beantwoord

Intercity Vlissingen - Amsterdam

  • 17 oktober 2016
  • 2 reacties
  • 1664 Bekeken

Volgens de nieuwe dienstregeling gaat de Intercity vanuit Vlissingen die naar Amsterdam gaat, niet meer via Schiphol, maar via Haarlem en Heemstede - Aerdenhout. Ook is het eindpunt van deze trein Amsterdam Centraal, en niet meer Lelystad Centrum. In de provincie Zeeland is men erg blij met de directe verbinding met de luchthaven, maar die komt te vervallen. In de toekomst zul je dus moeten overstappen, en dat is met zware koffers niet fijn, zeker niet als je wat ouder bent of slecht ter been. Wat is de reden van deze verandering? had de richting Haarlem een extra verbinding nodig? Deze is er toch al vanuit Den Haag Centraal? Of was de bezetting vanuit Zeeland niet genoeg richting Schiphol en Lelystad?
icon

Beste antwoord door Sneltram 17 oktober 2016, 22:03

NS heeft aangegeven in de adviesaanvraag naar het LOCOV dat er, alhoewel ik de aantallen bijzonder vind, inderdaad meer reizigers van Zeeland naar Haarlem gaan, dan van Zeeland naar Schiphol.

De voornaamste reden is echter het volgende:
Op de 'Oude Lijn' (de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam) rijden meestal 4 treinen per uur. In de avonduren en op zondagochtend zijn dat 2 treinen per uur. Die 2 treinen moeten natuurlijk wel alle verbindingen aanbieden en het liefst zonder extra reistijd. In de huidige dienstregeling lukt dat niet altijd. In 2017 wordt de basis gevormd door:

- Groningen / Leeuwarden - ..... - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- Amsterdam CS - ... - Haarlem - ... - Leiden - ... - Vlissingen

Door deze 2 treinen in Leiden naadloos op elkaar aan te laten sluiten, kan elk moment van de dag op elke verbinding gereisd worden. Consequentie is helaas wel dat er vanuit Vlissingen via Haarlem wordt gereden.

Overdag tot 22:00 uur worden de 2 'basistreinen' aangevuld met extra intercity's van Den Haag Centraal via Leiden en Haarlem naar Amsterdam Centraal; en intercity's van Dordrecht via Leiden en Schiphol naar Lelystad. Zodoende is er overdag op elke verbinding op de 'Oude Lijn' elk kwartier een reismogelijkheid.
Bekijk origineel

2 reacties

Jij heb gelijk;de verbinding Vlissingen-Rotterdam en verder wordt er inderdaad niet beter op!!
Reputatie 5
Badge
NS heeft aangegeven in de adviesaanvraag naar het LOCOV dat er, alhoewel ik de aantallen bijzonder vind, inderdaad meer reizigers van Zeeland naar Haarlem gaan, dan van Zeeland naar Schiphol.

De voornaamste reden is echter het volgende:
Op de 'Oude Lijn' (de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam) rijden meestal 4 treinen per uur. In de avonduren en op zondagochtend zijn dat 2 treinen per uur. Die 2 treinen moeten natuurlijk wel alle verbindingen aanbieden en het liefst zonder extra reistijd. In de huidige dienstregeling lukt dat niet altijd. In 2017 wordt de basis gevormd door:

- Groningen / Leeuwarden - ..... - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- Amsterdam CS - ... - Haarlem - ... - Leiden - ... - Vlissingen

Door deze 2 treinen in Leiden naadloos op elkaar aan te laten sluiten, kan elk moment van de dag op elke verbinding gereisd worden. Consequentie is helaas wel dat er vanuit Vlissingen via Haarlem wordt gereden.

Overdag tot 22:00 uur worden de 2 'basistreinen' aangevuld met extra intercity's van Den Haag Centraal via Leiden en Haarlem naar Amsterdam Centraal; en intercity's van Dordrecht via Leiden en Schiphol naar Lelystad. Zodoende is er overdag op elke verbinding op de 'Oude Lijn' elk kwartier een reismogelijkheid.

Reageer