kamervragen traject Alkmaar - Den Haag | NS Community

kamervragen traject Alkmaar - Den Haag

  • 23 January 2020
  • 25 reacties
  • 767 Bekeken

Reputatie 6

Ik zag dat er gisteren kamervragen zijn ingediend over het traject Alkmaar - Den Haag en met name over de verbinding Alkmaar - Haarlem in de spits. Het komt er op neer dat de rechtstreekse verbinding moet terug keren. Ik ben wel benieuwd wat hier uit gaat komen. 

https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/kamervragen/detail/2020Z00914/2020D02015

Er worden twe voorbeelden genoemd van drukke treinen. Dinsdag 22 januari was geen goed voorbeeld. Toen was er een defecte trein waardoor de spitsIC van 7.34 van Alkmaar naar Haarlem tot Beverwijk reed en erna ook materieel tekort was (stond in de app). De overstap van drie minuten naar Den Haag op Haarlem is wel broos. 

 


25 reacties

Reputatie 7
Badge

Vooral vraag 7 is bijzonder @Lies87 met de vraag waarom de DE-III niet meer wordt ingezet, deze treinstellen zijn al sinds 2003 (!) buiten dienst en hebben er nooit gereden.

Reputatie 6

Vooral vraag 7 is bijzonder @Lies87 met de vraag waarom de DE-III niet meer wordt ingezet, deze treinstellen zijn al sinds 2003 (!) buiten dienst en hebben er nooit gereden.

Ik ben niet echt onder de indruk van deze vragen omdat het duidelijk niet is opgesteld met ervaringsdeskundigen. Het klopt feitelijk ook niet.

Vandaag heeft de IC naar Den Haag gewacht op Haarlem ondanks de 2 minuten vertraging van de spitsIC. 

Het antwoord van NS is voorspelbaar. Als de politiek de portemonnee wil trekken kan er wel wat geregeld worden. Hoor je dus nooit meer iets van.

Het enige waarbij hij wel een punt heeft is dat de spitstreinen in de avond voor het einde van de NS-avondspits al niet meer rijden omdat NS alleen rekening houdt met studenten. Dat speelt overigens bij meer spitsseries.

Reputatie 6

Het antwoord van NS is voorspelbaar. Als de politiek de portemonnee wil trekken kan er wel wat geregeld worden. Hoor je dus nooit meer iets van.

Het enige waarbij hij wel een punt heeft is dat de spitstreinen in de avond ver voor het einde van de NS-avondspits al niet meer rijden. Dat speelt overigens bij meer spitsseries.

De laatste spitstrein vanaf Haarlem is om 18.58. vanuit Den Haag moet je dan inderdaad om 18.17 de trein nemen zodat je een aansluiting hebt. Vanaf Haarlem rijden ze technisch gezien dus nog door na de spits (als ik tot 18.30 als spits beschouw).

De laatste gaat volgens de dienstregeling om 18.28, dat betekent dat forensen uit Den Haag dus na 17.47 geen verbinding hebben.

Reputatie 6

De laatste gaat volgens de dienstregeling om 18.28, dat betekent dat forensen uit Den Haag dus na 17.47 geen verbinding hebben.

Sorry, ik keek verkeerd. 

 

Reputatie 7
Badge

De laatste gaat volgens de dienstregeling om 18.28, dat betekent dat forensen uit Den Haag dus na 17.47 geen verbinding hebben.

Ze hebben wel een verbinding @Tamzin , maar dan met de Sprinter.

@AbbeyRoad

Ik beweer niet dat je niet meer thuiskomt, maar handig is anders.

Anderzijds word ik een beetje ziek van politici die menen zich voor de bühne met de bedrijfsvoering bij NS te moeten bemoeien zonder daar echter een cent aan te willen bijdragen.

De verbinding (Den Haag-Leiden)-Haarlem-Alkmaar uitermate slecht, en wel hierom:

De intercity's tussen Haarlem en Alkmaar rijden alleen in de spits, in één richting (?!), doordeweeks, en worden doorgaans met de zeer oncomfortabele SNG-sprinters gereden. In de tijd van de sneltrein, en dan heb ik het geloof ik over de jaren ‘80 tot en met 2012, reed er van Den Haag Centraal een rechtstreekse sneltrein naar Alkmaar die via Leiden, Haarlem en Beverwijk. Dat waren kwalitatief goede treinen, de DD-AR dubbeldekkers die tegenwoordig als intercity's rondrijden, waar geen vervelende overstap voor vereist was.

Reputatie 6

De verbinding (Den Haag-Leiden)-Haarlem-Alkmaar uitermate slecht, en wel hierom:

De intercity's tussen Haarlem en Alkmaar rijden alleen in de spits, in één richting (?!), doordeweeks, en worden doorgaans met de zeer oncomfortabele SNG-sprinters gereden. In de tijd van de sneltrein, en dan heb ik het geloof ik over de jaren ‘80 tot en met 2012, reed er van Den Haag Centraal een rechtstreekse sneltrein naar Alkmaar die via Leiden, Haarlem en Beverwijk. Dat waren kwalitatief goede treinen, de DD-AR dubbeldekkers die tegenwoordig als intercity's rondrijden, waar geen vervelende overstap voor vereist was.

 

Ik heb tot nu toe geluk en 75% van de tijd een VIRM. 

Raar. Ik heb er alleen nog SNG gezien. VIRM rijdt wel standaard op de route van Amsterdam Centraal via Zaandam en Castricum.

Reputatie 6

Raar. Ik heb er alleen nog SNG gezien. VIRM rijdt wel standaard op de route van Amsterdam Centraal via Zaandam en Castricum.

Ik zie nu bijvoorbeeld om 16.58 een DDZ gepland staan en om 15.58 en om 17.28 een VIRM. Om 16.28 wel een SNG. Het wisselt wel. Het is niet zo dat ik elke dag hetzelfde materieel krijg. Ik neem ook niet elke dag dezelfde trein terug trouwens :)

He ik zie dat de snelste verbinding van Rotterdam Centraal naar Alkmaar gaat met de IC direct naar Amsterdam centraal en daar overstappen op de IC naar Den Helder of Alkmaar.  Verder merk ik op dat de ov-chipkaart poortjes op Amsterdam Sloterdijk foutief zijn geplaatst. Dit omdat het eerste perron niet of met een omweg bovenlangs niet bereikbaar is vanaf een ander perron. Maar daar hebben de reizigers die te maken hebben met ov-flex als het goed is geen last van. Overigens is dit wel de route die ik pak als ik van Dordrecht naar Alkmaar wil reizen. Overigens is de reisplanner niet aan te passen aan de wens om toch via de stationshal over te stappen.

 

Voor wat betreft de kamer vragen is het antwoord als volgt: 

De spoorlijn Haarlem - Alkmaar behoort tot een van de onrendabele spoorlijnen. Dus als de kamer extra treinen wil laten rijden op dat traject, dan zullen ze toch met extra geld over de brug moeten komen.

 

Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer die oude sprinters worden vervangen en wat het materieel wordt  wat gaat rijden als spits ic.  

 

 

Badge +3

Dit omdat het eerste perron niet of met een omweg bovenlangs niet bereikbaar is vanaf een ander perron. Maar daar hebben de reizigers die te maken hebben met ov-flex als het goed is geen last van.

Alle reizigers (ook met Flex) die geen ‘vrij reizen abonnement’ hebben krijgen extra kosten bij een overstap door poortjes op Sloterdijk (als de kortste route via Beverwijk is).

Oók mensen met Traject Vrij waarbij Sloterdijk buiten hun traject ligt, of is dit inmiddels opgelost?

 

Dit omdat het eerste perron niet of met een omweg bovenlangs niet bereikbaar is vanaf een ander perron. Maar daar hebben de reizigers die te maken hebben met ov-flex als het goed is geen last van.

Alle reizigers (ook met Flex) die geen ‘vrij reizen abonnement’ hebben krijgen extra kosten bij een overstap door poortjes op Sloterdijk (als de kortste route via Beverwijk is).

Oók mensen met Traject Vrij waarbij Sloterdijk buiten hun traject ligt, of is dit inmiddels opgelost?

 

Nee Robert is niet opgelost en gaat als het aan NS ook nooit opgelost worden. Herinvoering van de intercity Hoorn-Den Haag via Beverwijk lost overigens het overgrote deel van de Sloterdijk problemen op. Voor de rest zou ik @johabo willen adviseren om eerst eens wat topics te lezen op dit forum alvorens een hoop “onzin” op dit forum te plaatsen.

Badge +3

Op Twitter leeft het ook behoorlijk, maar daar lijken mensen vooral te klagen over de ‘beroerde spitstreinen’ Haarlem - Alkmaar qua capaciteit.

Ze zijn dus alleen maar (structureel) veel te klein, waardoor reizigers uit Beverwijk dus niet mee kunnen.

Voor wie echt uit Alkmaar naar Den Haag wil is er natuurlijk de snellere route via (kuch) Sloterdijk. Dat is trouwens ook de enige optie in de hele vroege ochtend.

Op Twitter leeft het ook behoorlijk, maar daar lijken mensen vooral te klagen over de ‘beroerde spitstreinen’ Haarlem - Alkmaar qua capaciteit.

Ze zijn dus alleen maar (structureel) veel te klein, waardoor reizigers uit Beverwijk dus niet mee kunnen.

Voor wie echt uit Alkmaar naar Den Haag wil is er natuurlijk de snellere route via (kuch) Sloterdijk. Dat is trouwens ook de enige optie in de hele vroege ochtend.

 

Ik denk Robert dat je Den Haag-Alkmaar bedoelt. Alkmaar-Den Haag gaat wel gewoon via Beverwijk. (woon ik). Ik neem bijna dagelijks de spits-intercity en ik heb nog nooit niet mee gekund. Tot 1 januari reden ze met oude dubbeldekkers, deze zijn nu vervangen door SLT’s. Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik de trein van 06.54 uur neem en dan is het nog niet zo druk. Hoe het om 07.24 uur of 07.54 uur is weet ik niet. 

Reputatie 6

Op Twitter leeft het ook behoorlijk, maar daar lijken mensen vooral te klagen over de ‘beroerde spitstreinen’ Haarlem - Alkmaar qua capaciteit.

Ze zijn dus alleen maar (structureel) veel te klein, waardoor reizigers uit Beverwijk dus niet mee kunnen.

Voor wie echt uit Alkmaar naar Den Haag wil is er natuurlijk de snellere route via (kuch) Sloterdijk. Dat is trouwens ook de enige optie in de hele vroege ochtend.

 

Ik denk Robert dat je Den Haag-Alkmaar bedoelt. Alkmaar-Den Haag gaat wel gewoon via Beverwijk. (woon ik). Ik neem bijna dagelijks de spits-intercity en ik heb nog nooit niet mee gekund. Tot 1 januari reden ze met oude dubbeldekkers, deze zijn nu vervangen door SLT’s. Ik moet daarbij wel aantekenen dat ik de trein van 06.54 uur neem en dan is het nog niet zo druk. Hoe het om 07.24 uur of 07.54 uur is weet ik niet. 

Ik heb meestal de trein van 7.34 vanaf Alkmaar dus om 7.54 in Beverwijk. Tot nu toe zag ik iedereen altijd instappen en geen achterblijvers. 

Ik reis nog niet zo heel lang iedere dag met de trein, maar ik heb nog nooit kunnen zitten op het stuk Haarlem-Den Haag. Het gaat om de treinen rond 8 uur ‘s ochtends. Waarom is dat? Als dit bekend is en iedere dag voorkomt zou er toch een extra treinstel aangekoppeld kunnen worden?

Ik reis nog niet zo heel lang iedere dag met de trein, maar ik heb nog nooit kunnen zitten op het stuk Haarlem-Den Haag. Het gaat om de treinen rond 8 uur ‘s ochtends. Waarom is dat? Als dit bekend is en iedere dag voorkomt zou er toch een extra treinstel aangekoppeld kunnen worden?

In de spits iedereen een zitplaats geven is onbetaalbaar. Dan heb je een enorme hoeveelheid extra materieel nodig dat je alleen een halfuurtje gebruikt in de ochtendspits op schooldagen en dat verder staat te roesten.

De rechtstreekse IC’s naar Den Haag Centraal vanuit Haarlem rijden meestal met tien wagons, dus zo heel veel valt er niet te verlengen. Heb je geprobeerd op verschillende plekken in de trein te stappen, of een trein een halfuur eerder te nemen?
 

Ik reis nog niet zo heel lang iedere dag met de trein, maar ik heb nog nooit kunnen zitten op het stuk Haarlem-Den Haag. Het gaat om de treinen rond 8 uur ‘s ochtends. Waarom is dat? Als dit bekend is en iedere dag voorkomt zou er toch een extra treinstel aangekoppeld kunnen worden?

Ik zie dat Tamzin en VIRM al op je vraag hebben gereageerd. Treinen verlengen zou op meerdere plekken zeer wenselijk zijn maar NS heeft maar een beperkte hoeveelheid materieel. Op dit moment betekent het simpelweg dat jouw trein verlengen automatisch een andere trein korter maakt. Daarnaast is er ook ruimte nodig op de stations die worden aangedaan om te alle deuren open te doen. De combinatie van deze factoren betekent dat niet overal zomaar een treinstel extra kan worden aangekoppeld. 

Beste NS,

 

Er zijn heel veel discussies over alkmaar van/naar den Haag traject. Niet Alleen de reizeigers maar ook In de kamer discussie.

 

Ik heb (mischien) wel een oplossing waar NS kunnen denken voor 2022 dienstregeling. Iedere half uurtje de IC Maastricht vertrekt van alkmaar. Dat heeft een stop in Amsterdam sloterdijk bij spoor 5. Hetzelfde tijd, vertrekt IC den Haag van spoor 7. Overstappen tussen spoor 5 en 7 is over een roltrap en duurt ten minste 2-4 minuten.

 

Indien IC Maastricht en IC den Haag tegen over in het perron staan, kunnen wel mensen overstappen binnen 1-2 minuten. De totaal reis tijd Tussen alkmaar en den haag is nu 1 uur 10 minute in deze situatie. 20 min bespaart. 

 

Van den Haag naar alkmaar via sloterdijk is hetzelfde situatie/mogelijke oplossing maar ging over spoor 4 en spoor 8.

 

Boven oplossing is toch een goed suggestie. Wat denkt ns ??

 

Gr treinfan

 

 

Goedenavond Treinfan25. Welkom bij de NS Community.

Ik heb je feedback doorgezet! Bedankt voor het meedenken.

De treinserie 800 (Maastricht-Alkmaar/Schagen) en 2100 (Amsterdam Centraal-Den Haag Centraal) hebben inderdaad een overstaptijd van één minuut op Sloterdijk. De reisplanner rekent echter met een overstaptijd van minimaal vier minuten op Sloterdijk. Ik vraag mij af of die dan drie minuten kan worden verschoven, aangezien de 800 onderdeel uitmaakt van de tienminutentreinen tussen Amsterdam en Eindhoven, en de 2100 van de knoop Leiden.

Overigens gaat de spitstrein Haarlem – Alkmaar dacht ik met de aankomende dienstregeling in beide richtingen rijden.
 

Reageer