beantwoord

Is het nieuw NS beleid om stations bewust voorbij te rijden om de stiptheidsscore omhoog te halen?

• 23 januari 2018
  • 50 reacties
  • 1064 Bekeken

Reputatie 7
Badge
https://forum.ns.nl/dienstregeling-59/trein-rijd-door-alweer-44156/index1.html#post295531

"de stiptheidsscore is boven de 90%" juicht NS medewerker... ja... als je stations voorbij rijdt:
Nijmegen-Den Bosch https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-01-22T18:56:00+0100
vgl. gisteren: https://www.ovtijden.com/arnu/rl/4467/2018-01-21T18:56:00+0100

Nieuw NS beleid? Lever dan je stoptrein-concessie in! Dit is de stipheidsscore manipuleren.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 30 januari 2018, 16:34

De belangrijkste prestatie-afspraken voor NS (onderdeel van onze afspraken met de concessieverlener) zijn klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit. Het eerder keren van een trein of het overslaan van stations heeft een negatief effect op deze beide afspraken. Alleen al daarom moeten we dit dus tot het minimum beperken en doen we dit alleen als het echt niet anders kan. Het is helaas dus echt een (hardnekkig) misverstand dat dit zou gebeuren om cijfers op te poetsen.
Bekijk origineel

50 reacties

Hallo klant_Jac,

Hoeveel invloed heeft dat op het cijfer denk je? Ik heb de cijfers niet, maar ik vermoed dat dit minder is dan jij laat voordoen. Zit ik ernaast?
Reputatie 7
Badge
Hallo[i] klant_Jac, /i]Hoeveel invloed heeft dat op het cijfer denk je? Ik heb de cijfers niet, maar ik vermoed dat dit minder is dan jij laat voordoen. Zit ik ernaast?
Ik ben juist zo benieuwd naar de manier van onderzoeken, en minder naar deze cijfers, want dat zegt niet alles. Beroepsmatig werk ik met onderzoeks-opzet en uitkomst, in cijfers en grafieken, en als er iets is waarmee gegoocheld kan worden, is het met de cijfers. Boekhouders en marketeers zijn daar erg handig in.
Kijk alleen maar naar de manier van meten: op eindpunt van een dienstregelingsrit wordt aankomsttijd +/-minuten. gemeten. Alle afwijkingen onderweg (inclusief de gemiste overstappen) blijven buiten beeld. Een trein die aan begin of onderweg uit de dienst wordt gehaald, ook. Bij elkaar opgeteld kan dat heel wat meer zijn dan nu uit "stiptheidscijfers" blijkt. In de wetenschap of bij de recherche noemt men dat 'manipuleren van onderzoek '.
Vandaar de vraag naar "is dit nieuw beleid? "

Overigens konden reizigers dit soort manipulatie vroeger nooit weten.Als je er naar vroeg, ontkende NS. Pas nu alle informatie over treinbewegingen via particuliere initiatieven openbaar komen, is goed te volgen (en te registreren) wat er waar gemanipuleerd wordt
Reputatie 7
Badge +3
Dit is overigens geen nieuw beleid maar gebeurt al sinds enkele jaren bij vertragingen.
Reputatie 7
Badge
Dit is overigens geen nieuw beleid maar gebeurt al sinds enkele jaren bij vertragingen.
Zijn dat dan die toenemende klachten zoals "de trein rijdt zomaar voorbij!!" ?? waarbij NS achteraf "sorry sorry" schrijft?
Ik heb de cijfers niet
http://kpi.prorail.nl
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Er is een verschil tussen situaties waarbij NS bewust een paar tussenstops laat vervallen en situaties waarbij de machinist vergeet te stoppen.
Kort antwoord: nee. Om de cijfers 1% te kunnen manipuleren moet je 1 op de 100 treinen stations laten voorbij rijden. Ik zie dat niet in de praktijk gebeuren. Een station overslaan is en blijft een uitzondering.

Kijk alleen maar naar de manier van meten: op eindpunt van een dienstregelingsrit wordt aankomsttijd +/-minuten. gemeten. Alle afwijkingen onderweg (inclusief de gemiste overstappen) blijven buiten beeld. Een trein die aan begin of onderweg uit de dienst wordt gehaald, ook.

Voor een reiziger maakt een uitgevallen trein niets uit, als je maar op tijd arriveert. Wat dat betreft kloppen de cijfers toch? Het gaat niet om treinen, maar om vervoer. Gemiste overstappen idem dito. Als je uiteindelijk op tijd arriveert dan maakt het voor de punctualiteit niet uit wat er onderweg allemaal aan de hand was.

Zolang de gehanteerde definitie van "stiptheid" openbaar is, is er eigenlijk niets aan de hand. Misschien wordt b.v. de situatie van afgelopen 18 jan wel apart gehouden. Als geen enkele trein rijdt vanwege zwaar weer (en de NS heeft daar geen invloed op), waarom zou je daarmee dan je stiptheidscijfers gaan vervuilen?
Reputatie 7
Badge
@klant_jac Er is een verschil tussen situaties waarbij NS bewust een paar tussenstops laat vervallen en situaties waarbij de machinist vergeet te stoppen.
@Tamzin
Jij noemt het 'vergeet te stoppen" maar bij een bedrijf dat koste-wat-kost de prestatie grens wil halen, kan ik me voorstellen dat er een vergeet-opdracht is gegeven. Eén van de klachten ging ook over een machinist die na de noodrem actie bleef beweren dat hij niks fout had gedaan....
Het bewijs is moeilijk: net als bij een website: wat je nu ziet, kan je 1 sec later nier meer zien.
Reputatie 7
Badge
Kijk alleen maar naar de manier van meten: op eindpunt van een dienstregelingsrit wordt aankomsttijd +/-minuten. gemeten. Alle afwijkingen onderweg (inclusief de gemiste overstappen) blijven buiten beeld. Een trein die aan begin of onderweg uit de dienst wordt gehaald, ook.
Voor een reiziger maakt een uitgevallen trein niets uit, als je maar op tijd arriveert. Wat dat betreft kloppen de cijfers toch? Het gaat niet om treinen, maar om vervoer. Gemiste overstappen idem dito. Als je uiteindelijk op tijd arriveert dan maakt het voor de punctualiteit niet uit wat er onderweg allemaal aan de hand was.

Een stoptrein die in Nijmegen 15 minuten te laat is, en dan ineens 7 stations overslaat om "op tijd" in Den Bosch te komen, heeft de passagiers ontvoert, of ze in Nijmegen eruit gezet. Het laatste met de omroep "...deze trein zal niet verder rijden" ligt voor de hand.
De reizigers voor de tussenliggende stations zijn sowieso 15 a 20 min. later op hun aankomstpunt, dan wanneer de stoptrein zijn weg had vervolgd. Hun opzettelijk veroorzaakte vertraging wordt dan afgekocht met GTBV, mits aangevraagd en uitgekeerd.
Reputatie 7
Badge
Ik heb de cijfers niethttp://kpi.prorail.nlhttp://kpi.prorail.nl/website/reizigerspunctualiteit/hrn05/nl/
was beneden de 90%. Nu ineens 94% dankzij treinen die stations overslaan?
Het helpt overigens niet, want de score voor reizen met overstap (kijk bijv. van Oss naar Eindhoven) blijft rond de 85% hangen.
Reputatie 1
Mooi uitzoek werk jac. .compliment.
De NS maakt zo'n 5000 treinritten per dag. 4% komt dus overeen met 200 ritten waarbij een of meer stations zouden worden overgeslagen. Geloof je het zelf? Elke incident wordt breed uitgemeten hier op het forum. Maar ik zie geen 200 topics per dag over dit probleem. Voor iemand die beroepsmatig met cijfers en grafieken werkt, maak je geen beste indruk.
Reputatie 7
Badge
De NS maakt zo'n 5000 treinritten per dag. 4% komt dus overeen met 200 ritten waarbij een of meer stations zouden worden overgeslagen. Geloof je het zelf? Elke incident wordt breed uitgemeten hier op het forum. Maar ik zie geen 200 topics per dag over dit probleem. Voor iemand die beroepsmatig met cijfers en grafieken werkt, maak je geen beste indruk.

Mee eens, ik geloof dit ook niet zo erg. 🙂
Reputatie 7
Badge
Maar jij geloof dit dus wel Klant_Jac?
Reputatie 7
Badge
De NS maakt zo'n 5000 treinritten per dag. 4% komt dus overeen met 200 ritten waarbij een of meer stations zouden worden overgeslagen. Geloof je het zelf? Elke incident wordt breed uitgemeten hier op t forum. Maar ik zie geen 200 topics per dag over dit probleem. Voor iemand die beroepsmatig met cijfers en grafieken werkt, maak je geen beste indruk.
"Elk incident wordt breed uitgemeten hier op het forum"...ja, maar is dat representatief??? Dit forum is hobbyisme van een paar honderd nerds en af en toe een verdwaalde gans. Zelfs twitter en facebook halen geen duizenden actieve reizigers die NS bestoken met doorrijdende treinen. 95% van de treinreizigers zoekt niet eens contact met NS maar scheldt, vloekt, reist met de volgende trein, en spaart voor een auto.

Ik blijf bij mijn stelling dat stille dienstregelafwijkingen nauwelijks opvallen, en dat je opzet niet kunt uitsluiten, zie Tamzin's reactie..
Die opzettelijk doorrijdende sprinter was op het forum niet eens genoemd als Robert B niet toevallig een ander twitterberichtje had gepost, waarna Momo een slimme zoekactie startte.

Wil je overigens iets zinnigs zeggen over de waarde van KPI's, dan moet je eerst controleren wat er wel en niet onder valt, en hoe het een en ander is meegeteld en gewogen. Bij de info van Prorail over de nieuwe meetmethode valt me op dat alle belangrijke trajecten, en trajecten waarover Rover heeft geklaagd, niet zijn meegenomen.
Reputatie 3

Ik snap deze redeneringen niet. Als een trein onderweg wel vertraging heeft, maar op het eindpunt niet meer hebben reizigers die halverwege als bestemming hadden toch vertraging. gehad. Een gemiste overstap levert geen vertraging voor de 2e trein op, maar wel 30 minuten voor de reiziger, die niet te vinden is in de statistieken. Als een trein uitvalt kan deze weliswaar niet te laat rijden, maar de reiziger die deze trein gepland had kan niet op tijd komen.
Reputatie 6
Prachtig natuurlijk dat ruim 90 % van de treinen 'op tijd' is. Maar wat zegt dat nu eigenlijk?

Als een trein met twee minuten vertraging op een overstapstation aankomt en een aansluitende trein een minuut te vroeg of van een ander spoor vertrekt, dan zijn beide treinen op tijd en toch bereikt de overstappende reiziger met vertraging zijn bestemming.

Het lijkt me daarom eens aardig te meten, hoe het is gesteld met de stiptheid van overstappen..
Mee eens, alsmede moet NS eens openheid geven hoeveel treinen er te vroeg vertrekken dan wel stations overslaan.
@Arend7, @Bertus, daarom zei ik ook "Het gaat niet om treinen, maar om vervoer.". Bekijk de toelichting op http://kpi.prorail.nl/website/reizigerspunctualiteit/hrn05/nl/

Als een trein van station A via B naar C rijdt en er is alleen vertraging bij aankomst op B, dan is reis A -> B vertraagd, maar de reizen A -> C en B-> C niet. Als een overstap op B voor de reis B -> D mislukt, dan zijn de reizen A -> D en B -> D dus vertraagd.

Zo zie je maar, een treinrit kan voor de ene reis vertraagd zijn en voor de andere niet. Een concreet voorbeeld; ik reisde vandaag van Bussum naar Leiden met een vertrekvertraging 5 min en geen aankomstvertraging. Maar mijn medereizigers die in Weesp uitstapten hadden een aankomstvertraging van 5 minuten. We zaten in dezelfde trein maar ik had geen vertraging en zij wel.
Reputatie 1
Vandaag wederom hetzelfde met treinnr 4447 https://treinposities.nl/voertuig/ns_2510
Reputatie 1
Donderdag avond..trein Amsterdam cs naar Almere 1807 maaarrrr 8 minuten te laat...Voor klanten verder dan Almere overstap gemist...Voor Lelystad extra wachttijd 13 minuten ...Voor verder nog langer...Toch registreert ns de treinen niet als vertraging...terwijl die die als klant zeker hebt.
Klanten die niks melden zijn eigenlijk slim..Het lijkt zonde van de energie
Reputatie 5
Volgens mij gaat het ook niet precies om de cijfers, maar meer het doel van de stations over slaan.
NS heeft twee opties:
Laat de trein eindigen op station X om te gaan keren, waardoor sowieso de paar volgende sprinterstations niet meer worden aangedaan.
Laat de trein doorrijden zonder te stoppen op die sprinterstations.

Die kleinere stations hadden sowieso al de kans dat ze niet meer worden aangedaan, nu krijgt de NS tenminste het juiste materieel op de juiste plek.

Desalniettemin praat dit niets goed aan het doorrijden, want ik vind dat de NS in zulke situaties gewoon back-up plannen moet hebben. Het gebeurt namelijk vaak zat dat treinen vertraging hebben door het falen van de machinisten.

Wat verder wel drukt op die punctualiteit is het te vroeg vertrekken van treinen. Ze zijn bang dat ze het cijfer niet halen, dus laten ze de reiziger maar in de kou. De reiziger staat bij de NS gewoon niet op plek 1, 2 en 3. NS rijdt gewoon puur om die punctualiteit te halen.
Reputatie 7
De belangrijkste prestatie-afspraken voor NS (onderdeel van onze afspraken met de concessieverlener) zijn klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit. Het eerder keren van een trein of het overslaan van stations heeft een negatief effect op deze beide afspraken. Alleen al daarom moeten we dit dus tot het minimum beperken en doen we dit alleen als het echt niet anders kan. Het is helaas dus echt een (hardnekkig) misverstand dat dit zou gebeuren om cijfers op te poetsen.
Reputatie 5
Het is de waarheid Thomas.
De NS moet gewoon van de overheid een bepaald % halen. De reizigers zijn hiervan de dupe. Dat is nou eenmaal zo en dat is gewoon de waarheid.
Reputatie 7
Badge
De belangrijkste prestatie-afspraken voor NS (onderdeel van onze afspraken met de concessieverlener) zijn klanttevredenheid en reizigerspunctualiteit.
wat zijn dan de andere prestatie-afspraken en wie bepaalt wat de belangrijkste zijn?

Reageer