beantwoord

Intercity Gouda - Rotterdam Centraal vertrek 7.37

• 13 December 2016
  • 58 reacties
  • 1715 Bekeken

Reputatie 4
Sinds gisteren is de trein op dit traject opeens een stuk korter dan normaal. Gevolg: de reizigers passen er nauwelijks in.
Ik vraag me af of dit een bewust besluit is in het kader van de nieuwe dienstregeling, of een incident.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 December 2016, 12:10

Bekijk origineel

58 reacties

Ik verwacht overigens dat begin januari alle druktemeldingen verwerkt zijn. Ik zal het volgende week even nagaan.
Reputatie 7
Badge +3
En wanneer gaat dan de beloofde actie ondernomen worden?
@Momo Bedankt voor het doorgeven. Het is niet handig dat de meldingen van drukte op dit moment niet zichtbaar zijn. Ik ga dit uitvragen en hoop jullie z.s.m. een reactie te kunnen geven.
@Jan-Mark Ik hoop inderdaad dat de drukte af zal nemen wanneer de IC Den Haag - Eindhoven weer gaat rijden. Werkzaamheden hebben altijd een impact op de dienstregeling en de drukte in de trein.
We moeten ons materieel spreiden over heel Nederland. Dat is een beste puzzel. We moeten kritisch kijken hoe lang een trein moet zijn, omdat lege treinen niet rendabel zijn.
Aha, de woordvoerder heeft een standaardantwoord gegeven zonder de specifieke details te lezen. Het gaat namelijk in deze specifieke gevallen niet over de spreiding van het materieel over het land, maar over het bewust niet inzetten van materieel in de 'rustige' uren.

Het benodigde materieel is in dit geval dus aanwezig, maar men kiest ervoor dit pas laat in de ochtend in te zetten. Dit levert inderdaad wel een besparing op variƫrend dan minder slijtage aan materieel tot in sommige gevallen een conducteur minder (vanaf een bepaalde lengte zijn er twee nodig). Echter dit beleid past niet goed bij het beleid om mensen aan te sporen buiten de spits te reizen, want nu zijn de treinen buiten de spits soms zelfs drukker dan de treinen in de spits. Dat was dus de kwestie waarover ik graag een reactie zou willen zien van de woordvoerder.
@Bemined Kun je aangeven om welke trein het precies gaat? Aan vertrektijd + traject heb ik voldoende. Met iets meer specifieke info kunnen we beter op onderzoek uitgaan. De Intercity Gouda - Rotterdam Centraal komt om 7:55 aan in Rotterdam (spitsuren) dus ik ga er niet vanuit dat je hierop doelt. Verder wil ik je alvast meegeven dat we moeten uitgaan van vraag en aanbod. Als het aanbod te groot is voor de vraag, is dit niet voordelig voor oNS. Je moet er rekening mee houden dat er bij een storing en vertraging meer kans is op drukte omdat de spits dan als het ware wat uit kan lopen.
Ik maakte zelf veelvuldig gebruik van trein 614, aankomst in Rotterdam om 7:25. In de reisplanner heeft deze ook de indicatie 'druk' meegekregen i.p.v. 'rustig' met de nieuwe dienstregeling, dus ik neem aan dat de NS op de hoogte is van dat deze trein wat krap gepland is met een los ICM drietje.
Reputatie 6
Badge
Ik weet nog dat de IC Schiphol vanuit Eindhoven standaard met ICM3 reed. Dat was erg gezellig...
Reputatie 4
- Met nieuwe dienstregeling rijden treinen op andere tijden, zetten we andere treintypen in, maar vertrekken treinen ook van andere perrons.
- Ook dit is voor reizigers wennen en zij zullen mogelijk hier ook hun reisgedrag moeten aanpassen door te ervaren dat bij een andere deur instappen handiger is, of zelfs een andere verbinding of reizen op een ander moment handiger is.
- NS monitort de inzet van materieel en de meldingen over drukke trein en neemt noodzakelijk actie om waar mogelijk treinen te verlengen

Klaas-Jan, een typisch antwoord van een woordvoerder. Een heleboel gedraai om de hete brij en nauwelijks antwoord op mijn vragen.

De trein waar dit topic over gaat rijdt niet op een andere tijd dan in de oude dienstregeling, of van een ander perron. Ik ben geen deskundige, maar volgens mij is er ook geen sprake van een ander treintype. Hij is alleen fors ingekort. Op mijn vraag naar de achtergronden van dat inkorten gaat NS nauwelijks in. Op mijn vraag waarom ik drukte moet melden die door NS zelf is veroorzaakt (en die dus bekend zou moeten zijn) ook niet.

Het enige deel van het antwoord dat ook echt antwoord geeft op mijn vragen, is dat ik dan mijn reisgedrag maar moet aanpassen. Op een ander moment moet gaan reizen. Misschien maar de sprinter moet nemen (extra reistijd) om op een normale manier vervoerd te worden. Omdat het NS niet uitkomt mij op het moment dat mij als klant het beste schikt, te vervoeren. Niet omdat het materieel er niet is, maar omdat het kosten bespaart. Kennelijk typeert dat hoe NS tegen haar klanten aankijkt.
Reputatie 6
Badge
Waarom neem je dan inderdaad niet tijdelijk de sprinter? Doet er maar een paar minuten langer over. Die raakt pas vol na Nieuwekerk, heb je wel zitplaats. Natuurlijk heb je gelijk over de belachelijke treinlengte, maar tot NS die gaat veranderen, zul je toch echt een alternatief moeten zoeken. En die zijn er zat op jouw traject.
Ik maakte zelf veelvuldig gebruik van trein 614, aankomst in Rotterdam om 7:25. In de reisplanner heeft deze ook de indicatie 'druk' meegekregen i.p.v. 'rustig' met de nieuwe dienstregeling, dus ik neem aan dat de NS op de hoogte is van dat deze trein wat krap gepland is met een los ICM drietje.

In het geval het niet om een trein gaat buiten de spits (ik dacht dat je hierop doelde), kun je je antwoord vinden in de reacties van Klaas-Jan.
Welke definitie van 'buiten de spits' hanteert de NS op dit gebied? Het is toch niet zo dat elke trein tussen 6:30 en 9:00 (de periode waarin het dalvoordeel niet geldig is) als spits gehanteerd wordt en elke trein in deze periode 'druk' mag zijn?
@Bemined Volgens mij heeft Klaas-Jan meer dan voldoende informatie over dit onderwerp gegeven. Daar wil ik het graag bij laten.
Reputatie 4
Waarom neem je dan inderdaad niet tijdelijk de sprinter? Doet er maar een paar minuten langer over. Die raakt pas vol na Nieuwekerk, heb je wel zitplaats. Natuurlijk heb je gelijk over de belachelijke treinlengte, maar tot NS die gaat veranderen, zul je toch echt een alternatief moeten zoeken. En die zijn er zat op jouw traject.

Misschien ga ik dat wel proberen. Probleem is dat deze veel minder goed op mijn bus aansluit die me naar station Gouda brengt. Ik moet dan feitelijk zodra ik ben aangekomen op het station, eerst de intercity bewust laten rijden en de sprinter pas nemen die meestal 5 minuten later komt. Kost me dus per saldo een kwartier extra reistijd. Eigenlijk vind ik het bezopen dat ik over dit soort alternatieven moet gaan nadenken omdat NS de treinen bewust zo kort en zo vol mogelijk wil houden.
Update 2-1 over het webformulier van druktemelding dat niet up-to-date is.
Nogmaals bedankt voor het aangeven Momo. Dit was al bij de verantwoordelijke afdeling bekend en er is een signaal doorgezet naar onze externe leverancier Oxyma. Zij hebben dit webformulier gemaakt en werken aan een oplossing zodat de juiste data weer getoond worden. Door wat issues lukt dit niet snel, maar ze doen hun best om de juiste data zsm zichtbaar te krijgen. Klaas-Jan of ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist keek ik en de druktemeldingen zijn nu te zoeken tot 1 januari. Bedankt.

Helaas zijn dan alleen de dagelijkse meldingen van de week van 11 december niet meer zichtbaar, alleen die voor afgelopen week die vanwege de vakantieperiode niet echt representatief was.
Reputatie 7
Badge +3
En wanneer gaat dan de beloofde actie ondernomen worden?

Bij de wekelijkse analyse staat nu bij 1 trein dat deze verlengd wordt, verder veel treinen in onderzoek.
http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html
Mijn IC (2427) staat hier niet bij, maar bij de dagelijkse drukte meldingen wel dat deze tijdelijk te kort gereden heeft. Hopelijk dan binnenkort weer een langere trein.
Reputatie 7
Badge +3
Van de top 10 meldingen gaan er 6 over dit traject, tenminste het stuk Gouda-Utrecht-Amersfoort. Dat zegt toch wel iets lijkt me ...
Reputatie 7
Badge +3
En de trein waarmee dit topic begon staat niet in die top 10 maar wanneer je hem opzoekt via de dagelijkse meldingen dan wordt er wel aangegeven dat deze in onderzoek is omdat er meerdere meldingen zijn dat de trein te klein is gepland voor het werkelijke aantal reizigers.

@Momo Ik heb terugkoppeling ontvangen. Het formulier voor drukte melden is voor een deel hersteld, de data t/m 01-01-2017 kunnen nu ingevoerd worden. De verantwoordelijke afdeling heeft nog contact met Oxyma over de overige data. Ik ga ervan uit dat de overige data ook zsm weer up-to-date zal zijn.
Reputatie 4
- Met nieuwe dienstregeling rijden treinen op andere tijden, zetten we andere treintypen in, maar vertrekken treinen ook van andere perrons.
- Ook dit is voor reizigers wennen en zij zullen mogelijk hier ook hun reisgedrag moeten aanpassen door te ervaren dat bij een andere deur instappen handiger is, of zelfs een andere verbinding of reizen op een ander moment handiger is.
- NS monitort de inzet van materieel en de meldingen over drukke trein en neemt noodzakelijk actie om waar mogelijk treinen te verlengen

Klaas-Jan, bijgaand een update nav jouw reactie, op grond van de eerste 2 weken van 2017.
- van ander perron of andere vertrektijd is geen sprake
- de sprinter van 7.42 twee keer geprobeerd, is net zo druk, lost dus niks op
- de sprinter van 7.27 twee keer geprobeerd, maar die reed beide keren niet
- IC van 7.22 paar keer geprobeerd. Die is minder druk. Maar sluit bizar slecht aan op mijn busverbinding. Als het goed weer is kan ik op de fiets. Maar bij slecht weer is dit geen optie.
- van je belofte dat NS nav meldingen te drukke treinen verlengt merk ik nog niets. Ook vandaag is de 7.37 trein weer overvol

Wanneer gaat NS eens iets met deze klacht doen?
Je zou de sprinter van 06.57 kunnen proberen, die komt altijd halfleeg Rotterdam binnen om 7:20, wat nogal in contrast staat met de intercity die om 7:25 in Rotterdam aankomt die overvol zit. Zelfs zo vol dat de stop in Rotterdam Alexander (om 7:16) op maandag en dinsdag (de drukste twee dagen voor deze trein) ALTIJD vertraging oploopt doordat het volledige gangpad van de voorste bak bij aankomst volstaat, waardoor het even duurt voor iedereen is uitgestapt. De trein is standaard al een minuutje te laat, en deze lange stop maakt het niet beter.
Reputatie 4
Je zou de sprinter van 06.57 kunnen proberen, die komt altijd halfleeg Rotterdam binnen om 7:20, wat nogal in contrast staat met de intercity die om 7:25 in Rotterdam aankomt die overvol zit. Zelfs zo vol dat de stop in Rotterdam Alexander (om 7:16) op maandag en dinsdag (de drukste twee dagen voor deze trein) ALTIJD vertraging oploopt doordat het volledige gangpad van de voorste bak bij aankomst volstaat, waardoor het even duurt voor iedereen is uitgestapt. De trein is standaard al een minuutje te laat, en deze lange stop maakt het niet beter.

Probleem is dat ik voor ik de trein pak ruim 20 minuten per fiets of bus moet afleggen. En dat voor 7.15 de bus maar 1x per halfuur rijdt waardoor deze eigenlijk alleen op de IC's van .07 en van .37 goed aansluit.
Als het weer goed is kan ik fietsen en ben ik dus flexibel om bv de IC van 7.22 te nemen. Afgelopen week viel die qua drukte mee. Als het weer echter slecht is en ik aangewezen ben op de bus dan gaat dat niet. En als ik er 's ochtends achter kom dat het regent is het meestal te laat om nog een bus eerder te halen.

Toch bedankt voor de tip!
Reputatie 1
@Arie H. Ja van ma-do rijdt IC516 (7.37 Gd) met 7 bakken. Op vrijdag zijn dat er 3. In de veronderstelling dat er vrijdag minder reizigers zijn. Er zijn op vrijdag ook minder reizigers. Tot Utrecht gaat dat op vrijdag goed, daarna niet meer.

Ik heb ook echt het gevoel dat NS aan het experimenteren is, zodat de treinen precies tot op de laatste plek bezet zijn. Dit in tegenstelling tot oude dienstregeling waarbij de treinen soms (veel) te ruim waren. Zo had IC 516 vroeger vanaf Gn 10 bakken. Was wel lekker vanaf Zl met z'n vijven in een hele coupe.
Het is zelfs nog minder: maandag t/m woensdag zijn het 6 bakken, alleen donderdag zijn het er 7 en vrijdag inderdaad slechts 3. Een kort overzichtje van de ochtend van Gouda naar Rotterdam:
512 (6:37): ma, di, wo, do: ICM4, vr: ICM3
614 (7:07): ma, di, do, vr: ICM3, wo: ICM4
516 (7:37): ma, di, wo: ICM6, do: ICM7, vr: ICM3
618 (8:07): ma, di, do: ICM8, wo, vr: ICM7
520 (8:37): ma, di: ICM11, wo: ICM9, do: ICM10, vr: ICM7
622 (9:07): ma, di, do: ICM12, wo: ICM10, vr: ICM9
524 (9:37): ma, do: ICM10, di, wo: ICM9, vr: ICM11
626 (10:07): ma, di, do: ICM9, wo: ICM7, vr: ICM6
528 (10:37): ma, do, vr: ICM7, di: ICM10, wo: ICM6
630 (11:07): ma, vr: ICM7, di: ICM10, wo, do: ICM8
532 (11:37): ma, di, wo, do, vr: ICM6
Reputatie 4
Het is zelfs nog minder: maandag t/m woensdag zijn het 6 bakken, alleen donderdag zijn het er 7 en vrijdag inderdaad slechts 3. Een kort overzichtje van de ochtend van Gouda naar Rotterdam:
512 (6:37): ma, di, wo, do: ICM4, vr: ICM3
614 (7:07): ma, di, do, vr: ICM3, wo: ICM4
516 (7:37): ma, di, wo: ICM6, do: ICM7, vr: ICM3
618 (8:07): ma, di, do: ICM8, wo, vr: ICM7
520 (8:37): ma, di: ICM11, wo: ICM9, do: ICM10, vr: ICM7
622 (9:07): ma, di, do: ICM12, wo: ICM10, vr: ICM9
524 (9:37): ma, do: ICM10, di, wo: ICM9, vr: ICM11
626 (10:07): ma, di, do: ICM9, wo: ICM7, vr: ICM6
528 (10:37): ma, do, vr: ICM7, di: ICM10, wo: ICM6
630 (11:07): ma, vr: ICM7, di: ICM10, wo, do: ICM8
532 (11:37): ma, di, wo, do, vr: ICM6

@Bemined, dank je, interessant overzicht, waar komt deze info vandaan? Is die publiek beschikbaar?

Als dit klopt, dan is mijn vermoeden dus juist. Dan zet NS regelmatig, ook in de spits, niet al het materieel in. Want een treinstel dat op donderdag beschikbaar is, is dat op andere weekdagen toch ook? Of zie ik dat verkeerd? Dat reizigers moeten staan in soms overvolle treinen is dan toch een bewuste keuze?

Verder is de verdeling van capaciteit over de ochtend raar. Tussen 9 en 11 rijden er langere treinen dan tussen 7 en 8. Terwijl de spitsdrukte vooral tussen 7 en 8 plaatsvindt en na 9 uur flink afneemt.

Tijd voor een toelichting van de kant van NS?

Reageer