beantwoord

Intercity Vlissingen - Amsterdam

  • 17 oktober 2016
  • 63 reacties
  • 3010 Bekeken


Toon eerste bericht

63 reacties

Reputatie 6

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Reputatie 4

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Die trein rijdt ook door naar Rotterdam en Amsterdam waar er wel genoeg ruimte moet wezen voor alle reizigers.

Reputatie 4

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

ERTMS is net als de Europese Unie. De besluitvorming is stroperig en duurt ontzettend lang. Het is een héél complex project. Wordt vervolgd.😴

Reputatie 6

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Die trein rijdt ook door naar Rotterdam en Amsterdam waar er wel genoeg ruimte moet wezen voor alle reizigers.

Nu wordt dat opgelost door er in Roosendaal een extra stel aan te koppelen. Met zowel ICMm als ICNG zou dat ook prima mogelijk zijn.

Er is ook al eerder in dit topic voorgesteld om veel van de onzinstations in de Randstad over te slaan: Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Laan van NOI, Heemstede-Aerdenhout. Dat hadden überhaupt nooit IC-stations moeten worden, maar hiermee doet zich ook een geweldige kans voor om eindelijk eens een snelle intercity door de Randstad te laten rijden. Sinds het verdwijnen van de sneltrein is het begrip “intercity” in dit deel van het land aardig verwaterd, soms ben je nauwelijks sneller dan de sprinter. Door snel tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam te rijden en zo door te gaan naar Vlissingen voorzie je in principe in 2 behoeften.

Reputatie 7
Badge +3

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

ERTMS is net als de Europese Unie. De besluitvorming is stroperig en duurt ontzettend lang. Het is een héél complex project. Wordt vervolgd.😴

Ik heb het alleen maar aangehaald omdat je in een eerdere bijdrage al minuten rijtijdwinst had ingeboekt. Het is zeer onzeker of de Zeeuwse Lijn ooit ERTMS gaat krijgen en de rijtijdwinst kunnen we voorlopig vergeten. 

ERTMS is vooral een geldkwestie. Baanvakken die uitlopers van het spoorwegnet zijn zullen dan als laatste aan de beurt komen. Maar er is natuurijk best een kans dat de Zeeuwse Lijn rond 2050 ERTMS heeft.

Het is maar de vraag of snellere treinen van Zeeland naar de Randstad veel meer reizigers gaan opleveren. Daar is de omweg die de trein maakt veel te groot. De trein kan slecht concurreren met de auto. Het is dan kapitaalvernietiging om duur materieel in te zetten op een relatief dunne lijn.

Het is waarschijnlijk veel zinvoller om vanuit Zeeland de directe verbindingen met Brabant (verder dan Roosendaal) te herstellen. 

Spoorlijn over de dammen naar Rotterdam was ooit een serieus idee: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Deltaspoorlijn

Reputatie 4

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Welke verandering?

Reputatie 7
Badge +3

Spoorlijn over de dammen naar Rotterdam was ooit een serieus idee: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Deltaspoorlijn

Er is wel eens een plan gemaakt. Inderdaad. Net zoals er een plan was om een spoorlijn over de Afsluitdijk aan te leggen. Of een directe lijn van Utrecht naar Breda. Volgens mij is er een heel archief met plannen voor nooit-gebouwde verbindingen.

De Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden waren dan nog meer overloopgebied geworden voor de zuidvleugel van de Randstad. Maar misschien was het de investeringen waard geweest en had het in reistijd dichterbij brengen van Zeeland bij Rotterdam veel opgeleverd.

Overigens is er op één van de dammen een spoor aangelegd voor het RTM-museum in Ouddorp (Goeree-Overflakkee). We hebben afgelopen zaterdag een ritje gemaakt met een stoomtram. Je rijdt dan heen en terug over de Brouwersdam. https://www.rtm-ouddorp.nl

Reputatie 4

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Welke verandering?

Dat er 1x per uur een echte IC rijdt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees in het rapport nergens een einddatum. Wel dat er met ingang van de dienstregeling 2021 ieder uur een IC van Vlissingen naar Amsterdam gaat rijden en 2x per uur een Sprinter.

Verder wordt er gedacht aan een verdere versnelling vanaf 2023-2025. En als er een business case is zelfs 2x per uur een IC. Die IC’s moeten dan ook nog een keer 60 minuten sneller in Amsterdam kunnen zijn. Grotere luchtfietserij heb ik de laatste tijd niet gelezen.

De commissie van Wientjes had net zo goed kunnen voorstellen om een nieuwe spoorlijn aan te leggen vanaf Schiedam via de Hoekse Waard, Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland naar Goes. Als je groot wilt denken zonder realiteitszin, doe dat dan ook goed.

Reputatie 6

Rare opmerking, waarom zou dit niet realistisch zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Dat is eerder in het topic al uitgelegd. De kosten zijn erg hoog wanneer je over de HSL wilt rijden om de reistijd terug te brengen. Bovendien wordt er dan niet meer rechtstreeks naar Den Haag gereden, een andere wens van de Zeeuwen.

Als er een business case gemaakt moet worden voor een tweede IC per uur naar Vlissingen dan weten we nu al dat die case er niet gaat komen.

Reageer