beantwoord

Intercity Gouda - Rotterdam Centraal vertrek 7.37

Reputatie 3
Sinds gisteren is de trein op dit traject opeens een stuk korter dan normaal. Gevolg: de reizigers passen er nauwelijks in.
Ik vraag me af of dit een bewust besluit is in het kader van de nieuwe dienstregeling, of een incident.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 december 2016, 12:10

- Met nieuwe dienstregeling rijden treinen op andere tijden, zetten we andere treintypen in, maar vertrekken treinen ook van andere perrons.
- Ook dit is voor reizigers wennen en zij zullen mogelijk hier ook hun reisgedrag moeten aanpassen door te ervaren dat bij een andere deur instappen handiger is, of zelfs een andere verbinding of reizen op een ander moment handiger is.
- NS monitort de inzet van materieel en de meldingen over drukke trein en neemt noodzakelijk actie om waar mogelijk treinen te verlengen

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 1
Dit traject gaat inderdaad met 6 stellen ICM bereden worden.
Reputatie 3
Maar waarom? Zoals ik al aangaf passen de reizigers er nauwelijks in. En materieel was er wel. Voel me als vaste klant niet echt serieus genomen!
Reputatie 3
Andere vraag: en waarom vraagt het webcare team me deze drukte te melden als deze bewust door NS gecreeerd is. Waarom iets melden dat jullie al lang wisten?
Het webcareteam heeft niet iedere trein in de peiling. Hoe meer meldingen er over een trein binnenkomen en gemaakt worden des te groter de kans dat er actie wordt ondernomen. Ik snap je opmerking(en), maar het blijft puzzelen met materieel. We bekijken wekelijks waar we kunnen verlengen.
Reputatie 3
Dus wie het hardst klaagt krijgt zijn zin. Ten koste van andere klanten die ook betalen maar minder klagen. Gewoon genoeg materieel kopen zodat niemand als vee vervoerd hoeft te worden komt niet bij jullie op. Raar beleid!
Ook dat is zienswijze. Wij zien het als waardevolle informatie.
Reputatie 3
Andere vraag: wordt in dit soort situaties echt al het materieel ingezet? Zit iemand anders op een ander traject nu in mijn eerst niet overvolle treinstel? Of is het inkorten van treinen waarin te weinig reizigers staan een ordinaire bezuinigingsmaatregel ?
We zetten ons materieel zo efficiënt mogelijk in. Dat kan betekenen dat niet al het materieel ingezet wordt. De kans is echter wel heel groot dat een verlenging van de ene trein ten koste gaat van een andere trein.
Reputatie 3
Efficiënt wil zeggen dat ervoor gezorgd wordt dat een inspanning met zo weinig mogelijk tijd of geld uitgevoerd wordt (www.woorden.org)
Efficiënte materieelinzet is dus met zo weinig mogelijk treinstellen zoveel
mogelijk reizigers vervoeren. Dat is een andere strategie dan met het beschikbare materieel zo veel mogelijk klanten met duurbetaalde kaartjes een zitplaats bieden.
Is dat de conclusie? Een ordinaire bezuiniging? Een eerlijk antwoord aan een vaste klant zou NS sieren.
Ik heb niets meer toe te voegen aan mijn antwoord. NS leeft niet van subsidies en wij moeten dus goed kijken hoeveel treinen we laten rijden en met hoeveel materieel.
Reputatie 3
Klaas-Jan, ik neem je persoonlijk niks kwalijk. Sterker nog, je hebt tussen de regels door al een aantal hints gegeven van hoe het echt zit. Meer kan of mag je waarschijnlijk niet vertellen.

Los van of ik het met het besluit eens ben, zit het gebrek aan transparantie me dwars. Al wekenlang wordt door NS gecommuniceerd over de nieuwe dienstregeling, maar die communicatie gaat alleen over de gewijzigde vertrek- en aankomsttijden. Dat er een flink aantal treinen zijn ingekort (met alle consequenties van dien voor reizigers zoals ik) is nergens aangekondigd. Toen ik daar maandagochtend mee geconfronteerd werd, gaf het webcare team aan dat het waarschijnlijk een incident was. Dinsdag hielden ze zich nog steeds op de vlakte, ze wisten van niets. Ook wordt er gevraagd de drukte te melden. Gistermiddag werd me pas na veel doorvragen helder dat het een bewust besluit van NS is geweest om "mijn" trein zo ver in te korten dat alle reizigers er slechts met veel stapelen in passen. Nu lijkt langzaamaan ook duidelijk te worden dat dit besluit niet is genomen om iemand anders, op een drukker traject, een zitplaats te bieden. Het lijkt erop dat het besluit is genomen om kosten te besparen. Het rijtuig waar ik vorige week nog in kon zitten, staat nu dus waarschijnlijk ergens stil.

Nogmaals, of dat een terecht besluit is daar kun je over twisten. Het zit me wel echt dwars dat dit niet transparant vooraf is aangekondigd door NS. En dat er op mijn eerste vragen hierover niet gewoon is gezegd hoe het zat. Dat mij gevraagd wordt om drukte te melden die willens en wetens door NS lijkt te zijn gecreeerd. Allemaal zaken die ik jou niet persoonlijk aanreken, maar de NS als organisatie wel.

Ik hoop dat NS hiervan leert en het de volgende keer beter doet.
Klaas-Jan NS schreef:

De kans is echter wel heel groot dat een verlenging van de ene trein ten koste gaat van een andere trein.

Dat kan ik ontkrachten, deze trein wordt in Rotterdam alsnog verlengd en het treinstel dat daarvoor gebruikt wordt staat op het genoemde tijdstip altijd stil op het emplacement. Dit is overigens niet nieuw, enkele jaren geleden deed men hetzelfde, na vele klachten is men toen uiteindelijk overstag gegaan, maar blijkbaar is men dat inmiddels alweer vergeten.

In de middag hetzelfde verhaal, ik kijk vanuit mijn werkplek op het opstelterrein van Rotterdam en dat staat aan het begin van de spits altijd propvol, en pas tegen vijf uur komen komen de laatste treinen eindelijk in beweging, waar de vorige dienstregeling het emplacement rond vier uur al vrijwel leeg was. Gevolg hiervan is dat reizigers die de spits proberen te mijden alsnog in het gangpad moeten staan terwijl het materieel stilstaat om kosten te besparen.
Ik ga kijken of ik vanuit de organisatie een standpunt kan krijgen omtrent de materieelinzet sedert ingang nieuwe dienstregeling.
Reputatie 1
Het gaat hierbij om de door mij zeer goed bekende IC516 (reis er dagelijks mee). In de oude dienstregeling had deze trein tussen Gn-Rtd 10 bakken. Dat was eigenlijk voor de hele rit wel aan de ruime kant. Zeker tot Amf waarbij je een vierzits voor je alleen had (wel lekker hoor). Nu rijdt deze trein tussen Gn-Zl met een drietje en wordt er in Zl behalve op vrijdag een drietje bijgeplaatst (overigens wel weer vertragingsgevoelig koppelen). Kortom voor deze treinserie is het materieel aangepast aan de hoeveelheid reizigers per trajectdeel, waarbij voor het deel Gd-Rtd de trein wel aan de krappe kant is (lees zo efficient mogelijk). De extreme drukte van di kwam omdat de IC van een kwartier eerder uit gevallen was.
Reputatie 3
Vandaag heeft deze trein weer de normale lengte. Dank daarvoor!
Reputatie 1
Ja 7 bakken. Niet 10 bakken zoals vorig jaar. Maar die 7 is precies goed.
Reputatie 3
Ik heb ze niet nageteld 😉. Maar geen overvolle trein meer.
Het was vanmorgen sowieso rustiger naar mijn idee, ondanks twee intercity's op rij die niet op kwamen dagen van Gouda naar Rotterdam kon ik nog in een half lege trein plaatsnemen.
Reputatie 3
Klaas-Jan NS schreef:

Ik ga kijken of ik vanuit de organisatie een standpunt kan krijgen omtrent de materieelinzet sedert ingang nieuwe dienstregeling.

Is er al zicht op een standpunt van NS over de oorzaak van deze problemen, Klaas-Jan?
Er is zicht op, maar ik heb nog geen officiële woordvoering ontvangen. Hopelijk snel.
- Met nieuwe dienstregeling rijden treinen op andere tijden, zetten we andere treintypen in, maar vertrekken treinen ook van andere perrons.
- Ook dit is voor reizigers wennen en zij zullen mogelijk hier ook hun reisgedrag moeten aanpassen door te ervaren dat bij een andere deur instappen handiger is, of zelfs een andere verbinding of reizen op een ander moment handiger is.
- NS monitort de inzet van materieel en de meldingen over drukke trein en neemt noodzakelijk actie om waar mogelijk treinen te verlengen
Hier iets melden heeft dus geen enkele zin als de NS moderator weer een berichtje plaatst met Ctrl V...
Ga je dat in alle topics over de nieuwe dienstregeling posten?

In dat hele riedeltje staat een hoop onzin, zelfs jullie eigen personeel kan niet "wennen"
Andere verbindingen zijn zelden mogelijk, of mogen niet volgens de regels.

Ga je dat in alle topics over de nieuwe dienstregeling posten?

Als dat nodig is; ja!

We moeten ons materieel spreiden over heel Nederland. Dat is een beste puzzel. We moeten kritisch kijken hoe lang een trein moet zijn, omdat lege treinen niet rendabel zijn. In de spits moeten we goed kijken wat we doen en wat de alternatieven zijn. Ik zal je een voorbeeld geven. Ik reis zelf regelmatig tussen Utrecht en Amersfoort. De intercity is hier erg vol in de spits. Tegelijkertijd met de IC gaat er een sprinter. Dit is in de spits vaak DDZ-4 en regelmatig ook 6 of 8. Je bent dan iets langer onderweg, maar de zitplaatskans is zeer groot. Het kan dus soms lonen een andere trein te nemen. Een stukje spreiding helpt iedereen.

Ik kan jou en iedereen verzekeren dat we alle meldingen kritisch bekijken en verlengen waar mogelijk. Dit is de woordvoering waar we (dus ook ik) het mee moeten doen en ik doe ondertussen alles wat binnen mijn mogelijkheden ligt om probleemtreinen goed te registreren. Uit ervaring weet ik daar daar serieus naar gekeken wordt.
Reputatie 7
Badge +2
Wannneer kunnen we weer zien hoeveel meldingen over volle treinen er gedaan zijn? Op https://webformulier.ns.nl/melding is de nieuwste datum waarop te zoeken is 13 december terwijl er staat dat druktemeldingen na uiterlijk 24 uur verwerkt worden.

Toen ik 14 of 15 december keek voor mijn trein waren er meer meldingen dan de week ervoor, toen de oude dienstregeling nog gold en de trein 2 keer zo lang was. Maar na 2 dagen in de nieuwe dienstregeling zijn deze gegevens niet meer beschikbaar op de website.

Mijn IC naar Delft is nog steeds maar de helft van wat hij was in de 2016 dienstregeling en dat was vooral in de eerste week heel goed te merken. Deze week is 1 stel wel voldoende maar wanneer straks de vakantie weer voorbij is, zal het wel weer proppen worden.
Dat zou dan ook te zien moeten in de dagelijkse druktemeldingen, alleen die zijn niet beschikbaar.
Reputatie 3
Waarschijnlijk zal er over een poosje wat verlichting komen, als de IC Den Haag - Eindhoven weer gaat rijden. Deze rijdt altijd met 9 rijtuigen, dus daar kan niet in gekort worden.

Reageer