Intercity naar Heerlen | NS Community
beantwoord

Intercity naar Heerlen

  • 21 April 2021
  • 24 reacties
  • 3496 Bekeken

Ik vraag me af waarom de intercity tussen Enkhuizen en Heerlen nu al een half jaar niet rijdt, terwijl deze wel in de dienstregeling is opgenomen. Er wordt nergens op de NS site melding gemaakt van deze ‘storing’. Bij de helpdesk zeggen ze dat de trein mogelijk “uit de dienstregeling is gehaald vanwege werkzaamheden op een nabij gelegen traject.” Dat is natuurlijk niet zo.  

Heeft iemand een idee wanneer deze trein weer gaat rijden?

 

 

icon

Beste antwoord door Robert B 21 April 2021, 18:28

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7

Wat is de huidige stand van zaken rondom dit traject? De trein rijdt niet verder dan Eindhoven maar kan nergens hier meer informatie over vinden.

 

De treinserie 3900 (de oorspronkelijke intercity Enkhuizen - Heerlen) is nu in twee delen geknipt. Onder het nummer 3900 rijdt de trein tussen Enkhuizen en Amsterdam en onder het nummer 13900 rijdt de trein tussen Eindhoven en Heerlen. 

 

Reden hiervoor is inderdaad het personeelstekort, waardoor alle 10-minuten treinen voorlopig niet meer zullen rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Geen bericht betekent niks veranderd-lijkt me met logies nadenken ook wel zelf te bedenken.

Voorts was er in sept sterke beperking vanwege kaduuk gereden brug boven Sittard, dat is hersteld. Je zal ongewtijfeld vast wel iets hebben gehoord over enorm personeelsgebrek-zelfs al zouden er volg. week opeens 100en nieuwe krachten en vele weer beter gemelde zieken ter werke verschijnen, dan zal ook wel eerst gekeken worden welke trajecten dan als 1e weer verbetering zouden kunnen gebruiken. Het is al heel wat dat er blijkbaar dan nu tot Ehv wordt gereden-het was enkel pendel Sittard-Hrl. Al meldt je al niet vanaf waar tot Ehv.

Wat is de huidige stand van zaken rondom dit traject? De trein rijdt niet verder dan Eindhoven maar kan nergens hier meer informatie over vinden.

Dank je, Tamzin. Helaas voor mij, maar begrijpelijk vanuit de NS.

Gaat dit nog veranderen? Is er zicht op een vroegere intercity dan die van 7:44 die in een keer van Utrecht naar Heerlen gaat rijden?

De IC naar Heerlen rijdt alleen bij een 10-minutendienst en die begint in Utrecht pas rond 7.30 uur richting zuiden. Gezien het beperkte aantal reizigers richting Limburg rond die tijd denk ik niet dat er snel iets veranderd gaat worden. En als er al iets verandert zullen het eerder inkrimpingen zijn aangezien die 10-minutendienst sinds corona eigenlijk niet meer zo nodig is.

Intussen zie ik dat de intercity naar Heerlen vanaf Utrecht pas vanaf 7:44 doorrijdt naar Heerlen en je dan niet hoeft over te stappen op de boemel. Best onhandig want ik wil graag om 9 uur op mijn werk kunnen zijn, dus moet ik toch maar genoegen nemen met een langere reistijd plus de overstap, waardoor werken vanuit de trein minder efficient wordt. Dan toch maar vaker met de auto want dat scheelt me algauw een uur per dag.

Gaat dit nog veranderen? Is er zicht op een vroegere intercity dan die van 7:44 die in een keer van Utrecht naar Heerlen gaat rijden?

Reputatie 7
Badge +3

De 3900 serie rijdt nog niet van Enkhuizen tot Heerlen maar alleen nog tot Amsterdam en een 703900 van Sittard tot Heerlen. Wel heeft hij tijdelijk in een week van werkzaamheden gereden. Check bv https://treinposities.nl/rit_per_station/ekz/3929  Maar is al bijna 14 juni, dus nog maar even geduld.

Reputatie 7
Badge

Voor mij wordt de intercity naar Heerlen een kip of een ei-kwestie. Ik woon in Eindhoven en werk in Heerlen. Door corona is het niet rendabel om een trajectkaart te kopen. Helaas is er geen strippenkaart. Met als gevolg iedere dag de afweging maken koop ik een duur kaartje of stap ik toch maar in de auto. Jullie kunnen wel raden wat het dan wordt.

Als klap op de vuurpijl is ook de intercity naar Heerlen stilletjes definitief geschrapt. Dat betekent een overstap in Sittard op de arrivaboemel. Met als gevolg iedere dag een langere reistijd met een overstap en het risico dat je door vertragingen je aansluiting mist. En ik zit een vertraging liever uit in een trein dan op het immer winderige kale station van Sittard zonder enige faciliteiten. Ik kijk het even aan, en zodra de zonnecellen op het dak liggen toch maar een elektriek autootje. En ondertussen duimen dat Arriva een intercity concessie krijgt.

Het lijkt er op dat de NS mij kwijt gaat raken door het schrappen van deze intercity, maar ik ben vast de enige.


Hij rijdt al weer even, die rechtstreekse IC. Snel weer instappen dus! :)

Reputatie 7
Badge +3

De IC naar Heerlen is niet stilletjes definitief vervallen. De treinen die vanwege Corona gescrapt zijn gaan zoals ook al eerder in dit topic is aangegevenuiterlijk 14 juni weer gaan rijden, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. 

Reputatie 7
Badge

Nee hoor, u bent niet de enige. Veel mensen zijn helemaal klaar met NS.

Voor mij wordt de intercity naar Heerlen een kip of een ei-kwestie. Ik woon in Eindhoven en werk in Heerlen. Door corona is het niet rendabel om een trajectkaart te kopen. Helaas is er geen strippenkaart. Met als gevolg iedere dag de afweging maken koop ik een duur kaartje of stap ik toch maar in de auto. Jullie kunnen wel raden wat het dan wordt.

Als klap op de vuurpijl is ook de intercity naar Heerlen stilletjes definitief geschrapt. Dat betekent een overstap in Sittard op de arrivaboemel. Met als gevolg iedere dag een langere reistijd met een overstap en het risico dat je door vertragingen je aansluiting mist. En ik zit een vertraging liever uit in een trein dan op het immer winderige kale station van Sittard zonder enige faciliteiten. Ik kijk het even aan, en zodra de zonnecellen op het dak liggen toch maar een elektriek autootje. En ondertussen duimen dat Arriva een intercity concessie krijgt.

Het lijkt er op dat de NS mij kwijt gaat raken door het schrappen van deze intercity, maar ik ben vast de enige.

Reputatie 7
Badge

Ik zie net deze bij mijn collega Stefan voorbij komen:

https://twitter.com/MachinistStefan/status/1388064929639456768?s=20

 

Hij gaat volgende week dus weer rijden.

Ik zal je signaal doorzetten, doae_mon. Ik durf niet te zeggen of dit gerealiseerd kan worden.

Reputatie 5

Ik vind de huidige dienstregeling Utrecht-Eindhoven ook niet erg praktisch: steeds 2 IC's 10 minuten na elkaar en dan een gat van 20 minuten. Het zou logischer zijn gedurende de beperkingen gewoon de kwartierdienstregeling te hanteren (met vertrek vanaf Utrecht op .24 en .54 en .09 en .39), zoals die ook 's avonds en in het weekend 's ochtends vroeg gehanteerd wordt.

Reputatie 7
Badge +3

En kijk je de week erop (10 t/m 16 mei) in de planner, dan rijdt die weer juist niet.

Maandag is het 3 mei en dan rijdt de serie 3900 Enkhuizen - Woerden. Zal wel te maken hebben werkzaamheden tussen Amsterdam en Utrecht. De 703900 rijdt dan het inmiddels bekendetraject Heerlen - Sittard. 

Badge +3

Vanaf maandag 4 mei rijdt ic enkhuizen naar heerlen als je in planner kijkt.

4 mei is een dinsdag, lijkt me vreemd maar we zien het tegen die tijd wel.

Reputatie 4

Vanaf maandag 4 mei rijdt ic enkhuizen naar heerlen als je in planner kijkt.

Reputatie 7
Badge +3

Deze IC Heerlen - Enkhuizen wordt inderdaad niet specifiek genoemd bij de data waarop geschrapte treinen weer gaan rijden. Wel geeft NS de datum van 14 juni waarop weer alle treinen weer gaan rijden, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Deze IC Heerlen - Enkhuizen valt niet onder de 2 genoemde uitzonderingen, dus dan zou de datum van 14 juni moeten gelden.

De site Treinreiziger.nl heeft een overzichtje gemaakt https://www.treinreiziger.nl/dienstregeling-ns-tijdens-corona-deze-treinen-rijden-niet/

De Ns geeft nog steeds niet aaan wanneer de normale intercity heerlen-enkhuizen weer gaat rijden.

Er wordt geen datum genoemed terwijl op andere trajecten waarop de ns tijdelijk minder treinen heeft ingezet inmiddels de normale dienstregeling is hervat of een datun is genoemd wannwer deze weer hervat gaat worden. 

Is deze interciry onder het mom van Corona stiekem geschrapt? (Het tijdelijklijntje intercity sittard heerlen is geen alternatief. Die sluit niet aan op andere lijnen) 

Reputatie 7
Badge +1

Je denkfout is dat je meent dat gedrukte zaken voor eeuwig gelden. Er wordt door NS al vele jaren geen spoorboekje meer uitgegeven, tot vorig jaar nog wel door welwillende organisaties. In feite is het standpunt van NS dat per dag wordt bepaald wat er gepland wordt te rijden, zoals elke weekendreiziger onderhand wel weet is het dan helemaal een lotto van maar afwachten.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens onderstaand bericht zou deze trein uiterlijk 14 juni weer gaan rijden, mogelijk al eerder, maar voor deze specifiek trein wordt geen datum genoemd.

 

https://nieuws.ns.nl/ns-stapsgewijs-terug-naar-normale-dienstregeling/

NS stapsgewijs terug naar normale dienstregeling

 

Met de aangekondigde versoepelingen verwachten wij meer reizigers te mogen verwelkomen in de trein. NS gaat daarom vanaf mei in stappen meer treinen rijden, met als einddoel dat we halverwege juni weer 98% van onze treinen rijden. Op dit moment rijden we nog 90% van de treinen voor 35% van het gebruikelijk aantal reizigers.

Marjan Rintel, president-directeur van NS: "We willen niets liever dan Nederland bereikbaar houden en reizigers naar hun plek van bestemming brengen. Met de aangekondigde versoepelingen in de coronaregels en het door het kabinet gepresenteerde Openingsplan in de hand, bereiden wij ons stap voor stap voor op een normale dienstregeling. Zodat op het moment dat Nederland de trein weer neemt, NS haar met open armen kan ontvangen."

Stapsgewijs
We beginnen met de trajecten waar we als eerste de meeste reizigers verwachten. Vanaf 3 mei rijdt er weer vier keer per uur een Intercity tussen Rotterdam en Utrecht en rijden er weer meer Sprinters op het traject Uitgeest – Amsterdam – Utrecht – Veenendaal Centrum. Vanaf 24 mei zal ook de IC direct tussen Amsterdam en Rotterdam weer vier/vijf keer per uur rijden en rijden er ook tussen Den Haag en Utrecht weer vier Intercity’s en tussen Utrecht en Amersfoort zes Intercity’s per uur.

Uitgaansleven en extra forensentreinen
Vanaf 14 juni rijden weer alle treinen, met uitzondering van het nachtnet bedoeld voor het uitgaansleven en extra forensentreinen bedoeld voor de spits. Op dat moment reizen er nog relatief weinig mensen. Als reizigersaantallen verder doorgroeien en er weer een nachtleven is, zullen we op een later moment de stap zetten naar een 100%-dienstregeling. Het reguliere nachtnet, inclusief de verbinding naar Schiphol, is NS overigens altijd blijven rijden.

Iedereen een zitplaats
Sommige treinen zijn op dit moment korter dan gebruikelijk, omdat de lage reizigersaantallen dat toelaten. Treinen worden waar nodig en waar dat kan weer iets langer. Zo willen we ervoor zorgen dat elke reiziger in deze tijd op een zitplaats in de trein kan rekenen. Het zal wel steeds vaker voorkomen dat reizigers naast elkaar komen te zitten. We snappen dat het wennen is. In juni 2020 heeft het kabinet op basis van OMT-adviezen een OV-protocol opgesteld waarin is afgesproken dat vervoerders elke zit- en staplaats mogen gebruiken omdat het in de praktijk onmogelijk is om het openbaar vervoer afstand te houden.

Inzicht in drukte
Reizigers die vooraf meer inzicht willen in drukte in de trein, kunnen hun reis vooraf aanmelden via de Treinwijzer in de NS-app. Reizigers ontvangen dan ook een melding als hun reis te druk lijkt te worden en kunnen dan ook een trein eerder of later nemen.

 

Omdat er veel minder reizigers zijndoor corona rijden een aantal treinseries voorlopig niet en dit is er een van. De Helpdesk heeft je totale onzin verkocht.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Dit heeft alles te maken met de coronadienstregeling, waarbij de betreffende intercity's (3900 serie) alleen rijden tussen Enkhuizen - Amsterdam Centraal en Sittard - Heerlen.

Door het sterk verminderde aanbod van reizigers (nog niet de helft) vindt men het blijkbaar overbodig om de 10-minutendienst tussen Amsterdam en Eindhoven (en verder naar het zuiden) op volle sterkte te laten rijden.

Met een IC Maastricht 800 vanaf Amsterdam of 2900 in de avond vanaf Enkhuizen en een overstap in Sittard kom je ook zonder al te veel moeite in Heerlen.

Reputatie 7
Badge +3

Dit is één van de treinen die zijn geschrapt omdat er vanwege Corona minder reizigers zijn. Met werkzaamheden heeft het niets te maken. Het hangt daarom ook van de situatie rond Corona, de versoepelingen en het aantal reizigers af wanneer deze trein weer gaat rijden. 

Zie ook 

 

Reageer