beantwoord

Inzet type materieel traject Alphen aan den Rijn - Utrecht

• 30 juli 2017
  • 7 reacties
  • 311 Bekeken

Waarom rijden er op het traject Alphen aan den Rijn---Utrecht eigenlijk geen sprinters? Maar meestal koplopers? Er zijn veel stops, en de snelheid is daardoor redelijk beperkt. Dit is een redelijk informele vraag, puur uit interesse.

Zag dat er al een gerelateerd topic was, waar oa. de wens voor oa. dubbeldekkers uitgesproken was. Maar deze vraag is net iets anders 🙂
icon

Beste antwoord door mcn1995 30 juli 2017, 19:50

Bij de NS zijn er meerdere IC's die overgaan in een Sprinter omdat deze de enige trein is op dat traject. Zelf noem ik dit gekscherend wel is Sprintercity's. Voorbeeld is de IC Amsterdam-Vlissingen. Tussen Roosendaal en Vlissingen is dit een Sprinter. Tussen Roosendaal en Amsterdam een IC. De IC Leiden-Utrecht is hetzelfde. Leiden-Woerden Sprinter. Woerden-Utrecht een IC. Ook capaciteit in verhouding met de huidige materieelbalans kan vreemde combinaties opleveren. Zoals DDZ die nog in de Sprinterdienst rijdt. Als we het toch over DDZ hebben. DDZ-6 was speciaal verlengd met Ledn-Ut in gedachte aangaande de slechte spoorligging. Ook de afstand tussen stations verschild. De sprinter Zwolle-Groningen rijden ook met ICM omdat daar de afstanden groter zijn. De sprinter Leiden Centraal - Lammenschans - Alphen is een nakomeling van de oude spitsverlenging Gouda-Alphen(-Leiden). Reizigers konden tot vorige jaar in de spits direct door. Nu niet meer i.v.m. de concessies. Zelf zou ik het mooi vinden als er nog steeds door gereden zou worden naar Leiden. En er dan in de spits een mix-bedrijf is van NS en R-net treinen. En buiten de spits alleen R-net tussen Gd-apn. Beter voor de klant. Maar dat mag ook niet van de concessie zover ik weet.

Edit: ik kom niet uit die contreien, maar uit de regio Den Haag.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Zo vaak stoppen ze toch niet tussen Alphen en Utrecht? Alleen in Bodegraven en Woerden.
Ja. Ik moet mezelf corrigeren. Het gaat om Utrecht Leiden centraal Utrecht.
Dat zijn: Utrecht, Woerden, Bodegraven, Alphen a/d Rijn, Leiden Lammenschans, Leiden Centraal.
Vraag blijft wel hetzelfde 😉
Reputatie 7
Badge +3
Tussen Leiden en Alphen rijden op werkdagen zowel sprinters als IC's.
De sprinters rijden dan Leiden Centraal - Lammenschans - Alphen. De IC Leiden Centraal - Lammenschans -Alphen - Bodegraven - Woerden - Utrecht Centraal. In het weekend rijden de sprinters niet.

Tussen Alphen en Utrecht zijn er dus alleen IC's. Misschien door gebrek aan spoorcapaciteit? Ik meen me te herinneren dat er in het verleden ook op Vleuten werd gestopt.
Reputatie 4
Bij de NS zijn er meerdere IC's die overgaan in een Sprinter omdat deze de enige trein is op dat traject. Zelf noem ik dit gekscherend wel is Sprintercity's. Voorbeeld is de IC Amsterdam-Vlissingen. Tussen Roosendaal en Vlissingen is dit een Sprinter. Tussen Roosendaal en Amsterdam een IC. De IC Leiden-Utrecht is hetzelfde. Leiden-Woerden Sprinter. Woerden-Utrecht een IC. Ook capaciteit in verhouding met de huidige materieelbalans kan vreemde combinaties opleveren. Zoals DDZ die nog in de Sprinterdienst rijdt. Als we het toch over DDZ hebben. DDZ-6 was speciaal verlengd met Ledn-Ut in gedachte aangaande de slechte spoorligging. Ook de afstand tussen stations verschild. De sprinter Zwolle-Groningen rijden ook met ICM omdat daar de afstanden groter zijn. De sprinter Leiden Centraal - Lammenschans - Alphen is een nakomeling van de oude spitsverlenging Gouda-Alphen(-Leiden). Reizigers konden tot vorige jaar in de spits direct door. Nu niet meer i.v.m. de concessies. Zelf zou ik het mooi vinden als er nog steeds door gereden zou worden naar Leiden. En er dan in de spits een mix-bedrijf is van NS en R-net treinen. En buiten de spits alleen R-net tussen Gd-apn. Beter voor de klant. Maar dat mag ook niet van de concessie zover ik weet.

Edit: ik kom niet uit die contreien, maar uit de regio Den Haag.
Reputatie 6
Badge +1
Tussen Alphen en Utrecht zijn er dus alleen IC's. Misschien door gebrek aan spoorcapaciteit? Ik meen me te herinneren dat er in het verleden ook op Vleuten werd gestopt.

Klopt, tussen Alphen en Woerden ligt slechts enkelspoor met Bodegraven als enige passeermogelijkheid. Bovendien zijn tot de oplevering van de nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal meer treinen tussen Utrecht en Woerden niet mogelijk (de huidige brug is tweesporig).
Reputatie 7
Badge +3
Er is wel een groter gedeelte enkelspoor. Ik weet dat er in Leiden zo tussen het A4 viaduct en de spoorbrug over het Kanaal een stukje dubbelspoor ligt waar treinen op elkaar kunnen wachten, ik heb daar jaren lang langs gefietst op weg naar werk en heb ze daar vaak genoeg stil zien staan. Verderop was weer enkelspoor.

De spoorwegovergangen bij de Vrijheidslaan/Herenstraat en Kanaalweg zijn/waren ook enkelspoor. De Kanaalweg overweg wordt nu een onderdoorgang, moet volgens mij volgende maand klaar zijn. Op de beelden van het inschuiven van het tunneldek zag het eruit dat het wel breed genoeg is voor dubbelspoor, mocht er ooit nog een wonder gebeuren en het daar dubbelspoor wordt;)
Reputatie 1
Dat tunneldek is in principe inderdaad breed genoeg voor dubbelspoor, maar dan moet je het fietspad (wat parallel loopt aan het spoor) daar weer opheffen.

De trein Leiden-Utrecht (waar ik dagelijks mee reis) was vroeger gewoon een stoptrein, die onderweg stopte op alle stations (Lammenschans, Alphen a/d Rijn, Bodegraven, Woerden en Vleuten). Later kwam daar het nieuwe Utrecht Terwijde bij, toen nog een station dat niet meer was dan een verzameling steiger-delen die naast het sporen waren gezet. De stoptreinen uit Den Haag reden toen nog niet verder dan Gouda Goverwelle, en de stoptrein Rotterdam-Utrecht reed nonstop tussen Woerden en Utrecht over (ik heb even een spoorboekje uit 2002 uit de kast gepakt. Terwijde bestond toen overigens nog niet). Later zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd; de stoptrein uit Rotterdam ging na Woerden naar Breukelen en Amsterdam rijden, en de stoptrein uit Den Haag werd van Goverwelle doorgetrokken naar Utrecht, en ging overal stoppen. Omdat de stoptrein naar Den Haag door ging rijden, en op Vleuten en Terwijde ging stoppen, zijn die stops voor de trein uit Leiden opgeheven. De trein uit Leiden sloeg dus nu tussen start en bestemming 2 stations over, wat de minimum voorwaarde is om het een intercity te noemen. Sindsdien is Leiden-Utrecht dus een intercity. Meer recent is er nog een nieuw station bij gekomen, Utrecht Leidscherijn, en er was ook lang sprake dat er nog een station Utrecht Majella zou komen (ongeveer bij de Carthesiusweg), maar van dat laatste station heb ik al jaren niets meer gehoord.

Tegenwoordig is de trein Leiden-Utrecht dus een intercity die bijna overal stopt, maar gelukkig onderweg toch nog drie stations overslaat (of slechts één station, ten opzichte van de situatie in 2002).

Wat wel opvallend is; in 2002 deed de stoptrein incl. stop in Vleuten 42 minuten over de afstand Leiden-Utrecht (7:53 -> 8:35), én reed hij in de ochtendspits over de hele afstand elke 15 minuten (treinseries 8800 en 18800), nu anno 2017 doet de intercity er 46 minuten over (7:52->8:38), en rijdt hij nog maar elke 30min (treinserie 8800).

Reageer