beantwoord

Intercity Meppel - Amsterdam 2 november 6:59

• 27 oktober 2019
  • 26 reacties
  • 626 Bekeken

Reputatie 5
Badge

Iedere zaterdag kun je om 6:59 van Meppel naar Amsterdam Centraal reizen met een overstap in Zwolle en Almere. Op zaterdag 2 november kan dit opeens niet. De trein van 6:59 rijdt wel, maar de aansluitende trein van 7:17 in Zwolle naar Almere niet. Terwijl er geen werkzaamheden zijn op dit traject. De trein van een half uur eerder van Zwolle naar Almere rijdt wel (maar daar heb je niets aan, want die start niet in Meppel). En de trein van een half uur later rijdt ook.

Waarom is, alleen op 2 november, precies de trein van 7:17 van Zwolle naar Almere verdwenen zonder alternatief? De reisplanner geeft als alternatief met een extra trein om 7:20 van Zwolle naar Lelystad en dan overstappen naar Almere. Dan kom je te laat om de trein naar Amsterdam Centraal te halen. Kortom, er zit opeens een gat in de dienstregeling die nergens anders op de dag voorkomt.

Nu kan ik niet op tijd in Amsterdam zijn.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 28 oktober 2019, 18:34

Update: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen en het vervallen van de 1820 is inderdaad een gevolg van de werkzaamheden. Dit is dus geen fout geweest.

Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Waarschijnlijk zijn er wel werkzaamheden, of er zijn werkzaamheden elders, waardoor ook de dienstregeling op dit traject geraakt wordt, maar vond NS het weer 's niet nodig om dit te communiceren. Jammergenoeg is dat bepaald niet de eerste keer. 

Schijnt klantvriendelijk te zijn.

Reputatie 2

Idd zo te zienwerkzaamheden.

Want om 7.30 gaat vanaf meppel rechtsreeks trein naar Amsterdam.

En die gaat nog normaal door naar den Haag cs maar dan amsterdam cs

Dit zal inderdaad te maken hebben met de werkzaamheden tussen Zwolle en Amersfoort. Hierdoor is er het een en ander gewijzigd in de dienstregeling rondom Zwolle.

Reputatie 5
Badge

@Stijn NS

Het verhaal van werkzaamheden zou ik geloofd hebben als het de rest van de dag ook zo was.

Laten we kijken welke werkzaamheden er zijn en wat de gevolgen zijn:

-Amersfoort - Zwolle → geen treinverkeer → intercity's uit Leeuwarden en Groningen (serie 500 en 600) rijden van Zwolle naar Lelystad en rijden daar na een kwartier wachten door als intercity naar Amsterdam Bijlmer/Utrecht.

-Amsterdam Zuid → geen treinverkeer → intercity's uit Leeuwarden en Groningen (serie 700 en 1800) rijden vanaf Almere Centrum naar Amsterdam Centraal in het pad van serie 2600.

Bovenstaande geldt de hele dag van de eerste tot en met de laatste trein. Echter niet voor precies die ene rit van 7:17 uit Zwolle (nummer 1820). De rit ervoor (718) rijdt gewoon volgens bovenstaande aanpassingen. Ook de rit erna (722) rijdt gewoon volgens de genoemde aanpassingen. Alleen rit 1820 is er uit gehaald tussen Zwolle en Almere. Het lijkt er meer op dat NS gewoon een rit is vergeten aan te passen. Zoals NS dat al heel vaak bij werkzaamheden in het verleden is vergeten met treinen die tussen Zwolle en Leeuwarden/Groningen op alle stations moeten stoppen.

Badge

Deze vraag is op ons interne kanaal vanmorgen ook gesteld, er rijdt op wel een trein 3 minuten later maar deze rijdt echter maar TOT Lelystad, dit is de trein welke normaal via Utrecht naar Rotterdam rijdt. Het lijkt er op dat ze 1 trein vergeten zijn opnieuw in te leggen. 

Hopelijk is deze interne wake up call voldoende om een oplossing te krijgen voor deze missende verbinding vanaf Lelystad richting Amsterdam

Er rijdt nog wel een trein vanaf Lelystad via Amsterdam Bijlmer richting Venlo. Mocht het niet hersteld kunnen worden kun je vandaar mogelijk nog met de metro naar je bestemming reizen.

.

Let er ook op dat de week er na werkzaamheden zijn tussen Almere Oostvaarders en Almere Centrum en dat er dus een heel andere treindienst is in het weekend op de Flevolijn.

Het kan natuurlijk altijd een foutje zijn. Ik zal het eens navragen.

Edit: En na het versturen van mijn navraag zie ik jouw reactie, Jeroen. :sweat_smile:

Reputatie 5
Badge

Hi Jeroen. Ben benieuwd wat er intern uitkomt. Hopelijk kan een foutje nog hersteld worden. 

Dank voor de waarschuwing over de week erna. Ziet er naar uit dat we met de bus moeten, maar in ieder geval wel elk uur dezelfde aanpassing. Deze week is echt heel gek met precies 1 missende rit.

Reputatie 6
Badge

Er rijdt nog wel een trein vanaf Lelystad via Amsterdam Bijlmer richting Venlo. Mocht het niet hersteld kunnen worden kun je vandaar mogelijk nog met de metro naar je bestemming reizen.

Als je in Bijlmer Arena op de metro moet overstappen, dan ben je op zijn vroegst 8:53 uur op Amsterdam Centraal en dan moet je nog veel geluk hebben met een 0-minuten overstap op Van der Madeweg.

Dan kun je beter de trein van 7:30 van Meppel naar Amsterdam Centraal nemen. Dan ben je nog net iets eerder op Amsterdam Centraal en hoef je niet drie keer over te stappen.

Update: Ik heb inmiddels een reactie ontvangen en het vervallen van de 1820 is inderdaad een gevolg van de werkzaamheden. Dit is dus geen fout geweest.

Reputatie 4

Sorry @Stijn NS maar dit is geen bevredigend antwoord.

De 520 rijdt: Zl 7:15/7:20 – Lls 7:45/7:54 – Alm 8:10/8:12 – ... – Vl, 

de 1820 rijdt: Alm 8:03 – Asd 8:23.

Met precies hetzelfde materieel kan dit worden:

520: Zl 7:15/7:17 – Lls 7:42/7:43 – Alm 7:57/8:03 – Asd 8:23 (net zoals het half uur ervoor en erna, zoals @Sneltram al had gezien),

en 1820: Alm 8:12 – ... –Vl

Of de laatstgenoemde trein kan ook al in Lls beginnen, net als de twee treinen daarvoor richting Vl.

Ben toch benieuwd welke 'werkzaamheden’ dit onmogelijk maken.

Badge

@Sycorax, de 520 naar Lelystad wordt vanaf Lelystad de trein naar Venlo, deze kan dus niet ook naar Amsterdam rijden. Dus dat gaat niet.

Reputatie 4

@Jeroen ik heb van 2 treinen alleen de eindbestemming gewisseld. Er staat nu een losse IC 1820 om 8:03 ingepland van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal, het materieel van deze trein kan gebruikt worden voor een trein Almere Centrum - Venlo, vertrekkend om 8:12. Kost niks extra, levert wel de gemiste verbinding op.

Badge +3

Het lijkt me overduidelijk een fout van degene die gespecificeerd heeft hoe de treindienst moet worden ingelegd als gevolg van de werkzaamheden.

Het is de zoveelste keer dat iets dergelijks misgaat. Vergelijkbaar met het niet goed regelen van de eerste verbindingen van de dag tijdens werkzaamheden.

Badge

@iMark het is dus ook geen fout van de afdeling die het ontwerp voor deze treindienst heeft gemaakt met de werkzaamheden maar deze specifieke trein blijkt later te zijn weggevallen voor het eerste deel van het traject om nu nog onduidelijke redenen.

Maar er wordt op dit moment wel gekeken of het ondanks het late moment nog mogelijk is om dit toch nog te herstellen, of het gaat lukken is natuurlijk nog even de vraag die beantwoord moet worden omdat er natuurlijk materieel en personeel gepland moet gaan worden voor deze rit en dat dit wel allemaal beschikbaar moet zijn.

@Sycorax ook dat moet planmatig dan allemaal weer kunnen qua materieel en personeel maar er wordt gekeken of er nog een oplossing mogelijk is.

Badge +3

En dat noem ik een planfout. Of een gebrek aan controle op de uitwerking van de specificaties.

Reputatie 5
Badge

Als ik jullie goed begrijp, ben ik dus de dupe van een fout bij NS. Wordt dat nog hersteld? Ik ben afhankelijk van deze treinrit. Voor volgende week had ik geregeld dat ik later kon beginnen, vanwege de werkzaamheden bij Almere, maar deze week zouden er geen werkzaamheden zijn. En dan word ik gewoon de dupe van een fout van NS. Kan NS een taxi sturen of iets dergelijks?

Zo zie je dat het ook maar mensen zijn. Het lijkt mij dat deze fout is gesignaleerd en dat dit wordt opgepakt. Houd de Reisplanner wel even in de gaten.

Reputatie 5
Badge

Laura, Fijn dat het opgepakt wordt. Dan zie ik de precieze oplossing binnenkort in de reisplanner. Ik heb m'n baas alvast blij gemaakt met het nieuws, want hij was not amused toen hij van de fout van NS hoorde. Ik neem niet voor niets altijd de eerste trein van de dag. Mooi dat er nu een oplossing komt.

Reputatie 5

Laura, Fijn dat het opgepakt wordt. Dan zie ik de precieze oplossing binnenkort in de reisplanner. Ik heb m'n baas alvast blij gemaakt met het nieuws, want hij was not amused toen hij van de fout van NS hoorde. Ik neem niet voor niets altijd de eerste trein van de dag. Mooi dat er nu een oplossing komt.

Er is niet gezegd dat er een oplossing komt. Het wordt opgepakt. Maar de vraag is of er voldoende personeel is enzovoort.

Reputatie 5
Badge

Uit de woorden van Laura NS ‘Het wordt opgepakt’ en ‘Houd de Reisplanner in de gaten’ kun je toch opmaken dat er nog iets aangepast gaat worden. Als er geen aanpassingen meer komen, hoef ik ook de reisplanner niet in de gaten te houden.

Reputatie 5

Uit de woorden van Laura NS ‘Het wordt opgepakt’ en ‘Houd de Reisplanner in de gaten’ kun je toch opmaken dat er nog iets aangepast gaat worden. Als er geen aanpassingen meer komen, hoef ik ook de reisplanner niet in de gaten te houden.

Dat is zodat je kan zien of het is gelukt om de aanpassing te realiseren.

Graag verduidelijk ik het bericht van Laura NS.

Laura heeft het uitgezet en het zal worden opgepakt. Het is echter nog niet zeker of er ook daadwerkelijk een oplossing voor handen is, dat ligt nu bij de betreffende afdeling.

Mocht het dan mogelijk zijn dan zal de reis zichtbaar worden in de reisplanner.

Reputatie 4

De oplossing heb ik al gegeven, de eindbestemming van 2 treinen wisselen is alles. Komt geen extra materieel en geen extra personeel bij kijken.

Als de treinenloop dan per se ook niet door de war mag, en de bestemmingen van de treinen gelijk moet blijven, dan kan ook nog:

520/3527: Zl 7:15/7:17 – Lls 7:42/7:43 – Alm 7:57/8:12 (spoor 1) – … – Vl

en

1820: Alm 8:00 (spoor 2) – Asd 8:23

De 1820 gaat dan 3 minuten eerder uit Alm omdat de sprinter van 8:04/8:06 over hetzelfde spoor moet.

Reputatie 5
Badge

@Danny NS , je verduidelijkt het bericht niet, maar je trekt het bericht van Laura in. En dat is zeer verwerpelijk. Stel dat NS niet met een oplossing voor hun eigen fout komt, wat moet ik dan tegen m'n werkgever zeggen?

Hoe ging die slogan ook alweer? De Reiziger op 1, 2 en 3. Dit lijkt er niet op.

En dat terwijl @Sycorax de oplossing hierboven al heeft gegeven.

Reputatie 5
Badge

Nog altijd geen oplossing van NS. Echt te schadalig voor woorden. Moet ik een hotel boeken in Amsterdam? Betaalt NS dat? Ik ga sowieso naar Rover en VoorBeterOV. NS moet echt beter met z'n reizigers omgaan. Zelf fouten maken en de reiziger er voor op laten draaien. Ik heb er geen woorden voor.

Reageer