beantwoord

Intercity Gouda - Rotterdam Centraal vertrek 7.37

  • 13 December 2016
  • 58 reacties
  • 1713 Bekeken

Reputatie 4
Sinds gisteren is de trein op dit traject opeens een stuk korter dan normaal. Gevolg: de reizigers passen er nauwelijks in.
Ik vraag me af of dit een bewust besluit is in het kader van de nieuwe dienstregeling, of een incident.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 30 December 2016, 12:10

Bekijk origineel

58 reacties

Reputatie 4
Om weer terug te komen bij de topicstarter: Ook vandaag weer mogen ervaren hoe erg de NS de feeling en het vertrouwen van de reiziger kwijt is. Er wordt al meer dan een maand steen en been geklaagd over de 7:37 trein. Helaas is deze nog steeds niet verlengd, maar heeft de NS vandaag wél bedacht dat er nog een stukje vanaf kon! Erg triest dit...

(Gelukkig staan er op Rotterdam altijd nog wat lege stellen van de parkeerplaats te wachten om gecombineerd te worden met deze trein)


Drukte melden, wiskunde 123! Dat is de oplossing voor alle problemen.
https://ariehaasnoot.wordpress.com/2016/12/12/de-ns-druktemelder
Reputatie 1
Ja dat zie ik niet meer, omdat ik dan op weg ben van spoor 8 naar 21
Reputatie 3
Ook in Utrecht stond het gangpad al halfvol vandaag...
Reputatie 1
Ten opzichte van vorige week vrijdag is er niets afgehaald. IC 516 rijdt vanaf Gn met een treinstel. Daar wordt in Zl op ma-do een treinstel bijgeplaatst. Op vrijdag is dit extra treinstel er niet. Dat gaat op vr tot gouda goed. Dus eigenlijk moet dit treinstel ook op vrijdag erbij. Wat mij betreft vanaf Zl ipv vanaf UT, anders mis ik door het combineren mijn on-officieele 2 min overstap op ic 2016 naar gvc
Reputatie 3
Om weer terug te komen bij de topicstarter: Ook vandaag weer mogen ervaren hoe erg de NS de feeling en het vertrouwen van de reiziger kwijt is. Er wordt al meer dan een maand steen en been geklaagd over de 7:37 trein. Helaas is deze nog steeds niet verlengd, maar heeft de NS vandaag wél bedacht dat er nog een stukje vanaf kon! Erg triest dit...

(Gelukkig staan er op Rotterdam altijd nog wat lege stellen van de parkeerplaats te wachten om gecombineerd te worden met deze trein)
Verder is de verdeling van capaciteit over de ochtend raar. Tussen 9 en 11 rijden er langere treinen dan tussen 7 en 8. Terwijl de spitsdrukte vooral tussen 7 en 8 plaatsvindt en na 9 uur flink afneemt.
Informatie komt inderdaad uit de reisinformatie, DVS in combinatie met NS app en een beetje puzzelen. Dat er tussen 9 en 11 te lange treinen rijden hier is omdat deze treinen waarschijnlijk tussen Zwolle en Amersfoort die capaciteit nodig hadden. Men wil liever niet meer in Utrecht afkoppelen vanwege de drukte aldaar, dus die treinen gaan volledig mee naar Rotterdam en worden daar pas afgekoppeld.

Vanmorgen overigens nog altijd een losse ICM-III in trein 614, liep opnieuw vertraging op te Rotterdam Alexander omdat de voorste bak helemaal vol stond en er nogal wat uitstappers zijn op Alexander.
Reputatie 3
Vandaag zit ik ook in deze trein: vanaf Utrecht zijn alle zitplaatsen bezet en als je in Gouda mee wilt mag je blij zijn als je nog een plekje weet te bemachtigen van iemand die net is uitgestapt. Alle balkons staan in ieder geval vol op deze maandagochtend...
Reputatie 3
Michiel haalt z'n info uit de reisinformatieketen. Op z'n site heeft hij bijvoorbeeld de materieelinzet van elke dag, bijvoorbeeld welke trein op die dag met welk materieel reed: http://nsrt.bemined.nl/2017-1/. Als je dit met een scriptje allemaal bijhoudt, kan er allemaal info er uithalen;).
Reputatie 4
Het is zelfs nog minder: maandag t/m woensdag zijn het 6 bakken, alleen donderdag zijn het er 7 en vrijdag inderdaad slechts 3. Een kort overzichtje van de ochtend van Gouda naar Rotterdam:
512 (6:37): ma, di, wo, do: ICM4, vr: ICM3
614 (7:07): ma, di, do, vr: ICM3, wo: ICM4
516 (7:37): ma, di, wo: ICM6, do: ICM7, vr: ICM3
618 (8:07): ma, di, do: ICM8, wo, vr: ICM7
520 (8:37): ma, di: ICM11, wo: ICM9, do: ICM10, vr: ICM7
622 (9:07): ma, di, do: ICM12, wo: ICM10, vr: ICM9
524 (9:37): ma, do: ICM10, di, wo: ICM9, vr: ICM11
626 (10:07): ma, di, do: ICM9, wo: ICM7, vr: ICM6
528 (10:37): ma, do, vr: ICM7, di: ICM10, wo: ICM6
630 (11:07): ma, vr: ICM7, di: ICM10, wo, do: ICM8
532 (11:37): ma, di, wo, do, vr: ICM6


@Bemined, dank je, interessant overzicht, waar komt deze info vandaan? Is die publiek beschikbaar?

Als dit klopt, dan is mijn vermoeden dus juist. Dan zet NS regelmatig, ook in de spits, niet al het materieel in. Want een treinstel dat op donderdag beschikbaar is, is dat op andere weekdagen toch ook? Of zie ik dat verkeerd? Dat reizigers moeten staan in soms overvolle treinen is dan toch een bewuste keuze?

Verder is de verdeling van capaciteit over de ochtend raar. Tussen 9 en 11 rijden er langere treinen dan tussen 7 en 8. Terwijl de spitsdrukte vooral tussen 7 en 8 plaatsvindt en na 9 uur flink afneemt.

Tijd voor een toelichting van de kant van NS?
Het is zelfs nog minder: maandag t/m woensdag zijn het 6 bakken, alleen donderdag zijn het er 7 en vrijdag inderdaad slechts 3. Een kort overzichtje van de ochtend van Gouda naar Rotterdam:
512 (6:37): ma, di, wo, do: ICM4, vr: ICM3
614 (7:07): ma, di, do, vr: ICM3, wo: ICM4
516 (7:37): ma, di, wo: ICM6, do: ICM7, vr: ICM3
618 (8:07): ma, di, do: ICM8, wo, vr: ICM7
520 (8:37): ma, di: ICM11, wo: ICM9, do: ICM10, vr: ICM7
622 (9:07): ma, di, do: ICM12, wo: ICM10, vr: ICM9
524 (9:37): ma, do: ICM10, di, wo: ICM9, vr: ICM11
626 (10:07): ma, di, do: ICM9, wo: ICM7, vr: ICM6
528 (10:37): ma, do, vr: ICM7, di: ICM10, wo: ICM6
630 (11:07): ma, vr: ICM7, di: ICM10, wo, do: ICM8
532 (11:37): ma, di, wo, do, vr: ICM6
Reputatie 1
@Arie H. Ja van ma-do rijdt IC516 (7.37 Gd) met 7 bakken. Op vrijdag zijn dat er 3. In de veronderstelling dat er vrijdag minder reizigers zijn. Er zijn op vrijdag ook minder reizigers. Tot Utrecht gaat dat op vrijdag goed, daarna niet meer.

Ik heb ook echt het gevoel dat NS aan het experimenteren is, zodat de treinen precies tot op de laatste plek bezet zijn. Dit in tegenstelling tot oude dienstregeling waarbij de treinen soms (veel) te ruim waren. Zo had IC 516 vroeger vanaf Gn 10 bakken. Was wel lekker vanaf Zl met z'n vijven in een hele coupe.
Reputatie 4
Je zou de sprinter van 06.57 kunnen proberen, die komt altijd halfleeg Rotterdam binnen om 7:20, wat nogal in contrast staat met de intercity die om 7:25 in Rotterdam aankomt die overvol zit. Zelfs zo vol dat de stop in Rotterdam Alexander (om 7:16) op maandag en dinsdag (de drukste twee dagen voor deze trein) ALTIJD vertraging oploopt doordat het volledige gangpad van de voorste bak bij aankomst volstaat, waardoor het even duurt voor iedereen is uitgestapt. De trein is standaard al een minuutje te laat, en deze lange stop maakt het niet beter.

Probleem is dat ik voor ik de trein pak ruim 20 minuten per fiets of bus moet afleggen. En dat voor 7.15 de bus maar 1x per halfuur rijdt waardoor deze eigenlijk alleen op de IC's van .07 en van .37 goed aansluit.
Als het weer goed is kan ik fietsen en ben ik dus flexibel om bv de IC van 7.22 te nemen. Afgelopen week viel die qua drukte mee. Als het weer echter slecht is en ik aangewezen ben op de bus dan gaat dat niet. En als ik er 's ochtends achter kom dat het regent is het meestal te laat om nog een bus eerder te halen.

Toch bedankt voor de tip!
Je zou de sprinter van 06.57 kunnen proberen, die komt altijd halfleeg Rotterdam binnen om 7:20, wat nogal in contrast staat met de intercity die om 7:25 in Rotterdam aankomt die overvol zit. Zelfs zo vol dat de stop in Rotterdam Alexander (om 7:16) op maandag en dinsdag (de drukste twee dagen voor deze trein) ALTIJD vertraging oploopt doordat het volledige gangpad van de voorste bak bij aankomst volstaat, waardoor het even duurt voor iedereen is uitgestapt. De trein is standaard al een minuutje te laat, en deze lange stop maakt het niet beter.
Reputatie 4
- Met nieuwe dienstregeling rijden treinen op andere tijden, zetten we andere treintypen in, maar vertrekken treinen ook van andere perrons.
- Ook dit is voor reizigers wennen en zij zullen mogelijk hier ook hun reisgedrag moeten aanpassen door te ervaren dat bij een andere deur instappen handiger is, of zelfs een andere verbinding of reizen op een ander moment handiger is.
- NS monitort de inzet van materieel en de meldingen over drukke trein en neemt noodzakelijk actie om waar mogelijk treinen te verlengen


Klaas-Jan, bijgaand een update nav jouw reactie, op grond van de eerste 2 weken van 2017.
- van ander perron of andere vertrektijd is geen sprake
- de sprinter van 7.42 twee keer geprobeerd, is net zo druk, lost dus niks op
- de sprinter van 7.27 twee keer geprobeerd, maar die reed beide keren niet
- IC van 7.22 paar keer geprobeerd. Die is minder druk. Maar sluit bizar slecht aan op mijn busverbinding. Als het goed weer is kan ik op de fiets. Maar bij slecht weer is dit geen optie.
- van je belofte dat NS nav meldingen te drukke treinen verlengt merk ik nog niets. Ook vandaag is de 7.37 trein weer overvol

Wanneer gaat NS eens iets met deze klacht doen?
@Momo Ik heb terugkoppeling ontvangen. Het formulier voor drukte melden is voor een deel hersteld, de data t/m 01-01-2017 kunnen nu ingevoerd worden. De verantwoordelijke afdeling heeft nog contact met Oxyma over de overige data. Ik ga ervan uit dat de overige data ook zsm weer up-to-date zal zijn.
Reputatie 7
Badge +3
En de trein waarmee dit topic begon staat niet in die top 10 maar wanneer je hem opzoekt via de dagelijkse meldingen dan wordt er wel aangegeven dat deze in onderzoek is omdat er meerdere meldingen zijn dat de trein te klein is gepland voor het werkelijke aantal reizigers.

Reputatie 7
Badge +3
Van de top 10 meldingen gaan er 6 over dit traject, tenminste het stuk Gouda-Utrecht-Amersfoort. Dat zegt toch wel iets lijkt me ...
Reputatie 7
Badge +3
En wanneer gaat dan de beloofde actie ondernomen worden?

Bij de wekelijkse analyse staat nu bij 1 trein dat deze verlengd wordt, verder veel treinen in onderzoek.
http://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html
Mijn IC (2427) staat hier niet bij, maar bij de dagelijkse drukte meldingen wel dat deze tijdelijk te kort gereden heeft. Hopelijk dan binnenkort weer een langere trein.
Reputatie 7
Badge +3
Zojuist keek ik en de druktemeldingen zijn nu te zoeken tot 1 januari. Bedankt.

Helaas zijn dan alleen de dagelijkse meldingen van de week van 11 december niet meer zichtbaar, alleen die voor afgelopen week die vanwege de vakantieperiode niet echt representatief was.
Update 2-1 over het webformulier van druktemelding dat niet up-to-date is.
Nogmaals bedankt voor het aangeven Momo. Dit was al bij de verantwoordelijke afdeling bekend en er is een signaal doorgezet naar onze externe leverancier Oxyma. Zij hebben dit webformulier gemaakt en werken aan een oplossing zodat de juiste data weer getoond worden. Door wat issues lukt dit niet snel, maar ze doen hun best om de juiste data zsm zichtbaar te krijgen. Klaas-Jan of ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.
Reputatie 4
Waarom neem je dan inderdaad niet tijdelijk de sprinter? Doet er maar een paar minuten langer over. Die raakt pas vol na Nieuwekerk, heb je wel zitplaats. Natuurlijk heb je gelijk over de belachelijke treinlengte, maar tot NS die gaat veranderen, zul je toch echt een alternatief moeten zoeken. En die zijn er zat op jouw traject.

Misschien ga ik dat wel proberen. Probleem is dat deze veel minder goed op mijn bus aansluit die me naar station Gouda brengt. Ik moet dan feitelijk zodra ik ben aangekomen op het station, eerst de intercity bewust laten rijden en de sprinter pas nemen die meestal 5 minuten later komt. Kost me dus per saldo een kwartier extra reistijd. Eigenlijk vind ik het bezopen dat ik over dit soort alternatieven moet gaan nadenken omdat NS de treinen bewust zo kort en zo vol mogelijk wil houden.
@Bemined Volgens mij heeft Klaas-Jan meer dan voldoende informatie over dit onderwerp gegeven. Daar wil ik het graag bij laten.
Welke definitie van 'buiten de spits' hanteert de NS op dit gebied? Het is toch niet zo dat elke trein tussen 6:30 en 9:00 (de periode waarin het dalvoordeel niet geldig is) als spits gehanteerd wordt en elke trein in deze periode 'druk' mag zijn?
Ik maakte zelf veelvuldig gebruik van trein 614, aankomst in Rotterdam om 7:25. In de reisplanner heeft deze ook de indicatie 'druk' meegekregen i.p.v. 'rustig' met de nieuwe dienstregeling, dus ik neem aan dat de NS op de hoogte is van dat deze trein wat krap gepland is met een los ICM drietje.

In het geval het niet om een trein gaat buiten de spits (ik dacht dat je hierop doelde), kun je je antwoord vinden in de reacties van Klaas-Jan.
Reputatie 6
Badge
Waarom neem je dan inderdaad niet tijdelijk de sprinter? Doet er maar een paar minuten langer over. Die raakt pas vol na Nieuwekerk, heb je wel zitplaats. Natuurlijk heb je gelijk over de belachelijke treinlengte, maar tot NS die gaat veranderen, zul je toch echt een alternatief moeten zoeken. En die zijn er zat op jouw traject.

Reageer