beantwoord

Kan de stoptrein Deurne ff wachten in Den Bosch?



Toon eerste bericht

33 reacties

U doet het trouwens voorkomen alsof NS wel even kan beslissen hoe goederentreinen rijden. Dat is niet het geval. De wet schrijft heel precies voor hoe de capaciteit op het spoor verdeeld wordt. En dat betekent dat er een paar keer ruimte wordt gereserveerd voor goederentreinen.
Reputatie 7
Badge
Het aantal treinen per dag in 1932 kan ik niet zo snel nagaan. Maar er zijn niet 4x zoveel maar 3x minder stations https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voormalige_spoorwegstations_in_Nederland Als je dan bedenkt dat er in 1932 nauwelijks automatisering was, hoeven we ons nu niet op de borst te slaan.
U doet het trouwens voorkomen alsof NS wel even kan beslissen hoe goederentreinen rijden. Dat is niet het geval. De wet schrijft heel precies voor hoe de capaciteit op het spoor verdeeld wordt. En dat betekent dat er een paar keer ruimte wordt gereserveerd voor goederentreinen.
Juist ja. "Reserve" betekent dat je die vrije ruimte niet zomaar kunt invullen met een extra sprinter, maar in reserve moet houden. Het zou een behoorlijke chaos worden als de forenzen-dienstregeling zich niets zou aantrekken van goederentreinen en her en der treinen uitvallen omdat er af en toe toch een goederentrein tussendoor moet.

Als je thuis een geldbedrag in reserve houdt voor het geval dat de wasmachine kapot gaat, dan is het misschien verleidelijk om dat geld uit te geven aan iets anders. Totdat de wasmachine kapot gaat 😉
Reputatie 7
Badge
U doet het trouwens voorkomen alsof NS wel even kan beslissen hoe goederentreinen rijden. Dat is niet het geval. De wet schrijft heel precies voor hoe de capaciteit op het spoor verdeeld wordt. En dat betekent dat er een paar keer ruimte wordt gereserveerd voor goederentreinen.
Ik doe niets voorkomen. Ik kijk als klant en reiziger naar het resultaat: de huidige dienstregeling, waar op talloze trajecten bar slechte overstappen en daardoor aanmerkelijk verlengde reistijden zijn ontstaan. en vervolgens spreek ik NS aan op die verslechterde dienstregeling.

Dat er achter de schermen stammenstrijd is tussen NS, Prorail en goederenvervoerders is duidelijk. Dat is geen excuus voor NS om bij een stijgende vervoersvraag dagelijks kortere treinen in te zetten, overstappen te verslechteren, of doorgaande treinen te vertragen door langdurige stilstand op tussenstations.

Dat een paar keer per dag (met als bij ICE's) ruimte wordt gereserveerd voor goederentreinen moet kunnen, maar dat wil niet zeggen dat de hele dag door de sprinters moeten verslechteren. Beter af en toe een latere sprinter (zoals met de ICE), dan elk uur ruim 15 minuten extra reistijd voor virtuele goederentreinen.

Kortom: de nieuwe dienstregeling is op meerdere treinen een verslechtering, en als klanten dat niet overduidelijk via allerlei media aan NS en politiek laten blijken zal de komende dienstregeling (die nu wordt opgesteld) met hoogfrequent IC's nog slechter uitpakken voor de sprinter-reizigers.


Als je thuis een geldbedrag in reserve houdt voor het geval dat de wasmachine kapot gaat, dan is het misschien verleidelijk om dat geld uit te geven aan iets anders. Totdat de wasmachine kapot gaat ;)
Als NS het ene na het andere persbericht uitstuurt dat er steeds meer reizigers komen, en zelfs op TV trots beweert dat vrij reizen met het boekenweekgeschenk een groot succes is, laat je alle "wasmachines" draaien die je maar hebt om aan die klantvraag tegemoet te komen. Gaat dan een machine ├ęcht ineens kapot, dan zal een klant je dat nauwelijks kwalijk nemen. Immers: eerlijkheid overwint, maar smoesjes werken als boemerang.
Reputatie 7
Badge +3
Het probleem dat de sprinter - reizigers bij NS steeds meer de dupe worden van de eenzijdige focus op intercity's klopt, daar heeft inmiddels ook het Locov voor gewaarschuwd. Dat is echter een ander onderwerp dan de extreme beperking van de materieelinzet die vooral wordt ingegeven door de gebrekkige rentabiliteit van het treinvervoer bij NS.
Reputatie 7
Badge
...extreme beperking van de materieelinzet die vooral wordt ingegeven door de gebrekkige rentabiliteit van het treinvervoer bij NS.
Waar hebben we dat meer gehoord? https://www.nrc.nl/nieuws/1995/11/29/kamer-wil-cijfers-onrendabele-lijnen-7290163-a457923 waarna de politiek besliste om regionale onrendabele verbindingen aan te besteden. Sindsdien kan Arriva ze kennelijk wel rendabel, en met klanttevredenheid en modern materieel exploiteren.
Reputatie 4
Er rijdt in ieder geval al nieuw sprintermaterieel tussen Den Bosch, Eindhoven en Deurne 😃
Reputatie 7
Badge +3
@klant_ jac
NS rijdt met vaste conducteurs en Arriva niet en dan heb je dus een ander kostenplaatje. Inderdaad een oude discussie, die overigens toevallig door Rover deze week opnieuw is aangekaart..

Reageer