Skip to main content

Vanmiddag wilde ik met de trein vanuit Amsterdam naar het oosten van het land. Die reis maak ik wel vaker, normaliter fiets ik naar station Duivendrecht en pak daar de rechtstreekse intercity naar Enschede. Dit weekend rijdt die echter niet vanwege geplande werkzaamheden. Dat wil zeggen; hij rijdt wel, maar gaat van Amsterdam Zuid nonstop naar Hilversum en halteert dus niet in Duivendrecht. Onhandig, maar omdat dit ‘geintje’ bij werkzaamheden wel vaker voorkomt was ik er dit keer gelukkig op voorbereid. De NS doet daarover geen specifieke melding op de website of het station trouwens, daar mag de reiziger zelf door schade en schande achterkomen.

Mijn alternatieve vertrekstation (ietsje verder fietsen) is Amsterdam Amstel. Vanaf daar kan ik met een vlotte overstap in Utrecht ook redelijk comfortabel richting Overijssel. Groot was echter mijn verbazing toen ik vanmiddag op Amsterdam Amstel aankwam en ik totaal geen intercity's richting Utrecht(-Nijmegen/Maastricht) op de borden zag. Voor het traject Amsterdam-Utrecht waren helemaal geen werkzaamheden aangekondigd, maar toch reden er urenlang alleen maar sprinters 😟

De reden hiervoor werd mij later pas duidelijk: voetbal… Kennelijk had de NS zich voor het karretje van de KNVB/Ajax laten spannen. Alle intercity's tussen Amsterdam CS en Utrecht CS stopten zomaar ineens niet op Amstel maar in plaats daarvan bij de Arena. Normale reizigers mochten de dupe zijn. Waarom werd hier niet even bijtijds voor gewaarschuwd? Ik check van tevoren altijd op de website of er wellicht werkzaamheden zijn (zodoende wist ik dus indirect dat Duivendrecht problematisch was), maar er werd helemaal nergens gerept over alle uitgevallen halteringen op Amstel. Kan de communicatie hierover niet wat duidelijker?!?

Dat geldt ook trouwens voor dat overslaan van Duivendrecht. De ene keer is dat wel van toepassing bij werkzaamheden, de andere keer niet. Nooit wordt er echter over gecommuniceerd. Iets van een melding op de werkzaamheden-site en op de lichtkranten op het station zou erg nuttig zijn.

Geen drama. Wel een constatering dat evenementen een onevenredig grote ontwrichting van de dienstregeling tot gevolg hebben. 

Voor de wedstrijd werd er twee uur niet gestopt door de intercity's (sprinters stopten normaal) na de wedstrijd anderhalf uur. Dat lijkt me nou niet zo buitensporig voor een topwedstrijd, laat staan dat dat tot "grote ontwrichting" heeft geleid.

Vergelijk dat eens met de echte ontwrichtingen die de FNV dagelijks op werkdagen in het OV aanricht met zijn gestaak. En wat dacht je van ProRail dat aanhoudend onverwachts baanvakken stillegt voor noodreparaties die ook best 's nachts kunnen worden gedaan.


Geen drama. Wel een constatering dat evenementen een onevenredig grote ontwrichting van de dienstregeling tot gevolg hebben. 


Het is natuurlijk wel een zwaktebod om stations niet te bedienen tijdens een evenement. NS zou juist extra treinen moeten inzetten om iedereen te vervoeren. Maar dat zal er met de huidige personeelstekorten niet in zitten. 

Hemel wat maken we er weer een drama van. 


Het is natuurlijk wel een zwaktebod om stations niet te bedienen tijdens een evenement. NS zou juist extra treinen moeten inzetten om iedereen te vervoeren. Maar dat zal er met de huidige personeelstekorten niet in zitten. 

Dan is dit al jaren een zwaktebod….

Evenementen moeten zelf aan NS vragen om extra inzet. NS houdt de evenementen- en voetbalkalender niet bij. Voor die extra inzet verwacht NS dat de organisatie bijdraagt in de kosten. Organisaties willen vaak niet bijdragen in de kosten, dus NS zorgt dan niet altijd voor extra capaciteit. Voor klachten moet je dus bij de organisatoren zijn, niet bij NS.


Het is natuurlijk wel een zwaktebod om stations niet te bedienen tijdens een evenement. NS zou juist extra treinen moeten inzetten om iedereen te vervoeren. Maar dat zal er met de huidige personeelstekorten niet in zitten. 


Er zijn wel vaker wijzigingen in het treinverkeer als er belangrijke voetbalwedstrijden en/of grote evenementen in Rai of ziggo dome zijn. Voordat je weg gaat nog in de planner kijken is niet zomaar een advies. Wijzigingen die een paar ritten betreffen worden meestal niet aangegeven met affiches op de betreffende stations, zoals werkzaamheden wel worden aangegeven.


De schuld geven aan de reiziger die, blijkbaar foutief, er vanuit gaat dat de gegeven reisinformatie.

En dan wel verwachten dat men betaalt voor deze "service"??? Rot toch op. 


De bestaanbaarheid van het spontaan overslaan van intercity-stations als Amsterdam Amstel was een nieuw fenomeen voor mij.

Daar is niets spontaans aan, dat was gewoon ingepland. Niet iedere datailwijziging wordt expliciet gecommuniceerd want dat zou tot een stortvloed aan informatie leiden die niemand dan meer leest.

Zeker in het weekend is vooraf in de reisplanner kijken handiger dan op de website kijken onder werkzaamheden. De reisplanner kent immers wel alle details.


De NS is al enige jaren gestopt met het informeren van reizigers op de stations en in de trein van wijzigingen in de treindienst

Is dat zo? Dan moet ik hebben gehallucineerd toen ik vandaag nog een bericht over werkzaamheden op het scherm in de trein zag staan...


De bestaanbaarheid van het spontaan overslaan van intercity-stations als Amsterdam Amstel was een nieuw fenomeen voor mij.


Het checken van werkzaamheden is niet wat de NS adviseert, die geeft duidelijk aan om uw reis altijd in de app te plannen en dan had u dat kunnen weten.

De NS is al enige jaren gestopt met het informeren van reizigers op de stations en in de trein van wijzigingen in de treindienst, om die reden moet je reizen met de trein ook ALTIJD plannen/controleren in de app anders krijg je geregeld het deksel op de neus.


Reageer