beantwoord

Intercity voor Zoetermeer

• 4 februari 2019
  • 13 reacties
  • 469 Bekeken

Is het mogelijk om de Intercity Den Haag - Utrecht te laten stoppen op één van de stations van Zoetermeer? Er zijn sinds een paar maanden drie stations waar enkel de Sprinter stopt. Dat derde station zorgt voor een nog langere reistijd richting Utrecht: ongeveer 15 minuten. Vanwege de extra stop is de aansluiting op de Intercity in Gouda nu namelijk niet zo kort als voorheen. Een stop van de Intercity op bijvoorbeeld Zoetermeer Centraal scheelt waarschijnlijk 20 minuten op het traject voor Zoetermeerse forenzen.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 4 februari 2019, 21:12

Goedenavond Matthijsss en welkom bij de NS Community!

Ik kan me goed voorstellen dat het stoppen van een Intercity op een van deze stations erg veel zou schelen voor de forenzen die van of naar Zoetermeer reizen. Dit zal echter op gaan voor vele van de kleinere stations in Nederland waar enkel Sprinters stoppen. Bij het bepalen van of er ergens een Intercity stopt wordt er dan ook niet enkel gekeken naar of het voordelen zou hebben, maar vooral naar de hoeveelheid reizigers die er gebruik van zouden maken. Voor Zoetermeer en Zoetermeer Oost zal dit helaas niet voldoende zijn om er een Intercity te laten stoppen.
Bekijk origineel

13 reacties

Ik kan me goed voorstellen dat het stoppen van een Intercity op een van deze stations erg veel zou schelen voor de forenzen die van of naar Zoetermeer reizen. Dit zal echter op gaan voor vele van de kleinere stations in Nederland waar enkel Sprinters stoppen. Bij het bepalen van of er ergens een Intercity stopt wordt er dan ook niet enkel gekeken naar of het voordelen zou hebben, maar vooral naar de hoeveelheid reizigers die er gebruik van zouden maken. Voor Zoetermeer en Zoetermeer Oost zal dit helaas niet voldoende zijn om er een Intercity te laten stoppen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zal niet snel gebeuren omdat je dan grote aantallen mensen van Zoetermeer naar Den Haag in de intercity's krijgt en dat is precies wat je niet wil.

Dus er wordt uitgegaan van 'vraag=aanbod', maar aanbod kan ook vraag betekenen. Ik snap dat NS niet op elk kleine station in Nederland een IC kan laten stoppen, maar we hebben het hier wel over een stad van bijna 125.000 inwoners en daarmee één van de 20 grootste steden van Nederland, en daarvan de enigste waar géén IC stopt.

Beperkte vraag kan ook komen door het beperkte aanbod, en een betere aansluiting kan een toename van het aantal reizigers betekenen. Ik hoop dus dat NS hier wel serieus naar gaat kijken. Door het derde station pak ik nu richting Utrecht of Arnhem inmiddels liever de auto. Dat scheelt nu namelijk weer een kwartier extra tijd, waar het comfort van de trein niet meer tegenop kan.
Daar heb je gelijk in Mathijsss! Ik zal je wens doorgeven aan mijn collega's.
Reputatie 3
Het inwonertal van een woonplaats zegt niets over het aantal in-en uitstappers op een station. De gemeente Soest telt 46.000 inwoners en op het station stappen dagelijks ongeveer 200 mensen in en uit. Voor station Zoetermeer is het aantal in-en uitstappers te laag voor een intercitystop.
Reputatie 6
Badge
https://community.ns.nl/dienstregeling-59/zoetermeer-intercity-station-44870

Hier vindt TS meer info over het (niet) stoppen van een IC in Zoetermeer.
Reputatie 1
Is het mogelijk om de Intercity Den Haag - Utrecht te laten stoppen op één van de stations van Zoetermeer? Er zijn sinds een paar maanden drie stations waar enkel de Sprinter stopt. Dat derde station zorgt voor een nog langere reistijd richting Utrecht: ongeveer 15 minuten. Vanwege de extra stop is de aansluiting op de Intercity in Gouda nu namelijk niet zo kort als voorheen. Een stop van de Intercity op bijvoorbeeld Zoetermeer Centraal scheelt waarschijnlijk 20 minuten op het traject voor Zoetermeerse forenzen.

Extra reistijd tussen Utrecht en Zoetermeer tov dienstregeling 2018 is overigens niet 15 min extra, maar slechts enkele minuten extra. Moet je wel de IC van/naar Den Haag pakken. De IC naar Rtd sluit net niet aan.

Is het mogelijk om de Intercity Den Haag - Utrecht te laten stoppen op één van de stations van Zoetermeer? Er zijn sinds een paar maanden drie stations waar enkel de Sprinter stopt. Dat derde station zorgt voor een nog langere reistijd richting Utrecht: ongeveer 15 minuten. Vanwege de extra stop is de aansluiting op de Intercity in Gouda nu namelijk niet zo kort als voorheen. Een stop van de Intercity op bijvoorbeeld Zoetermeer Centraal scheelt waarschijnlijk 20 minuten op het traject voor Zoetermeerse forenzen.Extra reistijd tussen Utrecht en Zoetermeer tov dienstregeling 2018 is overigens niet 15 min extra, maar slechts enkele minuten extra. Moet je wel de IC van/naar Den Haag pakken. De IC naar Rtd sluit net niet aan.

Die sloot eerst wel aan. Maw de verbinding van en naar Zoetermeer is alleen maar slechter geworden...
Reputatie 4
Kom op zeg, er is een vrij snelle overstap in Gouda en dat 4 keer per uur. Veel plaatsen met vergelijkbare reizigersaantallen worden niet beter bediend.
Reputatie 3
Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van Zoetermeer-Oost nog gaat zijn als de RandstadRail-halte van Lansingerland-Zoetermeer in gebruik genomen wordt. Mocht dat tegenvallen, dan zou er gekeken kunnen worden naar het sluiten van Zoetermeer-Oost.
Reputatie 7
Badge +3
Zoetermeer Oost heeft 3500 reizigers per dag, dat wordt dus niet gesloten.
Reputatie 3
Ik mag toch hopen dat het aspect bedieningsregio ook een rol speelt (dat zou het wel moeten). Je kunt je afvragen hoe goed het spoor benut wordt als je 3 stations hebt binnen 3 km van elkaar- effectief dezelfde bedieningsregio dus - en ook nog eens op dezelfde drukbereden lijn, terwijl ze bij elkaar minder dan 10k reizigers bedienen.
Reputatie 7
Badge +3
@JCarlJ
In Japan liggen de stations in de drukker bevolkte regio's overal maar 1 km uit elkaar. Dat gaat prima. En hoewel Nederland dicht bevolkt is heeft het ook vergeleken met andere Europese landen per km spoor nu al erg weinig stations.

Als je stations gaat opheffen enkel omdat er wat drammers zijn die 1 of 2 minuten sneller willen zijn ben je de reizigers van die stations al gauw kwijt. De drie stations in Zoetermeer bedienen ieder andere woon- en werkgebieden, die mensen gaan echt niet naar een ander station en vervolgens een halfuur op een bus wachten. Het gevolg: die kwartierdienst doordeweeks is dan ook niet meer rendabel te handhaven.

Het probleem in Zoetermeer is dat het een enorme oppervlakte beslaat in verhouding tot het beperkte aantal inwoners (typisch kneuterige Nederlandse laagbouw) zodat het concentreren op één station erg lastig is.

Reageer