjes haalt alleen de schouders op en wijst naar de borden. Wat moet dat voorstellen ??
icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 april 2018, 18:24

Hallo Beeveebee en welkom op het NS Forum,

Deze week zal deze trein inderdaad niet rijden. De App geeft helaas foutieve informatie. Het advies is ook om de Reisplanner via onze website te raadplegen. Daar zie je deze trein niet staan.
Bekijk origineel

14 reacties

Hallo Beeveebee en welkom op het NS Forum,

Deze week zal deze trein inderdaad niet rijden. De App geeft helaas foutieve informatie. Het advies is ook om de Reisplanner via onze website te raadplegen. Daar zie je deze trein niet staan.
Dank voor de info- uw antwoord zie ik als eerste teken van service in deze situatie. Dat de app helaas verkeerde info geeft is vervelend. Mensen onderweg gebruiken juist jullie app, alleen thuis check je wellicht internet. Vervolgens wordt de info op het station niet gedeeld op de electronische borden op het perron. Minstens net zo vervelend. Volgende mogelijkheid, informatie middels omroepen delen, dat doen we natuurlijk niet. Of de laatste mogelijkheid: door medewerkers laten vertellen hoe het zit als er gericht naar gevraagd wordt, daar wordt ook geen gebruik van gemaakt. Bij elkaar dus gewoon heel veel gebrek aan service....
Spijtig dat je deze ervaring hebt. Wel fijn dat je dit signaal aan ons doorgeeft. Ik zal je klacht intern doorzetten.
En ook vandaag doen we op station Rotterdam gewoon alsof de 16.41 icd naar Amsterdam niet bestaat. Dus hoeven we ook niet aan te geven dat ze uitvalt. Waarom wil het maar niet tot Prorail doordringen dat volledig, snel en juist communiceren 80% van de ergernissen van reizigers wegneemt??
De rijdt niet vanwege de geplande werkzaamheden. Dat is van te voren aangekondigd, dus vandaar dat de trein ook niet als 'niet rijdend' vermeld staat.
Reputatie 6
Volgens mij heeft dat te maken doordat de Intercity Amsterdam Centraal – Vlissingen over Schiphol werd omgeleid, en dat deze dan op de plek reed waar normaal de Intercity Direct moest rijden.
Werd dit in de week vooraf overigens ergens op het station aangekondigd, of omgeroepen?
Dank Julian.

De praktijk:
Trein vandaag die niet rijdt (maar dat wisten we nog niet eerder) ? -----> komt op de electronische borden.
Vertraging ? ----------> komt op de borden

Maar een trein die vanwege geplande werkzaamheden uitvalt melden we op de dag zelf niet ? Beetje vreemd.

Dat soort regels doet denken aan het spelletje "cups" uit Friends. Ken je dat ? Aas wint van Heer, behalve als het donderdag is of je net vis hebt gegeten. Maar wel als je iets roods aan hebt, behalve als dat ouder is dan een jaar of er vanavond voor negen uur een aflevering van How the West was won op tv is.

Kortom: onvolgbare logica.

Trein rijdt niet: melden dus. Lukt ze overigens op station Schiphol wel altijd. Wat de achterliggende reden ook is.
Reputatie 7
Badge +3
Maar een trein die vanwege geplande werkzaamheden uitvalt melden we op de dag zelf niet ?

Nee, bij geplande werkzaamheden wordt dat inderdaad niet gemeld. Dit is al enige tijd zo. Zie hiervoor:
https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html

NIEUW: vanaf 21 maart brengen we de informatie op de reisinformatieschermen op het station in lijn met de Reisplanners. Dit betekent dat we bij geplande werkzaamheden of evenementen de aangepaste eindbestemming tonen en niet meer de oorspronkelijke eindbestemming. Ook ziet u op de schermen alleen nog de treinen die rijden en niet meer de treinen die zijn opgeheven. We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. Ook gewijzigde vertreksporen tonen we niet meer, alleen de aangepaste vertreksporen.
Uiteraard blijven actuele wijzigingen en verstoringen van de dienstregeling op de dag zelf nog altijd apart zichtbaar.

Ik weet alleen niet meer of dat per 21 maart 2018 was of nog 2017.
Dank. Het is kennelijk niet anders.

Wel een beetje komisch. Een trein rijdt namelijk wel of hij rijdt niet.

Het zal me als reiziger niet al te veel uitmaken of het komt door vierkante wielen, een machinist die niet op tijd op komt dagen, door een goddelijke ingreep of door werkzaamheden.

"We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. "

Dat doe je door het te melden als ze niet rijdt. Niet door te doen alsof ze niet bestaat.
Reputatie 7
Badge
Dank. Het is kennelijk niet anders.

Wel een beetje komisch. Een trein rijdt namelijk wel of hij rijdt niet.

Het zal me als reiziger niet al te veel uitmaken of het komt door vierkante wielen, een machinist die niet op tijd op komt dagen, door een goddelijke ingreep of door werkzaamheden.

"We hopen daarmee de verwarring of een trein nu wel of niet rijdt te voorkomen. "

Dat doe je door het te melden als ze niet rijdt. Niet door te doen alsof ze niet bestaat.

Het heeft voordelen en nadelen.
Het voordeel is dat als een trein door werkzaamheden een andere route rijdt, er nu duidelijk is waar die trein dan wel heen gaat en dat ging voorheen goed mis, met alle gevolgen van dien.
Het nadeel is dat treinen die door werkzaamheden planmatig worden opgeheven, ook niet meer weergegeven worden omdat dat nu eenmaal het plan is.
Reputatie 7
Badge +3
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wat gemengd in sta. Er zijn werkzaamheden waarbij bv van de 8 treinen per uur op een station er 4 uitvallen, dan krijg je een scherm vol met treinen die niet rijden en een omroep die continue vervallen treinen aan het omroepen is.
Maar wanneer maar een enkele trein uitvalt gaat dat argument al minder op.

Alternatief zou kunnen zijn om bij de werkzaamheden info duidelijker te vermelden wat niet rijdt is of is aangepast en bij de reis in de reisplanner weer de melding van werkzaamheden op een traject te laten zien.
Nu heb ik de ervaring dat zolang de reisplanner nog niet is aangepast er wel de melding komt dat er werkzaamheden zullen zijn, maar vanaf het moment dat de reisplanner wel is aangepast deze melding in rood verdwenen is in gevallen dat er wel een (om)reis met trein mogelijk is. Zo weet je niet waarom een trein die je niet ziet in de reisplanner niet rijdt.
"een omroep die continue vervallen treinen aan het omroepen is" ?

Nou, dat omroepen levert vaak meer verwarring op dan dat het helpt, zeker als je ziet hoe de gesproken mededelingen verschillen van de info op de borden.

1.
Gisteren: Rotterdam. Ik weet het, hitte levert buitengewone omstandigheden op.

-- Er wordt omgeropen dat de ICD 16:41 niet zal rijden. Dat gebeurt pakweg 10 minuten na de vertrektijd, en dan is het al zeker een kwartier zichtbaar geweest op de borden.

-- Dan wordt omgeroepen dat de 16:55 de volgende is. De borden geven een trein aan in een andere richting en blijven dat doen tot 16:54 omgeroepen wordt dat de 16:55 van een ander spoor zal vertrekken,

-- Op het andere spoor aangekomen wachten we bij een klaarstaande, gesloten blijvende trein. Om 16:59 volgt de mededeling dat deze trein over enkele minuten zal vertrekken. Enkele minuten later wordt gemeld dat ze niet gaat rijden, en dat de volgende trein vanaf weer een ander spoor gaat om 17:11

-- Daar staat inderdaad een trein te wachten. Deuren gaan niet open, en de info op het bord meldt dat de volgende ICD pas die van 17:26 is. Als ze om 17:14 niet vertrokken is hebben de meeste reizigers het wel gehad. Ik loop de hal in en zie twee perrons verder de 17:11 genoemd worden. Loop er heen. En inderdaad, daar staat de 17:11 op weer een ander, niet omgeroepen perron.

2.
Vanmorgen.

De ICD 06:37 vanaf Schiphol rijdt vandaag niet. zo staat op het bord te lezen. Dat wordt ook omgeroepen, met de mededeling dat de eerstvolgende mogelijkheid naar Rotterdam de ICD 07:08 wordt. Vreemd, want even later verschijn top de borden gewoon de 06:53 ICD, die ook gewoon blijkt te rijden.

Ik maak iedere week die ik de afgelopen jaren dit traject gereden heb vergelijkbare dingen mee, en met mij vele reizigers. Dat maakt NS geen slecht bedrijf (al mompel ik dat nog wel eens in mezelf als het weer anders loopt dan verwacht), maar neemt wel veel van het gemak van reizen met NS we. En dat is doodzonde, want aan de service en vriendelijkheid van de conducteurs/treinmanagers/machinisten ligt het zeker niet.
Nou, Beeheevee! Dat is irritant, zeg. Dan sta je een half uur lang zoekende zonder verder te komen. Dat is erg zonde. Dit zal ik meteen intern aankaarten, want dit kan beter. Hier krijg dan zelf helaas geen terugkoppeling op, maar het wordt zeker geanalyseerd! Beide situaties uiteraard. Excuus voor dit ongemak, en al helemaal in die hitte! 😞
Dank.

Reageer