beantwoord

Intercity Vlissingen - Amsterdam

  • 17 oktober 2016
  • 63 reacties
  • 3010 Bekeken

Volgens de nieuwe dienstregeling gaat de Intercity vanuit Vlissingen die naar Amsterdam gaat, niet meer via Schiphol, maar via Haarlem en Heemstede - Aerdenhout. Ook is het eindpunt van deze trein Amsterdam Centraal, en niet meer Lelystad Centrum. In de provincie Zeeland is men erg blij met de directe verbinding met de luchthaven, maar die komt te vervallen. In de toekomst zul je dus moeten overstappen, en dat is met zware koffers niet fijn, zeker niet als je wat ouder bent of slecht ter been. Wat is de reden van deze verandering? had de richting Haarlem een extra verbinding nodig? Deze is er toch al vanuit Den Haag Centraal? Of was de bezetting vanuit Zeeland niet genoeg richting Schiphol en Lelystad?
icon

Beste antwoord door Sneltram 17 oktober 2016, 22:03

NS heeft aangegeven in de adviesaanvraag naar het LOCOV dat er, alhoewel ik de aantallen bijzonder vind, inderdaad meer reizigers van Zeeland naar Haarlem gaan, dan van Zeeland naar Schiphol.

De voornaamste reden is echter het volgende:
Op de 'Oude Lijn' (de spoorlijn Amsterdam - Rotterdam) rijden meestal 4 treinen per uur. In de avonduren en op zondagochtend zijn dat 2 treinen per uur. Die 2 treinen moeten natuurlijk wel alle verbindingen aanbieden en het liefst zonder extra reistijd. In de huidige dienstregeling lukt dat niet altijd. In 2017 wordt de basis gevormd door:

- Groningen / Leeuwarden - ..... - Amsterdam Zuid - Schiphol - Leiden - Den Haag CS
- Amsterdam CS - ... - Haarlem - ... - Leiden - ... - Vlissingen

Door deze 2 treinen in Leiden naadloos op elkaar aan te laten sluiten, kan elk moment van de dag op elke verbinding gereisd worden. Consequentie is helaas wel dat er vanuit Vlissingen via Haarlem wordt gereden.

Overdag tot 22:00 uur worden de 2 'basistreinen' aangevuld met extra intercity's van Den Haag Centraal via Leiden en Haarlem naar Amsterdam Centraal; en intercity's van Dordrecht via Leiden en Schiphol naar Lelystad. Zodoende is er overdag op elke verbinding op de 'Oude Lijn' elk kwartier een reismogelijkheid.
Bekijk origineel

63 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dat is eerder in het topic al uitgelegd. De kosten zijn erg hoog wanneer je over de HSL wilt rijden om de reistijd terug te brengen. Bovendien wordt er dan niet meer rechtstreeks naar Den Haag gereden, een andere wens van de Zeeuwen.

Als er een business case gemaakt moet worden voor een tweede IC per uur naar Vlissingen dan weten we nu al dat die case er niet gaat komen.

Reputatie 6

Rare opmerking, waarom zou dit niet realistisch zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees in het rapport nergens een einddatum. Wel dat er met ingang van de dienstregeling 2021 ieder uur een IC van Vlissingen naar Amsterdam gaat rijden en 2x per uur een Sprinter.

Verder wordt er gedacht aan een verdere versnelling vanaf 2023-2025. En als er een business case is zelfs 2x per uur een IC. Die IC’s moeten dan ook nog een keer 60 minuten sneller in Amsterdam kunnen zijn. Grotere luchtfietserij heb ik de laatste tijd niet gelezen.

De commissie van Wientjes had net zo goed kunnen voorstellen om een nieuwe spoorlijn aan te leggen vanaf Schiedam via de Hoekse Waard, Goeree-Overflakkee en Schouwen-Duivenland naar Goes. Als je groot wilt denken zonder realiteitszin, doe dat dan ook goed.

Reputatie 4

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Welke verandering?

Dat er 1x per uur een echte IC rijdt.

 

Reputatie 7
Badge +3

Spoorlijn over de dammen naar Rotterdam was ooit een serieus idee: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Deltaspoorlijn

Er is wel eens een plan gemaakt. Inderdaad. Net zoals er een plan was om een spoorlijn over de Afsluitdijk aan te leggen. Of een directe lijn van Utrecht naar Breda. Volgens mij is er een heel archief met plannen voor nooit-gebouwde verbindingen.

De Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden waren dan nog meer overloopgebied geworden voor de zuidvleugel van de Randstad. Maar misschien was het de investeringen waard geweest en had het in reistijd dichterbij brengen van Zeeland bij Rotterdam veel opgeleverd.

Overigens is er op één van de dammen een spoor aangelegd voor het RTM-museum in Ouddorp (Goeree-Overflakkee). We hebben afgelopen zaterdag een ritje gemaakt met een stoomtram. Je rijdt dan heen en terug over de Brouwersdam. https://www.rtm-ouddorp.nl

Reputatie 7
Badge +3

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Welke verandering?

Reputatie 4

Hoe lang gaat die verandering ongeveer duren?

Het is maar de vraag of snellere treinen van Zeeland naar de Randstad veel meer reizigers gaan opleveren. Daar is de omweg die de trein maakt veel te groot. De trein kan slecht concurreren met de auto. Het is dan kapitaalvernietiging om duur materieel in te zetten op een relatief dunne lijn.

Het is waarschijnlijk veel zinvoller om vanuit Zeeland de directe verbindingen met Brabant (verder dan Roosendaal) te herstellen. 

Spoorlijn over de dammen naar Rotterdam was ooit een serieus idee: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Deltaspoorlijn

Reputatie 7
Badge +3

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

ERTMS is net als de Europese Unie. De besluitvorming is stroperig en duurt ontzettend lang. Het is een héél complex project. Wordt vervolgd.😴

Ik heb het alleen maar aangehaald omdat je in een eerdere bijdrage al minuten rijtijdwinst had ingeboekt. Het is zeer onzeker of de Zeeuwse Lijn ooit ERTMS gaat krijgen en de rijtijdwinst kunnen we voorlopig vergeten. 

ERTMS is vooral een geldkwestie. Baanvakken die uitlopers van het spoorwegnet zijn zullen dan als laatste aan de beurt komen. Maar er is natuurijk best een kans dat de Zeeuwse Lijn rond 2050 ERTMS heeft.

Reputatie 6

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Die trein rijdt ook door naar Rotterdam en Amsterdam waar er wel genoeg ruimte moet wezen voor alle reizigers.

Nu wordt dat opgelost door er in Roosendaal een extra stel aan te koppelen. Met zowel ICMm als ICNG zou dat ook prima mogelijk zijn.

Er is ook al eerder in dit topic voorgesteld om veel van de onzinstations in de Randstad over te slaan: Rotterdam Blaak, Schiedam Centrum, Laan van NOI, Heemstede-Aerdenhout. Dat hadden überhaupt nooit IC-stations moeten worden, maar hiermee doet zich ook een geweldige kans voor om eindelijk eens een snelle intercity door de Randstad te laten rijden. Sinds het verdwijnen van de sneltrein is het begrip “intercity” in dit deel van het land aardig verwaterd, soms ben je nauwelijks sneller dan de sprinter. Door snel tussen Amsterdam, Den Haag en Rotterdam te rijden en zo door te gaan naar Vlissingen voorzie je in principe in 2 behoeften.

Reputatie 4

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

ERTMS is net als de Europese Unie. De besluitvorming is stroperig en duurt ontzettend lang. Het is een héél complex project. Wordt vervolgd.😴

Reputatie 4

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Die trein rijdt ook door naar Rotterdam en Amsterdam waar er wel genoeg ruimte moet wezen voor alle reizigers.

Reputatie 6

Qua materieel voor de Zeeuwse Lijn zou ICMm veel beter geschikt zijn dan het trage en veel te grote VIRM of het snelle, dure ICNG.

Reputatie 3

Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Dat klopt. Ik ken meerdere mensen die graag hun auto zouden willen laten staan maar toch gaan autorijden naar Zeeland. Een dagje Middelburg is prima te doen per trein (ideaal zelfs) maar dan houdt het wel op.

- Vlissingen: station ligt ver buiten het 1 en van de stranden. Te gecompliceerd en lang wachten op de bus.

- Domburg en Oostkapelle: matige busverbinding, zeker in het weekend wanneer juist de meeste toeristen komen. In de avond stopt het te vroeg. Sluit slecht aan op trein... eerst lang wachten en dan boemelend Zeeland uit, stoppend op stationnetjes waar een enkeling in/uitstapt. 

- Veere: wel drommen dagjesmensen en toeristen, maar bussen minimaal.

Er was eerder een zomerbus die 1x per uur heel Walcheren rondreed langs stranden, resorts en campings. Weet niet of die nog rijdt. Heb er enkele malen mee gereisd, maar het duurde heel lang door allerlei ommetjes en ook was het in Middelburg eerst ruim 20 minuten wachten als je uitstapte uit de trein uit Randstad. Hartelijk welkom. De bus was dan ook meestal nog niet eens half gevuld en als je na een mooie dag in de avond terugwilde, reed ie al niet meer....

Het is een uiterst lastig verhaal, goed, rendabel en ook voor toeristen aantrekkelijk OV in Zeeland.

 

 

Helemaal mee eens! Als veel mensen liever op een gare OV-fiets zonder versnellingen helemaal naar Westkapelle of Domburg rijden in plaats van de bus te nemen zegt dat al genoeg.

Reputatie 7
Badge +3

Er is voorlopig geen kijk op dat ERTMS wordt geïnstalleerd op de Zeeuwse Lijn. Dat wordt zeker niet eerder dan 2032. Zie bijvoorbeeld https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/rail-nip/nip-ccs-tsi-netherlands-en.pdf

Reputatie 7

Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Dat klopt. Ik ken meerdere mensen die graag hun auto zouden willen laten staan maar toch gaan autorijden naar Zeeland. Een dagje Middelburg is prima te doen per trein (ideaal zelfs) maar dan houdt het wel op.

- Vlissingen: station ligt ver buiten het centrum en van de stranden. 

- Domburg en Oostkapelle: matige busverbinding, zeker in het weekend wanneer juist de meeste toeristen komen. Sluit slecht aan op trein... eerst lang wachten en dan boemelend Zeeland uit, stoppend op stationnetjes waar een enkeling in/uitstapt. 

- Veere: wel drommen dagjesmensen en toeristen, maar bussen minimaal.

- De 133 richting Veerse Dam - Neeltje Jans en verder is al weg als de trein aankomt... de retourrit komt juist aan op station Middelburg als de trein wegrijdt 😒

Er was eerder een zomerbus die 1x per uur heel Walcheren rondreed langs stranden, resorts en campings. Weet niet of die nog rijdt. Heb er enkele malen mee gereisd, maar het duurde heel lang door allerlei ommetjes en ook was het in Middelburg eerst ruim 20 minuten wachten als je uitstapte uit de trein uit Randstad. De bus was dan ook meestal nog niet eens half gevuld en als je na een mooie dag in de avond terugwilde, reed ie al niet meer....

Het is een uiterst lastig verhaal, goed, rendabel en ook voor toeristen aantrekkelijk OV in Zeeland. Bovendien was en is er zo goed als geen reclame voor.

 

 

Reputatie 4

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

In de huidige dienstregeling doet de spits ic er 16 minuten minder over dan de stoptrein dus 20 minuten korter is niet heel onrealistisch.

Die 4 extra minuten tijdswinst kan ook komen door snel op te trekken. En weet niet of ze de snelheidsverhoging hebben meegerekend als op bepaalde delen iets sneller gereden kan worden als ze ETCS hebben uitgerold. Dan kan op bepaalde delen iets sneller gereden worden. 

De V - IRM - M is zo ongeveer de traagste trein met optrekken. Bij filmpjes zie je hoe de ICNG veel sneller optrekt. 

Reputatie 4

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

In de huidige dienstregeling doet de spits ic er 16 minuten minder over dan de stoptrein dus 20 minuten korter is niet heel onrealistisch.

Reputatie 4

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

In het weekend en doordeweeks 's avonds na 20.00 uur zou het kunnen, maar op andere tijden moet NS zich houden aan de concessie waarin is opgenomen dat elk station minimaal twee maal per uur bediend moet worden.

NS kan in ieder geval met treinmaterieel variëren. NS kan 1 driedelige SNG inzetten op de rustigste uurtjes. Zelfs dan is de bezettingsgraad laag. En tussen Roosendaal - Vlissingen korte Intercity treinen. 1 ICM - M kan dan al voldoende zijn. 

Reputatie 3

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

In het weekend en doordeweeks 's avonds na 20.00 uur zou het kunnen, maar op andere tijden moet NS zich houden aan de concessie waarin is opgenomen dat elk station minimaal twee maal per uur bediend moet worden.

Reputatie 4

Waarom moet de ic er bij komen. In de spits lijkt mij het rendabel, buiten de spits kan je er beter voor kiezen 1 stop trein per uur te afschaffen en daarin plaats voor de IC. Rilland Bath heeft op zondag ochtend echt geen 2 treinen per uur nodig.

Reputatie 3

@Marcel Stroo Waarom noem je het gedram wanneer maar liefst 40% van de reizigers uit Zeeland naar Brabant reist? Dat zijn cijfers die schreeuwen om een rechtstreekse verbinding vanaf de Zeeuwse Lijn. Een rechtstreekse verbinding van Vlissingen via Roosendaal naar Eindhoven lijkt me een prima idee. Of in ieder geval tot Breda.

Ik vermoed dat het merendeel van de reizigers richting de Randstad vanuit Zeeland niet verder reist dan Rotterdam Centraal. Van oudsher is het zuidwesten van Nederland op Rotterdam georiënteerd. Dan zijn er nog wat ambtenaren die naar Den Haag moeten en wat reizigers naar Schiphol. Tot slot misschien een handjevol reizigers dat vanuit Zeeland naar Amsterdam reist. Toeristen vanuit de Randstad reizen amper met de trein naar Zeeland omdat de toeristische trekpleisters niet goed met de trein bereikbaar zijn. Moet je daar een heel circus voor optuigen met rechtstreekse treinen via de HSL naar Schiphol en Amsterdam? 

Ter overweging. De gemeente Vlissingen heeft ruim 44.000 inwoners: Middelburg ruim 48.000; Goes ruim 37.000. Dat is vergelijkbaar met de gemeentes Barendrecht (ruim 48.000 inwoners) en Houten (ruim 50.000 inwoners), geen IC-stations en geen rechtstreekse verbinding naar Schiphol.

Misschien nog wel het grootse probleem van deze luchtfietserij is dat heel veel Zeeuwen helemaal niets hebben aan een betere spoorverbinding omdat ze veel te ver van een station wonen. Die hebben veel meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam.

Heb ik ergens gezegd dat ik een rechtstreekse verbinding met Schiphol wil of Amsterdam via de HSL? Hoeft van mij ook niet. Ik vind alleen de reistijd tussen Zeeland en de rest van Nederland absurd lang vergeleken met pakweg vijftien jaar geleden.

“Heel veel Zeeuwen” hebben meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam? Dan kunnen hooguit inwoners van Schouwen-Duiveland zijn.

De vergelijking met Barendrecht en Houten is net zoals met appels en peren. Op deze stations stopt al vier keer per uur een sprinter, dus het ook laten stoppen van intercity's is hier niet aan de orde. Bovendien zegt een inwoneraantal niets over het aantal in-en uitstappende reizigers. Station Goes heeft bijvoorbeeld ook een regionale functie omdat veel treinreizigers hier overstappen op de bus naar Zierikzee en Terneuzen. En heb je weleens gelezen hoeveel mensen er instappen op station Soest met 46.000 inwoners? En zullen we station Zutphen ook maar overslaan? Het is wel een belangrijk knooppunt, maar ja, er wonen slechts ruim 47.000 inwoners.

Reputatie 3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Gisteren werd nog vermeld dat 60% van de reizigers doorrijdt richting de Randstad en 40% richting Breda, dus waarom steeds dat gedram over betere verbindingen naar Noord-Brabant.

Je moet er alleen wel bij vertellen dat een flink deel van de reizigers naar Rotterdam in Bergen op Zoom instapt. Traditioneel werken heel veel West-Brabanders in de regio Rotterdam. Vanaf daar is de route via Roosendaal naar Rotterdam wel een hele logische. 

Ik heb geen probleem met een IC van Vlissingen naar Rotterdam maar kunnen we s.v.p. wel met twee voeten op de grond blijven staan en allerlei luchtfietserij over HSL-verbindingen naar Zeeland voorlopig even laten rusten? Een zeer substantieel deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn is gewoon regionaal schoolvervoer (onder andere tussen Vlissingen en Goes v.v.), laten we dat vooral niet vergeten. Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Wat betreft een rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam en Vlissingen via de HSL ben ik het volkomen met je eens. Totaal niet nodig. Ik vind alleen dat de reistijd tussen Zeeland en de Randstad wel wat sneller mag, want die duurt nu absurd lang.

Vergeet ook niet de rol van de OV-fiets bij treinreizigers. Tijdens zomerse dagen is de voorraad vaak op op station Middelburg. Ik ben ze zelfs tegengekomen in Westkapelle en Domburg, al moet ik er niet aan denken om die afstand met zo'n krakkemikkige fiets af te leggen.

Reputatie 7
Badge +3

@Hanzeboog

6 stations overslaan gaat nooit 20 minuten tijdwinst geven, als vuistegel kun je ongeveer 2 minuten per stop hanteren. 

Het probleem is dat de omweg via Roosendaal sowieso erg groot blijft, wie naar de Randstad wil zal ook in de toekomst eerder met de auto de goedkopere route (minder kilometers) via de eilanden rijden. Er was ook niet voor niets ooit in het kader van de Deltawerken een plan voor een Delta-spoorlijn van Middelburg naar Rotterdam via de eilanden. 

De vraag is daarom inderdaad gerechtvaardigd of betere verbindingen naar Brabant niet meer zouden opleveren dan al dat gefocus op de Randstad. Veel Zeeuwse studenten studeren in Brabant (Breda, Tilburg, Eindhoven). Een snelle IC-verbinding naar Amsterdam lijkt steeds op een ideologisch stokpaard.

Gisteren werd nog vermeld dat 60% van de reizigers doorrijdt richting de Randstad en 40% richting Breda, dus waarom steeds dat gedram over betere verbindingen naar Noord-Brabant.

Je moet er alleen wel bij vertellen dat een flink deel van de reizigers naar Rotterdam in Bergen op Zoom instapt. Traditioneel werken heel veel West-Brabanders in de regio Rotterdam. Vanaf daar is de route via Roosendaal naar Rotterdam wel een hele logische. 

Ik heb geen probleem met een IC van Vlissingen naar Rotterdam maar kunnen we s.v.p. wel met twee voeten op de grond blijven staan en allerlei luchtfietserij over HSL-verbindingen naar Zeeland voorlopig even laten rusten? Een zeer substantieel deel van het vervoer op de Zeeuwse lijn is gewoon regionaal schoolvervoer (onder andere tussen Vlissingen en Goes v.v.), laten we dat vooral niet vergeten. Langeafstandsveroer naar Zeeland is er wel vooral in het toerisme maar doordat er in Zeeland vrijwel geen aansluitend busvervoer meer is speelt de trein daarin nauwelijks een rol. 

Reputatie 7
Badge +3

@Marcel Stroo Waarom noem je het gedram wanneer maar liefst 40% van de reizigers uit Zeeland naar Brabant reist? Dat zijn cijfers die schreeuwen om een rechtstreekse verbinding vanaf de Zeeuwse Lijn. Een rechtstreekse verbinding van Vlissingen via Roosendaal naar Eindhoven lijkt me een prima idee. Of in ieder geval tot Breda.

Ik vermoed dat het merendeel van de reizigers richting de Randstad vanuit Zeeland niet verder reist dan Rotterdam Centraal. Van oudsher is het zuidwesten van Nederland op Rotterdam georiënteerd. Dan zijn er nog wat ambtenaren die naar Den Haag moeten en wat reizigers naar Schiphol. Tot slot misschien een handjevol reizigers dat vanuit Zeeland naar Amsterdam reist. Toeristen vanuit de Randstad reizen amper met de trein naar Zeeland omdat de toeristische trekpleisters niet goed met de trein bereikbaar zijn. Moet je daar een heel circus voor optuigen met rechtstreekse treinen via de HSL naar Schiphol en Amsterdam? 

Ter overweging. De gemeente Vlissingen heeft ruim 44.000 inwoners: Middelburg ruim 48.000; Goes ruim 37.000. Dat is vergelijkbaar met de gemeentes Barendrecht (ruim 48.000 inwoners) en Houten (ruim 50.000 inwoners), geen IC-stations en geen rechtstreekse verbinding naar Schiphol.

Misschien nog wel het grootse probleem van deze luchtfietserij is dat heel veel Zeeuwen helemaal niets hebben aan een betere spoorverbinding omdat ze veel te ver van een station wonen. Die hebben veel meer aan betere en snellere busverbindingen naar Rotterdam.

Reageer