Interessant bericht over prestaties op de HSL

• 13 maart 2019
  • 8 reacties
  • 263 Bekeken

Reputatie 6
Badge
https://www.ad.nl/binnenland/noodkreet-hsl-machinisten-ns-traint-ons-slecht-daardoor-vallen-treinen-uit~ab70ef97/

Het broeit op de HSL. Weer een nieuwe akte in de tragedie HSL, als dit artikel klopt...

Overigens verscheen bij hetzelfde AD een paar weken geleden een bericht waarin werd geschreven dat machinisten niet voltijds op de HSL willen rijden omdat het te saai is vanwege de weilanden en het vele beton. Zou toch denken, dat het juist voor meer ervaring zorgt. En saai lijkt het me nooit op de HSL.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3
In een eerder verschenen document (https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/09/27/bijlage-2-lange-termijnvisie-hsl)
staat o.a.:
Machinisten rijden 50% van al hun diensten op de HSL: het verder verhogen van dit percentage leidt niet tot een verbetering van de prestaties, terwijl afwisseling in de lijnvoering wel tot grotere motivatie leidt

en

Reputatie 7
Badge
Het FNV scoort graag, al dan niet over de rug van het eigen personeel in dit geval.
Er stonden enige zinnige dingen in het documentje wat ze rond lieten gaan, echter veel punten waren een aanklacht richting de opleiding (en daarmee een mes in de rug van de opleiders).

Zoals in de post van Momo al te zien is, ligt het overgrote deel van de uitval op de HSL aan de software van de loc. Daar is onlangs een update voor uitgebracht, waar we voorzichtig optimistisch over zijn.
Ik rij zo'n 2 dagen van de week op de HSL en dat is meer dan genoeg om me meer dan voldoende vaardig te houden in de bediening van de Traxx.
En de NOS komt ook met een dik verhaal:
https://nos.nl/l/2275882
Reputatie 7
Badge +3
NOS verhaal is gewoon grotendeels wat AD ook al had.

Alleen het NOS verhaal geeft aan dat er 400 machinisten op de HSL rijden. Uit het AD verhaal zou ik de conclusie trekken dat alle 1200 machinisten die het hebben ondertekend op de HSL rijden.

Ik vraag me dan ook af hoeveel van die 1200 daadwerkelijk zelf op de HSl rijden en echt te weinig training hebben gehad. Er zullen dan ook veel niet HSL machinisten hebben ondertekend die van een collega hebben gehoord dat een andere collega te weinig training heeft gehad.
Badge
@Raymond123 , als je meerdere keren per dag exact dezelfde route moet rijden dan wordt dat erg saai/vervelend en daarbij ben je minder attent als je voor de zoveelste keer in een week exact hetzelfde saaie stukje rijdt. En het is juist van belang dat we als machinist attent blijven, juist voor de onverwachte dingen.

Verder sluit ik me aan bij Edwin en ben ik wederom blij dat ik me niet bij een vakbond heb aangesloten omdat hier toch ook over de rug van de machinist en zeker de opleiders de publiciteit gezocht wordt.

Ervaring doe je niet op in een korte opleiding maar doe je op in de praktijk, met een begeleider moet je ook maar net de storingen tegen komen die je dan zodra je alleen rijdt ook tegen komt.
Reputatie 7
Badge +3
@Raymond123 , als je meerdere keren per dag exact dezelfde route moet rijden dan wordt dat erg saai/vervelend en daarbij ben je minder attent als je voor de zoveelste keer in een week exact hetzelfde saaie stukje rijdt.
Dan moeten metro's wel extreem gevaarlijk zijn.
Reputatie 6

@Raymond123 , als je meerdere keren per dag exact dezelfde route moet rijden dan wordt dat erg saai/vervelend en daarbij ben je minder attent als je voor de zoveelste keer in een week exact hetzelfde saaie stukje rijdt.Dan moeten metro's wel extreem gevaarlijk zijn.

En wat dacht je van de tramlijnen door de betonnen Vinex-wijken?
Reputatie 6
Badge
Ik hoop dat iedereen verder veel plezier in zijn werk heeft, ook machinisten.

Als klant is het een van mijn favoriete routes, naar Eindhoven, juist vanwege de afwisseling! 🙂

Reageer