beantwoord

Intercity Vlissingen - Amsterdam

  • 17 oktober 2016
  • 63 reacties
  • 2988 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wat bij dit soort vergelijkingen altijd vergeten wordt is dat bijna niemand naast het station woont en niemand naast het station moet zijn: het probleem van het voor- en natransport. Je kunt natuurlijk tegen enorme kosten best de treindienst versnellen. Maar als je vervolgens nog een half uur onderweg bent om vanaf Rotterdam Centraal met het OV of de OV-fiets op je plaats van bestemming te komen dan gaat de trein echt niet concurreren met de auto. Dan heb ik het nog niet eens over de reistijd voor het reizen naar het vertrekstation als Vlissingen of Middelburg.

Reputatie 3

Het is maar de vraag of snellere treinen van Zeeland naar de Randstad veel meer reizigers gaan opleveren. Daar is de omweg die de trein maakt veel te groot. De trein kan slecht concurreren met de auto. Het is dan kapitaalvernietiging om duur materieel in te zetten op een relatief dunne lijn.

Het is waarschijnlijk veel zinvoller om vanuit Zeeland de directe verbindingen met Brabant (verder dan Roosendaal) te herstellen. 

Nadat de echte intercity uit Zeeland verdween is 10% van de reizigers op de stations Vlissingen, Middelburg en Goes afgehaakt. Die behoefte was er dus wel degelijk.

Reputatie 4

Wat bij dit soort vergelijkingen altijd vergeten wordt is dat bijna niemand naast het station woont en niemand naast het station moet zijn: het probleem van het voor- en natransport. Je kunt natuurlijk tegen enorme kosten best de treindienst versnellen. Maar als je vervolgens nog een half uur onderweg bent om vanaf Rotterdam Centraal met het OV of de OV-fiets op je plaats van bestemming te komen dan gaat de trein echt niet concurreren met de auto. Dan heb ik het nog niet eens over de reistijd voor het reizen naar het vertrekstation als Vlissingen of Middelburg.

Dat is in Zeeland een groot probleem. Het ligt allemaal zo afgelegen. OV is in Zeeland complex. Er zal wel net als in de rest van Nederland een mobiliteitsketen zijn waar bussen, taxi's, treinen, veerboot (station Vlissingen) op elkaar aansluiten. Maar in het relatief dunbevolkte Zeeland ligt het wel verder uit mekaar. 

Maar als de provincie Zeeland het gecompenseerd krijgt van het Rijk kan dat probleem opgelost worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zolang de provincie Zeeland niet in staat is om de kosten te beheersen bij zoiets relatief eenvoudigs als de  veerdienst Vlissingen - Breskens (exploitatietekort van zo’n €5 miljoen per jaar) dan denk ik niet dat het Rijk van alles en nog wat moet gaan compenseren in Zeeland.

 

Reputatie 4

Het is maar de vraag of snellere treinen van Zeeland naar de Randstad veel meer reizigers gaan opleveren. Daar is de omweg die de trein maakt veel te groot. De trein kan slecht concurreren met de auto. Het is dan kapitaalvernietiging om duur materieel in te zetten op een relatief dunne lijn.

Het is waarschijnlijk veel zinvoller om vanuit Zeeland de directe verbindingen met Brabant (verder dan Roosendaal) te herstellen. 

Nadat de echte intercity uit Zeeland verdween is 10% van de reizigers op de stations Vlissingen, Middelburg en Goes afgehaakt. Die behoefte was er dus wel degelijk.

Bij een snellere ICNG naar Schiphol/Amsterdam via HSL kan het meer worden omdat je via HSL minimaal 25 minuten tijdswinst hebt t.o.v. de huidige route. 

De ICNG is een duurdere trein dan ICM - M/V - IRM (- M). Maar als je meer reizigers krijgt door de HSL te integreren in het hoofdrailnet krijg je ook meer opbrengsten. Zie je bijvoorbeeld in Engeland (Javelin), Duitsland (ICE), Frankrijk (TGV). Dat zijn allemaal afwegingen voor de spoorbedrijven en de regio's. 

Reputatie 4

Zolang de provincie Zeeland niet in staat is om de kosten te beheersen bij zoiets relatief eenvoudigs als de  veerdienst Vlissingen - Breskens (exploitatietekort van zo’n €5 miljoen per jaar) dan denk ik niet dat het Rijk van alles en nog wat moet gaan compenseren in Zeeland.

 

Dat is aan het Rijk. Maar er zijn meer afgelegen gebieden. Bijvoorbeeld het oosten van Drenthe en Groningen. Ga daar op een zondag reizen met OV. Drama. Ook daar moeten ze ook compenseren.

Reputatie 7
Badge +3

Dat er in het buitenland geld over de balk wordt gesmeten door duur materieel over klassiek spoor te laten rijden is natuurlijk geen argument om dat in Nederland ook te doen. Een geluk bij een ongeluk is ieder geval dat de ICNG niet zo duur gespecificeerd als materieel dat geschikt is voor 300 km/u. 

Een schrijnend voorbeeld van geld weggooien is de inzet van de ICE naar Amsterdam. In Nederland wordt niet sneller gereden dan 140 km/u. Vanaf de grens zijn er stukken waar 160 km/u gereden mag worden en dan is er een stukje tussen Düsseldorf en Keulen waar 200 km/u gereden kan worden. Alleen tussen Keulen en Frankfurt Flughafen wordt 300 km/u gereden. Daar is natuurlijk helemaal geen business case voor. Een klassieke trein (in trek-duwsamenstelling en met meerspanningslok) die geschikt is voor 200 km/u en pendelt tussen Amsterdam en Keulen zou een veel betere optie zijn. (Dat soort treinen hadden we dan ook toen de EuroCity’s nog reden.)De ICE’s kunnen dan ingezet worden op trajecten waar ze wel met hoge snelheid kunnen rijden. 

Reputatie 4

Dat er in het buitenland geld over de balk wordt gesmeten door duur materieel over klassiek spoor te laten rijden is natuurlijk geen argument om dat in Nederland ook te doen. Een geluk bij een ongeluk is ieder geval dat de ICNG niet zo duur gespecificeerd als materieel dat geschikt is voor 300 km/u. 

Een schrijnend voorbeeld van geld weggooien is de inzet van de ICE naar Amsterdam. In Nederland wordt niet sneller gereden dan 140 km/u. Vanaf de grens zijn er stukken waar 160 km/u gereden mag worden en dan is er een stukje tussen Düsseldorf en Keulen waar 200 km/u gereden kan worden. Alleen tussen Keulen en Frankfurt Flughafen wordt 300 km/u gereden. Daar is natuurlijk helemaal geen business case voor. Een klassieke trein (in trek-duwsamenstelling en met meerspanningslok) die geschikt is voor 200 km/u en pendelt tussen Amsterdam en Keulen zou een veel betere optie zijn. (Dat soort treinen hadden we dan ook toen de EuroCity’s nog reden.)De ICE’s kunnen dan ingezet worden op trajecten waar ze wel met hoge snelheid kunnen rijden. 

Mee eens. Er was al een programma over die spoortrajecten:

https://vimeo.com/60895738

In deze oude aflevering van Zembla zie je dat oud NS directeur aangeeft dat het aanschaffen van ICE 60 miljoen gulden per stuk kostte. NS betaalde 4 ICE International. Daarmee werd een pool gevormd met DB waardoor totaal 17 ICE international waren. 

Tevens gokte de oud NS directeur op dat de HSL Oost aangelegd zou worden. Dat is nooit doorgegaan. Belachelijk dat de ICE met 140 km p/u boemelt in Nederland. 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Reputatie 4

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad.  

Eerder was er een verbinding Zwolle - Vlissingen. Maar dat is al lang geleden. Wanneer en waarom zijn ze nu gefocust op Randstad? Werkgelegenheid?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is lang geleden. Op de diensten naar Zwolle en die naar Amsterdam reed toen ander materieel. Je kon de treinen dus niet op elkaar laten keren waardoor de trein uit Zwolle 58 minuten in Vlissingen stil stond. Daarnaast waren er ook lange keetijden voor de treinen uit Zwolle die in Roosendaal eindigden. 

Reputatie 4

Dat is lang geleden. Op de diensten naar Zwolle en die naar Amsterdam reed toen ander materieel. Je kon de treinen dus niet op elkaar laten keren waardoor de trein uit Zwolle 58 minuten in Vlissingen stil stond. Daarnaast waren er ook lange keetijden voor de treinen uit Zwolle die in Roosendaal eindigden. 

Herinner me de getrokken treinmaterieel nog. Ga voor het gemak vanuit dat de Hondekop reed naar Vlissingen.

Museum treinmaterieel geworden. Nu heb je treinen met digitale techniek.

Reputatie 3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Gisteren werd nog vermeld dat 60% van de reizigers doorrijdt richting de Randstad en 40% richting Breda, dus waarom steeds dat gedram over betere verbindingen naar Noord-Brabant.

En met de auto wil je echt niet de kortere route over de eilanden nemen met uitsluitend tweebaanswegen en vele verkeerslichten en rotondes. Zeker niet in de zomermaanden.

 

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo Waarom noem je het gedram wanneer maar liefst 40% van de reizigers uit Zeeland naar Brabant reist? Dat zijn cijfers die schreeuwen om een rechtstreekse verbinding vanaf de Zeeuwse Lijn. Een rechtstreekse verbinding van Vlissingen via Roosendaal naar Eindhoven lijkt me een prima idee. Of in ieder geval tot Breda.

Ik vermoed dat het merendeel van de reizigers richting de Randstad vanuit Zeeland niet verder reist dan Rotterdam Centraal. Van oudsher is het zuidwesten van Nederland op Rotterdam georiënteerd. Dan zijn er nog wat ambtenaren die naar Den Haag moeten en wat reizigers naar Schiphol. Tot slot misschien een handjevol reizigers dat vanuit Zeeland naar Amsterdam reist. Toeristen vanuit de Randstad reizen amper met de trein naar Zeeland omdat de toeristische trekpleisters niet goed met de trein bereikbaar zijn. Moet je daar een heel circus voor optuigen met rechtstreekse treinen via de HSL naar Schiphol en Amsterdam? 

Ter overweging. De gemeente Vlissingen heeft ruim 44.000 inwoners: Middelburg ruim 48.000; Goes ruim 37.000. Dat is vergelijkbaar met de gemeentes Barendrecht (ruim 48.000 inwoners) en Houten (ruim 50.000 inwoners), geen IC-stations en geen rechtstreekse verbinding naar Schiphol.

Misschien nog wel het grootse probleem van deze luchtfietserij is dat heel veel Zeeuwen helemaal niets hebben aan een betere spoorverbinding omdat ze veel te ver van een station wonen. Die hebben veel meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam.

Reputatie 7
Badge +3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Gisteren werd nog vermeld dat 60% van de reizigers doorrijdt richting de Randstad en 40% richting Breda, dus waarom steeds dat gedram over betere verbindingen naar Noord-Brabant.

Je moet er alleen wel bij vertellen dat een flink deel van de reizigers naar Rotterdam in Bergen op Zoom instapt. Traditioneel werken heel veel West-Brabanders in de regio Rotterdam. Vanaf daar is de route via Roosendaal naar Rotterdam wel een hele logische. 

Ik heb geen probleem met een IC van Vlissingen naar Rotterdam maar kunnen we s.v.p. wel met twee voeten op de grond blijven staan en allerlei luchtfietserij over HSL-verbindingen naar Zeeland voorlopig even laten rusten? Een zeer substantieel deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn is gewoon regionaal schoolvervoer (onder andere tussen Vlissingen en Goes v.v.), laten we dat vooral niet vergeten. Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Reputatie 3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Gisteren werd nog vermeld dat 60% van de reizigers doorrijdt richting de Randstad en 40% richting Breda, dus waarom steeds dat gedram over betere verbindingen naar Noord-Brabant.

Je moet er alleen wel bij vertellen dat een flink deel van de reizigers naar Rotterdam in Bergen op Zoom instapt. Traditioneel werken heel veel West-Brabanders in de regio Rotterdam. Vanaf daar is de route via Roosendaal naar Rotterdam wel een hele logische. 

Ik heb geen probleem met een IC van Vlissingen naar Rotterdam maar kunnen we s.v.p. wel met twee voeten op de grond blijven staan en allerlei luchtfietserij over HSL-verbindingen naar Zeeland voorlopig even laten rusten? Een zeer substantieel deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn is gewoon regionaal schoolvervoer (onder andere tussen Vlissingen en Goes v.v.), laten we dat vooral niet vergeten. Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Wat betreft een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Vlissingen via de HSL ben ik het volkomen met je eens. Totaal niet nodig. Ik vind alleen dat de reistijd tussen Zeeland en de Randstad wel wat sneller mag, want die duurt nu absurd lang.

Vergeet ook niet de rol van de OV-fiets bij treinreizigers. Tijdens zomerse dagen is de voorraad vaak op op station Middelburg. Ik ben ze zelfs tegengekomen in Westkapelle en Domburg, al moet ik er niet aan denken om die afstand met zo'n krakkemikkige fiets af te leggen.

Reputatie 3

@Marcel Stroo Waarom noem je het gedram wanneer maar liefst 40% van de reizigers uit Zeeland naar Brabant reist? Dat zijn cijfers die schreeuwen om een rechtstreekse verbinding vanaf de Zeeuwse Lijn. Een rechtstreekse verbinding van Vlissingen via Roosendaal naar Eindhoven lijkt me een prima idee. Of in ieder geval tot Breda.

Ik vermoed dat het merendeel van de reizigers richting de Randstad vanuit Zeeland niet verder reist dan Rotterdam Centraal. Van oudsher is het zuidwesten van Nederland op Rotterdam georiënteerd. Dan zijn er nog wat ambtenaren die naar Den Haag moeten en wat reizigers naar Schiphol. Tot slot misschien een handjevol reizigers dat vanuit Zeeland naar Amsterdam reist. Toeristen vanuit de Randstad reizen amper met de trein naar Zeeland omdat de toeristische trekpleisters niet goed met de trein bereikbaar zijn. Moet je daar een heel circus voor optuigen met rechtstreekse treinen via de HSL naar Schiphol en Amsterdam? 

Ter overweging. De gemeente Vlissingen heeft ruim 44.000 inwoners: Middelburg ruim 48.000; Goes ruim 37.000. Dat is vergelijkbaar met de gemeentes Barendrecht (ruim 48.000 inwoners) en Houten (ruim 50.000 inwoners), geen IC-stations en geen rechtstreekse verbinding naar Schiphol.

Misschien nog wel het grootse probleem van deze luchtfietserij is dat heel veel Zeeuwen helemaal niets hebben aan een betere spoorverbinding omdat ze veel te ver van een station wonen. Die hebben veel meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam.

Heb ik ergens gezegd dat ik een rechtstreekse verbinding met Schiphol wil of Amsterdam via de HSL? Hoeft van mij ook niet. Ik vind alleen de reistijd tussen Zeeland en de rest van Nederland absurd lang vergeleken met pakweg vijftien jaar geleden.

“Heel veel Zeeuwen” hebben meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam? Dan kunnen hooguit inwoners van Schouwen-Duiveland zijn.

De vergelijking met Barendrecht en Houten is net zoals met appels en peren. Op deze stations stopt al vier keer per uur een sprinter, dus het ook laten stoppen van intercity's is hier niet aan de orde. Bovendien zegt een inwoneraantal niets over het aantal in-en uitstappende reizigers. Station Goes heeft bijvoorbeeld ook een regionale functie omdat veel treinreizigers hier overstappen op de bus naar Zierikzee en Terneuzen. En heb je weleens gelezen hoeveel mensen er instappen op station Soest met 46.000 inwoners? En zullen we station Zutphen ook maar overslaan? Het is wel een belangrijk knooppunt, maar ja, er wonen slechts ruim 47.000 inwoners.

Reputatie 4

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

Reputatie 3

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

In het weekend en doordeweeks 's avonds na 20.00 uur zou het kunnen, maar op andere tijden moet NS zich houden aan de concessie waarin is opgenomen dat elk station minimaal twee maal per uur bediend moet worden.

Reputatie 4

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

In het weekend en doordeweeks 's avonds na 20.00 uur zou het kunnen, maar op andere tijden moet NS zich houden aan de concessie waarin is opgenomen dat elk station minimaal twee maal per uur bediend moet worden.

NS kan in ieder geval met treinmaterieel variëren. NS kan 1 driedelige SNG inzetten op de rustigste uurtjes. Zelfs dan is de bezettingsgraad laag. En tussen Roosendaal - Vlissingen korte Intercity treinen. 1 ICM - M kan dan al voldoende zijn. 

Reputatie 4

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

In de huidige dienstregeling doet de spits ic er 16 minuten minder over dan de stoptrein dus 20 minuten korter is niet heel onrealistisch.

Reputatie 4

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

In de huidige dienstregeling doet de spits ic er 16 minuten minder over dan de stoptrein dus 20 minuten korter is niet heel onrealistisch.

Die 4 extra minuten tijdswinst kan ook komen door snel op te trekken. En weet niet of ze de snelheidsverhoging hebben meegerekend als op bepaalde delen iets sneller gereden kan worden als ze ETCS hebben uitgerold. Dan kan op bepaalde delen iets sneller gereden worden. 

De V - IRM - M is zo ongeveer de traagste trein met optrekken. Bij filmpjes zie je hoe de ICNG veel sneller optrekt. 

Reputatie 7

Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Dat klopt. Ik ken meerdere mensen die graag hun auto zouden willen laten staan maar toch gaan autorijden naar Zeeland. Een dagje Middelburg is prima te doen per trein (ideaal zelfs) maar dan houdt het wel op.

- Vlissingen: station ligt ver buiten het centrum en van de stranden. 

- Domburg en Oostkapelle: matige busverbinding, zeker in het weekend wanneer juist de meeste toeristen komen. Sluit slecht aan op trein... eerst lang wachten en dan boemelend Zeeland uit, stoppend op stationnetjes waar een enkeling in/uitstapt. 

- Veere: wel drommen dagjesmensen en toeristen, maar bussen minimaal.

- De 133 richting Veerse Dam - Neeltje Jans en verder is al weg als de trein aankomt... de retourrit komt juist aan op station Middelburg als de trein wegrijdt 😒

Er was eerder een zomerbus die 1x per uur heel Walcheren rondreed langs stranden, resorts en campings. Weet niet of die nog rijdt. Heb er enkele malen mee gereisd, maar het duurde heel lang door allerlei ommetjes en ook was het in Middelburg eerst ruim 20 minuten wachten als je uitstapte uit de trein uit Randstad. De bus was dan ook meestal nog niet eens half gevuld en als je na een mooie dag in de avond terugwilde, reed ie al niet meer....

Het is een uiterst lastig verhaal, goed, rendabel en ook voor toeristen aantrekkelijk OV in Zeeland. Bovendien was en is er zo goed als geen reclame voor.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

Reputatie 3

Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Dat klopt. Ik ken meerdere mensen die graag hun auto zouden willen laten staan maar toch gaan autorijden naar Zeeland. Een dagje Middelburg is prima te doen per trein (ideaal zelfs) maar dan houdt het wel op.

- Vlissingen: station ligt ver buiten het 1 en van de stranden. Te gecompliceerd en lang wachten op de bus.

- Domburg en Oostkapelle: matige busverbinding, zeker in het weekend wanneer juist de meeste toeristen komen. In de avond stopt het te vroeg. Sluit slecht aan op trein... eerst lang wachten en dan boemelend Zeeland uit, stoppend op stationnetjes waar een enkeling in/uitstapt. 

- Veere: wel drommen dagjesmensen en toeristen, maar bussen minimaal.

Er was eerder een zomerbus die 1x per uur heel Walcheren rondreed langs stranden, resorts en campings. Weet niet of die nog rijdt. Heb er enkele malen mee gereisd, maar het duurde heel lang door allerlei ommetjes en ook was het in Middelburg eerst ruim 20 minuten wachten als je uitstapte uit de trein uit Randstad. Hartelijk welkom. De bus was dan ook meestal nog niet eens half gevuld en als je na een mooie dag in de avond terugwilde, reed ie al niet meer....

Het is een uiterst lastig verhaal, goed, rendabel en ook voor toeristen aantrekkelijk OV in Zeeland.

 

 

Helemaal mee eens! Als veel mensen liever op een gare OV-fiets zonder versnellingen helemaal naar Westkapelle of Domburg rijden in plaats van de bus te nemen zegt dat al genoeg.

Reageer