beantwoord

Is het echt 6 uur reizen van Den Haag naar Groningen komende zondag?

Reputatie 1
Als ik voor zondag een reis plan van Den Haag naar Groningen krijg ik een vreemd advies in de app. Ik wordt geadviseerd te reizen via Rheine en Leer in Duitsland. Daarnaast ben ik ruim 6 uur onderweg volgens het snelste advies. Dit is een vreemd reisadvies. Ik neem aan dat dit een fout in de app is.

icon

Beste antwoord door bryan 28 juni 2018, 22:43

Er lijkt inderdaad een fout te zitten in de app. Als je de website gebruikt om te plannen komt er een schappelijke 3 uur uit. Let wel, er zijn werkzaamheden bij Zwolle, dus moet met de bus!
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 5
Badge
Er lijkt inderdaad een fout te zitten in de app. Als je de website gebruikt om te plannen komt er een schappelijke 3 uur uit. Let wel, er zijn werkzaamheden bij Zwolle, dus moet met de bus!
Badge +3
Ja, met name de iPhone app is in de war.

Je kunt met de trein tot 't Harde en dan naar Zwolle (of Meppel) met een bus.

Via Duitsland vooral NIET doen, want daar zijn NL vervoersbewijzen niet geldig.

Gebruik de planner op www.ns.nl/reisplanner totdat het opgelost is (is al dagen bekend, en wordt ergens aan gewerkt dus..)

Ik lees al berichten dat de Android app ook al adviezen geeft via Duitsland. Sloop die er uit alsjeblieft!
Reputatie 7
Badge +4
Deze verbinding is er elk half uur ongeveer. Het is wat meer dan drie uur maar zeker geen zes. De app geeft een belachelijk advies helaas. www.ns.nl

Reputatie 5
@Robert B dit probleem is niet iPhone-specifiek. Net bij wijze van test dezelfde reis gepland op mijn Android smartphone en hier krijg ik hetzelfde reisadvies. Elke 2 uur deze optie en een half uur later een optie van 7:14(!) via Hengelo, Rheine (Keolis), Leer (Westfalen Bahn) en Weener (stopbus i.p.v. trein, ) naar Groningen (Arriva).
Reputatie 6
Badge +2
201806 29 9:52 vannlnaarnlviabuitenland
Zie ook https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/alternatief-vervoer-via-duitsland-49543.
Er zijn helaas problemen met de reisplanner in de app. Dit wordt veroorzaakt door een verschil in de database waarop de reisplanner zich baseert. We zijn hiermee bezig en hopen dit snel op te lossen.
Apps praten tegen de nieuwe Hafas engine, de dataset is in principe hetzelfde maar deze is ook op de hoogte van buitenlandse treindiensten. Dit is zo’n edge-case welke blijkbaar niet voorzien is. De planner op de site praat nog tegen de oude ARNU engine welke enkel binnenlandse treindiensten en een paar grenslijnen kent.

Plannen via Meppel is een work-around voor nu.
Reputatie 5
Badge
Maar is het dan een idee om de app gebruikers daarvan op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld dmv een pushbericht of een stukje tekst op de Storingspagina? Voordat iemand daadwerkelijk dan maar via Duitsland gaat.
Ik ga ervan uit dat dit op zeer korte termijn wordt opgelost, bryan. De collega's zijn hier met spoed mee bezig. Vooralsnog zullen we geen push bericht versturen tenzij de problemen aanhouden en dit de laatste optie is.
Er komen vanzelf topics op het forum van mensen die problemen hebben gekregen in Duitsland, lol.
Ik heb opnieuw contact opgenomen met de collega's. Die geven aan dat het probleem is opgelost. In mijn App en in de reisplanner lijkt alles nu te kloppen. Is dat voor jullie ook het geval Henk_NL, bryan en Dennis?
Reputatie 7
Badge +4
Ik kan me niet goed voorstellen dat mensen dit advies ook zouden opvolgen. Het duurt idioot lang en is nog niet eens goedkoop ook. Met het Niedersachsenticket kan het voor €23,50 maar dan moet je nog rekening houden met een veel langere reis van Rheine naar Leer als bij dit advies, omdat je dan de IC niet mag nemen.

Ik denk dat niemand dit doet. Het advies had natuurlijk nooit verstrekt mogen worden, lijkt onnadenkend geimplementeerd te zijn zonder rekening te houden met dit soort verstoringen, en goed dat het dan nu kennelijk wel goed werkt.
Ik sta er ook wel eens van te kijken, maar er is daadwerkelijk een groep incidentele reizigers die dit soort adviezen opvolgt. Gewoon met een Nederlands kaartje. "Want de NS Reisplanner zei dat het zo moest. En NS zegt dat ik áltijd de reisplanner moet checken voor vertrek. Dat hoorde ik op de radio in een reclame.". M'n moeder had het kunnen doen, die reist 2x/jaar met de trein.

Er lijken nu in ieder geval geen reisadviezen via Duitsland meer gegenereerd te worden in dit geval. Verder:

1) Worden adviezen via Duitsland die opgeslagen zijn in 'My Trips' op onmogelijk gezet en ontvangen reizigers daar een notificatie van zodat ze opnieuw kunnen plannen?
2) Hoe worden reizigers die het advies hebben gedeeld/opgeslagen in kalender erop gewezen dat het advies niet meer geldig is?

Volgens mij begonnen alle adviezen vanaf Groningen met een reis met de Arriva snelbus naar Leer. Het lijkt mij relatief eenvoudig om even met Arriva kort te sluiten dat reizigers die zich bij de snelbus melden terug worden verwezen naar NS om daar een nieuw reisadvies te halen. Dat moet eenvoudig realiseerbaar zijn zonder onevenredige inspanning.
Reputatie 5
Badge
@Jouke NS vlug kijkend Ik zie in de app inderdaad geen rare reizen door Duitsland meer. Top!
Reputatie 1
Bedankt. Het is nu inderdaad opgelost voor dit traject en het juiste advies wordt weergegeven in de app. Voor de reis van Maastricht naar Groningen geeft de app nog steeds foute adviezen. Reizen gaan via Duitsland en reizen volgens de app duren langer dan volgens de reisplanner op de website. Ik blijf het vreemd vinden dat de app en de reisplanner op de website verschillende adviezen geven.
Overigens is dit de tweede keer dit jaar dat ik een fout zie in de app. (de vorige keer waren werkzaamheden niet verwerkt). Blijkbaar vindt de NS het niet nodig om eerst te testen voordat een dienstregeling in de planner wordt opgenomen. Ik heb altijd begrepen dat de testfase essentieel is wanneer een database of app wordt gewijzigd.

Badge +3
De Hafas planner (app) houdt amper of totaal geen rekening met TVV lijkt het.

Rotterdam/Den Haag - Utrecht moet (vaak met ICd toeslag) via Schiphol en de bussen naar Gouda/Woerden -en dan verder- staan er niet in.

Die vertrekken gaan zo te zien vanaf Schiedam (voorheen Roterdam-West) overigens en gaan lekker snel over de A20/A12. Ideaal zou je zeggen...

Met een hoop vragen als gevolg waarom die ICd niet toeslagvrij is, want het is zondag (ook dat nog, niet dat het dan veel rustiger is, maar kan me de vraag voorstellen als dat je reisadvies is)!

Bron: https://twitter.com/daanweijers/status/1026099431119220736
Zegt ^EM nu echt dat adviezen in de app vaak 'geldig' zijn. Serieus vind de NS echt dat als hun app het niet goed doet dat dit dan een ongeldig advies is waar je een UVB voor kan krijgen?

En waar staat dit dan vermeld (AVR) en hoe weet ik als reiziger dit?
Badge +3
Vandaag weer eentje, zie https://twitter.com/Roxanexxx/status/1109433598321537025

Replying to @oldschoolrobert @NS_online
Hmm, wel vreemd dat 9292 niet die bus tussen Arnhem en Zutphen adviseert maar een hele andere route. Maar dan ga ik er even naar kijken, bedankt!
Badge +3

En weer eentje.. (Bron: https://twitter.com/PeterUntappd/status/1191448762251698178)

Heerlen - Groningen 5,5 uur 23/24 november? Serieus? Als het mee zit 😞 Nemen jullie treinen in Nederland nog serieus?

Reputatie 7
Badge

En weer eentje.. (Bron: https://twitter.com/PeterUntappd/status/1191448762251698178)

Heerlen - Groningen 5,5 uur 23/24 november? Serieus? Als het mee zit 😞 Nemen jullie treinen in Nederland nog serieus?

Ik zie even niet wat deze met het probleem in deze thread te maken heeft?

Als je die reis plant, kom je inderdaad op 5u20 uit, maar er staat geen advies in via Keulen oid. Je bent gewoon lang onderweg door werkzaamheden.

Reageer