beantwoord

Intercity stopt niet meer in Akkrum

• 28 november 2017
  • 21 reacties
  • 809 Bekeken

Ik reis iedere maand met mijn kinderen van 4 en 6 van Akkrum naar hun oma in Leiden en terug. Nu lees ik dat de intercity niet meer in Akkrum zal stoppen, dat ik niet meer direct van Akkrum naar Leiden kan! Ik vind dit heel jammer en hoop dat het snel wordt teruggegdraaid! Wat betekent deze verandering voor mijn reis, wat betreft extra reistijd en overstappen?
icon

Beste antwoord door Thom 28 november 2017, 20:00

Het betekent veelal overstappen in Zwolle en Meppel, dan wel Heerenveen. De rechtstreekse verbinding was een intercity naar Zwolle en die werd feitelijk een stoptrein naar Leeuwarden. In wezen een rare en wat ergerniswekkende constructie. Dat er nu twee intercity's rijden naar de Friese hoofdstad is voor veel reizigers zeker prettiger. Ze hebben dan niet al die extra stops. Voor de reiziger naar de tussengelegen stations is het nadelig. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit wordt teruggedraaid. U kunt de verschillen zelf eenvoudig opzoeken op de reisplanner: www.ns.nl

Vervelend is dat de capaciteit ten Noorden van Zwolle onvoldoende blijkt om de stoptrein van Leeuwarden naar Meppel door te kunnen trekken naar Zwolle en terug. Dan was dit probleem er niet. Zolang er niet meer treinen kunnen rijden, lijkt me dit moeilijk oplosbaar.

De extra reistijd is twintig minuten. De beste plek om de wachttijd door te brengen lijkt mij Heerenveen, als u naar Akkrum gaat.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het betekent veelal overstappen in Zwolle en Meppel, dan wel Heerenveen. De rechtstreekse verbinding was een intercity naar Zwolle en die werd feitelijk een stoptrein naar Leeuwarden. In wezen een rare en wat ergerniswekkende constructie. Dat er nu twee intercity's rijden naar de Friese hoofdstad is voor veel reizigers zeker prettiger. Ze hebben dan niet al die extra stops. Voor de reiziger naar de tussengelegen stations is het nadelig. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit wordt teruggedraaid. U kunt de verschillen zelf eenvoudig opzoeken op de reisplanner: www.ns.nl

Vervelend is dat de capaciteit ten Noorden van Zwolle onvoldoende blijkt om de stoptrein van Leeuwarden naar Meppel door te kunnen trekken naar Zwolle en terug. Dan was dit probleem er niet. Zolang er niet meer treinen kunnen rijden, lijkt me dit moeilijk oplosbaar.

De extra reistijd is twintig minuten. De beste plek om de wachttijd door te brengen lijkt mij Heerenveen, als u naar Akkrum gaat.
Hoi Thom,
Dank voor de informatie. Fijn voor lange-afstands-reizigers dat ze nu 10 minuten minder reistijd hebben. Jammer dat ik en andere reizigers uit de Friese dorpen dat bekopen moeten met twee keer extra overstappen en 20 minuten extra reistijd.
Ik vind niet dat NS dit soort wijzigingen klakkeloos door kan voeren en zal een klacht indienen bij reizigersvereniging Rover.
Reputatie 1
Ik snap de frustratie, maar dit was meer een soort tijdelijke oplossing en de meeste reizigers wisten dat deze stop Intercity niet voor altijd was. Akkrum krijgt nu wel 2x in het uur een sprinter, en in de toekomst hopelijke een rechtstreekste verbinding met Zwolle.
Badge +3
Akkrum naar Leiden is ook nogal wishful thinking om die afstand met een directe intercity te kunnen.

Dat je van Zwolle naar Leiden kan zonder overstap is al bijzonder. Zolang je niet al te lang moet wachten, op een tochtig station zonder horecavoorzieningen (die dan ook open zijn bij voorkeur)...

Rover zal je niet helpen denk ik, maar je kunt ook nog terecht bij OV loket ombudsman en zo...
Reputatie 7
Badge +4
Nou, Robert, het is geen wishful thinking maar realiteit. Vanaf Den Haag gaat er een Intercity via Leiden naar Leeuwarden en die stopt in Akkrum. Uiteraard omdat het laatste stuk wordt doorgereden als stoptrein. Er is wel degelijk een directe verbinding, hoe onwaarschijnlijk het in eerste instantie ook lijkt. Leiden heeft ook het meest geprofiteerd van de Hanzelijn als het op tijdwinst aankomt, het was toen twintig minuten. Het wordt nu Leiden-Zwolle en dan verder met de stoptreinen.

Voor de hand liggend is een directe verbinding Leiden-Akkrum natuurlijk niet.
Voor sommige mensen pakt de nieuwe dienstregeling niet positief uit, voor sommige wel. Al hebben Akkrum ( en Grou) nu ook niet de meeste in en uitstappers. Sowieso heeft Akkrum in de spits geen slechte verbinding. De IC van 7.21 uit Zwolle stopt daar ook. Dit terwijl ereacties 10 minuten daarvoor een sprinter uit Heerenveen stopt..
Misschien is Akkrum - Leiden te mooi om waar te zijn, maar 2 uur en 40 minuten van Akkrum naar Leiden is zooo veel langer dan nodig... :-(
Ik houd van treinreizen en wou dat er meer geïnvesteerd werd in een goede verbinding tussen het noorden en het westen.
Reputatie 7
Badge +3
Misschien is Akkrum - Leiden te mooi om waar te zijn, maar 2 uur en 40 minuten van Akkrum naar Leiden is zooo veel langer dan nodig... :-(
Ik houd van treinreizen en wou dat er meer geïnvesteerd werd in een goede verbinding tussen het noorden en het westen.

De wijzigingen zijn gemaakt op aandringen van de Provincie Friesland, wellicht moet U ook eens in Leeuwarden een klacht indienen.

De eis dat er in Akkrum (3400 inwoners) intercity's zouden moeten stoppen lijkt me nogal overdreven. Veel dorpen van die omvang hebben amper een busverbinding.
Reputatie 7
Badge +4
Van Akkrum naar Heerenveen en daar de Intercity naar Den Haag nemen, is het meest comfortabel. Ondanks de wachttijd.
Reputatie 5
Als het viersporige Staphorst gereed is, zal ook Leeuwarden beter bereikbaar zijn met het westen en midden van het land. Zwolle is, ondanks zijn grootte, nog steeds te klein om alles af te handelen.

Grappig is wel dat er wel bijna ruimte is om bepaalde kwartierdiensten uit te kunnen voeren, maar geen ruimte is voor extra treinen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik verbaas. me er een beetje over dat de verbouw van Zwolle tot een prachtig station niet gepaard is gegaan met de verhoging van de capaciteit tussen Zwolle en Meppel.
Reputatie 5
Dat kan dus niet, omdat er nog geen vier sporen zijn richting Staphorst, je gaat in de knel komen met spoor 14, 15 en 16 en de sneltreinen van/naar Emmen.
Badge
ProRail werkt momenteel aan de viersporigheid van Zwolle - Herfte aansluiting en een bijbehorende dive-under voor de Emmerlijn, dit project zou in 2021 klaar moeten zijn. Dat zal in ieder geval wat capaciteit vrijmaken voor Zwolle - Meppel. Zie ook eens het Spoorplan Noord-Nederland van ProRail.
Het noorden van het land gaat er aardig op vooruit de komende paar jaar. Helaas gaan de verbeteringen ten koste van de uurlijkse intercity op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega, maar zo schokkend zou dat niet mogen zijn. In principe was die 'intercity' gewoon een veredelde stoptrein die toevallig doorreed als intercity richting Randstad. Een leuk cadeautje voor de genoemde stations, maar dat cadeautje wordt nu teruggenomen, ten bate van reistijdverkorting voor een groot deel van Friesland en een duidelijker en frequenter treinaanbod.
Reputatie 3
Akkrum is ook geen IC station. Intercitys stoppen daar nooit behalve met werkzaamzaamheden als er gekeerd moet worden in Akkrum omdat ze niet verder kunnen. De stoptrein naar Zwolle ging tot nu toe vanaf Zwolle verder als intercity en dat is straks niet meer. Meppel wordt het eindpunt.
Reputatie 7
Badge +4
Er is wat spraakverwarring. Formeel is Den Haag-Leeuwarden een intercity over het hele traject maar in de praktijk is het gedeelte Zwolle-Leeuwarden een stoptrein. Het is wat verwarrend allemaal omdat Zwolle-Den Haag vv wel degelijk intercity is. Rotterdam-Leeuwarden is wel een echte intercity en nu wordt Den Haag - Leeuwarden dat dus ook na 10 december.
Reputatie 5
Aanvullig: En ten ruil van die 2e echte intercity, komt er een tweede sprinter Leeuwarden - Meppel, om nog steeds 2x per uur te kunnen reizen vanaf ieder station. Dit stond overigens al gepland voor vorig jaar, maar toen was de spanning qua elektriciteit nog niet genoeg op dat traject voor 4 treinen per uur.
Reputatie 7
Badge +3
Akkrum is ook geen IC station. Intercitys stoppen daar nooit behalve met werkzaamzaamheden als er gekeerd moet worden in Akkrum omdat ze niet verder kunnen. De stoptrein naar Zwolle ging tot nu toe vanaf Zwolle verder als intercity en dat is straks niet meer. Meppel wordt het eindpunt.
Dat mag zo zijn. Maar sinds de invoering van Intercity's in 1970 heeft er altijd een rechtstreekse IC van Akkrum, Grou-Jirnsum, Wolvega (en Meppel) naar de Randstad gereden. Voor de opening van de Hanzelijn was dat de IC van Leeuwarden via Zwolle en Amersfoort naar Amsterdam Centraal. Na de opening van de Hanzelijn is dat de IC van Leeuwarden naar Den Haag Centraal via Almere geworden. De rechtstreekse trein van Akkrum naar Leiden zal precies 5 jaar gereden hebben op 9 december 2017.

In de huidige dienstregeling inderdaad rechtstreeks:

Vanaf 10 december met minimaal 1 overstap en 19 minuten meer reistijd.

De nieuwe situatie heeft wel als voordeel dat die klokvast wordt. Iedere 30 minuten een verbinding. De huidige situatie met vertrektijden om -22 en -34 over het uur is wat vreemd.
Reputatie 7
Badge +3
Het was mijns inziens handiger geweest om de IC in Meppel te laten stoppen. Je had dan de sprinter kunnen beperken tot Leeuwarden-Steenwijk met in Steenwijk een goede overstap op de intercity naar/van Zwolle. Dat was ook nog een stuk goedkoper geweest.
Badge
Leuk idee, maar dan heb je de reizigers van de Friese haltes naar de sprinter richting Groningen wel kwaad. En het schijnt dat die in verrassend groten getale zijn.

Wat mij betreft worden de 2 'echte' intercity's doorgevoerd, en rijdt de sprinter Leeuwarden - Meppel 1x per uur door naar Zwolle. De sprinter uit Groningen wordt dan 1x per uur ingekort tot Meppel. Uiteraard onderlinge overstap.
Op papier is het een verbetering, 2 volwaardige intercity's en 2 stoptreinen per uur. In de praktijk is er echter slechts één van die vier treinen die goede aansluitingen weet te bieden. De werkelijke winst zal dus wat tegen vallen ben ik bang, terwijl door de slechte overstappen het nadeel voor reizigers op de sprinterstations groot is.
Reputatie 1
@Tamzin de IC naar Lw stopt in nieuwe dienstregeling ook in Meppel

Reageer