beantwoord

Is er een maximaal toegestane treinlengte voor binnenlands personenverkeer?

• 28 januari 2020
  • 5 reacties
  • 323 Bekeken

Reputatie 2

Ik vraag me af of er een maximale lengte is die een personentrein in Nederland mag hebben. Ik meen me te herinneren dat er een aantal jaar geleden tussen Utrecht en Eindhoven nog wel eens een trein met 14 bakken reed (2xVRIM4 + VRIM6). En toen de treinen uit Leeuwarden en Groningen vanaf Zwolle nog gecombineerd werden ook wel eens 16 bakken (4xICM4). Maar nu heb ik al heel lang geen trein meer gezien die langer dan 12 bakken is (internationale treinen uitgezonderd). Is de max. lengte onlangs beperkt ofzo?

icon

Beste antwoord door Tamzin 28 januari 2020, 18:53

Tussen Utrecht en Eindhoven is het volgens mij nooit langer geweest dan 12 bakken, uitgezonderd wintersporttreinen en soms omgeleide Internationale treinen. 

De maximale treinlengte wordt beperkt door perronlengtes en het type materieel. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Tussen Utrecht en Eindhoven is het volgens mij nooit langer geweest dan 12 bakken, uitgezonderd wintersporttreinen en soms omgeleide Internationale treinen. 

De maximale treinlengte wordt beperkt door perronlengtes en het type materieel. 

Badge

Hier de letterlijke bepalingen van de treinlengte volgens de Nederlandse regelgeving zoals deze op dit moment gelden:

De maximale treinlengte (inclusief de locomotief) bedraagt:
- 400 meter voor hogesnelheidstreinen
- 750 meter voor binnenlandse goederentreinen, 650 meter voor internationale goederentreinen (de treinlengte van goederentreinen moet zijn afgestemd op de gebruikersmogelijkheden die gelden voor de route waarop de trein volgens de dienstregeling is gepland)
- voor reizigerstreinen: de ‘nuttige’ lengte van de perronsporen waarop de trein volgens dienstregeling behandeld wordt.

Treinen die langer zijn dan de maximale treinlengte mogen alleen rijden als ‘Buitengewoon Vervoer’ met toepassing van door de infrabeheerder vastgestelde specifieke voorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

- voor reizigerstreinen: de ‘nuttige’ lengte van de perronsporen waarop de trein volgens dienstregeling behandeld wordt.

Die nuttige perronlengtes en de lengte van treinen zijn terug te vinden op dit ProRail document:

prorail.nl/sites/default/files/perron-_en_spoorlengten_10-2016.xlsx

Is wel uit 2016, dus kunnen er aanpassingen na die datum zijn geweest.

Reputatie 5
Badge

Heel af en toe is er toch wel 14 bak-2x3 en 2x4 VIRM. MOgelijk komt dat simpelweg doordat er weer eens materieel op de verkeerde plek stond of defect was. Weet niet of dit toeval was of geplande regel.

Reputatie 7
Badge

Heel af en toe is er toch wel 14 bak-2x3 en 2x4 VIRM. MOgelijk komt dat simpelweg doordat er weer eens materieel op de verkeerde plek stond of defect was. Weet niet of dit toeval was of geplande regel.

Je zult wel ICM bedoelen, want 3 baks IRM hebben we al heel lang niet meer.

Reageer