beantwoord

Invloed werkzaamheden Zwolle (traject Leeuwarden-Zwolle

• 25 februari 2018
  • 10 reacties
  • 363 Bekeken

Zoals veel mensen weten zijn de werkzaamheden bij station Zwolle nog lang niet klaar. Zo nu ook wordt er in de voorjaarsvakantie daar druk gewerkt:D Maar er viel mij wel wat op aan de dienstregeling.

Sinds 5 februari 2018 stopt de eerste trein uit Zwolle naar Leeuwarden (1815) ( vertrek 6.48 uur uit Zwolle) op alle tussengelegen stations. Nu zag ik dat tijdens de werzaamheden de eerste trein uit Zwolle naar Leeuwarden niet overal stopt. Dat is erg vreemd naar mijn idee. Ook op zaterdag en zondag avond, dan vertrekt de een na laatste trein vanuit Leeuwarden naar Zwolle om 22.46 uur in plaats van 22.36. Deze trein stopt niet op alle stations (Grou-Akkrum en Wolvega).Ik weet dat deze normaliter tot Utrecht rijden. Ook voor de zondag ochtend. Vanuit Leeuwarden vertrekken de eerste drie treinen normaal altijd om 7.08 uur, 7.36 uur en 8.08 uur. Nu rijd de trein van 7.36 uur ineens om 7.46 uur en stopt deze ook niet op alle stations

Wil graag van de NS weten waarom die tijden zo afwijken. Ik weet dat ivm werkzaamheden de tijden soms kunnen verschuiven. Maar het lijkt mij niet wenselijk om zomaar wat treinen niet te laten stoppen zonder dat daarover gecommuniceerd is. Tenminste op station Wolvega heb ik daar niks over kunnen lezen. Is niet wenselijk als je bijvoorbeeld zaterdagavond om 23.00 uur zit te wachten op de trein vanuit Wolvega naar Zwolle en deze ineens voorbij kart.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 26 februari 2018, 16:44

Als ik het goed begrijp gaat het dus enkel om de 1815 op zaterdag en de 1819 op zondag, oftewel de eerste IC van Zwolle naar Leeuwarden op die dagen. Ik snap even niet goed waar je de informatie vandaan haalt dat deze treinen niet zouden stoppen op de tussenstations. Als ik beide reizen namelijk plan in de Reisplanner, kan ik enkel terugvinden dat ze juist wel op de tussengelegen stations stoppen: 1815 op zaterdag en 1819 op zondag.

Datzelfde geldt vervolgens voor de treinen in tegenovergestelde richting 's avonds op zaterdag en zondag. Zowel op zondag als op zaterdagavond stoppen de laatste twee Intercity's van Leeuwarden naar Zwolle op alle tussengelegen stations: zaterdagavond en zondagavond (700686 en 690)
Bekijk origineel

10 reacties

De tijden die afwijken hebben zoals ik het begrijp inderdaad te maken met de werkzaamheden. Zoals Thomas onlangs al aangaf stopt de Intercity die om 6:18 vertrekt (treinnummer 613) ook op alle tussen gelegen stations. Ik snap dat het vervelend is dat de trein die om 22:46 uit Leeuwarden vertrekt niet overal stopt, maar om 22:19 vertrekt er een Sprinter die dat wel doet. Ook om 23:24 vertrekt er een intercity die wel op deze stations een stop zal maken. Als ik naar de Reisplanner van volgende week kijkt zie ik dat deze trein wel weer om .36 vertrekt en deze ook op alle stations zal stoppen. Datzelfde geldt ook voor de weken erna. Ook voor de zondagochtend geldt dat. Vanaf volgende week zie je via onze Reisplanner dat deze gewoon om .36 vertrekt en op alle tussen gelegen stations zal stoppen. Ik zal je signaal in ieder geval onder de aandacht brengen dat dit niet duidelijk is gecommuniceerd.
Reputatie 5
Badge
Ik denk dat er iets anders aan de hand is.

Het is in het verleden wel eens vaker gebeurd dat NS bij werkzaamheden per ongeluk een intercity als 'echte intercity' plande, terwijl die rit normaalgesproken overal stopt. Vanwege de werkzaamheden worden sommige treindiensten 'geknipt'. Bijvoorbeeld Rotterdam - Leeuwarden wordt nu Rotterdam - 't Harde en Zwolle - Leeuwarden. Beide delen moeten onder een ander treinnummer rijden omdat er nooit twee losse ritten met hetzelfde nummer mogen bestaan in de (plan)systemen van ProRail en NS. Het gedeelte Zwolle -Leeuwarden krijgt daarom een ander nummer. Bij dat omnummeren worden wel eens foutjes gemaakt wat betreft stoppatroon. Het is dus niet dat de trein vanwege werkzaamheden niet kán stoppen, maar dat men simpelweg foutief de stop eruit heeft gehaald. Jammer dat er niet geleerd is van fouten uit het verleden.
Reputatie 6
Badge +1
Ik vraag me af of u zich vergist. De 1815 kan ik in de planning niet terugvinden als stopper, deze reed ook vorige week gewoon stations als Wolvega voorbij. De 1811 (een uur eerder) en de 1820 (richting Zwolle) stoppen wel in Wolvega, en dat doen de vervangende treinen nu ook.
@ Erryt NS. Je hebt het over treinnummer 613, maar die bedoel ik niet. De betreffende trein rijd immers niet op zaterdag. Feit blijft dat er mensen rekening houden met een trein die bijvoorbeeld om 22.36 uur uit Leeuwarden vertrekt en dus overal stopt maar dat niet doet en op een andere tijd vertrekt.. Ook voor treinnummer 1815 is het krom dat deze ivm werkzaamheden ineens weer niet overal stopt:?

Kan dus goed dat Sneltram gelijk heeft en de trein dus onjuist wordt ingepland.Ben benieuwd wat je daar over kan zeggen, Erryt;). Vraag het eens na zou ik zeggen!

@ Keuzereiziger, de 1815 stopt alleen op zaterdag op alle stations, doordeweeks inderdaad niet meer.
Als ik het goed begrijp gaat het dus enkel om de 1815 op zaterdag en de 1819 op zondag, oftewel de eerste IC van Zwolle naar Leeuwarden op die dagen. Ik snap even niet goed waar je de informatie vandaan haalt dat deze treinen niet zouden stoppen op de tussenstations. Als ik beide reizen namelijk plan in de Reisplanner, kan ik enkel terugvinden dat ze juist wel op de tussengelegen stations stoppen: 1815 op zaterdag en 1819 op zondag.

Datzelfde geldt vervolgens voor de treinen in tegenovergestelde richting 's avonds op zaterdag en zondag. Zowel op zondag als op zaterdagavond stoppen de laatste twee Intercity's van Leeuwarden naar Zwolle op alle tussengelegen stations: zaterdagavond en zondagavond (700686 en 690)
Stijn, kijk eens op https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leeuwarden&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-17T22:36&type=vertrek. Dit is de link van zaterdag 17 februari. Die trein vertrekt om 22.36 uur. Wanneer je kijkt op https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leeuwarden&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-24T22:36&type=vertrek zie dat hij afgelopen zaterdag ineens om 22.246 uur vertrok. Ook de eerste trein op zaterdag 17 februari stopt op alle stations, zie https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Zwolle&vertrektype=treinstation&aankomst=Leeuwarden&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-17T06:48&type=vertrek&hash=1484460523. Maar pakken ik de planner erbij van 24 februari (https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Zwolle&vertrektype=treinstation&aankomst=Leeuwarden&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-24T06:48&type=vertrek ) DAn zie je dat deze niet overal stopt.:? Dit blijkt ook onder andere uit https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1815/2018-02-24T07:27:00+0100

Dit zelfde geld voor de zondag avond,zie https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leeuwarden&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-25T22:46&type=vertrek. Deze stopt niet overal, maar kijk je een week eerder https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Leeuwarden&vertrektype=treinstation&aankomst=Zwolle&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-02-18T22:36&type=vertrek dan vertrekt de trein vanuit Leeuwarden 10 minuten eerder.

Fout bij de planning of een andere reden, Stijn?
Ik weet dat het een hele puzzel was om personeel en materieel in te plannen tussen Zwolle en Groningen en daarbij de treinen ook goed aan te laten sluiten op vervangende bussen. Het is voor mij niet duidelijk waarom het door jou geschetste zo is gepland. Ik probeer het na te gaan.
De reisplanner wijkt om diverse redenen soms af. Dit heeft vooral te maken met dienstroosters. In verband met de voorjaarsvakantie moeten we goed plannen en treinpersoneel heeft uiteraard ook recht op pauzes en moet soms ook een overstap halen. In sommige gevallen komt treinpersoneel zelf ook aan via busvervangend vervoer. Dit tezamen met een zo goed mogelijk aansluiting met de bussen in de avond, waarbij we ook weer rekening moeten houden met de rijtijdenwet voor chauffeurs, zorgt voor enkele verschuivingen.

Ps. Ik snap dat dit aangekaart wordt, maar we adviseren om altijd de planner te raadplegen voor het meest actuele reisadvies. Zeker rond werkzaamheden. Wanneer je ergens 'vanuit' gaat kun je altijd onaangenaam verrast worden. Zo hebben busvervoerders ook een afwijkend schema in de vakantie, om maar een voorbeeld te noemen. We houden ons op het spoor zoveel mogelijk aan het plan en willen zo voorspelbaar mogelijk rijden, en dat lukt ook meestal, maar soms zijn er kleine afwijkingen.
Klaas-Jan, hartelijk dank voor je reactie. Ik ben wel wat laat maar wil toch nog reageren.

Ik snap je hele verhaal met betrekking tot pauzes enzovoorts. Maar het zijn en blijven aparte afwijkingen. De aangegeven treinen staat ook op het dienstregelingsbord op het station (die gele) .

Maar op 1 april zag ik weer een opvallendheid. Er waren werkzaamheden bij Almere, de eerste 3 treinen uit Leeuwarden stoppen op zondag altijd op alle tussenstations, maar nu reed de trein van 8.08 ineens om 8.16 uur vanuit Leeuwarden en stopte dus niet op alle stations. Dit is echt zo niet logisch?! Zie foto en ovtijden.com

https://www.ovtijden.com/avtdag/LW/20180401

Lijkt erop dat Sneltram wel eens gelijk kan hebben!
Reputatie 6
Badge +1
Klopt W1991, dit issue komt vaker voor en is binnen NS inderdaad bekend...

Reageer