beantwoord

Inzet materieel IC Rotterdam - Utrecht veranderd naar SLT?

• 6 September 2021
  • 8 reacties
  • 370 Bekeken

Ik neem iedere ochtend om 06:28 uur de trein van Rotterdam Alexander naar Utrecht Centraal. Dit is de treinserie 2800 (Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal). Al jarenlang wordt op dit traject gebruik gemaakt van het materieel ICMm (oftewel de koplopers). Echter, vanaf vandaag lijkt dat (tijdelijk) te zijn veranderd. Ik vraag me af waarom, maar heb mogelijk wel een verklaring.

Niet alleen vandaag wordt de volledige treinserie 2800 (IC Rotterdam - Utrecht) verzorgd door SLT's (sprinters), maar ook morgen, woensdag en donderdag. Het begon dit weekend, dus ik dacht dat het misschien iets met de aangepaste dienstregelen i.v.m. de Grand Prix in Zandvoort te maken had. Nu lijkt me dat echter minder waarschijnlijk aangezien ook de rest van deze week er enkel SLT's lijken te rijden. De conducteur in de trein vanochtend had ook geen idee.  

Het vermoeden dat ik heb is dat de NS kampt met een tekort aan Intercity's en een overschot aan sprinters. De DDZ (Intercity's) staan namelijk nog steeds aan de kant terwijl er steeds meer SNG's (Sprinters) instromen. Aangezien het vanaf deze week weer duidelijk drukker is in de trein kan ik me voorstellen dat de NS met de ICMm treinstellen die er eerst reden de andere treinen willen verlengen. Zo rijden er nu af en toe weer driedubbele ICMm treinen (9 - 11 bakken) tussen Rotterdam Centraal en Leeuwarden/Groningen. Omdat er een overschot aan sprinters is (en vooral SLT-treinstellen) kunnen die dan de Intercitydienst Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal verzorgen. 

Overigens is het geen groot nadeel dat er nu SLT's worden ingezet. Er wordt rond de ochtend- en avondspits met 10-delige SLT's gereden (544 zitplaatsen) tegenover 6-delige ICMm-treinen eerst (452 zitplaatsen). Bovendien rijden er zoals gezegd nu in de spits weer 9 à 10 delige Intercity's van Leeuwaren/Groningen naar Rotterdam (753 zitplaatsen) tegenover 6-delige ICMm-treinen eerst (452 zitplaatsen). Qua capaciteit gaat het er dus zeker op vooruit. Het enige nadeel is dat ik in de SLT's minder goed met m'n laptop kan werken (geen tafeltje), maar dat neem ik dan maar voor lief. 

Heeft er iemand een (ander) idee waarom de inzet lijkt/is gewijzigd? 

icon

Beste antwoord door Julian 6 September 2021, 17:30

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 1
Hint over gewijzigd materieeltype

Op de stations waar de nieuwe reisinformatiefabriek draait zijn we bezig een hint te geven over het onverwachte treintype. Dit voorkomt hopelijk dat mensen hun trein missen omdat ze ander materieel verwachten. Dit kan helaas nog niet op alles stations, omdat de reisinformatiefabriek nog niet alle stations bedient.

Dit is inderdaad voor nu gewijzigd naar SLT. Omdat de DDZ-treinen nog niet ingezet kunnen worden moet helaas er geroeid worden met de riemen die er zijn.

Om genoeg plaats te kunnen bieden is er inderdaad gekozen om tijdelijk deze SLT-treinen in te zetten op deze  verbinding. Hierdoor kunnen andere treinen met de vrijgekomen ICM-treinen verlengd worden zodat er hopelijk toch genoeg ruimte is voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +3

Volgens één van de moderatoren op dit forum komt DDZ dit jaar niet meer in dienst dus het ziet er naar uit dat deze wijziging voor wat langere tijd is.

Dit is inderdaad voor nu gewijzigd naar SLT. Omdat de DDZ-treinen nog niet ingezet kunnen worden moet helaas er geroeid worden met de riemen die er zijn.

Om genoeg plaats te kunnen bieden is er inderdaad gekozen om tijdelijk deze SLT-treinen in te zetten op deze  verbinding. Hierdoor kunnen andere treinen met de vrijgekomen ICM-treinen verlengd worden zodat er hopelijk toch genoeg ruimte is voor iedereen.

Dat vermoeden had ik al. Vandaag al met al prima bevallen. Ik was vorige week al begonnen op de universiteit, maar vandaag was het een stuk drukker op o.a. Utrecht Centraal. Verder beviel het prima: Bijna alle treinen reden - ik tegenstelling tot de afgelopen 8 - 10 maanden - op volle lengte.

Volgens één van de moderatoren op dit forum komt DDZ dit jaar niet meer in dienst dus het ziet er naar uit dat deze wijziging voor wat langere tijd is.

Ja en nee. Als ik het goed heb begrepen moeten ergens in de loop van oktober/begin november de eerste DDZ-treinen weer ingezet kunnen worden, maar dat betekent dus dat er bij de dienstregelingswijziging van begin oktober nog niks beschikbaar is en DDZ dan dus nog niet ingepland kan worden.

De eerste dienstregelingswijziging daarna is pas in december, als de nieuwe dienstregeling van 2022 van start gaat (dus volgend dienstregelingsjaar), maar eerder komen de treinen al ter beschikking van de bijsturingsorganisatie als reservetreinen.

Voor specifiek de treinserie Rotterdam - Utrecht v.v. verwacht ik dus inderdaad dat er tot einde van dit dienstregelingsjaar (dus tot begin/half december) gepland SLT op zal blijven rijden.

Reputatie 6
Badge +1

In augustus-en dan vooral weekends (maar vanwege mijn weekend ABO reis ik niet veel op andere dagen) reed SLT, helaas, ook de tussen-IC den Haag-Utrecht-die aldaar op die dagen overgaan op Utr-Leiden.

Een of twee keer was de HC zelfs zo bijdehand de reizigers uit te leggen dat dit maar voor even was en het niet betekende dat dit nu een SPR werd. Ikzelf aarzelde de 1e keer ook nogal en dacht dat ik in de verkeerde trein was gestapt dan wel niet goed had gekeken naar de screens

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis een paar keer week met de SLT en vind het een prima trein. Ik zit er een stuk beter in dan in een SNG.Als er dan toch een Sprinter moet worden ingezet als IC dan maar een SLT.

Reputatie 7
Badge

Goed nieuws: Sinds vorige week roept de automatische omroep in de SLT om dat het de Intercity betreft naar Utrecht / Rotterdam. Ook de schermen binnen en die buiten op de trein geven doorgaans nu correcte info.

Reageer