beantwoord

Kan de stoptrein Deurne ff wachten in Den Bosch?

Reputatie 7
Badge
Elke keer kijk ik met leed naar de achterlichten van de sprinter die om :19 en :49 van Den Bosch CS (spoor 7b) naar Best en Deurne vertrekt, als "mijn" IC om :19 of :49 aankomt op spoor 7a, met de masochistische gevoelens dat die sprinter in Boxtel 6 minuten stilstaat. Beste NS, Kan de stoptrein 6 minuten later vertrekken uit Den Bisch alsjeblieft?
icon

Beste antwoord door Slidestops 29 maart 2017, 10:03

In het sporenplan rondom Den Bosch is er geen ruimte om te schuiven. Dit is een aantal keer al geopperd op dit forum, zowel reizigers als de dienstregeling experts hebben hem helemaal doorgerekend en het kan echt niet.
Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
In het sporenplan rondom Den Bosch is er geen ruimte om te schuiven. Dit is een aantal keer al geopperd op dit forum, zowel reizigers als de dienstregeling experts hebben hem helemaal doorgerekend en het kan echt niet.
Reputatie 6
Zo herkenbaar. Er zijn meerdere stations waar je wel 25 tot 30 minuten moet wachten op de overstap. Terwijl je soms per auto, als je die hebt, allang op de plaats van bestemming was geweest. Dan klopt er toch duidelijk iets niet in de grote puzzel, want zoiets zou ivm klantvriendelijkheid en prettig OV-gebruik toch voorkomen moeten worden in een nationale dienstregeling.
Reputatie 7
Badge +3
Klopt Rene, maar het probleem is dat NS steeds meer intercity's inzet waardoor de dienstregelingen van de sprinters worden verziekt. Wacht maar tot eind dit jaar de klachten gaan losbarsten over die 10-min dienst Amsterdam-Eindhoven die vooral in Noord-Holland tot chaos in het sprinterverkeer gaat leiden.

Overigens ook de eis van ProRail dat treinen minimaal 3 minuten na elkaar mogen aankomen en vertrekken heeft desastreuze gevolgen voor de dienstregeling.

In Japan hebben ze daar een praktische oplossing voor gevonden. Daar rijden de sneltreinen op lagere snelheid dan de stoptreinen waardoor de verschillen in rijtijd klein worden gehouden en je een betere dienstregeling kunt maken.

.
10-minuten dienst, mijn hemel!

Geef mij maar een 1-uurs dienst met maximaal lange treinen zodat het lekker rustig wordt op het spoor en de reis sneller gaat. 90% van de mensen heeft tegenwoordig flexibele werktijden en heeft max. twee treinen per dag nodig.
Reputatie 6
Badge
@Tamzin, dat 6x per uur rijden is pure waanzin en NS gaat de treinen alleen vol krijgen als alles met ICM3 rijdt. Het voordeel van die dienst weegt inderdaad niet op tegen het nadeel van anderen.
Reputatie 7
Badge
Gemarkeerd als antwoord: Slidestops op 29 maart 2017, 10:03

Zo'n "antwoord" kan iedereen verzinnen. Slidestops schrijft dat er mensen aan gerekend hebben, maar zo te merken is dat doorrekenen alleen gedaan op basis van 2 beschikbare sporen tussen Den Bosch en Vught-aansluiting. Je kunt zo alles naar je toe rekenen!

Het is toch te gek dat daar TWINTIG jaar geleden voor bijna 100 miljoen 3 sporen zijn aangelegd, die nauwelijks als bedoeld worden gebruikt?! Als je beschikbare infrastructuur niet benut, zal de 2e kamer bij een volgende geldvraag gaan vingerwijzen.

Nergens uit de dienstregeling 2017 blijkt dat vertrekkende of aankomende IC's (Eindhoven/Tilburg) parallel rijden over dat 3 sporige gedeelte... Als 2 IC's parallel vertrekken komt er ruimte in de dienstregeling. Dus er is ruimte om te schuiven, maar men wil niet.

Een gemiste kans, zowel voor NS als voor de moderator
Reputatie 7
Badge
Vraag aan NS: Kan de stoptrein Deurne ff wachten in Den Bosch?
Reputatie 6
Badge
Nee dat kan niet, het antwoord is door NS zelf gemarkeerd en dus heeft Slidestops hetzelfde antwoord gegeven als NS zou geven.
Reputatie 7
Over dat parallel vertrekken, die twee treinen moeten elkaar ergens kruisen. Waar gebeurt dat nu, zowel heen als terug, voor Den Bosch, bij de Vught Aansluiting. Hier ligt het probleem want de opvolgtijd moet minimaal 3 minuten bedragen sinds de nieuwe dienstregeling. Die sporen worden wel gebruikt en intensief ook. Er zijn plannen om daar nog een spoor weg te leggen.
Reputatie 7
Badge
Over dat parallel vertrekken, die twee treinen moeten elkaar ergens kruisen. Waar gebeurt dat nu, zowel heen als terug, voor Den Bosch, bij de Vught Aansluiting. Hier ligt het probleem want de opvolgtijd moet minimaal 3 minuten bedragen sinds de nieuwe dienstregeling. Die sporen worden wel gebruikt en intensief ook. Er zijn plannen om daar nog een spoor weg te leggen.

Beste Slidestops, kunt u zich voorstellen dat bij mij en andere reizigers een gevoel bekruipt als bij de aardgaswinning in Groningen, nl. kan ik de NS nog wel vertrouwen? heeft de NS het beste met de reizigers voor?

Vanaf het viadukt in Den Bosch noord komt de IC uit Zwolle binnen op westelijke spoor dat eindigt bij perron 7, en bij Vught- aansluiting rijdt diezelfde trein over het westelijke spoor in westelijke richting naar Tilburg. De trein uit Utrecht komt onder het viadukt aan op spoor 6, en rijdt in zuidelijke richting naar Eindhoven. Hetzelfde met de stoptreinen Nijmegen-Deurne en Utrecht-Breda. Wáár kruisen ze dan bij Vught-aansluiting?????

En ga eens een dagje op een terrasje zitten bij de Isabellakazerne. Mooi zicht op de 3 sporen. Niks intensief gebruik.

Laat maar verder. Dit forum heeft voor mij geen zin om van NS antwoorden te krijgen op vragen. De "antwoorden" hebben een waarheidsgehalte die in de 2e kamer past.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
Zoals Slidestiops al aangeeft worden veel problemen in de nieuwe dienstregeling veroorzaakt door de onzinnige eis van ProRail dat de opvolgtijd minimaal 3 minuten moet zijn (alsof machinisten uit het raam moeten kijken of er ergens voor hen nog een trein rijd zoals bij de tram). NS heeft daar geen invloed op. In feite zou je je klacht bij dan ook bij ProRail moeten deponeren.
Reputatie 7
Badge
Hoi Tamzin, de 3 minuten geldt niet bij gelijktijdig vertrek over parallelsporen. Heb ik tijdens Railtech bij Prorail VL gecheckt.
Reputatie 7
Laat maar verder. Dit forum heeft voor mij geen zin om van NS antwoorden te krijgen op vragen. De "antwoorden" hebben een waarheidsgehalte die in de 2e kamer past.

Dat je ergens het niet mee eens bent, wil nog niet zeggen dat het niet waar is.

Ik zou zeggen, pak het sporenplan erbij, pak de dienstregeling erbij en ga maar puzzelen. Elke trein minimaal 3 minuten van elkaar, de cross-platform overstappen, goederenpaden en het hele ratteplan.

Als jij dan alsnog met een dienstregeling komt die wél past (er zijn al 2 forumleden en 2 dienstregelingexperts mee bezig geweest en niet gelukt) dan weet ik zeker dat de NS er naar gaat kijken ;)

Tot die tijd blijven we bij dezelfde conclusie. Op dit moment kan er niets verschoven worden in Den Bosch.
Reputatie 7
Badge
Het is net als met NS omroepberichten en aanwijzingen bij verstoringen:
ik vertrouw liever op mijn eigen ogen en verstand, dan op wat NS roept. Dan ben ik eerder op bestemming.
Reputatie 7
Badge +3
@klamt_jac
Bij aankomst uit Tilburg en Eindhoven moeten de treinen elkaar vlak voor stati9n Den Bosch kruisen en dan geldt die 3 minuten weer wel.
Reputatie 7
Badge
@klamt_jac
Bij aankomst uit Tilburg en Eindhoven moeten de treinen elkaar vlak voor stati9n Den Bosch kruisen en dan geldt die 3 minuten weer wel.

Hoi Tamzin, dat weet ik ook. Maar ik heb het in alle tekst over vertrekkende treinen richting het zuiden, en ik krijg onwaarheden en onzin als ''antwoord'' van NS. Dan is de geloofwaardigheid van dit forum voorbij.

Je had het over de waanzin van het ''hoogfrequent rijden'', waarmee ik het helemaal eens ben. Bij de overstap van en naar halfuurdienst-sprinters en uurdienst-bussen heb je alleen maar meer kans op nog langere reistijden. Zoals je al aangeeft... NS moet eerst eens de bestaande IC's op maximale zitplaatscapaciteit brengen, en daarna gaan fantaseren.
Reputatie 4
Zucht.
Nergens uit de dienstregeling 2017 blijkt dat vertrekkende of aankomende IC's (Eindhoven/Tilburg) parallel rijden over dat 3 sporige gedeelte... Als 2 IC's parallel vertrekken komt er ruimte in de dienstregeling. Dus er is ruimte om te schuiven, maar men wil niet.
Een gemiste kans, zowel voor NS als voor de moderator

U ziet het niet in de NS-dienstregeling, maar 2x per uur rijden er parallel een goederentrein en een sprinter (in de richting van Utrecht) over het driesporige gedeelte. Als dit gedeelte niet driesporig was geweest hadden er dus minder reizigerstreinen kunnen rijden, want af en toe een goederentrein moet nu eenmaal.

De sprinter naar Deurne kan niet later weg, omdat deze in Boxtel ingehaald moet worden door de intercity waar u in zit. De sprinter moet nu al doorrijden om op tijd in Boxtel aan te komen.
Een later vertrek van de sprinter zou ook een later vertrek van de IC betekenen (de opvolgtijd in Boxtel is 4 minuten), wat weer zou betekenen dat de achter de IC rijdende goederentreinen en volgende IC's later uit Den Bosch weg kunnen. Daarmee zou de hele dienstregeling niet maakbaar meer zijn, en zou het erop neerkomen dat er uiteindelijk minder treinen kunnen rijden.
Reputatie 4
Dank voor de verheldering, Johannes D.
Reputatie 7
Badge
Grappig dat ik het met eigen ogen 2x per uur ook NIET zie als ik af en toe op een terrasje bij Vught-aansluiting een paar uur lang de trein(tijd)en tel ;-)

Ik zie die goederentreinen ook niet als ik in die sprinter zit (en dat is best wel vaak).

Ja, incidenteel komt er eens een goederentrein langs, maar net als met de ICE tussen Utrecht en Arnhem kan op zo'n passeer-moment de stoptrein wat later vertrekken of aankomen.
Reizigers moeten nu ook wennen aan incidentele spoorwisselingen, en die enkele keer per dag dat de sprinter op andere tijd vertrekt is geen ramp. Daar anticipeer je op.

Wat u vermoedelijk bedoelt is dat er 2x/uur een "pad" voor die incidentele goederentrein(en) wordt vrijgehouden. Prima. Maar geen reden om daarvoor elk half uur gedurende 365 dagen de reizigers te pesten die daardoor veel later thuis zijn...
Aangezien het niet van tevoren bekend is op welke dagen er wel of niet een goederentrein zal rijden, zijn er iedere dag enkele mogelijkheden voor die trein gereserveerd. Op Utrecht-Arnhem is er inderdaad een mogelijkheid om de sprinter een paar keer per dag aan de kant te zetten, op Utrecht-Eindhoven is die mogelijkheid er niet.
Reputatie 7
Badge
Aangezien het niet van tevoren bekend is op welke dagen er wel of niet een goederentrein zal rijden, zijn er iedere dag enkele mogelijkheden voor die trein gereserveerd.
Kijk, nu komen we bij de feiten: niet "2x per uur rijden er parallel een goederentrein en een sprinter (in de richting van Utrecht) over het driesporige gedeelte" maar zo af en toe eens. Dat is precies wat een reiziger met eigen ogen ziet. Vroeger ging een goederentrein af en toe "tussendoor", nu gaan de sprinters constant opzij voor een goederentrein die niet komt.
En resultaat van de nieuwe dienstregeling: bijna elke dag/uur vertraging van de stoptrein https://www.ovtijden.com/avtdag/vg/20170104/

Op Utrecht-Arnhem is er inderdaad een mogelijkheid om de sprinter een paar keer per dag aan de kant te zetten, op Utrecht-Eindhoven is die mogelijkheid er niet.
Hmm. tussen Eindhoven en Boxtel is er 2x2 spoor om in te halen, bij Den Bosch zijn er rand- en middensporen, bij Meteren is een extra spoor, bij Geldermalsen 2x2 spoor om in te halen, en tussen Houten en Utrecht 2x2 spoor. Ik besef dat het wat puzzelen is, maar waar een wil is, is een treinpad.

Mijn boodschap is primair de vraag waaróm het niet anders kan. Dat het anders kan - ook al beweren sommigen op dit forum van niet - had ik allang uitgezocht. De dienstregeling 2017 is op veel plaatsen aanmerkelijk verslechterd voor heel veel reizigers die overstappen van bus op sprinter op IC, vice versa. Zoiets bagatelliseren met "er is geen ruimte om te schuiven" is NS onwaardig. Dat verstoort de klantrelatie. NS is er voor de reiziger; niet omgekeerd.
Reputatie 2
Ik heb vandaag (zaterdag 1 april) een boekje gekocht uit 1932 met als titel:
"Elements of curve design for road, railway and racing track" on natural transition principals
with special notes on road planning in terms of british and metrical unit by
F.G. Royal-Dawson - Londen: E. & F. Spon. Ltd., 157 Haymarket, S.W.I., 1932

Een letterlijk citaat uit dat boek op blz. 1:
"It has long been an accepted principle on railways where high speeds prevail, that between a tangent or straight approach and a circular are there should be interposed a length of transition curve, that is, a curve of radius decreasing from infinity to the radius of the circular arc, in order that the centrifugal force due to the circular arc should be applied gradually. The mechanics of the problem where fully investigated by Messrs, Spiller and Short in two papers, 'High Speed on Railway Curves" and "The Improvement of Exisisting Railway Curves" respectively, read and discussed at the institution of Civil Engineers, 1909 (Min. Proc. Inst. C.E. Vol 176).

Nu vragen jullie je af, wat is de relevantie voor dan wel relatie met bovenstaande vraag en geven commentaren, vragen en voorstellen. De trein even naar een ander spoor binnen een bepaald tijdbestek of even opzij is technisch gezien niet makkelijk of helemaal niet te doen. De principes rondom het ontwerp van curves (bochten) is heel erg belangrijk en is een hele puzzel, waar weer andere knappe koppen zich over buigen of over hebben gebogen.
Reputatie 7
Badge
Op een aantal trajecten doet NS in 2017 er langer over dan met de stoomtrein in 1932
Er zijn dan ook minstens 4x zo veel stations en 100x zoveel treinen per dag als in 1932. Niet heel gek dat je niet altijd kunt doorrijden.

Reageer