beantwoord

Keertijden sprinter Tiel - Woerden

• 2 september 2019
  • 28 reacties
  • 762 Bekeken

Reputatie 2
  • Reisadviseur*
  • 41 reacties
Sinds vandaag is er het een en ander veranderd aan de dienstregeling in Woerden. Misschien is het nog te kort om er veel over te zeggen maar het is mij al wel opgevallen dat nu de sprinter vanuit Tiel in +- 10 minuten moet keren in plaats van in 40 minuten de dienstregeling een stuk minder "stabiel" is. De vertraging bij aankomst in Woerden wordt nu direct meegenomen naar de trein erna terug naar Tiel. Hierdoor raakt de intercity uit Leiden ook vertraagd, omdat er maar een paar minuten tussen die treinen zit nu. De kering is nu zo krap dat dit bij een paar minuten vertraging al gebeurd.

Het is best zonde, omdat de sprinter naar Tiel hiervoor echt nooit vertraging had. En dat allemaal om 1 of misschien 2 treinstellen te besparen. Mijn vraag hierbij is dan of het bekend is dat deze aanpassing tijdelijk is voor de september drukte of dat dit in december bij de nieuwe dienstregeling zo blijft.

Voor de duidelijkheid over hoe krap de keertijden nu zijn, het was eerst:
Aankomst Woerden: 08/38
vertrek Woerden: 15/45
aankomst keerspoor: 20/50
vertrek terug naar Woerden: 39/09 (dus 19 minuten later)
aankomst Woerden: 44/14
vertrek Woerden: 52/22

Nu is het:
Aankomst Woerden: 07/37
vertrek Woerden: 08/38
aankomst keerspoor: 12/42
vertrek terug naar Woerden: 17/47 (dus 5 minuten later)
aankomst Woerden: 21/51
vertrek Woerden: 22/52
icon

Beste antwoord door AbbeyRoad 2 september 2019, 21:01

Het is al jaren de trend @MaVA om alles krapper en krapper te plannen. Ook deze treinserie heeft er nu schijnbaar aan moeten geloven.
Keren in 5 minuten lijkt mij echt onmogelijk.
Zat er 1 machinist op, of aan beide zijden 1 ?
Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 4
@Tamzin rekent voor het gemak van aankomst in Woerden (.07/.37) naar vertrek uit Woerden (.22/.52). De handelingen die in die 15 minuten moeten plaatsvinden, vereisen eigenlijk meer tijd dan dat (minimaal 2 minuten leeglopen, en 5-6 minuten keren). Dus de minste vertraging bij aankomst vertaalt zich meteen in een verlaat vertrek.
Reputatie 2
Zo en zo worden vertragingen snel doorgegeven op het steeds vollere spoor, maar zolang de overheid niet investeert in nieuw spoor op de knelpunten zal dit alleen maar voller gaan worden in de toekomst. De treinen komen steeds dichter achter elkaar te rijden, vandaar dat er steeds meer op de tijden gelet moet worden door het rijdende personeel.

Dat het spoor steeds voller wordt wil ik best geloven, maar is het dan niet juist verstandig om de keertijden juist aan de lange kant te houden waar dat kan zodat er geen sneeuwbaleffect ontstaat.
Reputatie 7
Badge +3
In de Adviesaanvraag wijzigingsblad september 2019 geeft de NS aan dat de kortere kering mede mogelijk is door het viersporige baanvak tussen Woerden en Utrecht waardoor een betrouwbare dienstregeling gereden kan worden.

En in het besluit hiervan is aangegeven dat de punctualiteit gemonitord zal worden.

Het advies van Locov was
Mochten de prestaties van deze treinseries verslechteren als gevolg van deze aanpassingen, dan vragen wij u deze terug te draaien.
Reputatie 7
Badge
4 minuten is de norm die voor keren langs het perron wordt gehanteerd. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat is een andere discussie.

Daarnaast is er in deze situatie 11 minuten om naar/van het keerspoor te rijden, in die tijd kun je zo ongeveer op en neer naar Oudewater.

Daar zeg je er wel wat bij Tamzin: "langs het perron". Die trein staat op Molenvliet NIET langs het perron maar op een keerspoor. Die 4 minuten ga je dan ook echt niet redden.
Reputatie 7
Badge
@Edwin
Sorry, maar je gaat mij echt niet wijsmaken dat in dit specifieke geval keren in15 minuten niet mogelijk is

Waar haal je die 15 minuten vandaan????

Ik ga vanmiddag met 10 bakken SLT naar Woerden. Daar moeten die 10 bakken door 1 HC in 1 minuut worden leeggelopen, de deuren worden gesloten, dan in 4 minuten naar het keerspoor in Molenvliet, vervolgens mag ik in 5 minuten van achter naar voor lopen, beproevingen doen, frontseinen controleren en weer terug in 4 minuten naar Woerden, waar we binnen 1 minuut weer moeten vertrekken.

Waar heb ik 15 minuten ombouwtijd?
Reputatie 7
Badge
Dit soort discussies hebben hier weinig zin, @Tamzin als je alleen van een zogenaamde normtijd uitgaat en niet naar de praktijk kijkt en de vraag van mij niet weet te beantwoorden.
Normtijden zijn leuk maar vaak verre van realistisch en zijn er alleen omdat ze er moeten zijn.
Kan je daar wel wat voorbeeldjes van geven.
Reputatie 7
Badge
Ik ga hier niet meer verder op in. Over twee weken is iedereen gewend en hoor je er nooit meer iets over.
Dat is wel erg makkelijk, maar wel 1 om te onthouden als er weer eens over te weinig zitplaatsen geklaagd wordt. 👌
Reputatie 7
Badge

Daar moeten die 10 bakken door 1 HC in 1 minuut worden leeggelopenIs dat leeglopen per se nodig als je 13 minuten later alweer op hetzelfde station staat?

Ja. Mensen op een leegmaterieelrit meenemen is niet toegestaan, risico bestaat dat iemand op het keerspoor de noodontgrendeling van de deur bedient, uitstapt en pardoes onder een passerende intercity uit/naar Leiden stapt. Hebben we de poppen aan het dansen.
Reputatie 7
Badge
Zoals Edwin al aangeeft, een leeg materieel trein heeft een heel andere status, ook verzekeringtechnisch, dan een reizigerstrein @dennistd .
Het is dus niet "een trein" welke een stukje rijdt, vandaar ook bijvoorbeeld een leeg materieel treinnummer. Ook voor de treindienstleider is een LM trein een andere trein, met andere regels.
Vroeger had je overigens nog een tussenvorm, de LM-MRV 😀
Reputatie 7
Badge
Ik ga vanmiddag met 10 bakken SLT naar Woerden. Daar moeten die 10 bakken door 1 HC in 1 minuut worden leeggelopen, de deuren worden gesloten, dan in 4 minuten naar het keerspoor in Molenvliet, vervolgens mag ik in 5 minuten van achter naar voor lopen, beproevingen doen, frontseinen controleren en weer terug in 4 minuten naar Woerden, waar we binnen 1 minuut weer moeten vertrekken.

Hoe is het gegaan @Edwin?
Ik zag een aantal treinen met SLT10 en SLT12 in de middagspits weer in de plus.
Reputatie 7
Badge
Klopt, ik was er 1 van.
Reputatie 7
Badge
Dus we kunnen concluderen dat de keertijden rond Woerden te kort zijn ingepland om deze correct uit te voeren @Edwin ?
Reputatie 5
Badge
Nee, we kunnen hooguit concluderen dat NS het belang van zitplaatsen boven het belang van punctualiteit heeft gesteld.

Er is een keuze gemaakt: korte vertragingsgevoelige kering, maar wel een materieelcompositie vrijspelen om elders in te zetten. NS accepteert daarmee dat sommige treinen vertraging oplopen bij vertrek en dat dit een negatief effect heeft op de punctualiteit. Blijkbaar vond NS het verwachte verlies in punctualiteit opwegen tegen de verwachte winst in zitplaatsen.

De vraag die resteert is dan: is het verlies in punctualiteit kleiner/groter dan voorspeld en zijn er inderdaad elders meer zitplaatsen beschikbaar gekomen?
Badge
De kering van de trein op Woerden is inderdaad ingekort om daarbij materieel elders te kunnen inzetten, hierbij zal ook gekeken zijn naar mogelijke vertragingen die hier mogelijk ontstaan of meegenomen worden op de terugweg.

Dit soort veranderingen worden ook gemonitord, het is nu pas de 1e dag dat dit gebeurt en het moet zich nog uitwijzen wat de gevolgen hiervan zijn.

Zo en zo worden vertragingen snel doorgegeven op het steeds vollere spoor, maar zolang de overheid niet investeert in nieuw spoor op de knelpunten zal dit alleen maar voller gaan worden in de toekomst. De treinen komen steeds dichter achter elkaar te rijden, vandaar dat er steeds meer op de tijden gelet moet worden door het rijdende personeel.
Reputatie 7
Badge
Het is al jaren de trend @MaVA om alles krapper en krapper te plannen. Ook deze treinserie heeft er nu schijnbaar aan moeten geloven.
Keren in 5 minuten lijkt mij echt onmogelijk.
Zat er 1 machinist op, of aan beide zijden 1 ?
Reputatie 2
1 Machinist volgens Shifts, en de treinen zijn veel slt-12
Reputatie 7
Badge
Helemaal met je eens @MaVA
Je ziet dit hoe langer hoe meer gebeuren, berucht zijn bv Uitgeest en Hoorn Kersenboogerd. Met als gevolg oplopende vertragingen en opheffen van treinen.

Er hoeft maar weinig fout te gaan bij het keren, bv beproevingen van de trein voor vertrek, of te laat aankomen, en het gaat fout.
SLT12 in 5 minuten keren is onmogelijk.
Reputatie 4
Daarnaast is de rijtijd Woerden - keerspoor Molenvliet verkort met 1 minuut, en moet de trein in 1 minuut worden leeggelopen, wat op zichzelf al heel krap is. Zelfs met 0 minuten vertraging bij aankomst is dit een recept tot vertraging bij vertrek.
Reputatie 7
Badge +3
Deze treinen hebben aan beide uiteinden van een sowieso al kort traject een keertijd van 12 minuten, dat lijkt me heel redelijk. 40 minuten keertijd is mijns inziens waanzin, een manier om geld door het raam te smijten.

De klacht dat er steeds vertragingen ontstaan lijkt me na nog niet eens één dag nergens op gebaseerd.
Reputatie 7
Badge +3
1 Machinist volgens Shifts, en de treinen zijn veel slt-12
Er rijdt amper SLT12, alleen in de spits een enkele trein. De rest zijn meest losse stellen.
Reputatie 7
Badge
Deze treinen hebben aan beide uiteinden van een sowieso al kort traject een keertijd van 12 minuten

Waar zie je @Tamzin 12 minuten, en wat moet er in de keer tijd Woerden allemaal gebeuren ?
Reputatie 7
Badge +3
@AbbeyRoad
15 minuten om te keren is ruimschoots genoeg. De norm voor alleen keren is 4 minuten (voor de machinist om terug te lopen), 11 minuten extra om naar/van het keerspoor te rijden lijkt me heel ruim.

Je kunt natuurlijk eindeloos de kosten opdrijven door steeds meer wachttijden aan de eindpunten in te bouwen maar NS heeft helaas niet onbeperkt geld.
Reputatie 7
Badge
De norm voor alleen keren is 4 minuten (voor de machinist om terug te lopen)

Het keren van een trein beperkt zich niet alleen tot het teruglopen van de machinist.

Welke handelingen moet hij/zij nog meer doen @Tamzin ?

Als jij een keer tijd van 4 minuten voldoende lijkt, zou je je eens wat meer in de materie moeten verdiepen.
Normrijden zeggen mij heel weinig, en in vele situaties compleet onrealistisch.
Reputatie 7
Badge +3
4 minuten is de norm die voor keren langs het perron wordt gehanteerd. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dat is een andere discussie.

Daarnaast is er in deze situatie 11 minuten om naar/van het keerspoor te rijden, in die tijd kun je zo ongeveer op en neer naar Oudewater.
Reputatie 7
Badge
Nee, @Tamzin daar draait het nu allemaal wel om, als de normtijden niet kloppen, kloppen de keertijden ook niet.
Verder geef je geen antwoord op mijn vraag, waaruit blijkt dat keren met bv SLT10 onmogelijk is in 4 minuten.
Ook vanochtend weer kerende treinen hierdoor in de plus tot 6 minuten. En dat geeft denk ik wel aan dat er iets niet klopt.

Reageer