Intercitystatus Heemstede-Aerdenhout

• 10 november 2018
  • 9 reacties
  • 697 Bekeken

Reputatie 5
  • Reisadviseur**
  • 419 reacties
Dit is eigenlijk geen echte vraag en ook niet zozeer een klacht, maar wel een opmerkelijk iets. De Intercity's die van en naar Amsterdam Centraal rijden over de Oude Lijn stoppen allemaal op station Heemstede-Aerdenhout. Dit is een vrij klein station dat in een buitenwijk van Haarlem ligt.

Het is natuurlijk geen ramp dat er hier gestopt wordt, maar ik kom hier toch een keer of 12 per week langs en hoor vaar opmerkingen van medereizigers. En dan altijd dezelfde vraag; waarom stoppen we? De gangbare theorie is dat men er gewoon erg veel geld heeft en daarmee een Intercity-status heeft weten te kopen in een ver verleden, maar dat lijkt anderzijds toch ver vrijgezocht anno 2018. Is er een officiële reden voor, of is het inderdaad iets uit een ver verleden wat voor het gemak nooit is gewijzigd?

9 reacties

Reputatie 2
Zonder de IC's zouden er nog maar 2 treinen per uur per richting stoppen én is er geen rechtstreekse verbinding met Amsterdam meer, dat zou wel erg karig zijn.

Ik zou als doorgaande reiziger ook graag Heemstede-Aerdenhout geschrapt zien worden als IC station, maar zo lang er niet minstens een extra sprinter bijkomt zie ik dit niet gebeuren.
Reputatie 7
Badge +3
Dit is eigenlijk geen echte vraag en ook niet zozeer een klacht, maar wel een opmerkelijk iets. De Intercity's die van en naar Amsterdam Centraal rijden over de Oude Lijn stoppen allemaal op station Heemstede-Aerdenhout. Dit is een vrij klein station dat in een buitenwijk van Haarlem ligt.

Het is natuurlijk geen ramp dat er hier gestopt wordt, maar ik kom hier toch een keer of 12 per week langs en hoor vaar opmerkingen van medereizigers. En dan altijd dezelfde vraag; waarom stoppen we? De gangbare theorie is dat men er gewoon erg veel geld heeft en daarmee een Intercity-status heeft weten te kopen in een ver verleden, maar dat lijkt anderzijds toch ver vrijgezocht anno 2018. Is er een officiële reden voor, of is het inderdaad iets uit een ver verleden wat voor het gemak nooit is gewijzigd?

Jarenlang hebben er geen intercity's gestopt. De reden om nu op wat meer stations te gaan stoppen is de opening van de HSL waarbij de intercity direct de intercity's via Leiden zwaar hebben afgeroomd. Zonder extra stops zouden die intercity's onvoldoende reizigers overhouden om een kwartierdienst in stand te houden. Daarnaast is Heemstede voor NS commercieel erg interessant vanwege het traditioneel hoge percentage reizigers eerste klas. Verder is een rechtstreekse verbinding van Heemstede naar Amsterdam commercieel niet meer dan logisch.

Daarnaast is Heemstede voor NS commercieel erg interessant vanwege het traditioneel hoge percentage reizigers eerste klas.

Wat is je bron voor deze stelling, @Tamzin

Jarenlang hebben er geen intercity's gestopt. De reden om nu op wat meer stations te gaan stoppen is de opening van de HSL waarbij de intercity direct de intercity's via Leiden zwaar hebben afgeroomd. Zonder extra stops zouden die intercity's onvoldoende reizigers overhouden om een kwartierdienst in stand te houden. Daarnaast is Heemstede voor NS commercieel erg interessant vanwege het traditioneel hoge percentage reizigers eerste klas. Verder is een rechtstreekse verbinding van Heemstede naar Amsterdam commercieel niet meer dan logisch.

Dat hier jarenlang geen intercity's hebben gestopt is niet waar. De intercity's stoppen hier al zeker sinds de jaren 80., dus inmiddels al zeker 38 jaar. Ik heb mij in het verleden laten vertellen dat de toenmalige president directeur van NS in Aerdenhout woonde en dat die het zo geregeld heeft. Maar het zekere weet ik daar ook niet van. De vele 1e klas reizigers daar waag ik ook te betwijfelen. Deze nemen wel de auto.
De vele 1e klas reizigers daar waag ik ook te betwijfelen. Deze nemen wel de auto.

Er worden helaas wel vaker beweringen als waarheid op deze officiële NS Community geplaatst, vraag je dan uit belangstelling naar de bron, dan blijft het altijd erg stil.
Reputatie 7
Badge +3
@hlubbers
Even gekeken in spoorboekjes uit de jaren 80. Begin jaren 80 stopten de intercity's niet in Heemstede, wel reden er toen stoptreinen naar Amsterdam.

Eind jaren 80 gingen de intercity's via Schiphol rijden en werden via Haarlem vervangen door twee sneltreinen die o.a. ook stopten in Heemstede, Schiedam en alle stations tussen Rotterdam en Dordrecht. De twee stoptreinen naar Amsterdam werden vervangen door sneltreinen naar Alkmaar en stopten ook in Heemstede. Nog later met de opening van Hillegom en Voorhout kwamen er extra stoptreinen Leiden-Haarlem.
Badge +3
Toch heeft @Tamzin wel een punt over de traditioneel relatief grote aantallen eerste klasreizigers die vanaf Heemstede-Aerdenhout reizen. Dat was in mijn jeugd al zo.

Richting Leiden-Den Haag is de trein veel sneller dan de auto als je naar bijvoorbeeld Den Haag reist vanuit Heemstede-Aerdenhout. Toen in 1975 de verbindingsboog van Laan van NOI naar Den Haag Centraal werd opengesteld en er treinen rechtstreeks vanaf de Oude Lijn naar Den Haag Centraal konden gaan rijden was dat van meet af aan een groot succes.

Maar ook richting Amsterdam Centraal is de trein een geduchte concurrent van de auto. Tegen de tijd dat je met de auto op de snelweg zit, ben je zo ongeveer in het centrum van Amsterdam.

Het gerucht dat Heemstede-Aerdenhout een IC-station is geworden omdat de president-directeur van NS daar woonde is een fabeltje. Het is gewoon een redelijk druk forenzenstation.

@MJL
Heemstede-Aerdenhout ligt overigens niet een buitenwijk van Haarlem. Het ligt in de gemeente Heemstede, zo'n 500m van de gemeentegrens met Haarlem. Voor Haarlemmers die aan de zuidkant van de stad wonen is het dichterbij dan station Haarlem.
Reputatie 5
Ik maak als forens graag gebruik van deze stop. Elke ochtend als ik uitstap, stappen er hordes mensen in die naar Amsterdam gaan. Dat is omstreeks 7.18. De treinen erna zullen nog wel voller zijn.

In het begin ging ik ook via Haarlem vanaf Den Haag naar mijn werk. Dat ligt op 12 minuten fietsen. Vanaf Heemstede-Aerdenout bleek het ook zover fietsen te zijn én scheelt het me weer wat treinminuten.

Ik vraag me af hoeveel tijd het bespaard als hier niet gestopt wordt?
Badge +3
Wanneer je alleen de stop in Heemstede-Aerdenhout uit de huidige dienstregeling zou halen is het enige gevolg dat de treinen eerder op de knooppuntstations Haarlem en Leiden aankomen. De stationnementen zouden daar langer worden. Dus per saldo maakt het bijna niets uit. Een stop toevoegen aan de dienstregeling ligt veel kritischer.

Reageer