beantwoord

Is het nieuw NS beleid om stations bewust voorbij te rijden om de stiptheidsscore omhoog te halen?



Toon eerste bericht

50 reacties

Reputatie 5
@klant_Jac: kijk eens in de laatste rapportage van NS aan het Ministerie; daarin staat de hele lijst:
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2017/10/02/bijlage-1-halfjaarrapportage-ns-vervoerconcessie-2017/bijlage-1-halfjaarrapportage-ns-vervoerconcessie-2017.pdf
klant_Jac schreef:

wat zijn dan de andere prestatie-afspraken en wie bepaalt wat de belangrijkste zijn?


Dat wil Connexxion ook graag weten :D
https://fd.nl/ondernemen/1239602/connexxion-wil-dat-ns-meer-data-vrijgeeft

Ugh, paywall. Excuus... https://pastebin.com/cmuiipiN
Reputatie 7
Badge
Grappig zo'n dik rapport dat feitelijk niets zegt, want er ontbreken definities van waar het om gaat. Een wetenschapper zou met zo'n productie naar huis worden gestuurd.

Het begrip 'punctualiteit ' wordt telkens genoemd, maar wordt niet omschreven of uitgelegd. Aan het eind (blz 25) wordt in de tabel bij "betrouwbaarheid" zowel "reizigerspunctualiteit" als "aankomstpunctualiteit" genoemd, met allerlei verschillende percentages die verder niet in het rapport terugkeren. Zoekend op internet kom ik op de website van Prorail tegen: Wat is punctueel? Een trein is op tijd - oftewel: punctueel - als hij bij aankomst minder dan 3 minuten vertraging heeft. Dus als het verschil tussen de geplande en de gerealiseerde aankomsttijd minder is dan 3 minuten. Uitgevallen treinen tellen niet mee. (...) ProRail meet elke dag naar de aankomsten op 50 (of 48 of 35???) representatieve Nederlandse stations: vielen die aankomsten binnen de 3-minutennorm of niet? Dat is dus wat NS in dit rapport "aankomstpunctualiteit" noemt.
Verder staat er: NS hanteert voor ons samen de volgende definitie: “Reizigerspunctualiteit geeft een indicatie van het percentage van de reizigers voor wie de treinreis qua reistijd is geslaagd. Dat wil zeggen dat de trein daadwerkelijk gereden heeft, minder dan vijf minuten vertraging bij aankomst had en de voor de overstappers geplande aansluiting is gehaald. Het totaal van het aantal reizigers dat op tijd aankomt (5 minuten norm) en het aantal overstappers dat een aansluiting heeft gehaald, wordt gedeeld door het totaal van het geplande aantal reizigersaankomsten en gepland aantal reizigers van een uitgevoerde aansluiting. De reizigersaantallen worden gebaseerd op metingen van conducteurs. (Bron: Beheerplan ProRail, ongewijzigd overgenomen uit Vervoerplan NSR).

Aankomstpunctualiteit wordt gemeten op 1 van de 35 / 48 / 50 representatieve aankomststations. Treinen die vervallen of onderweg keren komen op de heenreis niet aan, en tellen dus niet mee. Treinen die vanwege de aankomstpunctualiteit een station(s) overslaan, zorgen wel voor een gunstiger aankomstpunctualiteit.

Met deze uitleg op de website van Prorail lijkt de toelichting van Thomas NS helaas niet juist 😞
Reputatie 2
Wat punctualiteit überhaupt? Dat is iets van 10 jaar terug, maar zegt tegenwoordig echt heel weinig. Door het NS gehanteerde nieuwe beleid ben je steeds vaker genoodzaakt om een overstap te nemen.

Een trein die 10 minuten vertraging heeft kan zo minder invloed hebben op een volledige reis dan een vertraging van 5 minuten wanneer je met die laatste een overstap mist en je daardoor 30 minuten langer onderweg bent. NS heeft daarbij steeds kortere overstappen en personeel wacht ook steeds minder frequent op aansluitingen van vertraagde treinen.

Mijn mening stop met die nietszeggende punctualiteit maar kijk alleen naar de klanttevredenheid en hoe lang totale reizen duren (maak daarbij onderscheid in reizen met en zonder overstap gespecificeerd voor de drukste stations). Dan hebben we pas echt betrouwbare informatie waar de reizigers iets aan hebben en waarop we NS en ProRail op af kunnen rekenen.
Reputatie 5
En wanneer 3 minuten vertraging? Is dat 3 minuten op het eindstation of geldt 3 minuten vertraging onderweg ook mee, die vervolgens wordt ingehaald?

Het perfecte voorbeeld (overigens niet meetellend in de cijfers): De IC Berlijn. Die kan zomaar 30 min vertraging hebben als ie Nederland in komt, terwijl hij nog keurig op tijd aan komt in Amsterdam. Dat komt door de ruime wachttijden op de stations.
Badge
30 min klinkt mij wel wat overdreven in de oren (of heb je een concreet voorbeeld)? In Hengelo en Almelo kan je elk 1 min wegsnoepen, in Deventer 6 (maar in de praktijk meestal 5). In Apeldoorn 1, in Amersfoort met heel veel geluk (want veel overstappers) ook nog 1. Dan kom je op max 10 min winst uit kortere stops. Tussen Almelo en Deventer wordt langzaam gereden (27 min ipv 24) dus daar haal je nog 3-4 min uit. Zit er dan meer dan 15 min speling in de pure rijtijd van 102 min? Misschien, maar wordt dan alles aan de kant gezet om de vertraagde IC Berlijn door te laten stomen? Ivm padverlies bij +7 of meer moet je dan toch achter de sprintertjes aan gaan sukkelen? De SP Almelo - Apeldoorn bijvoorbeeld, een Valleilijntrein, de SP Vathorst - Amsterdam C... Topprioriteit voor internationale treinen bestond toch niet meer?

(Overigens neemt men het niet altijd even nauw met de veiligheid als men vertraging met de Berliner wil inhalen. Vorig jaar met +15 aankomst in Apeldoorn, de deuren werden alweer gesloten terwijl er nog mensen (weliswaar onderdeel van een grote groep, maar toch) aan het uitstappen waren. Eén persoon kort bekneld geraakt.
Achteraf had men zich beter over meerdere deuren kunnen verspreiden, maar dit is toch niet de manier om dat duidelijk te maken?)
Reputatie 5
LOCOV vroeg zich ook af hoe de meting van de prestatie-indicatoren verloopt. Zie voor een toelichting: http://www.locov.nl/Images/Locov%202016-%20216404.03%20Bijlage%203%20veelgestelde%20vragen_tcm311-380529.PDF

Reizigerspunctualiteit wordt dus nu anders gemeten, op basis van in- en uitcheckmomenten, gecombineerd met de (eventueel vertraagde) ritten in de verplaatsingsketen.
"Reizigerspunctualiteit: Er wordt uitgegaan van de beloofde reis volgens de reisplanner direct na check-in. Als dit reisadvies gerealiseerd kan worden (d.w.z. alle treinen in dit reisadvies rijden en alle aansluitingen worden gehaald), dan wordt de vertraging van de reizigers gemeten als de aankomstvertraging van de laatste trein in het reisadvies. Alleen in situaties waarbij de reis niet gerealiseerd kan worden, en derhalve de reizigers ook vertraging oplopen, wordt er gekeken naar de check-out tijd. Alleen in dit geval leidt een langer verblijf in het station tot een grotere vertraging dan feitelijk opgelopen door de reiziger."

Dat lijkt me wel een goed beeld te geven. Er zijn twee "maren". Wanneer de reisplanner een aansluiting niet mogelijk acht, telt hij niet mee. Manipulatie van de overstaptijden (zoals recent het schrappen van een drieminuten-aansluiting op de Laan van NOI) geeft dus een verbetering van de gemeten reizigerspunctualiteit. Daarnaast tellen te vroeg vertrokken treinen, of aansluitingen waarbij niet alle reizigers de overstap halen, niet mee. Anderzijds kan een reiziger die onderweg een kopje koffie gaat drinken ten onrechte als "vertraagd" worden gezien.
Reputatie 5
DDietzen schreef:

30 min klinkt mij wel wat overdreven in de oren (of heb je een concreet voorbeeld)? In Hengelo en Almelo kan je elk 1 min wegsnoepen, in Deventer 6 (maar in de praktijk meestal 5). In Apeldoorn 1, in Amersfoort met heel veel geluk (want veel overstappers) ook nog 1. Dan kom je op max 10 min winst uit kortere stops. Tussen Almelo en Deventer wordt langzaam gereden (27 min ipv 24) dus daar haal je nog 3-4 min uit. Zit er dan meer dan 15 min speling in de pure rijtijd van 102 min?



Ik meen me te herinneren dat dit wel eens gebeurd is. Ik probeer het even op te zoeken, anders neem ik het terug. 15 minuten vertraging inhalen is sowieso "gemakkelijk" te doen.
Reputatie 7
Badge
MarkM93 schreef:

En wanneer 3 minuten vertraging? Is dat 3 minuten op het eindstation of geldt 3 minuten vertraging onderweg ook mee, die vervolgens wordt ingehaald?.


Alleen op eindstation.
Dus stations overslaan om vertraging in te lopen helpt in de score, bij deze manier van berekenen.
Reputatie 5
klant_Jac schreef:

MarkM93 schreef:

En wanneer 3 minuten vertraging? Is dat 3 minuten op het eindstation of geldt 3 minuten vertraging onderweg ook mee, die vervolgens wordt ingehaald?.


Alleen op eindstation.
Dus stations overslaan om vertraging in te lopen helpt in de score, bij deze manier van berekenen.



En als een sprinter op een station met +10 aan komt, maar 12 minuten moet stilstaan, zodat ie op tijd op bestemming komt. Wordt dat vertraging genoemd of is deze trein keurig op tijd?

Of simpeler, als een trein met +5 ergens aankomt, waar hij sowieso 4 minuten moet wachten. Daar zijn talloze voorbeelden van.
Reputatie 7
Badge
De definitie zoals die staat vermeld betreft alleen meten van de afwijking van de AANKOMSTtijd van een rit volgens dienstregeling op EINDstation, mits dat 1 van de 35 of 48 of 50 representatieve meetstations is. Welke meettations dat zijn, kan ik niet achterhalen. NS heeft het over 35. ProRail over zowel 48 als 50.
Versnellingen (= te vroeg vertrekken of stations overslaan) en vertragingen onderweg worden bij deze meting niet meegeteld. Kortere wachttijden en uitgevallen (= opgeheven of voortijdig kerende) treinen ook niet.
Reputatie 5
klant_Jac schreef:

[...]Dus stations overslaan om vertraging in te lopen helpt in de score, bij deze manier van berekenen.


Dat denk ik ook, want het overslaan van een station wordt - meen ik - door ProRail niet geregistreerd, in tegenstelling tot het uitvallen van een trein of het inkorten van de rit (voortijdig keren). De aankomstvertraging van de reiziger die op een overgeslagen station had willen uitstappen is dan de vertraging die de doorrijdende trein op dat moment had, niet de vertraging die de reiziger werkelijk oploopt.
"Geld terug bij vertraging" wordt in zo'n geval ook ten onrechte afgewezen.
Reputatie 5
Ik vind overigens die steekproef best "karig".

In Nederland zijn er 398 stations en ruim 5000 treinritten per dag.
Om een correcte steekproef uit te voeren, moet je (met een betrouwbaarheidspercentage van 95%) Van 196 treinstations in Nederland minstens 11% van de ritten gaan "meten".

NS gaat uit van 35 van de 398 stations. Dat is absoluut niet representatief voor heel Nederland.
NS heeft twee opties:

1. 196 van de 398 stations 11% van de ritten bepalen.
2. Willekeurig 11% van de 5000 ritten per dag bepalen. (586 ritten)

Die 2e categorie wordt ruim gehaald. Alleen station Utrecht Centraal heeft al 1008 treinbewegingen op een dag. Maar daar is het spoor zodanig goed aangepakt, dat de kans op vertraging op die verbindingen gewoon minimaal zijn.
Reputatie 5
Hou wel aankomstpunctualiteit van de TREIN op het eindstation en de REIZIGERSpunctualiteit uit elkaar. Bij deze laatste telt de vertraging op het station waar de reiziger uitstapt (dus ook onderweg) wel mee.
In het verleden, toen aankomstpunctualiteit van de trein op het eindstation als enige indicator werd gemeten, was de oplossing eenvoudig: vergroot de rijtijd volgens dienstregeling tussen het voorlaatste en het laatste station - dat gaf een spontane prestatieverbetering.
Reputatie 7
Badge
Rudi schreef:

Hou wel aankomstpunctualiteit van de TREIN op het eindstation en de REIZIGERSpunctualiteit uit elkaar. Bij deze laatste telt de vertraging op het station waar de reiziger uitstapt (dus ook onderweg) wel mee.


Op zich is dat ook zo, alleen is er een berekeningsformule aan toegevoegd, met niet verifieerbare variabelen (zoals totale reistijd en de door de conducteur ingeschatte bezetting) die de uitkomst vaag maakt. Ook registratie op basis van in- en uitcheck is niet betrouwbaar. Enerzijds omdat bewust door de reiziger gekozen omweg of pauze niet bekend is, maar wel bij meting tussen IN en UIT tot langere "reis"tijd leidt.
Anderzijds omdat een niet door de trein lopende conducteur, die in zijn hokje, cabine of coupe de administratie doet, onmogelijk zeker kan zijn van totaal aantal reizigers in elk trajectdeel van de rit. Vanmorgen had ik op alle 3 treinen van zuiden naar Amsterdam een HC die na fluiten en sluiten in de achterste machinistencabine bleef. Op terugreis Alkmaar - Den Bosch (10:35 stel 8666) zelfs 2 HC's voortdurend in de msc cabine (werkoverleg?).
Reputatie 5
Ik denk dat de geciteerde tekst van de ProRail-website verouderd is. De conducteur of de steekproefgrootte spelen geen rol meer; alle reizen met een herkenbare in- en uitcheckcombinatie worden gemeten. Alleen wanneer deze ontbreekt, bijvoorbeeld bij e-tickets, telt de reis niet mee.
Lees de toelichting uit mijn bijdrage #32 nog eens goed. Er wordt gekeken of de eerste reis volgens de reisplanner, onmiddellijk na het incheckmoment, mogelijk was. Is dat zo, dan is de vertraging van de reiziger op zijn aankomstation te berekenen. Of de reiziger in werkelijkheid een latere trein neemt, of onderweg koffie drinkt, maakt niet uit. Alleen wanneer de reis volgens de reisplanner niet mogelijk was, wordt het daadwerkelijke tijdstip van uitchecken genomen.
Reputatie 7
Badge
Rudi schreef:

Ik denk dat de geciteerde tekst van de ProRail-website verouderd is. De conducteur of de steekproefgrootte spelen geen rol meer; alle reizen met een herkenbare in- en uitcheckcombinatie worden gemeten. Alleen wanneer deze ontbreekt, bijvoorbeeld bij e-tickets, telt de reis niet mee.
Lees de toelichting uit mijn bijdrage #32 nog eens goed. Er wordt gekeken of de eerste reis volgens de reisplanner, onmiddellijk na het incheckmoment, mogelijk was. Is dat zo, dan is de vertraging van de reiziger op zijn aankomstation te berekenen. Of de reiziger in werkelijkheid een latere trein neemt, of onderweg koffie drinkt, maakt niet uit. Alleen wanneer de reis volgens de reisplanner niet mogelijk was, wordt het daadwerkelijke tijdstip van uitchecken genomen.


ik geloof niet dat teksten verouderd zijn. Wel dat er meerdere versies, dus verschillende uitleg en zienswijzen zijn. Dat maakt de onduidelijkheid groter, waar sommigen gebruik van maken.

Als klopt wat jij aangeeft, is bewust laten missen van een krappe overstap (zoals in Utrecht CS cross platform 2 minuten) door vroeg fluiten en sluiten - ongeacht of de andere trein op tijd is, of ondanks dat de reizigers daarvan nog aan het overstappen zijn - van geen enkele invloed op de uitkomst. NS kan dit dus "ongestraft" doen
Reputatie 4
Badge
Precies Rudi,

Voordat de discussie verzand in onwaarheden en achterhaalde informatie:

-NS en ProRail worden qua punctualiteit uitsluitend nog op Reizigerspunctualiteit afgerekend. Treinpunctualiteit is geen officiële meting.
-Vrijwel alle reizigers die met een OV-Chipkaart reizen worden in Reizigerspunctualiteit meegenomen. Alleen e-ticketreizigers dus niet. Er wordt aangenomen dat de OV-Chipkaartreizigers representatief zijn voor de e-ticketreizigers.
-Alle stations van het HoofdRailNet tellen mee (ongeveer 250).
-Voor iedere afzonderlijke reiziger wordt vergeleken hoe de optimale (snelste) reis had moeten verlopen met hoe de treinen daadwerkelijk gereden hebben (treinen zijn niet uitgevallen, niet te vroeg vertrokken, overstappen waren haalbaar).
-Ook als de trein te vroeg vertrekt wordt dit geregistreerd (om nog specifieker te zijn: dan wordt vergeleken of iemand o.b.v. inchecktijd, looptijd en treinvertrektijd nog redelijkerwijs de trein had kunnen halen).
-Zoals iemand al eerder schreef: in alle gevallen dat de trein niet rijdt, een overstap niet haalbaar is, de trein te vroeg is vertrokken of een bus werd ingezet, kijkt NS naar de check-out-tijd.
-In alle andere gevallen kijkt men of de laatste trein van het reisadvies voor de bestemming van de betreffende reiziger op tijd was.
Reputatie 5
Dank voor de toelichting.

Sneltram schreef:

[...] Ook als de trein te vroeg vertrekt wordt dit geregistreerd.


Dat is interessant, want dat betekent dat die informatie ook via de open NDOV-data beschikbaar zou kunnen zijn (wat momenteel niet zo is).
Reputatie 7
Badge
Sneltram schreef:

[...] Ook als de trein te vroeg vertrekt wordt dit geregistreerd.


Dat is interessant, want dat betekent dat die informatie ook via de open NDOV-data beschikbaar zou kunnen zijn (wat momenteel niet zo is).[/quote]
aankomsttijd op eindstation is ook niet beschikbaar via open data!

Hoe minder ooenbare data, hoe minder na te gaan wat waar is.
Dat verhoogt gevoel van betrouwbaarheid niet 😞
Reputatie 4
Badge
Ik ben niet bekend met wat er precies in NDOV beschikbaar is. Is dat uitsluitend reisinfo-gerelateerd?
Reputatie 5
Het NDOV aanbod staat op https://ndovloket.nl/documentatie.html
Daar kunnen ook de door NS geleverde gegevens worden teruggevonden. Het werkelijke aankomsttijdstip op het eindstation staat daar wel bij, maar een indicatie voor een te vroeg vertrek kan ik niet vinden.
Aankomsttijd en vertraging op eindstation is wel degelijk beschikbaar, vroeger al via serviceinfo, tegenwoordig ook via DAS. Te vroeg vertrekken is erg slecht detecteerbaar en al helemaal niet beschikbaar in reisinformatie (en dus ook niet in NDOV). De enige belangrijke beperking geldend voor het eindstation van een rit in SI, is dat het aankomst_spoor_ nooit actueel kan zijn, spoorafwijkingen zijn dus niet zichtbaar. Maar dat geldt enkel voor het EINDstation.
Reputatie 4
Badge
Dank voor het overzicht. De bron die voor Reizigerspunctualiteit geldt, staat er niet tussen. In wat documenten van de overheid heb ik wel e.e.a. kunnen terugvinden daarover: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2017/12/19/bijlage-3-rapportage-audit-prestatie-indicatoren-definitief/bijlage-3-rapportage-audit-prestatie-indicatoren-definitief.pdf. Vanaf punt 6 (slide 29).
Reputatie 4
Badge
Dubbel bericht, sorry.

Reageer