Vanmiddag wilde ik met de trein vanuit Amsterdam naar het oosten van het land. Die reis maak ik wel vaker, normaliter fiets ik naar station Duivendrecht en pak daar de rechtstreekse intercity naar Enschede. Dit weekend rijdt die echter niet vanwege geplande werkzaamheden. Dat wil zeggen; hij rijdt wel, maar gaat van Amsterdam Zuid nonstop naar Hilversum en halteert dus niet in Duivendrecht. Onhandig, maar omdat dit ‘geintje’ bij werkzaamheden wel vaker voorkomt was ik er dit keer gelukkig op voorbereid. De NS doet daarover geen specifieke melding op de website of het station trouwens, daar mag de reiziger zelf door schade en schande achterkomen.
Mijn alternatieve vertrekstation (ietsje verder fietsen) is Amsterdam Amstel. Vanaf daar kan ik met een vlotte overstap in Utrecht ook redelijk comfortabel richting Overijssel. Groot was echter mijn verbazing toen ik vanmiddag op Amsterdam Amstel aankwam en ik totaal geen intercity's richting Utrecht(-Nijmegen/Maastricht) op de borden zag. Voor het traject Amsterdam-Utrecht waren helemaal geen werkzaamheden aangekondigd, maar toch reden er urenlang alleen maar sprinters
De reden hiervoor werd mij later pas duidelijk: voetbal… Kennelijk had de NS zich voor het karretje van de KNVB/Ajax laten spannen. Alle intercity's tussen Amsterdam CS en Utrecht CS stopten zomaar ineens niet op Amstel maar in plaats daarvan bij de Arena. Normale reizigers mochten de dupe zijn. Waarom werd hier niet even bijtijds voor gewaarschuwd? Ik check van tevoren altijd op de website of er wellicht werkzaamheden zijn (zodoende wist ik dus indirect dat Duivendrecht problematisch was), maar er werd helemaal nergens gerept over alle uitgevallen halteringen op Amstel. Kan de communicatie hierover niet wat duidelijker?!?
Dat geldt ook trouwens voor dat overslaan van Duivendrecht. De ene keer is dat wel van toepassing bij werkzaamheden, de andere keer niet. Nooit wordt er echter over gecommuniceerd. Iets van een melding op de werkzaamheden-site en op de lichtkranten op het station zou erg nuttig zijn.