beantwoord

Kennemerlijn

• 15 oktober 2016
  • 45 reacties
  • 1429 Bekeken

Wanneer wordt het enorme aantal verstoringen op de Kennemerlijn na het schrappen van 40 intercity's per dag! nu eindelijk minder? Het afgelopen jaar heeft deze lijn enorme toename aan verstoringen gehad, veel minder treinaanbod en bij elke verstoring zijn in Beverwijk alleen al honderden reizigers gedupeerd! Mijn vraag: wanneer erkent NS Beverwijk als intercitystation met 6 buslijnen nu als problematisch knooppunt en wanneer brengt NS nu eindelijk meer intercity's terug zodat reizigers niet langer massaal afhaken door eerst kwartier in auto te stappen om via Cadtricum en de Zaanlijn te gaan. Of wil NS de Kennemerlijn zo slecht bedienen dat men kan zeggen: "Hé, steeds minder reizigers! Mensen hebben geen behoefte meer aan deze lijn."
icon

Beste antwoord door Sneltram 15 oktober 2016, 13:00

Alhoewel het in de spits niet altijd zo lijkt, is het wel degelijk zo dat de reizigersaantallen op de Kennemerlijn geen groter treinaanbod rechtvaardigen, hoe jammer ik het als gebruiker van die lijn ook vind. Het heeft vooral te maken met het busaanbod in de regio. Als de bussen meer zouden aantakken op de trein i.p.v. zelf een groot traject parallel aan de trein te rijden, zou je zowel spoor als bus efficienter kunnen inzetten (en dus meer treinen laten rijden ten faveure van de bus). Echter, de Provincie Noord-Holland, de opdrachtgever van de busdiensten, wil hier niet aan. En ze hebben zeer recent een nieuwe, 10-jarige, opdracht gegund aan Connexxion, dus de busparalleliteit zie ik niet snel veranderen.
Bekijk origineel

45 reacties

Reputatie 5
Badge
Alhoewel het in de spits niet altijd zo lijkt, is het wel degelijk zo dat de reizigersaantallen op de Kennemerlijn geen groter treinaanbod rechtvaardigen, hoe jammer ik het als gebruiker van die lijn ook vind. Het heeft vooral te maken met het busaanbod in de regio. Als de bussen meer zouden aantakken op de trein i.p.v. zelf een groot traject parallel aan de trein te rijden, zou je zowel spoor als bus efficienter kunnen inzetten (en dus meer treinen laten rijden ten faveure van de bus). Echter, de Provincie Noord-Holland, de opdrachtgever van de busdiensten, wil hier niet aan. En ze hebben zeer recent een nieuwe, 10-jarige, opdracht gegund aan Connexxion, dus de busparalleliteit zie ik niet snel veranderen.
Ik sluit me ook aan bij deze vraag. Wanneer gaat de NS de Kennemerlijn weer is serieus nemen? Jullie zetten de regio gemeentes onder druk (chanteren) dat er maar geld bijgelapt moet worden om deze lijn beter te kunnen bedienen. Castricum en Heiloo zijn naar veel klagen weer toegevoegd, maar de overstap op Haarlem naar de IC naar Den Haag is nog steeds maar 2 minuten. Gaat de NS in deze situatie nu wel als officiele overstap zien? Ook rijdt de spits IC vanuit Haarlem tot maar 18:18?!! (laatstse vertrek tijd Haarlem) Voor mensen uit Den Haag en omstreken zijn dit gewoon spitstijden als we aankomen in Haarlem, en ik dring er op aan dat er om 18:48 gewoon nog een IC gaat rijden naar Alkmaar. Het liefst zien we gewoon de IC structureel weer terug de gehele dag en in het weekend. Laat onze regio is niet zo in de steek en luister is naar alle signalen die worden doorgegeven, door zowel burgers als gemeentes!
Reputatie 7
Badge +3
ICs buiten de spits zullen er niet snel meer komen omdat die in het verleden vrijwel leeg rond reden. Het grote probleem blijft het vele parallelle busvervoer dat door grote subsidies lagere tarieven kan hanteren.
Door dat busbeleid dat ze onder het kanaal voeren wordt alles boven het kanaal daar de dupe van. Dat het bus vervoer zo extreem wordt gesubsidieerd door provincie NH ben ik het ook helemaal niet mee eens, maar dat is geen excuus om de regio IJmond te negeren.
Er kunnen toch opsteminst intercity's rijden in de spits in beide richtingen, zowel van Haarlem - Alkmaar als van Alkmaar - Haarlem, dit zal veel drukte besparen in de sprinters en inderdaad niet maar 5 intercity's waar de laatste maar rijdt vanuit Haarlem 18:18 naar Alkmaar. De eerste spitsintercity rijdt vanuit Haarlem naar Alkmaar pas in de nieuwe dienstregeling om 16:18, terwijl de spits vaak al meestal rond half 4 begint want dan is het al enorm druk op Haarlem.
Ten noorden van het kanaal is bijvoorbeeld het intercitystation Beverwijk de dupe. Wij hebben geen snelbussen, door de Velsertunnel is blijkbaar onaantrekkelijk. Wel hebben we 6000 reizigers per dag. Die zijn enorm de dupe door de verstoringen. Zeker in en rond de spits is het telkens weer puinhoop. Reizigers haken af en gaan met auto naar Castricum of Uitgeest, waar het parkeerterrein te vol wordt. Dit is anno 2016 het openbaar vervoer binnen de MRA groeiregio: abominabel! Geen snelbus, vrijwel geen intercity, 1 stoptrein per half uur.
Reputatie 2
@Lars87, ik begrijp dat je vaak op de Kennemerlijn reist! wij zijn voortdurend in gesprek met de gemeenten en de regio. Op veler verzoek hebben we daarom ook weer Heiloo en Castricum geïntroduceerd in de Intercity. Dit zal zeker tot 'verlichting' leiden. Daarnaast kunnen we een trein alsware maar 1 x rijden op een plek in Nederland en maken wij constant de afweging waar wij dat doen, helaas zitten er in dienstregeling 2017 geen extra treinen in voor de Kennemerlijn.
Reputatie 3

Bovenstaande is flauwekul. Ik kom vanuit Schagen en reis al erg vroeg (vertrek om 05:51 uur vanuit Schagen). Ik wordt nu gedwongen om te reizen via Sloterdijk om naar Haarlem te reizen. Mijn reistijd was in 1997 45 minuten en nu al weer langer als 1 uur en 7 minuten. Ook zitten er in mijn reis 32 trappen om hoog en 32 trappen naar beneden.op station Sloterdijk.
Op de terugweg (vertrek 15.32 uur vanuit Haarlem) moet ik opnieuw via Sloterdijk en moet daar weer die 32 trappen omhoog en naar beneden en moet heel vaak staan (tussen Sloterdijk en Castricum) bij gebrek aan plaats in de trein naar Den Helder. Ook weer een reistijd van meer dan 1 uur en 7 minuten. Vaak is juist die trein al vertraagd op Sloterdijk en loopt nog meer vertraging op door de instappende reizigers die andere ingangsdeuren van de trein zoeken. Ook hierdoor loopt de vertraging voor de sprinter naar Uitgeest ook op. Soms rijdt deze eerder als de intercity waardoor de intercity een extra reistijd vertraging krijgt.
Kortom voor mij is het een gruwel om via Sloterdijk te reizen (langere reistijd en veel te volle treinen.
Die Kennemerlijn (Haarlem-Castricum en v.v.) kan ook hiervoor een uitkomst bieden.
Over die paralleliteit is dat nu juist logisch door de langzame trein verbinding komt er juist veel vraag naar een nog snellere verbinding met de Bus. Ik overweeg ook wel of ik sneller met de bus tussen Haarlem en Castricum kan reizen. Als de bus over dit stuk (20 kilometer) dit in zeg 30 minuten kan doen stap ik over op de bus.
Ik ben afgelopen halfjaar naar de Provinciehuis te Haarlem geweest en volgens de provincie is er helemaal geen geld meer voor om die lijn normaal te bedienen. Mogelijk wil de NS er ook van die Kenemmerlijn af en het zou kunnen worden betekenen dat deze lijn misschien wordt opgeheven. Maar ook de Hoornselijn zou mij niet verbazen als de NS er van af wil. Wat ik bij de provincie toen had voorgesteld om net als de Hoekse lijn metro's te gaan rijden op die lijnen. Maar of het idd er van komt dat weet ik niet. Mogelijk is de provincie Noord Holland te arm om voor die lijn te verzorgen. Ook waren eerst plannen om Driehuis en Santpoort samen te voegen tot 1 station. Maar gevreest is dat de provincie Noord Holland het allemaal niet kan waarmaken door gebrek aan geld.
Reputatie 4
Ik ben afgelopen halfjaar naar de Provinciehuis te Haarlem geweest en volgens de provincie is er helemaal geen geld meer voor om die lijn normaal te bedienen. Mogelijk wil de NS er ook van die Kenemmerlijn af en het zou kunnen worden betekenen dat deze lijn misschien wordt opgeheven. Maar ook de Hoornselijn zou mij niet verbazen als de NS er van af wil. Wat ik bij de provincie toen had voorgesteld om net als de Hoekse lijn metro's te gaan rijden op die lijnen. Maar of het idd er van komt dat weet ik niet. Mogelijk is de provincie Noord Holland te arm om voor die lijn te verzorgen. Ook waren eerst plannen om Driehuis en Santpoort samen te voegen tot 1 station. Maar gevreest is dat de provincie Noord Holland het allemaal niet kan waarmaken door gebrek aan geld.
Niets nieuws onder de zon. Toen eind jaren 90 het HoofdRailNet (HRN) werd vastgesteld heeft NS al gemeld dat de lijnen Haarlem-Uitgeest, Alkmaar-Den Helder, Alkmaar-Hoorn en Hoorn-Enkhuizen niet zonder subsidie rendabel te exploiteren waren. De reden was dat deze lijnen een enorm spitsvervoer hebben (van vooral weinig betalende studenten) en relatief weinig vervoer buiten de spits. Dat betekent veel personeel en materieel waar maar een klein deel van de dag emplooi voor is. Uiteindelijk zijn de lijnen toch niet aanbesteed omdat ze te verweven waren met de rest van het net en is er een financiële regeling met I&M getroffen om ze in het HRN te kunnen houden.

Later heeft NS Haarlem-Uitgeest nogmaals als probleemlijn aangemeld maar toen Arriva aanbood om de lijn over te nemen en er de hele dag een kwartierdienst met afwisselend sprinters en IC's te gaan rijden heeft NS dat weer snel ingeslikt om Arriva in de Randstad buiten de deur te houden. Uiteindelijk is toen besloten de lijn toch maar in het HRN te houden maar de treindienst uit te dunnen zoals dus vorig jaar uiteindelijk is gebeurd.

Het probleem met de Kennemerlijn is hetzelfde probleem als met veel sprinterdiensten: het productiemodel van NS met twee of drie man personeel op iedere trein is voor dit soort diensten gewoon te duur. Van dat probleem zullen we de komende jaren nog veel vaker gaan horen zeker nu per 1 januari a.s. de inkomsten uit de SOV-kaart flink omlaag gaan en de reizigersgroei nog steeds minimaal blijft.

De Provincie heeft er zolang de diensten niet worden aanbesteed formeel niets mee te maken. Dat de Provincie geen geld heeft is overigens onzin, de Provincie wil alleen principieel geen eigen geld in het OV steken.
NS is helemaal niet voortdurend in gesprek met gemeentes. Ik kan het weten, want ben wethouder OV Beverwijk. Hele zinnige dingen, die worden gevraagd door de regio: in de spits 2 kanten intercity en spits uitbreiden. Zonder goede argumenten krijg je NEE te horen. Het feit dat Castricum en Heiloo weer in intercitystop worden opgenomen gebeurt alleen maar omdat het past, regio weet dat al sinds februari. Andere zaken die belangrijk zijn worden van tafel geveegd. NS maakt soms een sprinter langer en zegt dan dat iedereen erin kan. Terwijl juist het gebrek aan reismogelijkheden opbreekt bij verstoorde situaties rond de spits. Net zoals een andere reiziger schreef: om half vier is het al heel druk in Haarlem, dus waarom eerste spitsintercity pas na vieren? Regio blijft knokken voor meer treinen! We laten ons niet met een kluitje in het riet sturen
Reputatie 7
Badge +3
Ik zou zeggen ijvert U als wethouder dan eerst maar eens voor het schrappen van al die voor 60% gesubsidieerde bussen met hun afbraaktarieven voor doelgroepen in plaats van naar NS te wijzen dat geen subsidie krijgt.
Reputatie 4
NS is helemaal niet voortdurend in gesprek met gemeentes. Ik kan het weten, want ben wethouder OV Beverwijk. Hele zinnige dingen, die worden gevraagd door de regio: in de spits 2 kanten intercity en spits uitbreiden. Zonder goede argumenten krijg je NEE te horen. Het feit dat Castricum en Heiloo weer in intercitystop worden opgenomen gebeurt alleen maar omdat het past, regio weet dat al sinds februari. Andere zaken die belangrijk zijn worden van tafel geveegd. NS maakt soms een sprinter langer en zegt dan dat iedereen erin kan. Terwijl juist het gebrek aan reismogelijkheden opbreekt bij verstoorde situaties rond de spits. Net zoals een andere reiziger schreef: om half vier is het al heel druk in Haarlem, dus waarom eerste spitsintercity pas na vieren? Regio blijft knokken voor meer treinen! We laten ons niet met een kluitje in het riet sturen
Sorry mevrouw, maar het zijn de politici in de Kennemer- en IJmond-regio die deze spoorlijn met parallelle busdiensten kapot concurreren. Hoe moet NS concurreren met bussen die voor meer dan de helft van hun kosten worden gesubsidieerd?

Misschien moet U zich eens afvragen waarom de Provincie zijn hele OV-budget besteedt aan busvervoer en geen cent aan treinvervoer. Het is iets te makkelijk om te roepen dat NS maar op eigen kosten meer treinen moet laten rijden terwijl de Provincie weigert om ook maar een cent mee te betalen. Gratis winkelen bestaat niet.
Reputatie 3
Ik zie dat de aansluitende treinen de trein door Kennemerland of net weg is (dus geen overstap) of je moet meer als een kwartier wachten op de eerst komende sprinter (dus een lange reistijd). Op elk station stopt die sprinter en op Uitgeest staat deze zomaar 10 minuten stil(een stilstaande trein biedt geen vervoer). Deze zomer zelfs treinen die daar niet meer konden vertrekken omdat de trein oververhit was en water niet aanwezig was op het station. De reiziger zat in de hitte en zonder water (toilet)
Op Uitgeest zie je de intercity voorbij rijden die ik dan juist graag had willen hebben. Het scheelt mij zomaar 20 minuten dat ik anders eerder thuis ben in Schagen.
Reizen via Sloterdijk is om en je zit veel langer in de trein. Op de weg terug moet je vaak staan tussen Sloterdijk en Castricum.
Waarom sluit de sprinter niet goed aan op de Intercity?.
Waarom rijdt er een sprinter die op elk station stilstaat en geen snelle verbinding biedt?
Kortom de reiziger wordt niet bediend met het door de reiziger gewenste product van de NS.
Reputatie 7
Badge +3
@W. Kroon
Het is simpel: deze lijn is al jaren onrendabel en zonder subsidie komen er dus niet meer treinen.
Reputatie 4
De wethouder heeft gelijk, als ik die veevervoer toestanden zo lees, waarbij er regelmatig reizigers achterblijven, dan is NS verplicht om op eigen kosten extra capaciteit te bieden.
Reputatie 3
@W. Kroon
Het is simpel: deze lijn is al jaren onrendabel en zonder subsidie komen er dus niet meer treinen.

Als je alle reizigers een slechte dienst bedrijft, is deze lijn natuurlijk onrendabel. Wat geeft het gegeven onrendabel? Als je alle kosten en opbrengsten meetelt (bouwen van autowegen, milieu. files in het verkeer, omwonenden, etc.) dan is de Kennemerlijn juist wel rendabel. Alleen voor de NS misschien nu niet.
Maak je van de Kennemerlijn een heel snelle en betrouwbaar verschuiven veel automobilisten wel naar de trein. Maar juist door de huidige domme dienstregeling jaag je uit iedereen weg uit de trein. Dan gaat de reiziger niet of met auto of bus, fiets, etc. Vooral ergerlijk is het vele halteren en de ontzettend lange stop op Uitgeest.Ook de aansluitende treinen sluiten nu niet aan. Het voelt als reiziger pesten. Zo wil je als vaste reiziger niet behandeld worden.
Juist op de Kennemerlijn is veel ruimte voor meer treinen. Snelle treinen(intercity) kunnen langzamere treinen (sprinter) elkaar passeren op station Beverwijk. Ook de reiziger kan daar best gemakkelijk overstappen.
Reputatie 7
Badge +3
Er hebben 25 jaar vrijwel lege ICs gereden en geen automobilist is toen overgestapt. Het is een illusie dat de boel dan nu wel rendabel wordt met extra treinen.

Allerlei millieuverhalen snijden geen hout aangezien NS zonder subsidie zijn eigen broek moet ophouden. Dat is een politieke keuze.
Reputatie 3
Ik zie dat de aansluitende treinen de trein door Kennemerland of net weg is (dus geen overstap) of je moet meer als een kwartier wachten op de eerst komende sprinter (dus een lange reistijd). Op elk station stopt die sprinter en op Uitgeest staat deze zomaar 10 minuten stil(een stilstaande trein biedt geen vervoer). Deze zomer zelfs treinen die daar niet meer konden vertrekken omdat de trein oververhit was en water niet aanwezig was op het station. De reiziger zat in de hitte en zonder water (toilet)
Op Uitgeest zie je de intercity voorbij rijden die ik dan juist graag had willen hebben. Het scheelt mij zomaar 20 minuten dat ik anders eerder thuis ben in Schagen.
Reizen via Sloterdijk is om en je zit veel langer in de trein. Op de weg terug moet je vaak staan tussen Sloterdijk en Castricum.
Waarom sluit de sprinter niet goed aan op de Intercity?.
Waarom rijdt er een sprinter die op elk station stilstaat en geen snelle verbinding biedt?
Kortom de reiziger wordt niet bediend met het door de reiziger gewenste product van de NS.

In de nieuwe dienstregeling staat de Sprinter Haarlem-Alkmaar niet meer lang stil in Uitgeest. De reistijd wordt hierdoor 3 tot 6 minuten korter. Bovendien is er in Haarlem een goede aansluiting op de IC naar Den Haag Centraal.
Reputatie 4

In de nieuwe dienstregeling staat de Sprinter Haarlem-Alkmaar niet meer lang stil in Uitgeest. De reistijd wordt hierdoor 3 tot 6 minuten korter. Bovendien is er in Haarlem een goede aansluiting op de IC naar Den Haag Centraal.

Maar nog steeds rijdt die spits intercity als leeg materieel achter de sprinter aan of er vlak voor uit terwijl de mensen in de sprinter opgepropt zitten. Dat lege materieel kan dan heel makkelijk toch voor reizigers ingezet worden om de druk op de sprinter te verminderen. Maar ja, dat wordt niet gedaan.
Tamzin, er rijden helemaal geen snelle bussen op het traject van de Kennemerlijn. Als wethouder probeer ik het vervoer per trein te verbeteren. Bussen vanaf Beverwijk zijn geen snelbussen. Ook reden intercity's helemaal niet de hele dag leeg rond. Het gaat mij erom de spitstijden voor intercity' s te verbreden. Snap niet dat je dit niet steunt!
Reputatie 7
Badge +3
Ook gewone bussen zijn door de gesubsidieerde tarieven natuurlijk concurrentie.

De buiten de spits veelal lege intercity's heb ik zelf uit eigen ervaring vaak genoeg meegemaakt. In het weekend waren deze treinen vaak voor 80% of meer leeg.
Reputatie 4
@JDorenbosdeHen
Het zou fijn zijn als regionale/provinciale-politici eindelijk eens geintegreerd OV-beleid voor de Kennemerland/IJmond-regio gaan voeren waarbij trein en busverbindingen op elkaar worden afgestemd. Nu plant de Provinicie zijn busvervoer zonder enige afstemming met de bestaande spoorverbindingen omdat ze zich volledig laat inpakken door Connexxion. Op deze manier heeft de Provincie de spoorlijn naar IJmuiden destijds ook de nek omgedraaid.

Kortom er is voor U als wethouder een mooie taak om dit eindelijk eens aan te kaarten op provinciehuis in Haarlem.
Reputatie 3

Maar nog steeds rijdt die spits intercity als leeg materieel achter de sprinter aan of er vlak voor uit terwijl de mensen in de sprinter opgepropt zitten. Dat lege materieel kan dan heel makkelijk toch voor reizigers ingezet worden om de druk op de sprinter te verminderen. Maar ja, dat wordt niet gedaan.

Als leeg materieel achter de sprinter aan? Hij vertrekt 15 minuten later uit Alkmaar en nog steeds 10 minuten later uit Beverwijk. Nog net geen kwartierdienst natuurlijk maar hij lijkt mij behoorlijk gespreid over het uur. Zie jij in de praktijk dat die IC leeg is?
Momenteel zijn in de spitsuren de sprinters overvol vergeleken met de intercity's. Dit komt natuurlijk doordat deze alleen een stop maakt in Beverwijk en voorheen ook in Uitgeest, Castricum en Heiloo.

Reageer