beantwoord

Inzet dubbeldekkers Utrecht-Rotterdam

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er in de ochtend spits geen dubbeldekkers meer tussen Utrecht en Rotterdam. Het gevolg, sinds maandagochtend overvolle treinen en dagelijks circa 10 minuten vertraging. Er is vanaf Utrecht al geen zitplaats meer, alleen staanplaats of zoals vanochtend met geluk een stoeltje op het balkon, hoewel erg fris. Alvast wat werken tijdens de treinreis zit er niet meer in. Wanneer komt de dubbeldekker terug op dit traject?
icon

Beste antwoord door Miriam NS 12 december 2018, 18:42

Bedankt voor de aanvulling Eef70. Ik heb even naar deze rit gekeken en zie inderdaad hetzelfde als wat Bemined ook aangeeft.

De trein die hier altijd reed was inderdaad een acht-delige dubbeldekker met 746 zitplaatsen en is op het moment een tien-delige enkeldekstrein met 755 zitplaatsen. Dit verschil is minimaal dus daar zou het in principe niet aan moet liggen. Misschien is het een goed idee om zoals Bemined aangeeft wat meer voorin in te stappen. Ik hoop dat dat helpt!

Bekijk origineel

8 reacties

Het is wel zo handig om een tijdstip te vermelden, want er rijden nog wel degelijk dubbeldekkers op dit traject, maar blijkbaar niet meer op het tijdstip van jouw reis. Er zijn inderdaad enkele treinen die voorheen met een dubbeldekker reden veranderd naar een enkeldekstrein, echter in de meeste gevallen zijn die enkeldekstreinen wel langer dan de dubbeldekker die er eerst reed. Zo had ik maandagmiddag een tien-delige enkeldekstrein waar de week ervoor nog een acht-delige dubbeldekker reed. Qua capaciteit zijn die vrijwel identiek: 746 versus 755 zitplaatsen, alleen heb je, zeker in het begin, kans dat er relatief veel reizigers achterin de trein zitten en het daar voller is terwijl het voorin rustiger is.
Ik neem de 8.03h uit Utrecht en ik stap meestal in het midden in
Bedankt voor de aanvulling Eef70. Ik heb even naar deze rit gekeken en zie inderdaad hetzelfde als wat Bemined ook aangeeft.

De trein die hier altijd reed was inderdaad een acht-delige dubbeldekker met 746 zitplaatsen en is op het moment een tien-delige enkeldekstrein met 755 zitplaatsen. Dit verschil is minimaal dus daar zou het in principe niet aan moet liggen. Misschien is het een goed idee om zoals Bemined aangeeft wat meer voorin in te stappen. Ik hoop dat dat helpt!
Dat is inderdaad dezelfde trein die ik dan later in tegengestelde richting heb. Was maandag in mijn gevel wel lekker rustig, maar je moet in Rotterdam dan wel een flink stuk doorlopen vanaf de roltrap. Trein een kwartier later rijdt nog wel met een dubbeldekker trouwens.
Even hierop terugkomend, sinds afgelopen maandag is deze trein ingekort, waardoor het eerdere argument dat de enkeldekstrein door grotere lengte dezelfde capaciteit had niet meer geldig is. Ook de overige treinen tussen Rotterdam en Utrecht zijn gekrompen sinds deze week, en de planning voor volgende week laat zien dat de treinen ook dan korter blijven. Is dit een blijvertje sinds de dienstregelingwijziging van april, of tijdelijk vanwege de werkzaamheden elders in de Randstad?
Ik moet dit voor je uitzoeken, Bemined. Ik zie inderdaad dat de inzet is aangepast maar wat exact de aanleiding is en of dit definitief is weet ik helaas niet.
Ik heb inmiddels iets meer duidelijkheid. De dienstregeling voor de 2820 is aangepast vanaf april. Waarom dit is gedaan wordt nu voor me uitgezocht. Zodra ik dit weet laat ik het hier weten!
Ik heb inmiddels een antwoord. Doordat we maar een beperkte hoeveelheid ICM materieel beschikbaar hebben moeten er keuze worden gemaakt waar het materieel wordt ingezet. Op dit moment is besloten dat een 7 of 8 bakken ICM voldoende is voor dit traject en dat 9 bakken overvloed is. Daardoor is er een treinstel met 4 bakken of 2 treinstellen met 4 bakken verplaatst naar de 2800 serie en worden de treinstellen die hier voorheen reden op een ander traject ingezet.

Reageer