beantwoord

Kan de IC naar Venlo in Eindhoven ook eens 30 seconden wachten op de aansluiting vanuit DH/R'dam?

• 13 februari 2020
  • 13 reacties
  • 257 Bekeken

Vanochtend was het weer eens zo dat de trein naar Venlo vanaf Eindhoven weigerde te wachten op een licht vertraagde trein vanuit Den Haag. De deuren gingen dicht toen de trein uit DH aan de overzijde van het perron al binnenreed, waardoor overstappers een half uur moesten wachten. Is het zo bezwaarlijk om 1 minuut later te vertrekken? Ik snap dat de dienstregeling in problemen komt als hij 5 minuten of meer te laat vertrekt, maar als de conducteur de aansluitende trein al ziet binnenkomen precies voor vertrektijd kan hij toch wel even wachten? Zeker omdat overstappers hier alleen maar naar de overkant van het perron hoeven. Dat scheelt in ieder geval veel tijd voor de reizigers.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 13 februari 2020, 18:30

Ik snap dat je denkt dat dit geen probleem is, maar deze trein zal dan met 1 minuut vertraging gaan rijden waardoor de kans bestaat dat deze op andere stations ook met 1 minuut vertraging aankomt. De aansluitende treinen zullen dan op ook op deze trein moeten wachten waardoor er nog meer treinen met vertraging gaan rijden. Dit is zeer onwenselijk.

Bekijk origineel

13 reacties

Ik snap dat je denkt dat dit geen probleem is, maar deze trein zal dan met 1 minuut vertraging gaan rijden waardoor de kans bestaat dat deze op andere stations ook met 1 minuut vertraging aankomt. De aansluitende treinen zullen dan op ook op deze trein moeten wachten waardoor er nog meer treinen met vertraging gaan rijden. Dit is zeer onwenselijk.

Ik snap dat je liever op tijd vertrekt, maar 1 minuut haalt hij meestal makkelijk in tot Venlo. Bovendien is het traject Eindhoven-Venlo niet heel druk vergeleken met veel andere trajecten in NL.

Badge +3

Komt normaal de trein uit Den Haag niet op een ander perron (3 of 4) aan, met de trein naar Venlo op spoor 2 (en de sprinter naar Deurne op spoor 1)?

Dan zal er inderdaad geen rekening mee gehouden zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat je of te optimistisch bent of niet kunt rekenen: 30 seconden wachten en een minuut later vertrekken zijn 2 verschillende dingen.

Als een trein vlak voor vertrektijd op reizigers uit een aankomende trein moet wachten gaat dit langer dan 30 seconden tot 1 minuut duren. De aankomende trein moet eerst stoppen, dan moeten de deuren open gaan, de reizigers uitstappen, naar de wachtende trein lopen, instappen, de vertrekprocedure moet in gang gezet worden, terwijl de deuren sluiten willen er nog laatkomers (uit de vertraagde trein of net het perron opstappend) instappen, conducteur laat ze of niet meer instappen met risico op discussie of wel en dan komt er nog een minuut bij. En dan kan de trein eindelijk vertrekken en is het 5 minuten later….

Degenen die nog mochten instappen blij, maar degenen die nog een overstap voor de boeg hebben, zitten vanaf vertrekmoment op de klok te kijken of zij de overstap op trein/bus nog wel kunnen halen.

Reputatie 6

Over welke aansluitende treinen heb je het dan?

• overstaptijd in Br voor de richting Vry is 7 minuten;
  • overstaptijd in Vl voor de richting Tg is 5 minuten (cross-platform)
  • overstaptijd in Vl voor de richting Kn is 7 minuten. 

Ben erg benieuwd. 

Overigens is de belangrijkste taak van NS het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Een conducteur mag dan ook absoluut niet op eigen houtje besluiten om maar even een minuutje te wachten, dit zou namelijk afbreuk doen aan de primaire taak van NS. Is de vertrektijd aangebroken, dan moet de conducteur vertrekken. Ruimte voor eigen inbreng en zelf nadenken is er niet.

Komt normaal de trein uit Den Haag niet op een ander perron (3 of 4) aan, met de trein naar Venlo op spoor 2 (en de sprinter naar Deurne op spoor 1)?

Dan zal er inderdaad geen rekening mee gehouden zijn.

Nee, hij kwam gewoon op 1 aan, dus aan de overzijde van het perron. Dus je kon heel snel overstappen. Als hij op 3 of 4 aan zou komen zou ik er bij voorbaat al vanuit gaan dat je grote kans maakt de overstap te missen, zelfs als hij op tijd zou aankomen (vooral als je toevallig voorin zit). Dan duurt overstappen natuurlijk veel langer.

Over welke aansluitende treinen heb je het dan?

• overstaptijd in Br voor de richting Vry is 7 minuten;
  • overstaptijd in Vl voor de richting Tg is 5 minuten (cross-platform)
  • overstaptijd in Vl voor de richting Kn is 7 minuten. 

Ben erg benieuwd. 

Overigens is de belangrijkste taak van NS het zoveel mogelijk op tijd laten rijden van treintjes. Een conducteur mag dan ook absoluut niet op eigen houtje besluiten om maar even een minuutje te wachten, dit zou namelijk afbreuk doen aan de primaire taak van NS. Is de vertrektijd aangebroken, dan moet de conducteur vertrekken. Ruimte voor eigen inbreng en zelf nadenken is er niet.

ik weet niet wie er beslist of er wel of niet gewacht wordt, maar soms wacht hij namelijk wel een paar minuten op de aansluitende trein.

Reputatie 6

Welke trein had u eigenlijk? (hoe laat) 

Reputatie 7
Badge

@wsm vergeet even alhier het belangrijkste, al de tijd dat de trein niet vertrekt blijft het vertrekspoor bezet, blijft de rijweg erin liggen en is daardoor het emplacement minder bruikbaar. Zeer onwenselijk dus, immers daardoor kunnen andere treinen ook vertraging oplopen.

@dorae_mon alleen de ProRail treindienstleider mag beslissen om te wachten met vertrek, zo niet dan wordt er precies op tijd vertrokken door het treinpersoneel.

Tot slot, het is ook geen aansluiting, maar een overstap mogelijkheid.

Reputatie 5

@AR op@wsm: waarbij je dan wel vergeet dat die vertraagde (oh jee, foei, mogen we niet zeggen!) ICD veel meer de erna rijdende 10-min dienst ETMET IC in de weg zal ziitten. Ik kan me verder de behoorlijke lange standtijden in bvb Deurne van deze Venlotrein wel herinneren.

Nog vervelender is als je daardoor te Venlo de elke 60 rijdende DE trein eurobahn mist en dat ook nergens te gelde kan maken. Stijn lepelt hier een papagaaienverhaal op dat amper ter zake is-bovendien zijn al die aansluitingen verderop van de concurrent ARRIVA. Dus niks geen mogelijke extra uitkeringskosten voor NS.

Welke trein had u eigenlijk? (hoe laat) 

10.16 (geplande aankomsttijd in Eindhoven) > 10.19 (vertrek richting Venlo, maar die haalde ik dus niet)

Reputatie 7
Badge

Die trein was ruim 3 minuten te laat in Eindhoven. Als je de trein naar Venlo aan de andere kant dan laat wachten, gaat die niet 30 seconden later weg, maar minimaal 2 minuten door mensen die aan de overkant in de trein zien dat de deuren nog open zijn. De conducteur kan dan de deuren niet veilig sluiten wat voor meer vertraging zorgt. Daarbij heeft die trein een keertijd van maar 5 minuten in Venlo, dus elke minuut die je daar dan later aankomt, zorgt voor vervolgvertraging op de volgende.

Vwb je opmerking dat het traject EIndhoven-Venlo niet heel druk is: Er rijden daar meer goederentreinen dan reizigerstreinen. Het is daar juist wél druk.

Reputatie 7
Badge +3

@Edwin

Daar komt nog bij dat de overstap in Venlo richting Duitsland door enorme loopafstand wel degelijk krap is. Te meer daar veel reizigers naar Duitsland koffers bij zich hebben.

Reageer